Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Za volantem Fordů Tourneo Courier a Tourneo Custom: Na práci i legraci

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Nová generace osobních fordů s užitkovým základem míří na mladé rodiny i rozvětvené famílie, podnikatele či hotelové řetězce. Překvapil zejména větší z modelů, který se jízdním projevem blíží osobním autům.

Portfolio užitkových fordů pro osobní využití má aktuálně tři zástupce jednotlivých řad, přičemž každý z nich má zcela jiný základ. K prostřednímu Fordu Tourneo Connect, který stojí na základech Volkswagenu Caddy, se přidávají modely Tourneo Courier a Tourneo Custom. Zatímco prvně jmenovaná novinka představuje vstupenku do světa osobních dodávek s modrým oválem ve znaku, druhá je aktuálně největším vozem bez čistě pracovních ambicí.

Velmi slušný základ

Ford Tourneo Courier používá vlastní architekturu americké automobilky. Po stránce designu se inspiroval terénními vozy napříč spektrem, přičemž s trochou představivosti v něm můžeme vidět také prvky Škody Yeti. S ní courier sdílí hranatou zadní část a placatou střechu. Černé sloupky, které mají opticky rozšířit prosklené plochy, zase mohou připomínat v mnohem avantgardní MPV Škoda Roomster.

Osobní verze je na českém trhu dostupná pouze se zážehovým tříválcem 1.0 EcoBoost s 92 kilowatty, který má v základu šestistupňový manuál. Ten můžete za 60.500 Kč nahradit sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Základní cena startuje na částce 636.702 korun za verzi Trend, na opačném konci stojí outdoorově laděné provedení Active s decentními ochrannými plasty karoserie za minimálně 709.544 Kč.

A právě tuhle variantu s dvouspojkou jsem vyzkoušel na českých silnicích v Praze a okolí Neratovic. Hustší všednodenní provoz a jen částečné zatížení nedalo zcela vyniknout dynamice litrového tříválce v limitních situacích s plně naloženou kabinou a zavazadlovým prostorem. S lehčím nákladem v podobě mé osoby neměl Ford Tourneo Courier sebemenší problémy. Limitem se spíše ukazuje příplatkový sedmistupňový automat.

Ten v rámci moderních trendů (rozumějte dodržování přísných emisních limitů) malý motůrek zbytečně často nechává v příliš nízkém pásmu okolo 1300 až 1500 otáček. To se sice hodí při ustálené jízdě, jakmile ale provoz zrychluje, odezva na sešlápnutí plynového pedálu, respektive následné podřazení pohonnému ústrojí chvíli zabere. S takovým nastavením se ovšem setkáte téměř všude, přičemž jeho negativa se projevují zejména u menších agregátů se slabším nízkým pásmem otáček.

Video se připravuje ...

Jakmile se ale ecoboost dostal do tempa, nedělala mu problém ani vysoká karoserie (1836 milimetrů) s relativně velkou čelní plochou. Velmi se mi líbilo odhlučnění samotného tříválce. Jestliže u nového hybridu od Renaultu (SUV Austral a Espace), který sází na spolupráci nové tříválcové dvanáctistovky s elektromotorem, charakteristický jadrný zvuk nelze neslyšet, v mnohem levnějším Fordu Tourneo Courier s pracovními geny je litrový motor utlumen pečlivěji.

Dalším příjemným překvapením je spotřeba. I když jsme s kolegy jeli de facto v prázdných autech, na konci asi 60kilometrového okruhu zahrnujícího město, dálnici i okresky jsme se pohybovali v rozmezí 4,6 až 5,5 litru na sto kilometrů. Já jsem se v jediném exempláři s automatem dostal na opravdu velmi hezkou hodnotu 5,2 l/100 km, aniž bych se příliš snažil.

Jízdní vlastnosti jsou s ohledem na užitkový původ a celkovou výšku auta velmi slušné. V zatáčkách vyšší těžiště ani tolik necítíte, courier se příliš nenaklání a velmi dobře drží stopu. I se sedmnáctipalcovými koly je ford překvapivě komfortní, ačkoliv nezatížená kabina se na nerovnostech přece jen klepe více než u klasického osobáku.

Uvnitř se budete muset smířit s tvrdými plasty, které jsou ale trvanlivější než jejich hodnotnější měkčená varianta. Velkými plusy jsou dvojice zadních bočních posuvných dveří a objemný zavazadelník se standardním objemem 1188 l (od podlahy po strop), což je s ohledem na délku Fordu Tourneo Courier pouze 4344 milimetrů velmi slušné.

Skoro jako v osobáku

Větší Ford Tourneo Custom je na rozdíl od nejmenšího modelu dostupný s dieselem 2.0 EcoBlue, a to hned ve dvou výkonových variantách se 110 a 125 kilowatty. Zatímco slabší verze (od 1.274.130 Kč) je dostupná pouze s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol, silnější (od 1.398.760 korun) má ve standardu osmistupňový automat a volitelnou čtyřkolku. V nabídce je dokonce i plug-in hybridní provedení s motorem 2.5 Duratec se systémovým výkonem 171 kW, akumulátorem s 11,8 kWh a cenou minimálně 1.439.900 Kč, přičemž nechybí ani čistě elektrický model (1.640.155 korun) se 160 kilowatty, poháněnou zadní nápravou a 64 kWh, s nimiž Ford Tourneo Custom zvládne až 303 kilometrů na jeden zátah.

Tourneo Custom vzniklo ve spolupráci s Volkswagenem, který na jeho základech vybuduje užitkovou řadu Transporter i s jejími deriváty. Výjimkou je pouze nová generace modelu Multivan (pozor, neoznačovat jako T7!), jež stojí na platformě MQB. Společný vývoj se podle všeho vyplatil. Testovaný vůz se silnějším dieselem se samočinnou převodovkou mi totiž připomínal spíše větší MPV.

Jízdní vlastnosti prostorného fordu jsou totiž srovnatelné s rozměrnějšími osobními auty. Vyšší těžiště je znát minimálně, výrazné náklony se nekonají. Velkým překvapením se pro mě stal cestovní komfort. I s 19“ disky totiž podvozek nerovnosti tlumil lépe než většina klasických osobních aut. Okolí středočeského Obříství přitom nepřekypuje silnicemi s hladkým asfaltem. Naopak zde často narazíte na strupaté povrchy s výmoly a dalšími typickými nástrahami českých cest. Přitom ani jednou jsem nezaznamenal ostrý ráz či hlasité bouchnutí od těžkých kol, ačkoliv odpružení je i v tomhle případě naladěno na větší zátěž. Jestli bude podobně jezdit také nový Volkswagen Transporter, tak se máme na co těšit.

S málo zatíženým vozem jsem cestu z Mělnicka na jihozápad Prahy zvládl za 7,2 litru na 100 kilometrů, což je na poměrně rozměrnou „krabici“ více než slušná hodnota.

Ford Tourneo Custom je možné objednávat ve dvou různých délkách. V rámci provedení L1 dosahuje vůz 5050 milimetrů, model L2 díky čtyřiceticentimetrovému prodloužení rozvor (3500 místo 3100 mm) se natáhl na 5450 milimetrů. Obě varianty je možné kombinovat se všemi dostupnými motorizacemi včetně těch elektrifikovaných.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Doporučujeme