25.8. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Formule 1 je pekelně drahý sport. Kolik stojí vybrané díly?

Formule 1 je pekelně drahý sport. Kolik stojí vybrané díly?

Závodit ve Formuli 1 si rozhodně nemůže dovolit každý. Platit jezdce a pracovníky týmů je nákladné, a co teprve samotné díly pro závodní monoposty.

Formule 1 je nazývána královnou motorsportu. Legendární status si tato disciplína vybudovala souboji těch nejlepších jezdců na těch nejnáročnějších tratích (to platilo hlavně v minulosti). S tím souvisela i technická dokonalost závodních monopostů, která jejich cenu zvyšovala do nebeských výšin. A to bezesporu platí dodnes.

Jestliže si tak kdysi mohly účast ve Formuli 1 dovolit i malé, doslova garážové týmy, dnes už v této disciplíně vydrží jen stáje s obřím rozpočtem. Velká část jejich financí přitom vedle platů jezdců, mezd zaměstnanců, vývojových nákladů, nákladů na cestování směřuje právě na jednotlivé komponenty závodních speciálních. Ty jsou totiž všechno, jen ne levné.

Tím vůbec nejdražším komponentem je motor, který v průměru stojí 7,7 milionu dolarů, v přepočtu tedy zhruba 185 milionů korun. Připomeňme, že jezdec může za sezonu použít maximálně pět pohonných jednotek (tedy celkem za 924 milionů korun). Ty se dle pravidel skládají ze šesti částí – spalovací šestnáctistovky, turbodmychadla, dvou generátorů, úložiště energie a řídicí elektroniky, přičemž od každé části má pilot maximálně pět kopií. Víckrát je během ročníku vyměnit nelze, týmy však mohou využívat jejich různé kombinace.

Převodovka je v tomto ohledu počítána zvlášť, s tím, že v šesti závodech po sobě nelze použít více než jednu. Pravidla aktuálně povolují převodovky se sekvenčním řazením (nikoliv tedy ryzí automaty nebo CVT převodovky), s osmi rychlostmi pro jízdu vpřed a s jednou pro jízdu vzad, za které stáje průměrně platí 480.000 dolarů (bezmála 12 milionů korun).

Drahý je samozřejmě i samotný monokok monopostu. Průměrná částka 650.000 dolarů, tedy 15,6 milionu korun, je sice ve srovnání s motorem doslova směšná, monokok pro formuli 1 přesto stojí zhruba stejně jako tři exempláře Lamborghini Huracán Spyder. Monokok tvořený kvůli pevnosti z až 60 vrstev karbonových vláken zkrátka něco stojí.

Můžeme pokračovat i dále. Hydraulický systém nebo chlazení přijdou zhruba na 160.000 dolarů (3,8 milionu korun). Na stejnou částku přijde i přední „nos,“ tedy přední partie s přítlačným spoilerem, zatímco zadní křídlo se systémem DRS stojí polovinu. Ovládací centrum formule v podobě volantu pak vyjde asi na 50.000 dolarů (1,2 milionu korun). Zhruba tolik na českém trhu stojí Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcem...

To všechno jsou sice závratné částky, pravidla šampionátu přesto v posledních letech myslí na snižování nákladů. O omezeném počtu motorů nebo převodovek na sezonu už byla řeč, týmy si navíc s sebou nesmí na závod vozit hotové náhradní vozidlo, jak bývalo zvykem. Možností je pouze náhradní monokok, který je využit v případě, že originál je zničen bez možnosti opravy. Zapomenout bychom neměli ani na omezené testování v průběhu sezony, což je také rozdíl proti předchozím letům.

Formule 1: Průměrné ceny vybraných dílů
DílPrůměrná cena [Kč]
Motor185.000.000
Monokok15.600.000
Převodovka11.520.000
Hydraulika3.840.000
Chlazení3.840.000
Přední spoiler3.840.000
Zadní spoiler1.900.000
Volant1.200.000

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Václava Kmínka: Volby trhy neovlivnily Akcie, měny & názory Václava Kmínka: Volby trhy neovlivnily

Angela Merkelová bude pravděpodobně počtvrté kancléřkou,…

Konec Facebooku v Rusku? Úřady hrozí jeho zákazem Konec Facebooku v Rusku? Úřady hrozí jeho zákazem

Ruské úřady dnes pohrozily, že od příštího roku zablokují…

 

Štítky Formule 1

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Video: Takhle zatáčí unikátní osmikolová Tatra se všemi řiditelnými koly!

Video: Takhle zatáčí unikátní osmikolová Tatra se všemi řiditelnými koly!

Dnes 15:52

Společnost Tatra Trucks prostřednictvím krátkého videa názorně demonstruje možnosti řízení čtyř, tří a dvou náprav speciálů ze své produkce.




Blesk.cz

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

5 pražských nej aneb co možná nevíte o našem hlavním městě

Cestovatelské zážitky není nutné sbírat pouze za hranicemi. Mnohé k uspokojení turistů může nabídnout i české…

Výměna manželek: Dáša chce po pár minutách skončit, nezvládá špínu!

Výměna manželek: Dáša chce po pár minutách skončit,…

Dáša se přihlásila do Výměny manželek a netušila, že se tím naplní její nejčernější noční můry. Bude muset…

 

iSport.cz

Kloppa vytočili v Moskvě: Hrajeme Ligu mistrů a vás zajímá, koho miluju!

Kloppa vytočili v Moskvě: Hrajeme Ligu mistrů a vás…

Cesty na východ nepatří u fotbalistů zrovna mezi nejoblíbenější. A i trenérovi Liverpoolu Jürgenu Kloppovi výlet…

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu, chybí Schick

Jarolím nominoval. Vzal nováčka z Olomouce i Škodu,…

Reprezentační trenér Karel Jarolím zveřejnil českou nominaci na závěrečné dva zápasy kvalifikace MS proti…

 

Reflex.cz

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak sníst a současně ho mít

Zvýšení důchodů: I u penzí platí, že nelze steak…

Jedním z velkých témat nadcházejících (ale i všech předcházejících) voleb jsou důchody. Jak jste asi také již…

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

V opilosti chtěl zabít bratra. Sám se nabodl na nůž

Kolik takových příběhů už bylo napsáno. Dva bratři, jeden slušný a pracovitý, druhý povahy násilnické a…