Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors podporuje vodíkový projekt „Maják“

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Evropské fondy by měly přispět k rychlejšímu budování vodíkové infrastruktury a výrobě vodíkem poháněných automobilů.


Tisková zpráva General Motors:

"General Motors vítá záměr Evropské komise na spuštění široce pojatého projektu „Maják“ („Lighthouse“), který by měl přispět k rychlejšímu rozvoji technologie palivových článků a k budování potřebné infrastruktury pro výrobu a distribuci vodíku. Projekt „Maják“ by měl výrazně urychlit přechod ze současné fáze výzkumu k masivnímu komerčnímu využití technologie palivových článků. Carl-Peter Forster, president General Motors Europe, zaslal dopis presidentu Evropské komise Dr. Romano Prodimu, ve kterém jej ujišťuje o mimořádném zájmu GME podpořit projekt „Maják“. „Jde o jedinečnou možnost jak zviditelnit snahy automobilových producentů přispět k zachování mobility lidstva a zahájit budování infrastruktury pro zásobování vodíkem,“ píše Forster v dopise Prodimu.

Na deset let rozvržený projekt „Maják“, který chce koordinovat možnosti průmyslu, výzkumných center a politiků, by měl být spuštěn v roce 2005. V rámci projektu „Maják“ by ve vybraných světových metropolích měly v ověřovacím a předváděcím provozu začít pracovat vodíkové plnicí stanice a stacionární komplexy, využívající technologii palivových článků, sloužící pro výrobu tepelné a elektrické energie. Výroba, distribuce a užití vodíku ve stacionárních i mobilních systémech, využívajících především technologii palivových článků, prověří všechny aspekty energetického zásobování budoucnosti. Podle plánů Evropské unie by po roce 2010 měla díky podpoře speciálních rozvojových fondů začít výroba prvních několik stovek vodíkem poháněných automobilů určených pro běžné využití v dopravě.

GM a Opel se vývoji vodíkových palivových článků věnují systematicky už dlouhou řadu let a patří v tomto oboru k vedoucím subjektům. Dosaženou úroveň jimi připravených technologií jasně demonstrovala nedávná mimořádně úspěšná vytrvalostní jízda „Opel Fuel Cell Marathon – powered by GM“. Během pěti a půl týdne v květnu a červnu tohoto roku projel vodíkovými články poháněný prototyp HydroGen3 čtrnácti evropskými státy a bez jakýchkoli problémů najel celkem 9696 kilometrů. Tím HydroGen3 nejenom téměř zdvojnásobil dosavadní distanční rekord v kategorii vozů poháněných palivovými články, ale zároveň prokázal spolehlivost a praktickou využitelnost této inovativní technologie."

Ondřej Láník
Diskuze (3)