Golf s pohonem všech kol slaví dvacetiny

Golf s pohonem všech kol slaví dvacetiny

 
 

Volkswagen dnes označuje modely s pohonem všech kol přívlastkem 4MOTION, ale v roce 1986 to vše začalo trochu jinak...

V roce 1986 byl na trh uveden Golf syncro s pohonem všech kol. Na tehdejší dobu to byl neobvyklý počin. Už dva roky předtím se na trhu objevil Passat GT syncro s mezinápravovým diferenciálem a uzávěrkou, ale toto ryzí řešení by nákladové oddělení ve Wolfsburgu nepustilo do výroby, protože výsledná cena pro zákazníka by zřejmě nebyla akceptovatelná.

Proto přišel jednodušší systém poprvé uvedený ve Volkswagen Transporter v roce 1985. Jeho základem byla mezinápravová vícelamelová viskózní spojka. Pohon zadních kol umožnil jednoduše sdílet všechny části pohonu uložené vpředu a byl současně plně automatický, bez nutnosti zásahů řidiče. Viskózní kapalina v mezinápravové spojce na jednu stranu umožňuje rozdílné otáčky kol jednotlivých náprav při jízdě v zatáčce, ale například při rozjezdu na kluzkém povrchu dokáže přenášet teoreticky až 100 % točivého momentu na zadní kola.

Stejná koncepce byla poté použita ve třetí generaci Golfu s pohonem všech kol resp. ve Volkswagenu Transporter T4. Kariéra viskózní spojky pokračovala úspěšně až do příchodu elektronických systémů stability jízdy. S nimi zmizel název syncro ze zádí Volkswagenů s pohonem všech kol.

Novým obchodním označením se stal pojem 4MOTION, který se dostal na výklopná víka Golfů, Passatů, Sharanů, Multivanů, Caravelle a Transporterů. Všem těmto modelům je společné řešení pohonu všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou švédské firmy HALDEX. Ta se skládá z vícelamelové spojky a čerpadla, které vytváří zásobu tlakového oleje. Malý rozdíl otáček kol působený nedostatkem trakce je sledován prostřednictvím moderní elektroniky, která sdílí jízdní data se systémy stability jízdy. Jakmile je identifikován rozdíl otáček, elektronika vydá povel k sepnutí spojky a ta je s malým časovým zpožděním, díky akčnímu členu využívajícímu ovládací tlak oleje, spojena. Celý proces připojení pohonu všech kol a přenosu síly všemi koly sleduje současně stabilizační systém ESP, který v případě počínající nestability jízdy odpojí zadní nápravu a umožní úpravu jízdní dráhy brzděním jednotlivých kol, aniž by tím byly ovlivněny otáčky ostatních kol.

I když systém 4MOTION neumí nabídnout takové řidičské zážitky jako klasická koncepce s mezinápravovými diferenciály, jeho příspěvek k aktivní bezpečnosti je zřejmý. Elektronika je nejen rychlá, ale do jisté míry také inteligentní. Například při rozjezdu, při kterém prokluzují přední kola, je zohledňován také úhel natočení volantu. Pokud je volant natočen v jedné z úvratí nebo v její blízkosti, nedochází k přenosu síly na zadní kola v takové míře jako v situaci, kdy jsou kola v přímém směru. V opačném případě by totiž mohlo snadno dojít k nekontrolovatelné přetáčivosti. Upravená verze vícelamelové spojky našla své uplatnění také v pohonu všech kol 4XMOTION ve Volkswagenu Touareg. Za převodovkou je umístěn sekundární řetězový převod pohánějící hnací hřídel přední nápravy a poměr sil mezi nápravami upravuje následně zařazená lamelová spojka. Hnací síla je při jízdě standardně rozdělována mezi nápravy v poměru 50:50, přídavná redukční převodovka umožňuje snadné zvládání náročných terénních manévrů a dobrou trakci v obtížném terénu pomáhá udržovat příplatková uzávěrka zadního diferenciálu.

Posledním řešením, které Volkswagen prodává pod jménem 4MOTION, je systém se třemi diferenciály, z nichž ten prostřední je vyspělou verzí šnekového diferenciálu TORSEN, převzatou z vozů Audi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

Podívejte se na zběsilý Golf se zrychlením na stovku za 2,53 s! Podívejte se na zběsilý Golf se zrychlením na stovku za 2,53 s!

Volkswagen Golf druhé generace byl i ve verzi GTI svými…

 



 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…