Geely hodlá investovat do Volva 900 milionů dolarů, návrat k zisku ale nebude snadný
V čele Geely stojí čínský podnikatel Li Šu-fu, který začal podnik budovat od píky a během necelých dvou desetiletí z něj vytvořil desátého největšího výrobce automobilů v Číně. Li hodlá dosáhnout obratu v hospodaření ztrátové divize Volva během dvou let. Plánuje rovněž továrnu v Pekingu, jež bude vyrábět 300.000 vozů Volvo ročně.
Geely hodlá investovat do Volva asi 900 milionů dolarů (asi 17 miliard Kč). Podnik tak počítá v rámci převzetí Volva s celkovými výdaji 2,7 miliardy dolarů. Předseda společnosti Li Šu-fu uvedl, že částka zbývající po odečtení kupní ceny bude vynaložena na rozšíření výroby. Upozornil, že firmy Geely a Volvo Car budou nadále působit samostatně a budou vyrábět každá své automobily. "Volvo pochází ze Severní Evropy a je zakořeněno ve Švédsku. Volvo by již nebylo Volvem, pokud by bylo z této země vytrženo," prohlásil Li. "Geely a Volvo budou v budoucnosti jako bratři, ne jako otec a syn," dodal.
"Čína je pro jeho snahu dosáhnout obratu v hospodaření Volva klíčová," uvedl analytik John Zeng ze společnosti IHS Global Insight. "Pokud se mu podaří dosáhnout ziskovosti Volva v Číně, minimálně to pomůže kompenzovat ztráty evropských aktivit a udržet je v chodu," dodal.
Geely podobně jako řada dalších čínských automobilek doufá, že časem napodobí celosvětový úspěch konkurentů z Japonska a Jižní Koreje. "Zahraniční trhy jsou rovněž důležité, je ale samozřejmě nerozumné spoléhat při oživení Volva na Evropu či USA," upozornil Zeng. Podle analytiků dává značka Volvo automobilce Geely možnost zlepšit si image na domácím trhu a dohonit větší domácí rivaly ve státním vlastnictví, kteří již řadu let vyrábí automobily ve spolupráci se západními partnery.
Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles prodeje na rozvinutých trzích. Země loni vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa.
Geely podepsala smlouvu o převzetí Volvo Car minulou neděli. Transakce je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů.
Počet prodaných aut značky Volvo se v loňském roce zastavil na čísle 334.808 kusů z devíti nabízených modelových řad. Loňský výsledek je nejnižší od roku 1999. Zatímco v roce 2007 se prodalo rekordních 459 tisíc Volv, o rok později celková suma poprvé v dekádě klesla pod 400 tisíc (374 tisíc kusů) a loni o dalších 10,6 % na 335 tisíc.
I přes ekonomickou krizi a s ní spojeným poklesem prodejů zůstávají USA nejdůležitějším trhem Volva, a to celkově i u většiny jednotlivých modelů. Čína patří k nejrychleji rostoucím trhům švédské automobilky. Loni se zde prodalo 22 tisíc Volv (meziročně +77 %).
Šéf švédské automobilky Stephen Odell na konci března 2010 uvedl, že Volvo letos plánuje vyrobit 390 tisíc vozů. Proti loňskému roku by to znamenalo nárůst produkce o 18 procent.