Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU po schůzce s GM: Zodpovědnost nesou především samy automobilky

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
Zodpovědnost za vývoj automobilového průmyslu nesou především automobilky, nikoliv státy. Po páteční schůzce ministrů EU s představiteli amerického koncernu General Motors (GM) to uvedla Evropská komise bez konkrétnějších údajů o průběhu jednání.

GM vlastní německou automobilku Opel, která se především kvůli potížím mateřského koncernu potýká s existenčními problémy a žádá o finanční pomoc 3,3 miliardy eur (zhruba 90 miliard korun).

Schůzka v sídle Evropské komise v Bruselu měla vyjasnit záměry americké firmy s automobilkou Opel. Účastnili se jí ministři 12 členských států EU včetně českého ministra průmyslu a obchodu Martina Římana, který zastupoval české předsednictví. Podle něj by případná finanční pomoc Opelu mohla být jen těžko považována za legální. "Můj názor je, že s vysokou pravděpodobností hraničící s jistotou by to v souladu s pravidly pro státní pomoc nebylo," řekl novinářům ještě před začátkem jednání.

Německá kancléřka Angela Merkelová sice připustila, že německá vláda má ohledně pomoci Opelu politickou odpovědnost, ale žádnou konkrétní finanční injekci neslíbila. Naopak potvrdila dosavadní postoj vlády, že stát může uvažovat o pomoci pouze společnostem, které budou mít pozitivní vyhlídky do budoucna. U slavné automobilové značky přitom v tomto ohledu panují rozpory. Firma totiž vládě nepředložila dostatečně propracovanou koncepci svého dalšího rozvoje. Nejasnosti jsou například kolem práv k patentům Opelu, jenž má v Německu i své vývojové centrum.

Od celé evropské sedmadvacítky může automobilka čekat nějakou finanční pomoc jen těžko, ledaže by byla v souladu s poměrně přísnými pravidly unie. "Účastníci schůzky za Evropskou komisi připomněli nutnost respektování pravidel EU včetně státní pomoci a ochrany vnitřního trhu," uvedla komise v tiskové zprávě.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (5)
16. 3. 2009 10:04
A co Vauxhall?
Zajímalo by mně, jak je na tom britská odnož GM - Vauxhall vyrábějící identické modely. Nikde ani slovo. Nebo už je v háji a ani jsem to nepostřehl? Díky za případné info.
Avatar - Blue Sun
15. 3. 2009 14:04
Re: smutný pád....
Hezký pláč, ale trošku zcestný. Vlastně byste tím Opelu přál zánik, protože trh dnes žádá něco jiného, než jsou vámi vzpomínané slavné modely. Hezké, ale velké, drahé a jen pro omezenou skupinu lidí.
Dnešní trh žádá právě ty nákupní tašky Corsa, hatche Astra a SUV Antara. A protože Opel není sám dost silný, aby vývojově pokryl veškerou modelovou šíři, tu a tam s někým spolupracuje. Agila vznikala ve spolupráci a není to jen přeznačená Suzučka. Captiva s Antarou se liší rozměrově (i když jen málo).
Design je vždy subjektivní věcí. Co se nelíbí vám, může se líbit desítkám dalších lidí, kteří si ta auta koupí. Pokud jde o velikost a prestiž, na to jsou tu tři jiní a Opel by proti nim neobstál, stejně jako nemá šanci VW (nemluvím teď o koncernu, ale značce samotné).
Avatar - hedvin
15. 3. 2009 12:23
Re: smutný pád....
trh je takovej a ani insignia je asi nezachrání
Avatar - euro89
15. 3. 2009 11:50
smutný pád....
mrzí mě, kde je dneska Opel... je to moje nejoblíbenější velká (po malosériovym Bitteru a Alpině) německá automobilka... když si vzponemu, jaký dělala kdysi krásný koráby silnic, jako třeba Kapitän, Commodore, Admiral, Diplomat, Senator, Monza... :yes:
a dneska vyjížděj takový rádoby auta, jako Agila (Suzuki se znáčkem Opelu), nákupní taška Corsa, nebo Antara coby dražší verze korejský Captivy... :no: :no: je mi z toho smutno, chtěl bych Opel, jakej byl v 60. až 80. letech... jak po stránce designu, tak velikosti modelů to byly jedny z nejlepších aut na trhu... ;-)