7.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Hiromu Naruse: Legendární testovací pilot. Ladil Lexus LFA a nakonec v něm zemřel

 

Hiromu Naruse byl brilantním řidičem, který pro japonskou značku naladil celou řadu modelů, včetně supersportu LFA.

Toyota se proslavila spolehlivými a odolnými auty, které užívají masy řidičů. Kromě běžných masovek ale dokázala Toyota nabídnout také auta pro radost a ani těch nebylo málo. Vrcholem sportovního snažení se stal supersport její luxusní divize Lexus, model LFA. Ten svými výkony, cenou i technikou může směle konkurovat nejlepším modelům značek Ferrari, Porsche či Lamborghini.

Ani ne dvě míle

U sportovního vozu, neřku-li u supersportu, je ladění techniky z pohledu zajištění co možná nejlepších jízdních vlastností snad ještě důležitější než u běžného vozu. Nejen v případě vozu Lexus LFA sehrál velmi důležitou roli právě Hiromu Naruse, muž, který byl s laděním vozů značky Toyota spjatý desítky let. Stal se nejuznávanějším testovacím jezdcem značek Toyota a Lexus, který odjezdil víc kol na severní smyčce německého Nürburgringu než kterýkoliv jiný Japonec.

Po dlouhých 47 letech, které u Toyoty a potažmo Lexusu strávil spolu se svým týmem ladičů, se ve svých 67 letech chtěl vrátit zpět ke konstruování automobilů. Ačkoliv testování aut obyčejně probíhá tak, že ve voze sedí dva lidé, tentokrát se Naruse rozhodl, že pojede se žlutým LFA ve vzácné edici Nürburgring edition sólo. Jízda byla krátká, necelé dvě míle, navíc Naruse tuto cestu velmi dobře znal, vždyť po ní jel v minulosti nesčetněkrát. Nasadil si helmu na své bílé vlasy, stáhl okno a vyrazil…

K tragické nehodě došlo v táhlé levotočivé zatáčce silnice číslo 410 poblíž vývojového centra značky Lexus při okruhu Nürburgring. Žluté LFA řízené Narusim se čelně střetlo s fialovým BMW řady 3 E90. V něm údajně seděli dva testovací jezdci. Oba dle dostupných zdrojů nehodu na rozdíl od slavného jezdce Toyoty/Lexusu přežili. Jeden z nich však skončil v nemocnici v kritickém stavu.

Od roku 1963

„Byl to řidičský doktor,“ prohlásil krátce po nehodě zdrcený Yoshinobu Katsumata, další z testovacích jezdců Toyoty/Lexusu a blízký přítel Narusiho.

Hiromu Narusi přišel k Toyotě v roce 1963 jako dočasně působící mechanik. Bylo to v době konjunktury japonského motoristického sportu. Začínal jako člen vývojového oddělení číslo 7, které se věnovalo právě přípravě automobilů na závody. V polovině 60. let stvořil tento tým například dodnes úžasný vůz Toyota 2000 GT.

V roce 1973 bylo oddělení číslo 7 rozpuštěno a jednotliví členové rozptýleni mezi jiné divize značky. Narusi se tehdy dostal do centra samotného vývoje vozů této značky. A právě tady začala jeho hvězdná kariéra zakončená tragickou smrtí.

Postupně se spolupodílel na ladění běžných modelů značky, ale současně i těch nejúžasnějších vozů, jaké kdy tato japonská značka produkovala. Z nich musíme zmínit modely Sports 800, již zmíněnou 2000 GT či „hačiroku“ AE-86. A dále samozřejmě sedm generací kupé (kabriolet) celica, tři generace sporťáku MR2, čtyři vydání úžasné Supry či sportovní sedan (případně kombi SportCross/Gita) altezza, kterou my známe jako Lexus IS.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů Ministerstvo mírní přísná pravidla pro STK. Platila jen několik týdnů

Novela silničního zákona platí od začátku října a již…

Uber prodal své první dluhopisy, zájem výrazně překonal nabídku Uber prodal své první dluhopisy, zájem výrazně překonal nabídku

Americký provozovatel alternativní taxislužby Uber prodal…

Poslední článek saúdského novináře: Arabský svět nejvíce potřebuje svobodu slova Poslední článek saúdského novináře: Arabský svět nejvíce potřebuje svobodu slova

Americký list The Washington Post (WP) vydal poslední…

 

Štítky Lexus Toyota

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

 





 
Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Nahlédněte s námi do muzea Lady. Vystavuje legendární i méně známé vozy

Dnes 18:50

Speciál z Rallye Paříž-Dakar, miliontý žigulík nebo malý elektromobil, to všechno najdete v muzeu ruské automobilky AvtoVAZ.




Blesk.cz

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z vajec, banánů i piva

Vlasy znovu v kondici: 4 domácí výživné masky z…

Letošní letní a podzimní měsíce byly nádherné a plné slunce. Kvůli slunečnímu záření, chlorované vodě z bazenu a…

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné bezpečnostní problémy

Google+ končí. Někdejší rival Facebooku měl tajné…

Google končí se svou někdejší odpovědí na Facebook. Sociální síť Google+ se do roka odmlčí, důvody jsou přitom…

 

iSport.cz

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží dál v Austrálii

Bolt odmítl mistra Malty! Po fotbalové kariéře touží…

Snaha Usaina Bolta o fotbalovou kariéru nekončí, ba naopak. Osminásobný olympijský vítěz ve sprintu na 100 a 200…

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

 

Reflex.cz

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na Ukrajině je ve službě už 70 let

Novodobý stařec a moře: Nejstarší strážce majáku na…

„Zaposlouchej se do toho ticha! Nejlepší je to stejně v zimě. Žádné zvuky, je slyšet jenom stromy, moře a vítr.…

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když menšina tyranizuje většinu a říká tomu pokrok

Vladimír Pikora: Cyklisté – peklo řidiče aneb Když…

Někdy si říkám, že politici vážně z celé duše musí nenávidět řidiče. Vždyť neustále přemýšlejí, jak jim udělat…