Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Crossland 1.5 CDTI 88 kW AT6 – Zajímavé auto, které už si ale neobjednáte

Stanislav Švarc
Diskuze (10)

Crossland je sice nejstarším modelem v současné nabídce automobilky Opel, u českých zákazníků však zůstává nejoblíbenějším vozem značky.

Design, interiér


Malý crossover se veřejnosti ukázal v lednu roku 2017 - jako Crossland X. V říjnu 2020 tradiční německá značka představila modernizovanou verzi, která přišla o písmeno „X“ v označení. Auto se tedy jmenuje jen Crossland.

Brzy po premiéře se Crossland (X) vyhoupl na pozici nejoblíbenějšího opelu u českých zákazníků. Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA), které se zabývají registracemi nových vozů v Česku, je Crossland nejžádanějším opelem v posledních pěti letech – registracím v rámci značky Opel vládne od roku 2018. Loni bylo registrováno 1580 exemplářů, za první tři měsíce letošního roku pak 258 kusů. To mimochodem mezi všemi v tuzemsku prodávanými automobily dělá celkově 23., respektive 46. příčku.

V aktuálním českém ceníku najdeme čtyři motorizace. Základ představuje atmosféricky plněný 1,2litrový zážehový tříválec o výkonu 61 kW, následují přeplňované dvanáctistovky 1.2 Turbo s výkony 81 a 96 kW (slabší je výhradně s manuální převodovkou, silnější s automatem) a nechybí ani turbodiesel v podobě čtyřválcové jednotky 1.5 CDTI o výkonu 81 kW.

Video se připravuje ...

Jsou tu ale dva problémy. První se týká základní verze, kterou sice nalezneme v ceníku, ale nakonfigurovat a zadat do výroby si ji nemůžete. Opel jen vyprodává skladové zásoby. Druhá potíž souvisí s testovaným autem. Tuzemské zastoupení nám totiž svěřilo vůz s motorizací, jež v ceníku chybí úplně - provedení s 1,5litrovým turbodieselem o výkonu 88 kW a s šestistupňovou automatickou převodovkou z nabídky před nějakou dobou zmizelo. A výše zmíněný dostupný 81kW nafťák si můžete pořídit pouze s manuálem.

Opel Crossland 1.5 CDTI AT6 Opel Crossland 1.5 CDTI AT6

Docela praktický. A hlavně s tlačítky

V ceníku už nenajdete ani testovanou výbavu Ultimate, jež bývala tou vrcholnou. Supluje ji ale balíček Ultimate Pack, který si můžete přikoupit k vyšší ze dvou dostupných výbav (Elegance) a který zahrnuje například Alcantarou čalouněná sedadla, přední sedadla s ergonomickým certifikátem AGR, posuvnou zadní lavici dělenou v poměru 60:40, průchozí zadní loketní opěrku, dvojitou podlahu zavazadlového prostoru, černou střechu, 17" ráfky z lehkých slitin, LED zadní světla, přední mlhovky, automatické parkování, bezklíčové otevírání a startování nebo navigační systém Multimedia Navi Pro. Naše auto se navíc ještě chlubilo vyhříváním čelního skla, předních sedadel a volantu.

Crossland si tedy můžete vybavit moc hezky, jen se to pochopitelně promítne do ceny. Verze Elegance startuje na 539.990 Kč, diesel stojí nejméně 569.990 Kč, sada Ultimate Pack 85 tisíc korun, vyhřívané přední sklo 14.000 Kč, vyhřívání předních sedadel a volantu je za 12 tisíc.

Ani přes velice slušnou výbavu Crossland uvnitř neutají svůj věk, který prozrazuje hlavně tvar palubní desky, umístění dotykové obrazovky infotainmentu nebo jen analogové „budíky“ a poměrně malý displej palubního počítače mezi nimi. Jenže právě starší přístup do velké míry přispívá k tomu, že se řidič uvnitř rychle zorientuje. Ukazatele na přístrojovce jsou skvěle čitelné, palubní počítač přehledný, navíc jednoduše ovladatelný, a hlavně v kabině najdeme množství fyzických tlačítek.

Klasické ovladače se nacházejí pod dotykovou obrazovkou, samostatný panel s nimi dostala také klimatizace a tlačítky můžete snadno a skoro poslepu vypínat systém stop/start nebo upozornění na opuštění jízdního pruhu. Škoda, že poslední jmenovaná funkce se nedá deaktivovat trvale, je totiž mimořádně otravná - letmý kontakt s krajnicí nebo středovým pruhem způsobuje hnusné pípání. Do řízení přitom nezasahuje.

Opel Crossland 1.5 CDTI AT6 Opel Crossland 1.5 CDTI AT6

Ale zpět k ergonomii. Pochvalu si zaslouží ještě snadná regulace jasu přístrojovky a logické uspořádání ovládacích prvků na volantu.

Za volantem se také pěkně sedí, na čemž mají hlavní podíl sedadla. Ta jsou příjemná sama o sobě, navíc přidávají slušné možnosti nastavení. Široký rozsah polohy nabízí i sloupek řízení. Z Crosslandu je díky poměrně štědrému prosklení dobře vidět.

Věk se tak v praxi negativně projevuje snad jen poněkud fádními materiály a hlavně nižším rozlišením 8palcového displeje infotainmentu. Příliš kvalitní není ani obraz zadní parkovací kamery. Jedním dechem ale musím dodat, že nic z toho mě nepobuřovalo. Spíš než slabší rozlišení se mi líbí, že multimediální systém pracuje docela svižně a že není příliš komplikovaný. A díky tlačítkům po displeji nemusíte zas tak často sahat. Kamera svou hlavní úlohu také v pohodě odvede – i když by obraz občas mohl nabíhat rychleji.

Opel Crossland není zrovna velké auto, přesto s délkou 4217 mm, šířkou 1765 mm a 2604mm rozvorem poskytuje mile praktický interiér. Díky tvaru palubní desky nabízí hodně prostoru vpředu, vzadu mu zase pomáhá posuvná lavice (kterou ale nemají všechny verze) – hýbat jí lze v rozsahu 15 centimetrů. Posuvná sedadla (lavice je dělena v poměru 60:40) samozřejmě mají vliv také na velikost zavazadlového prostoru, takže je jen na řidiči/posádce, čemu zrovna dá přednost. V zadní poloze každopádně lavice s přehledem uspokojí dva dospělé cestující vyšších postav, jediným omezením může být panoramatická střecha, ubírající místo nad hlavou. Jde ovšem o příplatkový prvek, mít ho v autě nemusíte. Snad jedinou drobnou výtku mám k poměrně úzkému přístupu na zadní sedadla – na druhou stranu u tak kompaktního vozu nemůžeme očekávat obrovská vrata. A nepotěší částečně odkryté prahy, o které si můžete umazat nohavice.

Zavazadlový prostor má základní objem 410 litrů, po odsunutí lavice dopředu až 520 litrů a po sklopení opěradel Crossland pobere 1255 litrů. Potěší navíc dvojitá – polohovací – podlaha (také ji ale nemají všechny varianty), která ještě zvyšuje využitelnost zavazadelníku. Můžete pod ní například schovat menší náklad, nebo ji odstranit a zvětšit prostor na výšku.

Opel Crossland 1.5 CDTI AT6 Opel Crossland 1.5 CDTI AT6

Motor, jízdní vlastnosti


Svižný a úsporný

Už víme, že testovaný exemplář spoléhá na kombinaci turbodieselu a samočinné převodovky, kterou aktuálním v ceníku nenajdeme. Vznětový čtyřválec o objemu 1499 kubických centimetrů dává maximální výkon 88 kW v 3750 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 300 Nm od 1750 min-1. S šestistupňovým automatem Crossland akceleruje z klidu na stovku za 11,5 sekundy a rozjede se na 183 km/h.

Spojení malého nafťáku a samočinné převodovky funguje sympaticky. Turbodiesel je sice zastudena poměrně hlučný a neklidný, dokonce umí drobně rozvibrovat volant, po zahřátí se však výrazně umravní. Slyšet je sice stále, ale neruší. Zřetelněji se pak ozývá už je jen ve vyšších otáčkách.

Z uživatelského pohledu potěší, jak hezky se motor sbírá z nízkých otáček a jak silné nabízí střední pásmo. Jedna-pětka ožívá po překročení 1500 otáček, ovšem i pod touto hranicí dokáže udržovat zvolené tempo, navíc neduní, ani nevibruje. Jen po šlápnutí na plyn ještě nedokáže zřetelněji zabrat. To se děje právě až nad 1500 otáčkami. Okolo dvou tisíc otáček už motor táhne poměrně hezky, útlum se dostavuje kolem 5000 otáček. Do typického českého provozu má Crossland 1.5 CDTI se samočinnou převodovkou sil dostatek, pohotově si poradí s objížděním kamionů nebo víkendových řidičů, s táhlými kopci i dálničním tempem.

Povedené je i spojení s klasickým automatem, který řadí hladce a plynule, především však motor drží v rozumných otáčkách. Nebojí se ani podřadit, když trochu důrazněji zatlačíte na pravý pedál. Převody jsou také nastavené racionálně, takže ani na dálnici, kde motor na šestku točí lehce přes 2000 otáček, by vám více rychlostních stupňů chybět nemělo.

Opel Crossland 1.5 CDTI AT6 Opel Crossland 1.5 CDTI AT6

A slušně vyhlíží spotřeba, zvlášť v mimoměstském „nedálničním“ provozu, v němž není problém jezdit za 5 až 6 litrů na 100 kilometrů. Na dálnici si Crossland bral rovných 7 l/100 km, v Praze pak 6,8 l/100 km.

O víkendu stráveném v menším a klidnějším městě a jeho okolí spotřeba činila 5,6 l/100 km, svižnější jízda po okreskách znamenala odběr 7 l/100 km. Po ukončení testu palubní počítač ukazoval dlouhodobý průměr 6,1 l/100 km.

Na pohodu

Z jízdních vlastností Opelu Crossland vyčnívá komfort, crossover potěší nadprůměrným pohodlím a podvozkem, který výborně filtruje menší i větší nerovnosti. Vůz nerozhodí ostré nerovnosti ani hluboké výmoly, skvěle si tlumiče poradí také s terénními vlnami nebo sérií děr. Karoserie se nehoupe, nekymácí, nevlní, auto na nerovnostech také neodskakuje. Crossland prakticky nezná ani rázy od kol, ty se dostavují zřídka. Je proto škoda, že Opel více nezapracoval na odhlučnění interiéru – že se občas ozývá motor, už jsem psal, prostor pro zlepšení by však byl také zejména v oblasti aerodynamického svistu.

Špatný Crossland není ani v zatáčkách, docela ochotně se stáčí a mění směr. Při ostřejším zacházení pak sice narazíte na nedotáčivost a budete se muset potýkat s náklony karoserie, ale to se u malého crossoveru s vyšší stavbou dá očekávat. Sportovec to prostě není, o hodně víc mu vyhovuje pohodová jízda. A to samé platí o sice docela strmém, ale jinak spíš uvolněném řízení.

Opel Crossland 1.5 CDTI AT6 Opel Crossland 1.5 CDTI AT6

Závěr


Závěr

Opel Crossland první generace zůstává i na konci životního cyklu docela zajímavým autem, které má několik pozitivních vlastností. Je praktický, slušně prostorný, nabízí jednoduché ovládání a také si ho můžete výborně vybavit. V neposlední řadě potěší komfortním jízdním projevem a poměrně úsporným motorem, k němuž se hodí automatická převodovka.

Jestli vás zrovna tato kombinace zaujala, konfigurátor ani nehledejte. Jak už jsem vícekrát zopakoval, jako nové si tohle auto už objednat nemůžete. Stále se dá ovšem narazit na skladové či předváděcí vozy, nechybějí samozřejmě ani více či méně ojeté kusy na prodej.

Pokud budete chtít auto nové, vybírat můžete od zážehového provedení 1.2 Turbo (81kW) ve výbavě Edition, které stojí nejméně 499.990 Kč. Vznětová verze 1.5 CDTI (81kW) s manuální převodovkou je dostupná pouze ve stupní Elegance, cena začíná na 569.990 Kč. A pokud si vyberete mezi příplatky, nebude problém se dostat přes 600, klidně i 700 tisíc korun. To už je docela dost...

Nejlevnější verze modelu 499.990 Kč (Opel Crossland 1.2 Turbo/81 kW Edition)
Základ s testovaným motorem neprodává se
Testovaný vůz bez příplatků  -
Testovaný vůz s výbavou  -

Plusy

  • Praktický a prostorný interiér
  • Poměrně živý a úsporný motor
  • Jízdní komfort
  • Ergonomie a jednoduchost ovládání

Minusy

  • Už se nedá objednat
  • Zastarale vypadající infotainment
  • Projev motoru zastudena
  • Průměrné odhlučnění
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (10)

Doporučujeme

Opel Crossland 1.5 CDTI 88 kW AT6
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy 17" disky kol z lehkých slitin, automatická dvouzónová klimatizace, automatická dálková světla, dešťový senzor, 3,5" barevný grafický informační displej, ambientní osvětlení interiéru, vyhřívání předních sedadel, vyhřívání volantu, LED světlomety, posuvná a sklopná zadní sedadla dělená v poměru 40:60, dvo-jitá podlaha zavazadlového prostoru, parkovací senzory vpředu a vzadu, zadní parkovací kamera, čalounění Alcantara, AGR přední sedadla, černá střecha, Sada Automatické parkování Premium, bezklíčové otevírání a startování, navigační systém Multimedia Navi Pro, vyhřívání čelního skla, pevná prosklená střecha a další. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy - Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 183
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.6
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1255
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1366 / 0
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Crossland 1.5 CDTI 88 kW AT6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4217
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1518
f) rozchod vzadu (mm): 1491
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - twistedTSD
26. 4. 2023 12:51
Re: Mno
Za 4 motory na 100 tisíc km asi jo.
25. 4. 2023 21:46
Re: Zvnějšku sice žádná hitparáda...
Ani omylem! :-)
25. 4. 2023 14:46
Re: Mno
Skôr mám niekedy pocit, že má tie texty len načítané a píše mu ich niekto iný.
25. 4. 2023 14:24
Re: Zvnějšku sice žádná hitparáda...
Sloupek je v pohodě, pořád mnohem menší fail než zadní světla Karoqa
Avatar - Jenik3
25. 4. 2023 10:17
Re: Mno
8 stupnu mi prijde docela dost. Jsou mezi nimi rozdily nebo to radi plynule?