20.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie?

 

Jedna z dnes nejúspěšnějších automobilových značek v motoristických disciplínách kdysi neměla na závody finanční prostředky. Porsche tak museli do závodů nasazovat jiní.

Porsche dnes patří mezi nejúspěšnější automobilové značky v motoristických sportech. Jeho největší úspěchy jsou spojeny se 24hodinovkou v Le Mans, kterou vyhrálo celkem šestnáctkrát. Dařilo se mu ale i na Rallye Paříž-Dakar (dvě výhry) nebo ve Formuli 1 (motory TAG-Porsche). Nebýt ale jistého Waltera Glöcklera, Porsche by patrně nikdy nezávodilo.

Jestliže dnes velká část rozpočtu Porsche míří do závodních aktivit, v době svých počátků firma na takové radovánky neměla dostatek finančních prostředků. Porsche zahajovalo automobilovou výrobu na konci čtyřicátých let, přičemž zahajovat produkci sporťáků ve válce zbídačené Evropě nebylo lehkým úkolem. Vydělané prostředky tak společnost raději investovala do dalšího vývoje než do motorsportu. Ten byl sice zajímavý z hlediska propagace nové značky, zároveň ale finančně velice nákladný.

Vozy Porsche ale vždy měly závodní potenciál, čehož si mimo jiných všiml jistý Walter Glöckler, závodník a zároveň prodejce aut značek Porsche a Volkswagen ve Frankfurtu. Ten se rozhodl první sériové porsche, model 356, upravit pro závodní účely, přičemž jako prodejce volkswagenů a porsche měl přístup k jejich komponentům.

Výsledkem Glöcklerovy práce bylo na přelomu čtyřicátých a padesátých let šest automobilů – pět použilo techniku od Porsche a Volkswagenu, kterým předcházel jeden s díly od značky Hanomag. Tím zřejmě nejznámějším je Glöckler-Porsche 1500 Super, který je považován za předchůdce slavného závodního speciálu Porsche 550 Spyder. Glöcklerových úspěšných děl si totiž všimli přímo v automobilce, jejíž vedení jej následně jmenovalo šéfem vývoje 550 Spyder. První kusy tohoto speciálu následně vznikly přímo u Glöcklerovy firmy.

Tímto bychom mohli pojednání o vozech Glöckler-Porsche ukončit, to by ale později nesměl vzniknout ještě další vůz, Glöckler-Porsche 356 Coupé, speciálně postavený pro závod Mille Miglia 1954. Ten byl na svoji dobu v několika ohledech speciální, a to nemáme na mysli jeho podivný vzhled s výraznými podběhy a panoramatickým zadním sklem.

Na počátku padesátých let závodila hlavně otevřená auta, 356 Coupé ale, jak z názvu ostatně vyplývá, mělo karoserii uzavřenou. Ta už byla upravena tak, aby se posádce dovnitř snadněji nastupovalo – i s helmou na hlavě. Z toho důvodu byly dveře protaženy do střechy.

Základem speciálu bylo zkrácené šasi z Porsche 356, v útrobách pak pracoval nový čtyřvačkový motor z dílny Ernsta Fuhrmanna, samozřejmě uložený vzadu, který z objemu 1.498 cm3 dával výkon 80 kW a točivý moment 117 N.m. Použitá jednotka měla číslo 16, což byl první kus tohoto typu, který Porsche dalo k dispozici – předchozích 15 prototypů si nechalo ve svém vlastnictví. Stejný motor později nesl přezdívku Carrera po stejnojmenném slavném americkém závodu, Porsche jej mimo jiné používalo v 550 Spyder.

Přestože 356 Coupé bylo navrženo pro Mille Miglia, závodu se nakonec nezúčastnilo, protože před ročníkem 1954 jej konstruktéři nestihli dokončit. Vůz se tak alespoň zúčastnil vytrvalostního závodu Liège-Řím-Liège, který však kvůli technickým problémům nedokončil. Následně bylo auto prodáno do USA, kde krátce nato těžce havarovalo. Posléze vůz koupil sběratel vraků Rudi Klein, který jej pronajímal tvůrcům filmů. Oklikou se pak v roce 1994 vrátil do Německa, kde o devět let později prošel kompletní renovací.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament Kubánci se po více než čtyřiceti letech dočkají nové ústavy, její návrh schválil parlament

Kubánský parlament dnes schválil návrh nové ústavy, která…

RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji RegioJet vyhrál soutěž na regionální dopravu v Ústeckém kraji

Soukromý dopravce RegioJet vyhrál poptávkové řízení na…

Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB Trumpova rozhodnutí ovlivňují i ceny v Česku, tvrdí Jan Boháč z ČSOB

Nově zavedená cla, ostré výroky amerického prezidenta,…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 



První Porsche historie je v Praze! Prohlédnout si ho můžete do neděle První Porsche historie je v Praze! Prohlédnout si ho můžete do neděle

V rámci oslav 70 let od založení automobilky Porsche se v…

Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1 Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

První roadster, který nese jméno Porsche a označení 356,…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Dnes 16:57

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a žhavé celebrity

Havajské ostrovy: Lákají na vulkány, odlehlé pláže a…

Pokud toužíte po absolutním ráji a nekonečné pohodě, zamiřte na jeden z Havajských ostrovů uprostřed Tichého…

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Austrálie zachraňuje unikátní útes. Na pomoc povolala vědce

Australská vláda začala posuzovat předložené vědecké návrhy na záchranu Velkého bariérového útesu, který je od…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i nenáviděný

Kopr v kuchyni: Je křehký i dominantní, milovaný i…

Koprovku buď milujete, nebo nesnášíte. Být vůči ní lhostejný prakticky nejde. Asi měsíc v roce koprovku bezmezně…

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu pomáhala bourat stan Reflexu

Kapela TH!S během posledního tajného koncertu…

Poslední tajný koncert Reflexu se na Colours odehrál v režii kapely TH!S. Gang kolem herce a režiséra Vojty…