Frankfurt živě: BMW X1 – První dojmy
BMW dělá sportovní SUV? Pokud odpovíme ano, pak nová X1 je nejsportovnějším z nich. Starší a větší (především vyšší) X3 proti ní vypadá jako usedlé SUV, naproti tomu nová X1 téměř rezignovala na náznaky terénních ambicí.
Už na první pohled působí spíše jako vyšší kombi střední třídy inspirované SUV. Navíc podobně jako další modely BMW z poslední doby ve skutečnosti vypadá lépe než na fotkách.
Posaz za volantem je sportovní a na SUV velmi nízký. Řidič se díky tomu cítí za volantem pohodlně a má nad hlavou dostatek prostoru, X1 tak úspěšně napravuje jeden z typických nedostatků klasických SUV. Nízko položená řadicí páka a relativně nízký středový tunel přitom tento sportovní dojem nenarušují. Z místa řidiče je skrze vysoké čelní sklo i boční okna dobrý výhled, a to samé platí při pohledu dozadu přes rozměrná zpětná zrcátka. Velké okno v pátých dveřích hodnotíme kladně, výhledu z vozu ven nevadí ani masivní B sloupky. Jediný problematický bod tak je silný zadní sloupek.
BMW X1 - srovnání rozměrů s X3 | |||
Model | X1 | X3 | rozdíl |
Délka [mm] | 4454 | 4569 | - 115 |
Šířka [mm] | 1798 | 1853 | - 55 |
Výška [mm] | 1545 | 1674 | - 129 |
Rozvor [mm] | 2760 | 2795 | - 35 |
Rozchod vpředu [mm] | 1500 | 1524 | - 24 |
Rozchod vzadu [mm] | 1529 | 1542 | - 13 |
V zadní řadě sedadel se sedí výš, prostor nad hlavou je proto menší než vpředu, přesto X1 v tomto ohledu překonává papírově větší X3. Místo v podélném směru je limitováno délkou rozvoru a vyšší osoby tak mohou mít málo místa pro nohy. Na šířku je naopak X1 i vzadu prostorná, dokonce je na tom opět lépe než X3 a to mimo jiné díky lépe tvarovým výplním dveří. Slabinou je malý dveřní otvor pro nastupování dozadu, předpokládáme ale, že na zadních sedadlech X1 budou tak jako tak cestovat především děti.
BMW X1 - přehled modelů s pohonem všech kol | ||||
Model | xDrive18d | xDrive20d | xDrive23d | xDrive28i |
Převodovka | 6M | 6M (6A) | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1995 | 1995 | 2996 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 105/4000 | 130/4000 | 150/4400 | 190/6600 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1750-2500 | 350/1750-3000 | 400/2000-2250 | 310/2600-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 213 | 223 | 230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,1 | 8,4 (8,6) | 7,3 | 6,8 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,7 | 5,8 (6,2) | 6,3 | 9,4 |
Interiér v nové X1 je líbivý a bytelný. BMW zapracovalo na dobré ergonomii i kvalitním designu, pozitivní dojmy z auta kazí jen chatrná zadní středová loketní opěrka – ta je slabým místem i v X3, jejíž interiér celkově nedosahuje kvalit novější X1.
Zavazadlový prostor X1 se velmi podobá tomu v X3. Má vysoko položenou podlahu, je dlouhý, s pravidelným tvarem a dostatečnou šířkou mezi podběhy. Jeho kryt tvoří dvoudílné plato – X3 má naopak posuvnou roletu.
BMW X1 - přehled modelů s pohonem zadních kol | ||
Model | sDrive18d | sDrive20d |
Převodovka | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1995 | 1995 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 105/4000 | 130/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1750-2500 | 350/1750-3000 |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 218 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,6 | 8,1 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,3 |