Golf s pohonem všech kol slaví dvacetiny

Golf s pohonem všech kol slaví dvacetiny

 
 

Volkswagen dnes označuje modely s pohonem všech kol přívlastkem 4MOTION, ale v roce 1986 to vše začalo trochu jinak...

V roce 1986 byl na trh uveden Golf syncro s pohonem všech kol. Na tehdejší dobu to byl neobvyklý počin. Už dva roky předtím se na trhu objevil Passat GT syncro s mezinápravovým diferenciálem a uzávěrkou, ale toto ryzí řešení by nákladové oddělení ve Wolfsburgu nepustilo do výroby, protože výsledná cena pro zákazníka by zřejmě nebyla akceptovatelná.

Proto přišel jednodušší systém poprvé uvedený ve Volkswagen Transporter v roce 1985. Jeho základem byla mezinápravová vícelamelová viskózní spojka. Pohon zadních kol umožnil jednoduše sdílet všechny části pohonu uložené vpředu a byl současně plně automatický, bez nutnosti zásahů řidiče. Viskózní kapalina v mezinápravové spojce na jednu stranu umožňuje rozdílné otáčky kol jednotlivých náprav při jízdě v zatáčce, ale například při rozjezdu na kluzkém povrchu dokáže přenášet teoreticky až 100 % točivého momentu na zadní kola.

Stejná koncepce byla poté použita ve třetí generaci Golfu s pohonem všech kol resp. ve Volkswagenu Transporter T4. Kariéra viskózní spojky pokračovala úspěšně až do příchodu elektronických systémů stability jízdy. S nimi zmizel název syncro ze zádí Volkswagenů s pohonem všech kol.

Novým obchodním označením se stal pojem 4MOTION, který se dostal na výklopná víka Golfů, Passatů, Sharanů, Multivanů, Caravelle a Transporterů. Všem těmto modelům je společné řešení pohonu všech kol s elektronicky ovládanou mezinápravovou spojkou švédské firmy HALDEX. Ta se skládá z vícelamelové spojky a čerpadla, které vytváří zásobu tlakového oleje. Malý rozdíl otáček kol působený nedostatkem trakce je sledován prostřednictvím moderní elektroniky, která sdílí jízdní data se systémy stability jízdy. Jakmile je identifikován rozdíl otáček, elektronika vydá povel k sepnutí spojky a ta je s malým časovým zpožděním, díky akčnímu členu využívajícímu ovládací tlak oleje, spojena. Celý proces připojení pohonu všech kol a přenosu síly všemi koly sleduje současně stabilizační systém ESP, který v případě počínající nestability jízdy odpojí zadní nápravu a umožní úpravu jízdní dráhy brzděním jednotlivých kol, aniž by tím byly ovlivněny otáčky ostatních kol.

I když systém 4MOTION neumí nabídnout takové řidičské zážitky jako klasická koncepce s mezinápravovými diferenciály, jeho příspěvek k aktivní bezpečnosti je zřejmý. Elektronika je nejen rychlá, ale do jisté míry také inteligentní. Například při rozjezdu, při kterém prokluzují přední kola, je zohledňován také úhel natočení volantu. Pokud je volant natočen v jedné z úvratí nebo v její blízkosti, nedochází k přenosu síly na zadní kola v takové míře jako v situaci, kdy jsou kola v přímém směru. V opačném případě by totiž mohlo snadno dojít k nekontrolovatelné přetáčivosti. Upravená verze vícelamelové spojky našla své uplatnění také v pohonu všech kol 4XMOTION ve Volkswagenu Touareg. Za převodovkou je umístěn sekundární řetězový převod pohánějící hnací hřídel přední nápravy a poměr sil mezi nápravami upravuje následně zařazená lamelová spojka. Hnací síla je při jízdě standardně rozdělována mezi nápravy v poměru 50:50, přídavná redukční převodovka umožňuje snadné zvládání náročných terénních manévrů a dobrou trakci v obtížném terénu pomáhá udržovat příplatková uzávěrka zadního diferenciálu.

Posledním řešením, které Volkswagen prodává pod jménem 4MOTION, je systém se třemi diferenciály, z nichž ten prostřední je vyspělou verzí šnekového diferenciálu TORSEN, převzatou z vozů Audi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší…

VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost VW Golf Country (1989-1991): První crossover? Kříženec hatchbacku a teréňáku věštil budoucnost

Volkswagen nabídl na počátku 90. let zákazníkům zvýšený…

 



 
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel Q4 vs. Mercedes-Benz GLC 250 d 4Matic – Nečekaná shoda

Dnes 08:00

Dvě SUV, jedno elegantnější než druhé. Obě sázejí na efekt a obě mají plnit roli sportovní alternativy v této dnes tolik oblíbené třídě. Co mají stejné a čím se naopak liší? A co se ukrývá pod číslem 2143?




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity lidských možností

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity…

Fotograf, režisér, scénárista, kameraman. Taky průkopník paraglidingu u nás, nadšený dokumentarista Rallye…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…