MAN Lion’s City GL pro projekt EBSF

MAN Lion’s City GL pro projekt EBSF

 
 

Kloubový autobus MAN Lion’s City GL zahájil provoz v Budapešti v rámci evropského výzkumného projektu European Bus System of the Future (EBSF).

Společnost MAN Truck & Bus se zapojila do evropského výzkumného projektu European Bus System of Future (EBSF) a pro Budapešť připravila demonstrační vozidlo, jehož základem je městský kloubový autobus MAN Lion’s City GL. Tento modifikovaný autobus má před sebou několikaměsíční testovací provoz v hlavním městě Maďarska.

Autobus bude používán v centru Budapešti na jedenáct kilometrů dlouhé lince 86. Na této trase se pohybuje velké množství cestujících, což je ideální pro otestování konceptu, který má mimo jiné přispět i ke zkrácení času stráveného autobusy v zastávkách.

Linka po níž se bude autobus pohybovat má celkem 46 zastávek, napojují se na ni dvě nejdůležitější tramvajové linky a jedna ze zastávek je u stanice metra. Zhruba 26.000 cestujících využívá linku 86 v obou směrech každý den.

Budapešťský dopravní podnik uvádí, že průměrná rychlost vozidel na této lince je 20 km/h a v dopravní špičce klesá na 15 km/h. To znamená, že rychlejší výměny cestujících na zastávkách přispějí k zkrácení doby potřebné pro projetí jedné smyčky.

Výsledkem má být zkrácení intervalů mezi jednotlivými zastávkami a zrychlení dopravy. Cílem testovacího provozu je také získání poznatků, které v blízké budoucnosti umožní konstrukci úspornějších a atraktivnějších městských autobusů.

Základem demonstračního vozidla je 18.750 mm dlouhý, 2500 mm široký a 2880 mm vysoký městský kloubový autobus MAN Lion’s City GL, který má rozvor 5875 mm mezi přední a prostřední nápravou a 6770 mm mezi prostřední a zadní nápravou.

Nejzásadnějším rozdílem oproti sériovému modelu, který je vybaven třemi nebo čtyřmi dveřmi je použití pěti kompletně prosklených dveří, po jejichž otevření vznikne 1250 mm široký nástupní otvor. Další odlišností je uložení dveří na elektřinou poháněných otočných sloupcích. Toto řešení má oproti konvečním mechanismům současných autobusů nižší hmotnost, menší nároky na prostor, je méně náročné na údržbu a rychleji otevírá i zavírá dveře, což přispívá k snížení času stráveného na zastávkách.

Interiér autobusu je navržen jako flexibilní prostor, který má umožnit co nejjednodušší pohyb cestujících a zároveň nabídnout pohodlné cestování. Jeho design vychází z vědeckých studií provedených v podobě simulací pro potřeby projektu španělským Centro de Estudios e Investigationes Técnicas de Gipuzkoa a německým Fraunhofer Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme.

MAN pro EBSF má kapacitu 39 sedících a maximálně 118 stojících cestujících, což je o 12 více než u standardního modelu Lion’s City GL. Pro zvýšení kapacity je v přední polovině celkem sedm sklopných sedadel umístěných bokem ke směru jízdy. V závislosti na počtu cestujících muže řidič tato sedadla zablokovat nebo uvolnit pouhým stiskem ovladače na palubní desce. Díky tomu lze v případě potřeby získat prostor pro více stojících cestujících. Optický signál nad každým sedadlem upozorňuje zda je zablokováno nebo uvolněno pro sklopení.

V přední části autobusu, naproti prostředním dveřím, je prostor pro kočárky nebo osoby na invalidním vozíku. Pro ty může řidič vyklopit rampu, která je pode dveřmi a usnadní nájezd vozíku do autobusu. Kromě toho se může autobusu mírně naklonit na svou pravou stranu a snížit nástupní výšku z 320 mm na 240 mm.

Autobus je pro potřeby výzkumu vybaven 3D sčítacím systémem, sledujícím pohyb cestujících. Tento systém je schopen rozlišovat mezi dětmi a dospělými. Data, která shromažďuje, mají posloužit při vývoji dalších autobusů v rámci projektu EBSF.

Pod stropem za místem řidiče a na zadní stěně jsou umístěny displeje tvořené LED, které jsou téměř tak široké jako interiér a informují cestující o příští zastávce. Dva 17-palcové širokoúhlé TFT monitory jsou umístěny před a za kloubem a poskytují další informace.

Součástí výbavy autobusu je systém, který monitoruje prostor, do nějž se otevírají dveře a zabrání jejich kolizi se stojícími cestujícími. Prostor pro cestující sledují kamery a obraz z nich je promítán do kabiny řidiče na dva 6,5-palcové displeje. Kabina je pro zvýšení bezpečnosti řidiče od prostoru cestujících oddělena prosklenými stěnami.

Důležitou roli v interiéru autobusu hraje světlo. Kromě rozměrných oken je proto použit i průsvitný materiál na skládací měchy v oblasti kloubu. Díky tomu je autobus rovnoměrně prosvětlen. U současných kloubových autobusů panuje právě v tomto prostoru nepříjemně potemnělá atmosféra.

Nad bezpečností cestujících bdí mimo jiné i hasící systém v motorovém prostoru. Ten kromě hašení požáru vysílá i nouzový signál a v případě nehody jím přivolá pomoc.

K pohonu MAN Lion’s City GL využívá řadový šestiválcový turbodiesel řady D20 o objemu 10.518 cm3 s výkonem 253 kW (344 k) při 1900 min-1 a točivým momentem 1600 Nm dostupným od 1000 do 1400 min-1. Tento motor je vybaven vstřikováním paliva common-rail a v souladu s emisní normou EEV je vybaven řízeným CRTec filtrem pevných částic.

Pohonná jednotka je uložena v levé zadní části autobusu a je spojena s čtyřrychlostní automatickou převodovkou Voith D 864.5 se softwarem SensoTop přispívajícím k snížení spotřeby paliva zhruba o tři procenta. EBSF je dosud největší dopravní projekt sponzorovaný Evropskou komisí, jehož cílem je předvést potenciál nové generace městské autobusové sítě. To zahrnuje celkem sedm demonstračních projektů, které budou ověřovány v sedmi evropských městech. Za celkové technické, finanční a administrativní řízení projektu EBSFD nese odpovědnost Mezinárodní svaz veřejné dopravy UITP (Union Internationale des Transports Public).

Růst světové populace a rostoucí urbanizace podle odhadu UITP povedou mimo jiné k celosvětovému zdvojnásobení veřejné dopravy.

Klíčová role přitom připadne autobusům, které již dnes tvoří s podílem více než 46 % páteř městské hromadné dopravy. Jsou také bezkonkurenční, pokud jde o bezpečnost, dopad na životní prostředí a udržitelnost, ekonomičnost a flexibilitu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky MAN Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…