14.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

Toyota rozsáhle inovuje svoji techniku. Nové motory, převodovky i pohony všech kol nám popsal jeden z těch nejpovolanějších.

Na chystané přísnější emisní normy se musely připravit i v Toyotě. Japonská automobilka je přitom pojala ve velkém a pracuje na zcela nové technice, když do roku 2021 chce na bázi platformy TNGA představit 17 verzí devíti motorů, 10 verzí čtyř různých převodovek, respektive 10 variant šesti různých hybridních systémů. O novinkách jsme si popovídali s viceprezidentem evropské divize Toyoty pro vývoj a výzkum Geraldem Killmannem.

„Klíčové novinky představujeme v modelu Lexus UX. Tohle auto nese veškerou novou techniku, ať už dvoulitrový motor, nový hybridní systém se zážehovým dvoulitrem, převodovku CVT nebo manuální převodovku. To všechno UX má,“ shrnuje nejbližší novinky Killmann.

Zásadní novinkou je podle vystudovaného specialisty na spalovací motory právě nově vyvinutý agregát. „Zaměřili jsme se u něj na tepelnou účinnost, která dosahuje 40 % u konvenčních, respektive 41 % u hybridních modelů, což je vysoké číslo. Přitom užívá obvyklou techniku, ať už variabilní časování ventilů. Kvůli odezvě je však elektronicky řízené, písty navíc mají speciální povlak pro snížení tření a máme tu i variabilní olejovou pumpu, abychom snížili ztráty třením na co nejnižší úroveň,“ vyzdvihuje vybrané řešení v Rakousku narozený vývojář. Kvůli emisním normám bylo využito také kombinace přímého a bodového vstřikování, té které funguje podle aktuálního zatížení agregátu, případně spolupracují oba systémy.

Toyota představuje techniku blízké budoucnosti. Co umí její motory, převodovky a čtyřkolky?

Dvoulitr přitom může spolupracovat se čtvrtou generací hybridního ústrojí, která přesunula elektrický motor k zadní nápravě. „Tímto krokem jsme celý systém udělali kompaktnější, aby v platformě bylo více prostoru, třeba pro lepší natáčení kol a tím menšímu poloměru otáčení,“ tvrdí Killmann. Navíc to umožnilo zástavbu pohonu všech kol s elektricky poháněnou zadní nápravou.

Toyota pracuje na dvou verzích pohonu všech kol. První využívá hybridní pohon s elektromotorem vzadu, který zvyšuje točivý moment zadních kol o 30 %. Určen je hlavně pro běžné vozy, kterým má zlepšit jízdní vlastnosti na sněhu nebo mimo zpevněné cesty. Druhý je pak mechanický systém, který odpojuje připojovací hřídel mezi převodovkou a zadními koly. „Tření v ložiscích je tím potlačeno, což napomáhá spotřebě paliva. O to samé se starají také rohatkové zubové spojky,“ doplňuje inženýr pracující u Toyoty už od roku 1992.

Autosalon Ženeva 2018 – Speciální příloha Auto.cz

Nová je také převodovka CVT s upraveným řemenem pro účinnější přenos síly. Spolu s tím se zvětšil rozsah převodových poměrů z 6,5 na 7,5. „Specifikem je rozjíždění, při němž používáme fixní převody, abychom poskytli lineární nárůst síly motoru. Používáme je však i při běžné jízdě, pro přirozenější chování. Snažíme se tak zkombinovat výhody dvou různých světů, abychom poskytli nízkou spotřebu paliva i zábavu za volantem,“ říká Killmann. A vysvětluje, že Toyota převodovku CVT vidí jako nejlepší řešení z hlediska emisí a spotřeby paliva.

Co se týče platformy TNGA, tak Toyota aktuálně používá tři verze této modulární architektury lišící se některými komponenty. Lexus UX nebo Toyoty CH-R, Prius a Auris využívají provedení C pro kompaktní modely s pohonem předních, alternativně všech kol. Další varianta, s pohonem zadních kol je určena pro větší modely, najdeme ji v Lexusech LC a LS. Třetí verze je pak základem u nás neprodávané Toyoty Camry. Využít by ji ale měl i chystaný Lexus ES, nástupce GS s pohonem předních kol.

Zajímavostí je přitom fakt, že i v kompaktní třídě Toyota používá zadní víceprvkovou nápravu, konkrétně u modelu Auris. „Při vývoji byly pro nás velice důležité dynamické schopnosti auta a jeho zábavnost. Navíc se toto řešení hodilo i pro zástavbu nového hybridního systému s elektromotorem u zadní nápravy,“ vysvětluje Killmann s tím, že roli hráli i pozitivní reakce zákazníků na C-HR s multilinkem.

Naopak co se týče vzdálenější budoucnosti, mnohé naznačuje studie Fine-Comfort Ride, mimo jiné prezentovaná na letošním ženevském autosalonu. „Jasně ukazuje, jak uvažujeme o budoucích platformách nesoucích konvenční pohon, hybridní pohon, elektrický pohon využívající baterie nebo palivové články,“ říká Killmann o 4.830 mm dlouhé studii s flexibilní technikou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí vlastní herní platformu Stadia Google spustí vlastní herní platformu Stadia

Internetový gigant Google se pouští do videoher. Dnes…

Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny

Vývoz počítačových čipů z Izraele do Číny v loňském roce…

Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety

Pro letošní volby do Evropského parlamentu přihlásilo své…

Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce

Dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev v…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v…

 





 
První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Včera

Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.




Blesk.cz

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor knižní předlohy

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor…

Až překvapivě obrovský hit Netflixu Bird Box vzal popkulturu útokem. Nejenom, že každý, kdo tento nyní už…

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako tenisáky v ponožkách. Prsní dvorce má ve tvaru srdíčka

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako…

Seznamte se s Krystinou (32). Tato extravagantní brunetka žijící ve Velké Británii je tak nějak závislá na…

 

iSport.cz

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o titulu není jasno

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o…

Luxusní devítibodový náskok před Plzní má v čele tabulky po 25. kole FORTUNA:LIGY pražská Slavia. Podle…

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna podpořil dvěma góly Mueller

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna…

Hokejisté mistrovské Komety vyhráli druhé čtvrtfinále extraligy v Hradci Králové 5:0 a vedou v sérii na čtyři…

 

Reflex.cz

Lannisterové a spol. 10 nenormálních, zdegenerovaných, vražedných rodinek Westerosu ze Hry o trůny

Lannisterové a spol. 10 nenormálních,…

Kdyby měl televizní seriál Hra o trůny místo soundtracku Ramina Djawadiho studiový smích, byla by to podobná…

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o odklad. Jak dlouho se Britové v EU zdrží?

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o…

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis, kterým formálně požádá…