14.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

Toyota rozsáhle inovuje svoji techniku. Nové motory, převodovky i pohony všech kol nám popsal jeden z těch nejpovolanějších.

Na chystané přísnější emisní normy se musely připravit i v Toyotě. Japonská automobilka je přitom pojala ve velkém a pracuje na zcela nové technice, když do roku 2021 chce na bázi platformy TNGA představit 17 verzí devíti motorů, 10 verzí čtyř různých převodovek, respektive 10 variant šesti různých hybridních systémů. O novinkách jsme si popovídali s viceprezidentem evropské divize Toyoty pro vývoj a výzkum Geraldem Killmannem.

„Klíčové novinky představujeme v modelu Lexus UX. Tohle auto nese veškerou novou techniku, ať už dvoulitrový motor, nový hybridní systém se zážehovým dvoulitrem, převodovku CVT nebo manuální převodovku. To všechno UX má,“ shrnuje nejbližší novinky Killmann.

Zásadní novinkou je podle vystudovaného specialisty na spalovací motory právě nově vyvinutý agregát. „Zaměřili jsme se u něj na tepelnou účinnost, která dosahuje 40 % u konvenčních, respektive 41 % u hybridních modelů, což je vysoké číslo. Přitom užívá obvyklou techniku, ať už variabilní časování ventilů. Kvůli odezvě je však elektronicky řízené, písty navíc mají speciální povlak pro snížení tření a máme tu i variabilní olejovou pumpu, abychom snížili ztráty třením na co nejnižší úroveň,“ vyzdvihuje vybrané řešení v Rakousku narozený vývojář. Kvůli emisním normám bylo využito také kombinace přímého a bodového vstřikování, té které funguje podle aktuálního zatížení agregátu, případně spolupracují oba systémy.

Toyota představuje techniku blízké budoucnosti. Co umí její motory, převodovky a čtyřkolky?

Dvoulitr přitom může spolupracovat se čtvrtou generací hybridního ústrojí, která přesunula elektrický motor k zadní nápravě. „Tímto krokem jsme celý systém udělali kompaktnější, aby v platformě bylo více prostoru, třeba pro lepší natáčení kol a tím menšímu poloměru otáčení,“ tvrdí Killmann. Navíc to umožnilo zástavbu pohonu všech kol s elektricky poháněnou zadní nápravou.

Toyota pracuje na dvou verzích pohonu všech kol. První využívá hybridní pohon s elektromotorem vzadu, který zvyšuje točivý moment zadních kol o 30 %. Určen je hlavně pro běžné vozy, kterým má zlepšit jízdní vlastnosti na sněhu nebo mimo zpevněné cesty. Druhý je pak mechanický systém, který odpojuje připojovací hřídel mezi převodovkou a zadními koly. „Tření v ložiscích je tím potlačeno, což napomáhá spotřebě paliva. O to samé se starají také rohatkové zubové spojky,“ doplňuje inženýr pracující u Toyoty už od roku 1992.

Autosalon Ženeva 2018 – Speciální příloha Auto.cz

Nová je také převodovka CVT s upraveným řemenem pro účinnější přenos síly. Spolu s tím se zvětšil rozsah převodových poměrů z 6,5 na 7,5. „Specifikem je rozjíždění, při němž používáme fixní převody, abychom poskytli lineární nárůst síly motoru. Používáme je však i při běžné jízdě, pro přirozenější chování. Snažíme se tak zkombinovat výhody dvou různých světů, abychom poskytli nízkou spotřebu paliva i zábavu za volantem,“ říká Killmann. A vysvětluje, že Toyota převodovku CVT vidí jako nejlepší řešení z hlediska emisí a spotřeby paliva.

Co se týče platformy TNGA, tak Toyota aktuálně používá tři verze této modulární architektury lišící se některými komponenty. Lexus UX nebo Toyoty CH-R, Prius a Auris využívají provedení C pro kompaktní modely s pohonem předních, alternativně všech kol. Další varianta, s pohonem zadních kol je určena pro větší modely, najdeme ji v Lexusech LC a LS. Třetí verze je pak základem u nás neprodávané Toyoty Camry. Využít by ji ale měl i chystaný Lexus ES, nástupce GS s pohonem předních kol.

Zajímavostí je přitom fakt, že i v kompaktní třídě Toyota používá zadní víceprvkovou nápravu, konkrétně u modelu Auris. „Při vývoji byly pro nás velice důležité dynamické schopnosti auta a jeho zábavnost. Navíc se toto řešení hodilo i pro zástavbu nového hybridního systému s elektromotorem u zadní nápravy,“ vysvětluje Killmann s tím, že roli hráli i pozitivní reakce zákazníků na C-HR s multilinkem.

Naopak co se týče vzdálenější budoucnosti, mnohé naznačuje studie Fine-Comfort Ride, mimo jiné prezentovaná na letošním ženevském autosalonu. „Jasně ukazuje, jak uvažujeme o budoucích platformách nesoucích konvenční pohon, hybridní pohon, elektrický pohon využívající baterie nebo palivové články,“ říká Killmann o 4.830 mm dlouhé studii s flexibilní technikou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020 Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

V minulosti oblíbený sedan Galant od Mitsubishi se v…

 





 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Včera

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech. Slavii se mnou neřešili

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech.…

Již ve čtvrtek vstoupí do základní skupiny Evropské ligy pražská Slavia. Jejím prvním soupeřem bude Bordeaux i s…

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala výhru v Lize mistrů

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala…

Fotbalisté Plzně byli blízko výhře v Lize mistrů, jenže s CSKA Moskva jen remizovali 2:2, když soupeř vyrovnal…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…