20.9. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Glöckler-Porsche 356 Coupé: Znáte nejošklivější Porsche historie?

 

Jedna z dnes nejúspěšnějších automobilových značek v motoristických disciplínách kdysi neměla na závody finanční prostředky. Porsche tak museli do závodů nasazovat jiní.

Porsche dnes patří mezi nejúspěšnější automobilové značky v motoristických sportech. Jeho největší úspěchy jsou spojeny se 24hodinovkou v Le Mans, kterou vyhrálo celkem šestnáctkrát. Dařilo se mu ale i na Rallye Paříž-Dakar (dvě výhry) nebo ve Formuli 1 (motory TAG-Porsche). Nebýt ale jistého Waltera Glöcklera, Porsche by patrně nikdy nezávodilo.

Jestliže dnes velká část rozpočtu Porsche míří do závodních aktivit, v době svých počátků firma na takové radovánky neměla dostatek finančních prostředků. Porsche zahajovalo automobilovou výrobu na konci čtyřicátých let, přičemž zahajovat produkci sporťáků ve válce zbídačené Evropě nebylo lehkým úkolem. Vydělané prostředky tak společnost raději investovala do dalšího vývoje než do motorsportu. Ten byl sice zajímavý z hlediska propagace nové značky, zároveň ale finančně velice nákladný.

Vozy Porsche ale vždy měly závodní potenciál, čehož si mimo jiných všiml jistý Walter Glöckler, závodník a zároveň prodejce aut značek Porsche a Volkswagen ve Frankfurtu. Ten se rozhodl první sériové porsche, model 356, upravit pro závodní účely, přičemž jako prodejce volkswagenů a porsche měl přístup k jejich komponentům.

Výsledkem Glöcklerovy práce bylo na přelomu čtyřicátých a padesátých let šest automobilů – pět použilo techniku od Porsche a Volkswagenu, kterým předcházel jeden s díly od značky Hanomag. Tím zřejmě nejznámějším je Glöckler-Porsche 1500 Super, který je považován za předchůdce slavného závodního speciálu Porsche 550 Spyder. Glöcklerových úspěšných děl si totiž všimli přímo v automobilce, jejíž vedení jej následně jmenovalo šéfem vývoje 550 Spyder. První kusy tohoto speciálu následně vznikly přímo u Glöcklerovy firmy.

Tímto bychom mohli pojednání o vozech Glöckler-Porsche ukončit, to by ale později nesměl vzniknout ještě další vůz, Glöckler-Porsche 356 Coupé, speciálně postavený pro závod Mille Miglia 1954. Ten byl na svoji dobu v několika ohledech speciální, a to nemáme na mysli jeho podivný vzhled s výraznými podběhy a panoramatickým zadním sklem.

Na počátku padesátých let závodila hlavně otevřená auta, 356 Coupé ale, jak z názvu ostatně vyplývá, mělo karoserii uzavřenou. Ta už byla upravena tak, aby se posádce dovnitř snadněji nastupovalo – i s helmou na hlavě. Z toho důvodu byly dveře protaženy do střechy.

Základem speciálu bylo zkrácené šasi z Porsche 356, v útrobách pak pracoval nový čtyřvačkový motor z dílny Ernsta Fuhrmanna, samozřejmě uložený vzadu, který z objemu 1.498 cm3 dával výkon 80 kW a točivý moment 117 N.m. Použitá jednotka měla číslo 16, což byl první kus tohoto typu, který Porsche dalo k dispozici – předchozích 15 prototypů si nechalo ve svém vlastnictví. Stejný motor později nesl přezdívku Carrera po stejnojmenném slavném americkém závodu, Porsche jej mimo jiné používalo v 550 Spyder.

Přestože 356 Coupé bylo navrženo pro Mille Miglia, závodu se nakonec nezúčastnilo, protože před ročníkem 1954 jej konstruktéři nestihli dokončit. Vůz se tak alespoň zúčastnil vytrvalostního závodu Liège-Řím-Liège, který však kvůli technickým problémům nedokončil. Následně bylo auto prodáno do USA, kde krátce nato těžce havarovalo. Posléze vůz koupil sběratel vraků Rudi Klein, který jej pronajímal tvůrcům filmů. Oklikou se pak v roce 1994 vrátil do Německa, kde o devět let později prošel kompletní renovací.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období FAZ: Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného období

Evropská komise nabídla Británii prodloužení přechodného…

FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem…

Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie Úleva pro životní prostředí? Platba kartou je šetrnější než hotovost, tvrdí studie

Používání karty namísto hotovosti může pomoci chránit…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 



První Porsche historie je v Praze! Prohlédnout si ho můžete do neděle První Porsche historie je v Praze! Prohlédnout si ho můžete do neděle

V rámci oslav 70 let od založení automobilky Porsche se v…

Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1 Porsche staví repliku svého úplně prvního exempláře modelu 356 No.1

První roadster, který nese jméno Porsche a označení 356,…

 



 
Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Mercedes ladí supersport One do posledního detailu. Vývoj nabral zpoždění, přiznal šéf AMG

Včera

Tobias Moers, lídr společnosti AMG, se rozpovídal o projektu hypersportu One s technikou F1.




Blesk.cz

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako babochlap. Může za to její ex Charlie Sheen?

Blonďatá pornoherečka Bree Olson teď vypadá jako…

Sexy rajda Bree Olson (32) už sice s roztahováním nohou před kamerou sekla, ale to neznamená, že by na ni…

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S kamarádem Gatesem založil Microsoft

Miliardář Paul Allen (†65) zemřel na rakovinu. S…

Spoluzakladatel firmy Microsoft Paul Allen zemřel v pondělí ve věku 65 let. Miliardář, filantrop a hledač…

 

iSport.cz

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál, Wales slaví i bez Balea

Griezmann sestřelil Němce, Gibraltar znovu vyhrál,…

Fotbalisté Francie vyhráli po obratu ve šlágru dnešního programu Ligy národů nad Německem 2:1. Letošní mistři…

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví, zajistili si první místo

Ukrajina - Česko 1:0. Suverénní domácí slaví,…

Čeští fotbalisté prohráli v Charkově s Ukrajinou 0:1 a budou tak ve skupině B1 Ligy národů hrát už jen o druhé…

 

Reflex.cz

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají rodiče pré. Nebo ne?

Příručka moderního fotra: Když dítě není doma, mají…

Být vlastníkem jednoho či více kusů lidského mláděte bývá dost zápřah. Samozřejmě, že rodiče své děti milují,…

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které stvořilo slavnou automobilku

Laurin & Klement: příběh podnikavého dua, které…

„Proč si při výrobě jízdních kol na malém městě konkurovat, když můžeme spolupracovat?“ řekli si na podzim 1895…