14.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

Toyota rozsáhle inovuje svoji techniku. Nové motory, převodovky i pohony všech kol nám popsal jeden z těch nejpovolanějších.

Na chystané přísnější emisní normy se musely připravit i v Toyotě. Japonská automobilka je přitom pojala ve velkém a pracuje na zcela nové technice, když do roku 2021 chce na bázi platformy TNGA představit 17 verzí devíti motorů, 10 verzí čtyř různých převodovek, respektive 10 variant šesti různých hybridních systémů. O novinkách jsme si popovídali s viceprezidentem evropské divize Toyoty pro vývoj a výzkum Geraldem Killmannem.

„Klíčové novinky představujeme v modelu Lexus UX. Tohle auto nese veškerou novou techniku, ať už dvoulitrový motor, nový hybridní systém se zážehovým dvoulitrem, převodovku CVT nebo manuální převodovku. To všechno UX má,“ shrnuje nejbližší novinky Killmann.

Zásadní novinkou je podle vystudovaného specialisty na spalovací motory právě nově vyvinutý agregát. „Zaměřili jsme se u něj na tepelnou účinnost, která dosahuje 40 % u konvenčních, respektive 41 % u hybridních modelů, což je vysoké číslo. Přitom užívá obvyklou techniku, ať už variabilní časování ventilů. Kvůli odezvě je však elektronicky řízené, písty navíc mají speciální povlak pro snížení tření a máme tu i variabilní olejovou pumpu, abychom snížili ztráty třením na co nejnižší úroveň,“ vyzdvihuje vybrané řešení v Rakousku narozený vývojář. Kvůli emisním normám bylo využito také kombinace přímého a bodového vstřikování, té které funguje podle aktuálního zatížení agregátu, případně spolupracují oba systémy.

Toyota představuje techniku blízké budoucnosti. Co umí její motory, převodovky a čtyřkolky?

Dvoulitr přitom může spolupracovat se čtvrtou generací hybridního ústrojí, která přesunula elektrický motor k zadní nápravě. „Tímto krokem jsme celý systém udělali kompaktnější, aby v platformě bylo více prostoru, třeba pro lepší natáčení kol a tím menšímu poloměru otáčení,“ tvrdí Killmann. Navíc to umožnilo zástavbu pohonu všech kol s elektricky poháněnou zadní nápravou.

Toyota pracuje na dvou verzích pohonu všech kol. První využívá hybridní pohon s elektromotorem vzadu, který zvyšuje točivý moment zadních kol o 30 %. Určen je hlavně pro běžné vozy, kterým má zlepšit jízdní vlastnosti na sněhu nebo mimo zpevněné cesty. Druhý je pak mechanický systém, který odpojuje připojovací hřídel mezi převodovkou a zadními koly. „Tření v ložiscích je tím potlačeno, což napomáhá spotřebě paliva. O to samé se starají také rohatkové zubové spojky,“ doplňuje inženýr pracující u Toyoty už od roku 1992.

Autosalon Ženeva 2018 – Speciální příloha Auto.cz

Nová je také převodovka CVT s upraveným řemenem pro účinnější přenos síly. Spolu s tím se zvětšil rozsah převodových poměrů z 6,5 na 7,5. „Specifikem je rozjíždění, při němž používáme fixní převody, abychom poskytli lineární nárůst síly motoru. Používáme je však i při běžné jízdě, pro přirozenější chování. Snažíme se tak zkombinovat výhody dvou různých světů, abychom poskytli nízkou spotřebu paliva i zábavu za volantem,“ říká Killmann. A vysvětluje, že Toyota převodovku CVT vidí jako nejlepší řešení z hlediska emisí a spotřeby paliva.

Co se týče platformy TNGA, tak Toyota aktuálně používá tři verze této modulární architektury lišící se některými komponenty. Lexus UX nebo Toyoty CH-R, Prius a Auris využívají provedení C pro kompaktní modely s pohonem předních, alternativně všech kol. Další varianta, s pohonem zadních kol je určena pro větší modely, najdeme ji v Lexusech LC a LS. Třetí verze je pak základem u nás neprodávané Toyoty Camry. Využít by ji ale měl i chystaný Lexus ES, nástupce GS s pohonem předních kol.

Zajímavostí je přitom fakt, že i v kompaktní třídě Toyota používá zadní víceprvkovou nápravu, konkrétně u modelu Auris. „Při vývoji byly pro nás velice důležité dynamické schopnosti auta a jeho zábavnost. Navíc se toto řešení hodilo i pro zástavbu nového hybridního systému s elektromotorem u zadní nápravy,“ vysvětluje Killmann s tím, že roli hráli i pozitivní reakce zákazníků na C-HR s multilinkem.

Naopak co se týče vzdálenější budoucnosti, mnohé naznačuje studie Fine-Comfort Ride, mimo jiné prezentovaná na letošním ženevském autosalonu. „Jasně ukazuje, jak uvažujeme o budoucích platformách nesoucích konvenční pohon, hybridní pohon, elektrický pohon využívající baterie nebo palivové články,“ říká Killmann o 4.830 mm dlouhé studii s flexibilní technikou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa Sakura je mezi šestnácti nejlepšími stavbami světa

Rezidence Sakura skupiny T.E je mezi 16 nejlepšími…

Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159 Aero Vodochody představily nástupce letounu L-159

Výrobce letecké techniky Aero Vodochody ukázal na…

Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá Bílý dům: Trump vměšování Ruska nepopírá

Bílý dům odmítl závěry médií, že si prezident Donald…

OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA OBRAZEM: Pustý Detroit. Jak vypadá město pět let po největším krachu v historii USA

Detroit, svého času jedno z nejlidnatějších měst USA…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 





 
Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Další parádní Lego stavebnice! Bondův Aston Martin DB5 z kostek má unikátní výbavu

Včera

Lego stavebnice nejslavnějšího auta Jamese Bonda má dokonce i výbavu svého předobrazu.




Blesk.cz

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět baví. Recenze Wolfenstein II: The New Colossus pro Switch

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět…

Že bude Wolfenstein II: The New Colossus taková bomba, která se z videohry vyklubala, čekal málokdo. Počítalo se…

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila. Dotkl se prý jeho chlouby

Miliardář Musk udělal z hrdiny z jeskyně pedofila.…

Americký miliardář a majitel vesmírné společnosti SpaceX Elon Musk se omluvil britskému jeskynnímu záchranáři za…

 

iSport.cz

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a Kittel, nestihli limit

Do žlutého jde Thomas. Na Tour končí Cavendish a…

Britský cyklista Geraint Thomas je novým vedoucím jezdcem Tour de France. Do žlutého trikotu se oblékl díky…

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent Juve potkal s idolem

Blázinec a fotka s Ronaldem! Jak se český talent…

Splnil si sen, možná i jeden z největších životních zážitků. Roman Macek, český záložník Juventusu, na vlastní…

 

Reflex.cz

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci aneb Agrokozel nejvyšším zahradníkem

Babiš bude hlavní koordinátor boje proti korupci…

Někdy si říkám, že už mne v Česku nemůže nic překvapit, avšak… Premiér Andrej Babiš se nově stal nejvyšším (!!)…

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi probíhaly soutěže o nejkrásnější dívku. Podívejte se

Miss Írán: Těžko uvěřit, ale i v této zemi kdysi…

V současnosti je Írán země, kde vládne tvrdý islámský režim. Ne vždy tomu tak ale bylo. Před islámskou revolucí…