Hennessey VelociRaptor 600 6x6: 6 kol a přes 600 koní z Texasu
Texaskou firmu Hennessey Performance Engineering, kterou založil před čtvrtstoletím John Hennessey, není třeba dlouze představovat. Tentokrát se ale nezaměřila na lámání rychlostních rekordů a více než tisícikoňová supersportovní monstra, ani tuning muscle carů... Pod názvem VelociRaptor představila v nedávné minulosti několik úprav už tak dost nadupaného picku-pu F-150 SVT Raptor od Fordu. Teď pokračuje šestikolkou!
Jde navíc o přestavbu nového modelu 2017, který Ford uvedl už loni v lednu, třináctá generace nejmenší F-série se vyrábí však ještě déle, od listopadu 2014. Sériový základ včetně gigantické masky chladiče a dvojitých předních světel zůstal. Jenže ladiči dodali vlastní přední i zadní nárazníky, ochranné rámy, rampu se světly na střechu (jsou to mimochodem LEDky) a hlavně auto prodloužili, aby se dozadu vešly dvě nápravy. Obě mají pochopitelně uzamykatelné diferenciály a zavěšení a odpružení nese značku Fox. Šest dvacetipalcových kol s off-road obutím se pod do šířky vytažené blatníky vejde tak akorát.
Upgrade postihl také techniku pod monstrózní kapotou. Tříapůllitrový vidlicový šestiválec EcoBoost se dvěma turby dává v sérii 336 kW (456 k). Pro bizarní hrátky v terénu ho u Heneesseyho vyladili na nejméně 447 kW (608 koní), šestistovka v názvu odpovídá imperiálním, nikoli metrickým koňským silám. To, že jsou beztak dle SAE, neřešme.
Modifikovaný VelociRaptor nepřišel o desetistupňový automat, ale na motoru se změnilo leccos: od turb přes mezichladič, přemapovaný software řídicí jednotky až po nerezové výfukové potrubí, které z něj vychází. V nabídce příplatků jsou kromě nějakých těch cetek do kabiny a osvětlených log ještě větší kola s obřími kotouči a třmeny Brembo, vrchol pak představuje pancéřování, prosím pěkně. Kdo má dost dolarů, může odjet domů obrněncem, na korbu se mu ale pořád vejde spousta haraburdí.
Texasané stvořili čistého agresora, G 63 AMG 6x6 bylo s dvoustupňovou redukcí a armádou diferenciálů s uzávěrkami možná technicky dokonalejší, ale tohle je prostě Američan. Navíc se dodává s praktickou čtyřdveřovou kabinou, byť prostřední velikosti. Ale hlavně s podstatně nižší cenovkou, německo-rakouský brutální off-road stál v USA minimálně 515 tisíc dolarů, tahle hračka přijde na 317,5 tisíce, tedy 7,67 milionu korun dle aktuálního kurzu.
Přestavěná F-150 je opravdovým moderním dinosaurem, na faktu, že živý velociraptor byl ve skutečnosti jedním z nejmenších, vůbec nesejde. Klienti mohou začít zvesela objednávat, jen musí počítat se zhruba roční čekací dobou. Prosím vás, dovezte tuhle oplzlou, ale nadpozemsky nádhernou obludu do Evropy! Přece si ji v zemi hvězd a pruhů nenechají jen pro sebe... Otázka na závěr: černou, nebo oranžovou?