Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford slaví 100 let svých pick-upů. Prohlédněte si obří galerii

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Ford v letošním roce oslavuje 100 let svých užitkových modelů a vedle jejich prvního zástupce v podobě modelu TT vyzdvihuje především pick-upy slavné F-Series, jejichž sedmdesátiny jsou již na dohled.

Ford v létě roku 1917 uvedl na trh užitkový model TT, který byl odvozen od osobního modelu T, od nějž se odlišoval především delším rozvorem a robustnějším rámem. Právě tento model je dnes samotnou automobilkou uváděn jako první v dlouhé linii jejích užitkových vozidel a rovněž jako přímý předek jejích populárních pick-upů.

Ford TT se stal prvním vozem značky s nosností do jedné tuny. Na základní podvozek si zákazníci mohli přiobjednat korbu a vozit tak nejrůznější zboží od dopisů až po pohonné hmoty. Model TT byl nejprve uveden na americký trh, ale mnoho se jich vyrobilo i v Evropě, v britském Manchesteru.

Kariéra prvního užitkového zástupce značky Ford se uzavřela v roce 1928. Přímým nástupcem se stal model AA s nosností do 1,5 tuny, který po pěti letech na trhu vystřídal model BB. Vedle těchto primárně užitkových modelů byly v provedení pick-up nabízeny i původně sériové typy. K populárním patřily pick-upy na základě modelu A z let 1927 až 1931 s 3,3litrovými čtyřválci pod kapotou.

Zásadní zlom v historii pick-upů značky Ford ovšem představuje Model 50, který byl v první polovině třicátých let jako první poháněn vidlicovým osmiválcem. Motor o objemu 3,6 l disponoval výkonem 63 kW. Tento pick-up vycházel z techniky současného osobního modelu a podobný recept používala automobilka i v následujících letech.

Samostatnou modelovou řadou se pick-upy značky Ford stávají až ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století, když se koncem roku 1947 představuje model F-1, jehož výroba se rozběhla v lednu roku následujícího. Právě tento model je dnes uváděn jako první v přímé linii slavných F-Series pick-upů, na jejímž konci je aktuálně v pořadí třináctá generace, která měla premiéru v roce 2014.

Vedle pick-upů F-Series určených primárně pro severoamerický trh Ford nabízel a stále nabízí i další pick-upy, které jsou svébytnými modely, jako je například Ranger, jenž byl na evropský trh uveden v roce 1997.

Z minulosti pak lze vzpomenout na pick-upy odvozené od osobních modelů, z nichž nejslavnější je severoamerické Ranchero, které v letech 1957 až 1979 vzniklo v sedmi generacích. Z evropské produkce jsou pak téměř zapomenuty pick-upy odvozené z modelů Escort a Sierra v osmdesátých letech.

Nejslavnějšími a zároveň obchodně nejúspěšnějšími jsou ovšem pick-upy F-Series, jimž je věnována i naše galerie, v níž se představují zástupci všech třinácti generací.

První zástupce slavných pick-upů F-Series, jímž byl Ford F-1 s nosností půl tuny sjel z výrobní linky 16. ledna roku 1948. Ford Motor Company pak zároveň s ním zákazníkům nabídl ještě modely F-2 až F-8 s vyšší nosností. K pohonu těchto pick-upů z přelomu čtyřicátých a padesátých let sloužily řadové šestiválce a vidlicové osmiválce o objemech 3,7 až 5,5 litru s výkony od 71 do 116 kW.

Druhá generace nastupuje v roce 1953 s modernějším designem, mírným nárůstem rozměrů, výkonnějšími motory (75 až 130 kW) a novým způsobem značení, který je využíván prakticky dodnes. Ford F-1 se totiž změnil na F-100, zatímco provedení F-2 a F-3 byla spojena v F-250 a z F-4 se stal F-350. Nejvyšší dva stupně první generace F-Series pak Ford proměnil v samostatnou řadu nákladních vozidel.

Ford F-100 a jeho sourozenci jako první v rámci F-Series nabídl automatickou převodovku a v souvislosti s rozmachem severoamerického trhu s automobily v padesátých letech i rozšířenou výbavu, která umožnila proměnit původně lehký užitkový model ve stylový vůz s komfortně zařízenou kabinou, v jejíž výbavě mohlo být i autorádio.

Třetí generace byla připravena pro modelový rok 1957 a od předchozích provedení se odlišovala na první pohled moderním provedením přídě, u níž již nebyly naznačený oddělené blatníky pod vyboulenou kapotou. Podobně jako u osobních vozů bylo použito panoramatické čelní sklo. Nabídka pohonných jednotek se pak zúžila na řadový šestiválec o objemu 3,7 l a dvojici vidlicových osmiválců o objemu 4,5 a 4,8 l.

Čtvrtá generace v roce 1961 přinesla další dramatickou změnu v designu karoserie a pick-upy F-Series byly nižší a širší než jejich předchůdci, což je opticky odlehčovalo. Paleta pohonných jednotek se rozšířila a nabídla možnost výběru ze tří šestiválců a stejného počtu osmiválců. Důležitý historickým mezníkem se stal rok 1965, který přinesl novou přední nápravu I-Beam s vinutými pružinami.

Pátá generace, která byla uvedena pro modelový rok 1967, stála na základech svého předchůdce, ale dostala novou karoserii. Nabízeným komfortem i širokým výběrem z příplatkové výbavy se přiblížila tehdejším osobním vozům. V souvislosti s touto generací se poprvé objevuje označení Ranger, které bylo použito pro stupeň výbavy.

Na severoamerickém trhu byla pátá generace F-Series nabízena s šestiválci a osmiválci o objemech 3,9 až 6,4 litru, zatímco v Brazílii a Argentině byla k dispozici čtyřválec Lima o objemu 2,3 litru a čtyřválcovými diesely Perkins 3,3 l a MWM 3,9 l.

Šestá generace z let 1972 až 1979 na svého předchůdce navazovala designem, ale nabídla prostornější kabinu a především modernější techniku a vybavení, zahrnující mimo jiné přední kotoučové brzdy či účinnější topení a klimatizaci. Nastupuje novinka v podobě prodloužené kabiny SuperCab. V roce 1975 se pak model F-100 mění v F-150, jenž se má v budoucnosti stát jedním z největších obchodních úspěchů své značky. Paleta pohonných jednotek v sedmdesátých letech u F-Series nabídla šestiválce a osmiválce o objemech 3,9 až 7,5 l.

Sedmá generace F-Series představuje vstup automobilky Ford do osmdesátých let. Nové desetiletí sebou přineslo i kompletně nově navržený podvozek včetně nosného rámu a rovněž zcela novou karoserii. Při jejím návrhu již přišla ke slovu aerodynamická měření s cílem dosáhnout výrazného snížení spotřeby paliva oproti předchůdci.

Zákazníci mají možnost volby ze tří provedení karoserie od krátké dvoudveřové přes prodlouženou až po dlouho s dvojicí plnohodnotných párů dveří. Podobně jako u první generace F-Series byla i u sedmé generace široka paleta provedení od F-150 až po F-600 a F-700, patřící již mezi regulérní nákladní vozidla. Pod kapotami těchto vozidel bylo možné najít benzinové i vznětové motory s objemy od 3,3 do 7,5 l.

Osmá a devátá generace modelových ročníků 1987 až 1991 a 1992 až 1997 jsou evolucemi sedmé generace, stojícími na jejím podvozku a využívajícími lehce upravených karoseriích s dále vylepšenou aerodynamikou.

Desátá generace připravená pro modelový rok 1997 přinesla podobně zásadní změny v podobě nového podvozku a karoserie jako generace sedmá pro modelový rok 1980. Ford vsadil na oblejší design předních partií i kabiny. Vedle standardních verzí pak v roce 1999 v rámci desáté generace zazářilo čistě silniční provedení F-150 SVT Lightning, jehož přeplňovaný osmiválec Triton o objemu 5,4 litru disponoval výkonem 270 kW a od roku 2001 až 280 kW. V letech 2000 a 2001 se pak objevují skutečně luxusní provedení Harley-Davidson a King Ranch.

Jedenáctá generace F-Series byla uvedena na nové platformě P2 pro modelový rok 2004 a řadu provedení F-150 doplňovaly větší verze F-250 a F-350 na platformě P3. Design karoserie opustil obliny předchozí generace a vsadil na ostřejší hrany. Pod bylo možno narazit na 4,2litrový šestiválec s výkonem 157 kW nebo osmiválce 4,6 a 5,4 l s výkony od 172 do 224 kW.

Dvanáctá generace byla uvedena pro modelový rok 2009 s novým designem a přepracovanými pohonnými jednotkami. Zákazníci měli při jejím uvedení na trh na výběr z osmiválců o objemu 4,6 litru ve dvouventilovém či tříventilovém provedení a osmiválce Triton o objemu 5,4 litru. Největší pozornost k dvanácté generaci F-Series přitahoval model F-150 SVT Raptor, který se představil na SEMA Show v Las Vegas na podzim roku 2008.

Třináctá generace F-series se představila na autosalonu v Detroitu v lednu roku 2014 jako novinka připravená pro modelový rok 2015. Podobně jako její předchůdci využívá tradiční konstrukce s žebřinovým rámem. Bohatší využití vysokopevnostní oceli a nově též karoserie z hliníkových slitin ovšem stojí za vyšší tuhostí v kombinaci s nižší hmotností. Novinka byla až o 300 kg lehčí než srovnatelný zástupce dvanácté generace.

Pro modelový rok 2018 se tato generace F-Series dočkala poměrně výrazné modernizace designu i techniky a proměny palety pohonných jednotek, nabízející nový atmosférický 3,3litrový šestiválec, přeplňované EcoBoosty V6 2,7 a 3,5 l, které doplňuje pětilitrový osmiválec a nově třílitrový turbodiesel Power Stroke V6.

F-series značky Ford představuje více než 40 let nejprodávanější modelovou řadu užitkových vozidel na severoamerickém trhu, 51 let jsou pak i obchodně nejúspěšnějšími pick-upy a samotné provedení F-150 je již 35 let nejprodávanějším vozem v USA.

Foto: Ford Motor Company, Autowp.ru, Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Avatar - Barrichello
15. 8. 2017 12:54
Neprodávanější auto na světě
americká legenda Ford řady F :yes: :yes: :yes:

Gratulace k jubileu