Golf s pohonem všech kol slaví dvacetiny

Golf s pohonem všech kol slaví dvacetiny

 
 

Volkswagen dnes označuje modely s pohonem všech kol přívlastkem 4MOTION, ale v roce 1986 to vše začalo trochu jinak...

V roce 1986 byl na trh uveden Golf syncro s pohonem všech kol. Na tehdejší dobu to byl neobvyklý počin. Už dva roky předtím se na trhu objevil Passat GT syncro s mezinápravovým diferenciálem a uzávěrkou, ale toto ryzí řešení by nákladové oddělení ve Wolfsburgu nepustilo do výroby, protože výsledná cena pro zákazníka by zřejmě nebyla akceptovatelná.

Proto přišel jednodušší systém poprvé uvedený ve Volkswagen Transporter v roce 1985. Jeho základem byla mezinápravová vícelamelová viskózní spojka. Pohon zadních kol umožnil jednoduše sdílet všechny části pohonu uložené vpředu a byl současně plně automatický, bez nutnosti zásahů řidiče. Viskózní kapalina v mezinápravové spojce na jednu stranu umožňuje rozdílné otáčky kol jednotlivých náprav při jízdě v zatáčce, ale například při rozjezdu na kluzkém povrchu dokáže přenášet teoreticky až 100 % točivého momentu na zadní kola.

Stejná koncepce byla poté použita ve třetí generaci Golfu s pohonem všech kol resp. ve Volkswagenu Transporter T4. Kariéra viskózní spojky pokračovala úspěšně až do příchodu elektronických systémů stability jízdy. S nimi zmizel název syncro ze zádí Volkswagenů s pohonem všech kol.

Novým obchodním označením se stal pojem 4MOTION, který se dostal na výklopná víka Golfů, Passatů, Sharanů, Multivanů, Caravelle a Transporterů. Všem těmto modelům je společné řešení pohonu všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou švédské firmy HALDEX. Ta se skládá z vícelamelové spojky a čerpadla, které vytváří zásobu tlakového oleje. Malý rozdíl otáček kol působený nedostatkem trakce je sledován prostřednictvím moderní elektroniky, která sdílí jízdní data se systémy stability jízdy. Jakmile je identifikován rozdíl otáček, elektronika vydá povel k sepnutí spojky a ta je s malým časovým zpožděním, díky akčnímu členu využívajícímu ovládací tlak oleje, spojena. Celý proces připojení pohonu všech kol a přenosu síly všemi koly sleduje současně stabilizační systém ESP, který v případě počínající nestability jízdy odpojí zadní nápravu a umožní úpravu jízdní dráhy brzděním jednotlivých kol, aniž by tím byly ovlivněny otáčky ostatních kol.

I když systém 4MOTION neumí nabídnout takové řidičské zážitky jako klasická koncepce s mezinápravovými diferenciály, jeho příspěvek k aktivní bezpečnosti je zřejmý. Elektronika je nejen rychlá, ale do jisté míry také inteligentní. Například při rozjezdu, při kterém prokluzují přední kola, je zohledňován také úhel natočení volantu. Pokud je volant natočen v jedné z úvratí nebo v její blízkosti, nedochází k přenosu síly na zadní kola v takové míře jako v situaci, kdy jsou kola v přímém směru. V opačném případě by totiž mohlo snadno dojít k nekontrolovatelné přetáčivosti. Upravená verze vícelamelové spojky našla své uplatnění také v pohonu všech kol 4XMOTION ve Volkswagenu Touareg. Za převodovkou je umístěn sekundární řetězový převod pohánějící hnací hřídel přední nápravy a poměr sil mezi nápravami upravuje následně zařazená lamelová spojka. Hnací síla je při jízdě standardně rozdělována mezi nápravy v poměru 50:50, přídavná redukční převodovka umožňuje snadné zvládání náročných terénních manévrů a dobrou trakci v obtížném terénu pomáhá udržovat příplatková uzávěrka zadního diferenciálu.

Posledním řešením, které Volkswagen prodává pod jménem 4MOTION, je systém se třemi diferenciály, z nichž ten prostřední je vyspělou verzí šnekového diferenciálu TORSEN, převzatou z vozů Audi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistěte se navzájem a s důvěrou Pojistěte se navzájem a s důvěrou

Mít sjednané pojištění je dnes nezbytností. Musí ale…

Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska Poláci vyzývají Putina, aby převzal odpovědnost za tragédii u Smolenska

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz řekl, že havárii…

Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk Státy unie se shodly na prodloužení sankcí vůči Rusku, řekl Tusk

Evropská unie je jednotná v otázce prodloužení…

Americké úřady ruší síťovou neutralitu Americké úřady ruší síťovou neutralitu

Americká Federální komise pro spoje (FCC) dnes navzdory…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula! Nové kolo crashtestů plné zklamání: Duster tři hvězdy, Punto nula!

Nová metodika hodnocení je pro přestárlý Fiat Punto…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

 



 
Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Exkluzivní svezení s Alpine A110. Tenhle sporťák se povedl! Má vůbec nějakou chybu?

Včera

Renault oživuje značku Alpine sporťákem pojmenovaným po jejím neznámějším modelu. Za tuhle reinkarnaci se však původní A110 stydět nemusí!




Blesk.cz

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i přestřelka v kovbojském saloonu

30 tipů na víkend: Živé betlémy, pochůzka lucek i…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází síla na online bojištích

Star Wars Battlefront II recenze: Nechť vás provází…

Se snímkem Star Wars: Poslední z Jediů v kinech celý svět opět pohltila horečka zvaná Hvězdné války. Na ní se…

 

iSport.cz

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v německé lize

Génius, nebo srab? Americký gólman změnil pravidla v…

Brankář David Leggio vzbudil před několika dny pozdvižení, když v německé lize v dresu Mnichova vyřešil soupeřův…

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo vyhodit bráchu

Strůjce plzeňského úspěchu Straka: Nejtěžší bylo…

Jako hráč vyhrál Nagano, mistrovství světa i extraligový titul. Dovede řídit klub z pozice majitele a…

 

Reflex.cz

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami stromů a indiáni na válečné stezce

Tipy na víkend: Adventní koncert na Stezce korunami…

Vánoční i nevánoční akce vás čekají tento víkend. Předvánoční stres z vás spadne natotata!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

JXD burcuje a apeluje na OSN: Zdaňte maso a hlavně vzduch!

Další neomarxistická krávovina se objevila na obzoru amerických ekonomických institucí. Ty začaly zcela vážně…