Saabu hrozí bankrot, švédská vláda GM nepomůže
Možná už příští týden bude Saab patřit do automobilové historie, automobilka má v časech ekonomické krize i přes svojí unikátní image málo šancí na záchranu. Koncern General Motors se potýká s problémy i v USA problémy a v Evropě dává jasnou prioritu německému Opelu před menším Saabem.
GM požádal švédskou vládu o státní pomoc. Saab potřebuje pro přežití 5 miliard švédských korun (přes 13 miliard Kč). Pravicová koaliční vláda ale odmítla poskytnout jakýkoliv obnos a vyloučila také zestátnění automobilky. Argumentuje především tím, že vstup švédského státu do Saabu by nevedl ke zlepšení stavu firmy.
Ministryně hospodářství Maud Olofsson viní ze současné situace výhradně General Motors, který neustále oddaloval potřebnou restrukturalizaci modelové nabídky. Americký koncern drží v Saabu většinový podíl od roku 1990 a od roku 2000 je jediným vlastníkem.
Ministryně toto období komentuje slovy: „Saab příliš dlouho hospodařil ve ztrátě. General Motors převzal Saab, ale nechoval se jako jeho majitel – teď ani dříve… Bylo by ode mě nezodpovědné říct, že dluhy uhradíme z peněz daňových poplatníků“ . Za jediný možný krok pokládá prohlášení platební neschopnosti. Vedení automobilky nechce situaci jakkoliv komentovat.
Celkem hrozí ztráta zaměstnání asi 30 tisíc osob. Samotný Saab má 4000 zaměstnanců, zbytek připadá na dodavatele, kteří jsou na automobilce závislí.
Evropské investiční banka (EIB) zveřejnila, že Saab požádal o úvěr. Ten ale zřejmě nedostane, protože EIB nepovažuje mateřský GM za úvěruschopný, a chce vládní záruky.
Další možností je prodej. Vzhledem k tomu, že GM od loňského roku neúspěšně nabízí švédskou automobilku k prodeji, je ale málo pravděpodobné, že by se nový a perspektivní majitel našel právě v tuto chvíli.
Švédská vláda a zřejmě i vedení automobilky vidí jedinou šanci v restrukturalizaci. Ta proběhne, pokud místní soud vyhlásí ochranu před věřiteli a zabrání tím bankrotu a následnému konkurzu. Výsledkem ovšem nemusí nutně být funkční automobilka. Maud Olofsson otevřeně hovoří o rozvoji zdravých částí firmy, například vytvoření nezávislého vývojového centra.
Saab 92, 93, 95 a 96 – Od letadel k autům |
Saab 99 – magické devítky |
Saab 900 – dvě generace luxusu |
Sportovní Saaby – úspěchy i nezdary |