14.4. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

O nové technice Toyoty s šéfem jejího vývoje. Co na ní vyzdvihuje?

Toyota rozsáhle inovuje svoji techniku. Nové motory, převodovky i pohony všech kol nám popsal jeden z těch nejpovolanějších.

Na chystané přísnější emisní normy se musely připravit i v Toyotě. Japonská automobilka je přitom pojala ve velkém a pracuje na zcela nové technice, když do roku 2021 chce na bázi platformy TNGA představit 17 verzí devíti motorů, 10 verzí čtyř různých převodovek, respektive 10 variant šesti různých hybridních systémů. O novinkách jsme si popovídali s viceprezidentem evropské divize Toyoty pro vývoj a výzkum Geraldem Killmannem.

„Klíčové novinky představujeme v modelu Lexus UX. Tohle auto nese veškerou novou techniku, ať už dvoulitrový motor, nový hybridní systém se zážehovým dvoulitrem, převodovku CVT nebo manuální převodovku. To všechno UX má,“ shrnuje nejbližší novinky Killmann.

Zásadní novinkou je podle vystudovaného specialisty na spalovací motory právě nově vyvinutý agregát. „Zaměřili jsme se u něj na tepelnou účinnost, která dosahuje 40 % u konvenčních, respektive 41 % u hybridních modelů, což je vysoké číslo. Přitom užívá obvyklou techniku, ať už variabilní časování ventilů. Kvůli odezvě je však elektronicky řízené, písty navíc mají speciální povlak pro snížení tření a máme tu i variabilní olejovou pumpu, abychom snížili ztráty třením na co nejnižší úroveň,“ vyzdvihuje vybrané řešení v Rakousku narozený vývojář. Kvůli emisním normám bylo využito také kombinace přímého a bodového vstřikování, té které funguje podle aktuálního zatížení agregátu, případně spolupracují oba systémy.

Toyota představuje techniku blízké budoucnosti. Co umí její motory, převodovky a čtyřkolky?

Dvoulitr přitom může spolupracovat se čtvrtou generací hybridního ústrojí, která přesunula elektrický motor k zadní nápravě. „Tímto krokem jsme celý systém udělali kompaktnější, aby v platformě bylo více prostoru, třeba pro lepší natáčení kol a tím menšímu poloměru otáčení,“ tvrdí Killmann. Navíc to umožnilo zástavbu pohonu všech kol s elektricky poháněnou zadní nápravou.

Toyota pracuje na dvou verzích pohonu všech kol. První využívá hybridní pohon s elektromotorem vzadu, který zvyšuje točivý moment zadních kol o 30 %. Určen je hlavně pro běžné vozy, kterým má zlepšit jízdní vlastnosti na sněhu nebo mimo zpevněné cesty. Druhý je pak mechanický systém, který odpojuje připojovací hřídel mezi převodovkou a zadními koly. „Tření v ložiscích je tím potlačeno, což napomáhá spotřebě paliva. O to samé se starají také rohatkové zubové spojky,“ doplňuje inženýr pracující u Toyoty už od roku 1992.

Autosalon Ženeva 2018 – Speciální příloha Auto.cz

Nová je také převodovka CVT s upraveným řemenem pro účinnější přenos síly. Spolu s tím se zvětšil rozsah převodových poměrů z 6,5 na 7,5. „Specifikem je rozjíždění, při němž používáme fixní převody, abychom poskytli lineární nárůst síly motoru. Používáme je však i při běžné jízdě, pro přirozenější chování. Snažíme se tak zkombinovat výhody dvou různých světů, abychom poskytli nízkou spotřebu paliva i zábavu za volantem,“ říká Killmann. A vysvětluje, že Toyota převodovku CVT vidí jako nejlepší řešení z hlediska emisí a spotřeby paliva.

Co se týče platformy TNGA, tak Toyota aktuálně používá tři verze této modulární architektury lišící se některými komponenty. Lexus UX nebo Toyoty CH-R, Prius a Auris využívají provedení C pro kompaktní modely s pohonem předních, alternativně všech kol. Další varianta, s pohonem zadních kol je určena pro větší modely, najdeme ji v Lexusech LC a LS. Třetí verze je pak základem u nás neprodávané Toyoty Camry. Využít by ji ale měl i chystaný Lexus ES, nástupce GS s pohonem předních kol.

Zajímavostí je přitom fakt, že i v kompaktní třídě Toyota používá zadní víceprvkovou nápravu, konkrétně u modelu Auris. „Při vývoji byly pro nás velice důležité dynamické schopnosti auta a jeho zábavnost. Navíc se toto řešení hodilo i pro zástavbu nového hybridního systému s elektromotorem u zadní nápravy,“ vysvětluje Killmann s tím, že roli hráli i pozitivní reakce zákazníků na C-HR s multilinkem.

Naopak co se týče vzdálenější budoucnosti, mnohé naznačuje studie Fine-Comfort Ride, mimo jiné prezentovaná na letošním ženevském autosalonu. „Jasně ukazuje, jak uvažujeme o budoucích platformách nesoucích konvenční pohon, hybridní pohon, elektrický pohon využívající baterie nebo palivové články,“ říká Killmann o 4.830 mm dlouhé studii s flexibilní technikou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch…

Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková? Policie: Vše si vymyslela!

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková?…

Na sociální síti ze sebe udělala chudinku, když si o Velikonocích postěžovala, jak ji v noční Praze napadl a…

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy, výhru vystřelil Nestrašil

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy,…

Čeští hokejisté vyhráli i druhé utkání na Carlson Hockey Games v Pardubicích. Švédsko porazili 3:1 a dostali se…

 

Reflex.cz

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního návrháře. Podívejte se, jak vypadá Versaceho vila

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního…

Nová řada seriálu American Crime Story s podnázvem Versace, kterou Prima KRIMI vysílá od 7. dubna vždy v sobotu…