TEST Opel Grandland 1.5 CDTI – Staromódní společník na dlouhé cesty
Modernizovaný Opel Grandland vypadá hezky, nabízí slušnou výbavu a s naftovým motorem zvládne dlouhé štreky s příjemnou spotřebou. Přesto zůstal i po faceliftu prostor k vylepšením.
Design, interiér
Kompaktní SUV Opel Grandland X, konzervativnější sourozenec Peugeotu 3008, bylo představeno v roce 2017. V létě 2021 automobilka představila důkladný facelift, který z původního názvu odstranil písmenko X a přinesl několik zásadních změn. Modernizovanou novinku jsme poprvé vyzkoušeli před více než rokem, proto se sluší nejdůležitější změny připomenout.
Nejvýraznější změnu v oblasti exteriéru prodělala příď, která přišla o klasickou masku chladiče a dostala moderní masku Opel Vizor, která je symbolem všech moderních vozů značky. S novou maskou souvisí také nové LED světlomety a přepracovaný přední nárazník.
Drobnou proměnou prošla také záď, která dostala lehce upravený nárazník. Na pátých dveřích vidíme pod tradičním symbolem automobilky výrazný nápis Grandland – nově bez písmena X. Menší nápisy z kufru zmizely.
Dodejme, že testovaný vůz dorazil ve vyšší ze dvou nabízených výbav, označené GS. Standardně tak dostal 18palcové leskle černé ráfky z lehkých slitin a loga, nápisy, okenní lišty i ochranné plasty kolem karoserie v leskle černé barvě. Světlomety jsou v našem případě adaptivní LEDkové, tedy bez příplatkové funkce Matrix, přesto nabízejí velmi slušný výkon. Karoserii zdobí bílý lak Arktis (+7000 Kč) v kombinaci s černou střechou (+15.000 Kč).
Moderní, příjemný
Zásadní proměnou prošel i interiér, který dostal přepracovanou palubní desku s modernější výbavou. Standardem je 7“ digitální přístrojová deska a multimediální systém se 7“ obrazovkou, testovaná verze GS ale nabízí tzv. Pure Panel, který kombinuje 12“ obrazovku digitálního přístrojového štítu a 10“ infotainmentu.
Oba displeje nabízejí naprosto dostačující rozlišení i rychlost. Digitální přístrojový štít má jednodušší grafiku, je ovšem přehledný a snadno srozumitelný. Grafika infotainmentu by mohla být i příjemnější, potěší ale stabilní konektivita Android Auto i Apple CarPlay nebo ponechaná tlačítka pro snazší přístup do menu či nastavení hlasitosti audia.
Automobilka také zachovala klasickou koncepci ovládání ventilace, tedy s tradičními tlačítky a otočnými kolečky, za což zaslouží velkou pochvalu. Skvělá je i možnost jednoduše tlačítky vypnout systém stop/start nebo hlídání jízdy v pruzích, přičemž druhý jmenovaný systém zůstával vypnutý i po zhasnutí a nastartování motoru.
V kombinaci s vydařeným ovládání na volantu, které je přehledné a snadno se na něj zvyká, nabízí grandland velmi zdařilou ergonomii a koncepci ovládání. Navíc potěší i mnoho odkládacích schránek a přihrádek dostatečné velikosti.
Malým zklamáním se ukázala být kvalita zpracování. Testovaný vůz už měl sice nakrouceno kolem 31.000 kilometrů, což je na novinářský vůz nezvykle dost, nemile mě ale překvapilo dosti hlasité a intenzivní vrzání obou madel předních dveří. Jde přitom o detail, který kazí dojem z jinak celkem hezkého zpracování s řadou měkčených povrchů.
Po stránce vnitřní prostornosti asi není vozu co vyčítat. Při svých 183 centimetrech a objemnější postavě jsem neměl problém sednout si sám za sebe. Vždy mi přitom zbývala rezerva nad hlavou i před koleny, zatímco vpředu jsem si mohl vytvořit velmi příjemnou pozici za volantem. Sedadlo řidiče má v této výbavě standardně AGR certifikaci, zatímco spolujezdec dostal AGR sedadlo v rámci zimní sady (+30.000 Kč), která obsahuje také výhřev předních sedadel, částečné vyhřívání čelního skla a průchozí opěrku mezi zadními sedadly.
Opel Grandland 1.5 CDTI
Kufr se standardním dvojitým dnem má základní objem 514 litrů, po sklopení zadních opěradel se lze dostat až na 1652 litrů. Za pochvalu stojí jeho jednoduché tvary, 12V zásuvka, plastové kapsy po stranách nebo výše zmiňovaný otvor mezi sedadly, malým zklamáním však byla jeho „podlaha“. Pokud jsem ji nechal v horní poloze, abych si usnadnil překonání vyšší nákladové hrany, po položení větší krabice s nákupem se propadla do nižší polohy.
Motor, jízdní vlastnosti
Hrubší, ale úsporný
Zákazníci mají na výběr pouze ze dvou plug-in hybridů a dvou čistě spalovacích pohonných jednotek – zážehového tříválce 1.2 Turbo (96 kW), dostupného s šestistupňovým manuálem i osmistupňovým automatem, a vznětového čtyřválce 1.5 CDTI (96 kW) v kombinaci výhradně s osmistupňovým automatem.
Testovaný čtyřválec nabízí nejvyšší výkon 96 kW (130 k) při 3750 otáčkách, nejvyšší točivý moment 300 Nm je však dostupný již od 1750 otáček. Vůz s pohotovostní hmotností lehce přes 1,5 tuny přitom čtyřválec dokáže rozhýbat ke stovce za 11,5 sekundy, zatímco maximální rychlost dosahuje 195 km/h.
Na první pohled nejde o ohromující čísla, ve světě kompaktních rodinných SUV to ale není ani žádná tragédie. Osobně mě spíš mrzely vlažné reakce na pedál plynu, kdy auto poměrně dlouho váhalo. Některé rozjezdy do křižovatky, kde nebylo moc místa, se stávaly napínavou hrou. Osmistupňová automatická převodovka EAT8 navíc při běžné jízdě poměrně často otálela s podřazením.
Nejsnazším řešením obou problémů byl hrubší přístup k plynu, za jízdy je pak možné převodovce domluvit i páčkami pod volantem. Při běžném korzování už se ale hydroměničová převodovka chovala příjemně a kvalty měnila plynule. Samotný motor umí předvést slušný zátah, jeho chod je ale trochu hrubší a stop/start nepatří k nejrychlejším. Naštěstí lze ale velmi snadno vypnout tlačítkem.
Celkově naftový grandland působil jako velice sympatický společník, zejména při přesunech po okreskách a dálnicích. Díky hezké spotřeba spotřebě, která se během většiny jízd pohybovala okolo 6 l/100 km/h, a nádrži o objemu 53 litrů nebude mít problém ani s překonáváním delší vzdáleností na jeden zátah.
Opel Grandland 1.5 CDTI
Fungující univerzál
Karoserie je dobře odhlučněná, díky čemuž vás při běžných rychlostech nebude trápit zvuk od podvozku ani motoru, který je v běžném spektru otáček dobře utlumen a jeho tvrdší běh je slyšet především zvenčí.
Podvozek je naladěn na parádní kompromis mezi komfortem a tuhostí, koneckonců automobilka se dlouhodobě chlubí tím, že oproti francouzským sourozencům nabízí sportovnější naladění. Grandland tak působí příjemně stabilně, současně se ale nenechá rozhodit ani na typických nešvarech českých silnic.
Pořád se ale bavíme o běžném kompaktním SUV, které se v ostřejších zatáčkách neubrání náklonům karoserie a na rozbitějších cestách dá o větších nerovnostech vědět. Nedávno testované Subaru je zkrátka kvalitou podvozku na úplně jiné úrovni, na poměry běžných SUVček se ale celkově jedná o povedené naladění.
Opel Grandland 1.5 CDTI
Závěr
Závěr
Opel Grandland dostal s modernizací zajímavý vzhled, který se mi osobně velmi líbí. Kabina nabízí slušnou ergonomii, dostatek prostoru pro celou rodinu a parádně jednoduché ovládání, které je dnes stále větší vzácností. Vznětový motor má dostat elánu pro běžné cesty, díky příjemné spotřebě vás navíc nebude hnát zbytečně často k čerpací stanici.
Dojem poněkud zkazily povrzávající části interiéru a lehce letargické reakce při rozjezdech nebo podřazování. První problém však mohl být spjat pouze s konkrétním vozem, zatímco s druhým se lze naučit žít. Ostatně grandland má v rukávu poměrně dost předností, kterými může své nedostatky vykompenzovat.
V základní výbavě Grandland a se základní motorizací 1.2 Turbo s manuálem přitom začíná na cenovce od 719.990 Kč, což v dnešní době nezní úplně marné. Vznětová motorizace 1.5 CDTI začíná od částky 809.990 Kč, v testované výbavě GS od 859.990 Kč. S testovanou konfigurací se ale dostáváme na částku 939.990 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 719.990 Kč (1.2 Turbo, 6man, Grandland) |
Základ s testovaným motorem | 809.990 Kč (1.5 CDTI, 8at, Grandland) |
Testovaný vůz bez příplatků | 859.990 Kč (1.5 CDTI, 8at, GS) |
Testovaný vůz s výbavou | 939.990 Kč (1.5 CDTI, 8at, Grandland) |
Plusy
- Zajímavý design
- Slušná výbava
- Dostatek vnitřního prostoru
- Nízká spotřeba
- Naladění podvozku
Minusy
- Lenivější rozjezdy
- Hrubší projev motoru
- Zpracování interiéru