20.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie?

 

Jedna z dnes nejúspěšnějších automobilových značek v motoristických disciplínách kdysi neměla na závody finanční prostředky. Porsche tak museli do závodů nasazovat jiní.

Porsche dnes patří mezi nejúspěšnější automobilové značky v motoristických sportech. Jeho největší úspěchy jsou spojeny se 24hodinovkou v Le Mans, kterou vyhrálo celkem šestnáctkrát. Dařilo se mu ale i na Rallye Paříž-Dakar (dvě výhry) nebo ve Formuli 1 (motory TAG-Porsche). Nebýt ale jistého Waltera Glöcklera, Porsche by patrně nikdy nezávodilo.

Jestliže dnes velká část rozpočtu Porsche míří do závodních aktivit, v době svých počátků firma na takové radovánky neměla dostatek finančních prostředků. Porsche zahajovalo automobilovou výrobu na konci čtyřicátých let, přičemž zahajovat produkci sporťáků ve válce zbídačené Evropě nebylo lehkým úkolem. Vydělané prostředky tak společnost raději investovala do dalšího vývoje než do motorsportu. Ten byl sice zajímavý z hlediska propagace nové značky, zároveň ale finančně velice nákladný.

Vozy Porsche ale vždy měly závodní potenciál, čehož si mimo jiných všiml jistý Walter Glöckler, závodník a zároveň prodejce aut značek Porsche a Volkswagen ve Frankfurtu. Ten se rozhodl první sériové porsche, model 356, upravit pro závodní účely, přičemž jako prodejce volkswagenů a porsche měl přístup k jejich komponentům.

Výsledkem Glöcklerovy práce bylo na přelomu čtyřicátých a padesátých let šest automobilů – pět použilo techniku od Porsche a Volkswagenu, kterým předcházel jeden s díly od značky Hanomag. Tím zřejmě nejznámějším je Glöckler-Porsche 1500 Super, který je považován za předchůdce slavného závodního speciálu Porsche 550 Spyder. Glöcklerových úspěšných děl si totiž všimli přímo v automobilce, jejíž vedení jej následně jmenovalo šéfem vývoje 550 Spyder. První kusy tohoto speciálu následně vznikly přímo u Glöcklerovy firmy.

Tímto bychom mohli pojednání o vozech Glöckler-Porsche ukončit, to by ale později nesměl vzniknout ještě další vůz, Glöckler-Porsche 356 Coupé, speciálně postavený pro závod Mille Miglia 1954. Ten byl na svoji dobu v několika ohledech speciální, a to nemáme na mysli jeho podivný vzhled s výraznými podběhy a panoramatickým zadním sklem.

Na počátku padesátých let závodila hlavně otevřená auta, 356 Coupé ale, jak z názvu ostatně vyplývá, mělo karoserii uzavřenou. Ta už byla upravena tak, aby se posádce dovnitř snadněji nastupovalo – i s helmou na hlavě. Z toho důvodu byly dveře protaženy do střechy.

Základem speciálu bylo zkrácené šasi z Porsche 356, v útrobách pak pracoval nový čtyřvačkový motor z dílny Ernsta Fuhrmanna, samozřejmě uložený vzadu, který z objemu 1.498 cm3 dával výkon 80 kW a točivý moment 117 N.m. Použitá jednotka měla číslo 16, což byl první kus tohoto typu, který Porsche dalo k dispozici – předchozích 15 prototypů si nechalo ve svém vlastnictví. Stejný motor později nesl přezdívku Carrera po stejnojmenném slavném americkém závodu, Porsche jej mimo jiné používalo v 550 Spyder.

Přestože 356 Coupé bylo navrženo pro Mille Miglia, závodu se nakonec nezúčastnilo, protože před ročníkem 1954 jej konstruktéři nestihli dokončit. Vůz se tak alespoň zúčastnil vytrvalostního závodu Liège-Řím-Liège, který však kvůli technickým problémům nedokončil. Následně bylo auto prodáno do USA, kde krátce nato těžce havarovalo. Posléze vůz koupil sběratel vraků Rudi Klein, který jej pronajímal tvůrcům filmů. Oklikou se pak v roce 1994 vrátil do Německa, kde o devět let později prošel kompletní renovací.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál

Nelichotivý podbradek či dvacetipalcová pneumatika kolem…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Porsche 356C ujelo milion mil. S jedním majitelem! Porsche 356C ujelo milion mil. S jedním majitelem!

Klasické automobily značky Porsche se i přes svou úžasnou…

První terénní porsche jde do aukce. Cayenne to není... První terénní porsche jde do aukce. Cayenne to není...

Pod značkou Porsche vzniklo mnoho zajímavých vozidel.…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…