25.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Formule 1 je pekelně drahý sport. Kolik stojí vybrané díly?

Formule 1 je pekelně drahý sport. Kolik stojí vybrané díly?

Závodit ve Formuli 1 si rozhodně nemůže dovolit každý. Platit jezdce a pracovníky týmů je nákladné, a co teprve samotné díly pro závodní monoposty.

Formule 1 je nazývána královnou motorsportu. Legendární status si tato disciplína vybudovala souboji těch nejlepších jezdců na těch nejnáročnějších tratích (to platilo hlavně v minulosti). S tím souvisela i technická dokonalost závodních monopostů, která jejich cenu zvyšovala do nebeských výšin. A to bezesporu platí dodnes.

Jestliže si tak kdysi mohly účast ve Formuli 1 dovolit i malé, doslova garážové týmy, dnes už v této disciplíně vydrží jen stáje s obřím rozpočtem. Velká část jejich financí přitom vedle platů jezdců, mezd zaměstnanců, vývojových nákladů, nákladů na cestování směřuje právě na jednotlivé komponenty závodních speciálních. Ty jsou totiž všechno, jen ne levné.

Tím vůbec nejdražším komponentem je motor, který v průměru stojí 7,7 milionu dolarů, v přepočtu tedy zhruba 185 milionů korun. Připomeňme, že jezdec může za sezonu použít maximálně pět pohonných jednotek (tedy celkem za 924 milionů korun). Ty se dle pravidel skládají ze šesti částí – spalovací šestnáctistovky, turbodmychadla, dvou generátorů, úložiště energie a řídicí elektroniky, přičemž od každé části má pilot maximálně pět kopií. Víckrát je během ročníku vyměnit nelze, týmy však mohou využívat jejich různé kombinace.

Převodovka je v tomto ohledu počítána zvlášť, s tím, že v šesti závodech po sobě nelze použít více než jednu. Pravidla aktuálně povolují převodovky se sekvenčním řazením (nikoliv tedy ryzí automaty nebo CVT převodovky), s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed a s jednou pro jízdu vzad, za které stáje průměrně platí 480.000 dolarů (bezmála 12 milionů korun).

Drahý je samozřejmě i samotný monokok monopostu. Průměrná částka 650.000 dolarů, tedy 15,6 milionu korun, je sice ve srovnání s motorem doslova směšná, monokok pro formuli 1 přesto stojí zhruba stejně jako tři exempláře Lamborghini Huracán Spyder. Monokok tvořený kvůli pevnosti z až 60 vrstev karbonových vláken zkrátka něco stojí.

Můžeme pokračovat i dále. Hydraulický systém nebo chlazení přijdou zhruba na 160.000 dolarů (3,8 milionu korun). Na stejnou částku přijde i přední „nos,“ tedy přední partie s přítlačným spoilerem, zatímco zadní křídlo se systémem DRS stojí polovinu. Ovládací centrum formule v podobě volantu pak vyjde asi na 50.000 dolarů (1,2 milionu korun). Zhruba tolik na českém trhu stojí Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem...

To všechno jsou sice závratné částky, pravidla šampionátu přesto v posledních letech myslí na snižování nákladů. O omezeném počtu motorů nebo převodovek na sezonu už byla řeč, týmy si navíc s sebou nesmí na závod vozit hotové náhradní vozidlo, jak bývalo zvykem. Možností je pouze náhradní monokok, který je využit v případě, že originál je zničen bez možnosti opravy. Zapomenout bychom neměli ani na omezené testování v průběhu sezony, což je také rozdíl proti předchozím letům.

Formule 1: Průměrné ceny vybraných dílů
DílPrůměrná cena [Kč]
Motor185.000.000
Monokok15.600.000
Převodovka11.520.000
Hydraulika3.840.000
Chlazení3.840.000
Přední spoiler3.840.000
Zadní spoiler1.900.000
Volant1.200.000

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…