Ford slaví 100 let svých pick-upů. Prohlédněte si obří galerii

 

Ford v letošním roce oslavuje 100 let svých užitkových modelů a vedle jejich prvního zástupce v podobě modelu TT vyzdvihuje především pick-upy slavné F-Series, jejichž sedmdesátiny jsou již na dohled.

Ford v létě roku 1917 uvedl na trh užitkový model TT, který byl odvozen od osobního modelu T, od nějž se odlišoval především delším rozvorem a robustnějším rámem. Právě tento model je dnes samotnou automobilkou uváděn jako první v dlouhé linii jejích užitkových vozidel a rovněž jako přímý předek jejích populárních pick-upů.

Ford TT se stal prvním vozem značky s nosností do jedné tuny. Na základní podvozek si zákazníci mohli přiobjednat korbu a vozit tak nejrůznější zboží od dopisů až po pohonné hmoty. Model TT byl nejprve uveden na americký trh, ale mnoho se jich vyrobilo i v Evropě, v britském Manchesteru.

Kariéra prvního užitkového zástupce značky Ford se uzavřela v roce 1928. Přímým nástupcem se stal model AA s nosností do 1,5 tuny, který po pěti letech na trhu vystřídal model BB. Vedle těchto primárně užitkových modelů byly v provedení pick-up nabízeny i původně sériové typy. K populárním patřily pick-upy na základě modelu A z let 1927 až 1931 s 3,3litrovými čtyřválci pod kapotou.

Ford Model TT: Co byla zač zapomenutá Plechová Líza?

Zásadní zlom v historii pick-upů značky Ford ovšem představuje Model 50, který byl v první polovině třicátých let jako první poháněn vidlicovým osmiválcem. Motor o objemu 3,6 l disponoval výkonem 63 kW. Tento pick-up vycházel z techniky současného osobního modelu a podobný recept používala automobilka i v následujících letech.

Samostatnou modelovou řadou se pick-upy značky Ford stávají až ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století, když se koncem roku 1947 představuje model F-1, jehož výroba se rozběhla v lednu roku následujícího. Právě tento model je dnes uváděn jako první v přímé linii slavných F-Series pick-upů, na jejímž konci je aktuálně v pořadí třináctá generace, která měla premiéru v roce 2014.

Vedle pick-upů F-Series určených primárně pro severoamerický trh Ford nabízel a stále nabízí i další pick-upy, které jsou svébytnými modely, jako je například Ranger, jenž byl na evropský trh uveden v roce 1997.

JAKE.AUTO.CZ: Ford Ranger (přehled testů a článků)

Z minulosti pak lze vzpomenout na pick-upy odvozené od osobních modelů, z nichž nejslavnější je severoamerické Ranchero, které v letech 1957 až 1979 vzniklo v sedmi generacích. Z evropské produkce jsou pak téměř zapomenuty pick-upy odvozené z modelů Escort a Sierra v osmdesátých letech.

Jezdí unikátní sierrou: Takto legendární zadokolku od Fordu neznáte!

Nejslavnějšími a zároveň obchodně nejúspěšnějšími jsou ovšem pick-upy F-Series, jimž je věnována i naše galerie, v níž se představují zástupci všech třinácti generací.

Video

První zástupce slavných pick-upů F-Series, jímž byl Ford F-1 s nosností půl tuny sjel z výrobní linky 16. ledna roku 1948. Ford Motor Company pak zároveň s ním zákazníkům nabídl ještě modely F-2 až F-8 s vyšší nosností. K pohonu těchto pick-upů z přelomu čtyřicátých a padesátých let sloužily řadové šestiválce a vidlicové osmiválce o objemech 3,7 až 5,5 litru s výkony od 71 do 116 kW.

Druhá generace nastupuje v roce 1953 s modernějším designem, mírným nárůstem rozměrů, výkonnějšími motory (75 až 130 kW) a novým způsobem značení, který je využíván prakticky dodnes. Ford F-1 se totiž změnil na F-100, zatímco provedení F-2 a F-3 byla spojena v F-250 a z F-4 se stal F-350. Nejvyšší dva stupně první generace F-Series pak Ford proměnil v samostatnou řadu nákladních vozidel.

Ford F-100 a jeho sourozenci jako první v rámci F-Series nabídl automatickou převodovku a v souvislosti s rozmachem severoamerického trhu s automobily v padesátých letech i rozšířenou výbavu, která umožnila proměnit původně lehký užitkový model ve stylový vůz s komfortně zařízenou kabinou, v jejíž výbavě mohlo být i autorádio.

Třetí generace byla připravena pro modelový rok 1957 a od předchozích provedení se odlišovala na první pohled moderním provedením přídě, u níž již nebyly naznačený oddělené blatníky pod vyboulenou kapotou. Podobně jako u osobních vozů bylo použito panoramatické čelní sklo. Nabídka pohonných jednotek se pak zúžila na řadový šestiválec o objemu 3,7 l a dvojici vidlicových osmiválců o objemu 4,5 a 4,8 l.

Čtvrtá generace v roce 1961 přinesla další dramatickou změnu v designu karoserie a pick-upy F-Series byly nižší a širší než jejich předchůdci, což je opticky odlehčovalo. Paleta pohonných jednotek se rozšířila a nabídla možnost výběru ze tří šestiválců a stejného počtu osmiválců. Důležitý historickým mezníkem se stal rok 1965, který přinesl novou přední nápravu I-Beam s vinutými pružinami.

Pátá generace, která byla uvedena pro modelový rok 1967, stála na základech svého předchůdce, ale dostala novou karoserii. Nabízeným komfortem i širokým výběrem z příplatkové výbavy se přiblížila tehdejším osobním vozům. V souvislosti s touto generací se poprvé objevuje označení Ranger, které bylo použito pro stupeň výbavy.

Na severoamerickém trhu byla pátá generace F-Series nabízena s šestiválci a osmiválci o objemech 3,9 až 6,4 litru, zatímco v Brazílii a Argentině byla k dispozici čtyřválec Lima o objemu 2,3 litru a čtyřválcovými diesely Perkins 3,3 l a MWM 3,9 l.

Šestá generace z let 1972 až 1979 na svého předchůdce navazovala designem, ale nabídla prostornější kabinu a především modernější techniku a vybavení, zahrnující mimo jiné přední kotoučové brzdy či účinnější topení a klimatizaci. Nastupuje novinka v podobě prodloužené kabiny SuperCab. V roce 1975 se pak model F-100 mění v F-150, jenž se má v budoucnosti stát jedním z největších obchodních úspěchů své značky. Paleta pohonných jednotek v sedmdesátých letech u F-Series nabídla šestiválce a osmiválce o objemech 3,9 až 7,5 l.

Sedmá generace F-Series představuje vstup automobilky Ford do osmdesátých let. Nové desetiletí sebou přineslo i kompletně nově navržený podvozek včetně nosného rámu a rovněž zcela novou karoserii. Při jejím návrhu již přišla ke slovu aerodynamická měření s cílem dosáhnout výrazného snížení spotřeby paliva oproti předchůdci.

Zákazníci mají možnost volby ze tří provedení karoserie od krátké dvoudveřové přes prodlouženou až po dlouho s dvojicí plnohodnotných párů dveří. Podobně jako u první generace F-Series byla i u sedmé generace široka paleta provedení od F-150 až po F-600 a F-700, patřící již mezi regulérní nákladní vozidla. Pod kapotami těchto vozidel bylo možné najít benzinové i vznětové motory s objemy od 3,3 do 7,5 l.

Osmá a devátá generace modelových ročníků 1987 až 1991 a 1992 až 1997 jsou evolucemi sedmé generace, stojícími na jejím podvozku a využívajícími lehce upravených karoseriích s dále vylepšenou aerodynamikou.

Desátá generace připravená pro modelový rok 1997 přinesla podobně zásadní změny v podobě nového podvozku a karoserie jako generace sedmá pro modelový rok 1980. Ford vsadil na oblejší design předních partií i kabiny. Vedle standardních verzí pak v roce 1999 v rámci desáté generace zazářilo čistě silniční provedení F-150 SVT Lightning, jehož přeplňovaný osmiválec Triton o objemu 5,4 litru disponoval výkonem 270 kW a od roku 2001 až 280 kW. V letech 2000 a 2001 se pak objevují skutečně luxusní provedení Harley-Davidson a King Ranch.

Ford a Harley-Davidson představili F150

Jedenáctá generace F-Series byla uvedena na nové platformě P2 pro modelový rok 2004 a řadu provedení F-150 doplňovaly větší verze F-250 a F-350 na platformě P3. Design karoserie opustil obliny předchozí generace a vsadil na ostřejší hrany. Pod bylo možno narazit na 4,2litrový šestiválec s výkonem 157 kW nebo osmiválce 4,6 a 5,4 l s výkony od 172 do 224 kW.

Ford F-150: legendární pick-up přichází s novou tváří (+video)

Dvanáctá generace byla uvedena pro modelový rok 2009 s novým designem a přepracovanými pohonnými jednotkami. Zákazníci měli při jejím uvedení na trh na výběr z osmiválců o objemu 4,6 litru ve dvouventilovém či tříventilovém provedení a osmiválce Triton o objemu 5,4 litru. Největší pozornost k dvanácté generaci F-Series přitahoval model F-150 SVT Raptor, který se představil na SEMA Show v Las Vegas na podzim roku 2008.

Ford F-150 2015 a jeho nové šestiválce (+video)

Třináctá generace F-series se představila na autosalonu v Detroitu v lednu roku 2014 jako novinka připravená pro modelový rok 2015. Podobně jako její předchůdci využívá tradiční konstrukce s žebřinovým rámem. Bohatší využití vysokopevnostní oceli a nově též karoserie z hliníkových slitin ovšem stojí za vyšší tuhostí v kombinaci s nižší hmotností. Novinka byla až o 300 kg lehčí než srovnatelný zástupce dvanácté generace.

Ford F-150 model 2018: Užitková legenda s novým čumákem a turbodieselem

Pro modelový rok 2018 se tato generace F-Series dočkala poměrně výrazné modernizace designu i techniky a proměny palety pohonných jednotek, nabízející nový atmosférický 3,3litrový šestiválec, přeplňované EcoBoosty V6 2,7 a 3,5 l, které doplňuje pětilitrový osmiválec a nově třílitrový turbodiesel Power Stroke V6.

Jake.auto.cz: Ford F-150 (přehled všech článků)

F-series značky Ford představuje více než 40 let nejprodávanější modelovou řadu užitkových vozidel na severoamerickém trhu, 51 let jsou pak i obchodně nejúspěšnějšími pick-upy a samotné provedení F-150 je již 35 let nejprodávanějším vozem v USA.

Foto: Ford Motor Company, Autowp.ru, Wheelsage.org, Auto.cz

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou

Před odchodem z úřadu dala vláda Bohuslava Sobotky pár…

Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci

Kavkazská země dosud získávala těžké zbraně hlavně…

Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

 

Štítky Ford Video Pick-up

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek! Jízdní dojmy: Ford F-150 Raptor pro Rallye Dakar. Říkají mu Shrek!

Dakarský speciál Martina Prokopa a týmu MP Sports opravdu…

Ford se nebrání proměně pick-upu F-150 v elektromobil Ford se nebrání proměně pick-upu F-150 v elektromobil

Pick-up F-150 představuje rodinné stříbro automobilky…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé, přesto pan Václav (65) doufá ve světlé zítřky

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé,…

Václav už žije několik měsíců v azylovém domě. Alkohol ho na ulici nedostal. O střechu nad hlavou přišel…

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

 

iSport.cz

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po poledni, proti Kanadě v noci

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po…

Mezinárodní hokejová federace (IIHF) v pondělí zveřejnila program olympijského hokejového turnaje v Jižní…

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila Váchova chyba

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila…

Fotbalisté Liberce v dohrávce 8. ligového kola doma jen remizovali se Slováckem 1:1. Severočechy poslal do…

 

Reflex.cz

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se zastavit!

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se…

Český volič je nejodolnější tvor na planetě. Jak ukazuje současná předvolební kampaň, vydrží český občan takové…

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…