Ford vyrobil už dva miliony motorů EcoBoost

Moderní trendy downsizingu, tedy snižování objemů motorů a jejich přeplňování nemusejí být leckomu po chuti, ale modrému oválu se v této oblasti daří. Během pouhých čtyř let vyrobil dva miliony turbodmychadlem dopovaných zážehových agregátů EcoBoost. Nejde zdaleka jen o nám dobře známé tříválce 1,0 l, ale třeba i šestiválec 3,5 l, který obyvatelům starého kontinentu moc malý nepřijde. Ale pořád to není V8... Montuje se do nejprodávanějšího užitkového auta světa, pickupu F-150.
Mezi těmito objemy se nacházejí varianty 1,5, 1,6 a 2,0 l, ve všech případech se jedná o čtyřválce. Kompaktní jednotky vynikají příznivou spotřebou a použitím moderní techniky, jako například turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek a přímého vstřiku. Ač některé studie hovoří o tom, že nároky na palivo nejsou oproti větším atmosférickým motorům tak střídmé, američtí farmáři si v případě svých F-150 docela libují. Vidlicové šestiválce jich volí přes 40 %, klasické V8 jsou dost žíznivé a v případě velkých zemědělských usedlostí lze značně ušetřit. Nezapomeňme, že Fordy používá rovněž policie, a to i ta na jih od hranic s USA. Nutno ovšem dodat, že na přelomu roku proběhla za oceánem také svolávací akce kvůli možnému požáru jednotek EcoBoost 1,6 l...
Překonání magického počtu dvou milionů vyrobených kusů se nelze divit a odbyt bude nadále stoupat. Momentálně vzniká celosvětově zhruba 100 tisíc motorů měsíčně, což značí odhad za celý letošní rok zhruba 1,2 milionu exemplářů. Jinak objem nároste oproti loňsku o 60 %, kdy se přeplňovaných motorů Ford rodilo zhruba 65 tisíc za měsíc, předeženou i produkci firemních dieselů. Právě výroba malých litrových tříválců se v příštím roce v Německu zdvojnásobí na 1000 jednotek denně, je po nich vysoká poptávka a Fiesta s nimi zamíří i za moře. Ocenění International Engine Of The Year tedy získal v posledních dvou letech rozhodně právem. Dočkají se jej také Číňané, tyto agregáty budou vznikat v nové motorárně společného podniku Chang'an-Ford v Čchung-čchingu. Tam automobilka proinvestovala půl miliardy dolarů (9,6 mld. Kč) a závod otevřela v červnu 2013.
Pojďme ale zpátky k nám. EcoBoosty volí 32 % Evropanů, kteří si vyberou nový Focus, v případě B-Maxu je jejich podíl ještě vyšší: 43 %. U Fiesty a většího MPV C-Max se pohybuje kolem čtvrtiny. Nezapomeňme, že tyto agregáty bijí také pod kapotami sportovních modelů ST.
Jubilejní jednotku má pod kapotou SUV Escape (americké dvojče druhé generace Kugy) ze závodu v Louisville ve státě Kentucky. Jedná se o dvoulitr. Právě ten se začne příští rok vyrábět v Clevelandu (stát Ohio), investice spolykají 200 milionů dolarů (3,9 miliardy korun). I v těchto modelech jsou agregáty zmíněné řady velmi oblíbené, zejména v Asii a USA. Obliba EcoBoostů se v Asii a Tichomoří meziročně ve srovnání se srpnem 2012 zvýšila trojnásobně (!), v Číně pak o 189 %.