7.1. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Hiromu Naruse: Legendární testovací pilot. Ladil Lexus LFA a nakonec v něm zemřel

 

Hiromu Naruse byl brilantním řidičem, který pro japonskou značku naladil celou řadu modelů, včetně supersportu LFA.

Toyota se proslavila spolehlivými a odolnými auty, které užívají masy řidičů. Kromě běžných masovek ale dokázala Toyota nabídnout také auta pro radost a ani těch nebylo málo. Vrcholem sportovního snažení se stal supersport její luxusní divize Lexus, model LFA. Ten svými výkony, cenou i technikou může směle konkurovat nejlepším modelům značek Ferrari, Porsche či Lamborghini.

Ani ne dvě míle

U sportovního vozu, neřku-li u supersportu, je ladění techniky z pohledu zajištění co možná nejlepších jízdních vlastností snad ještě důležitější než u běžného vozu. Nejen v případě vozu Lexus LFA sehrál velmi důležitou roli právě Hiromu Naruse, muž, který byl s laděním vozů značky Toyota spjatý desítky let. Stal se nejuznávanějším testovacím jezdcem značek Toyota a Lexus, který odjezdil víc kol na severní smyčce německého Nürburgringu než kterýkoliv jiný Japonec.

Po dlouhých 47 letech, které u Toyoty a potažmo Lexusu strávil spolu se svým týmem ladičů, se ve svých 67 letech chtěl vrátit zpět ke konstruování automobilů. Ačkoliv testování aut obyčejně probíhá tak, že ve voze sedí dva lidé, tentokrát se Naruse rozhodl, že pojede se žlutým LFA ve vzácné edici Nürburgring edition sólo. Jízda byla krátká, necelé dvě míle, navíc Naruse tuto cestu velmi dobře znal, vždyť po ní jel v minulosti nesčetněkrát. Nasadil si helmu na své bílé vlasy, stáhl okno a vyrazil…

K tragické nehodě došlo v táhlé levotočivé zatáčce silnice číslo 410 poblíž vývojového centra značky Lexus při okruhu Nürburgring. Žluté LFA řízené Narusim se čelně střetlo s fialovým BMW řady 3 E90. V něm údajně seděli dva testovací jezdci. Oba dle dostupných zdrojů nehodu na rozdíl od slavného jezdce Toyoty/Lexusu přežili. Jeden z nich však skončil v nemocnici v kritickém stavu.

Od roku 1963

„Byl to řidičský doktor,“ prohlásil krátce po nehodě zdrcený Yoshinobu Katsumata, další z testovacích jezdců Toyoty/Lexusu a blízký přítel Narusiho.

Hiromu Narusi přišel k Toyotě v roce 1963 jako dočasně působící mechanik. Bylo to v době konjunktury japonského motoristického sportu. Začínal jako člen vývojového oddělení číslo 7, které se věnovalo právě přípravě automobilů na závody. V polovině 60. let stvořil tento tým například dodnes úžasný vůz Toyota 2000 GT.

V roce 1973 bylo oddělení číslo 7 rozpuštěno a jednotliví členové rozptýleni mezi jiné divize značky. Narusi se tehdy dostal do centra samotného vývoje vozů této značky. A právě tady začala jeho hvězdná kariéra zakončená tragickou smrtí.

Postupně se spolupodílel na ladění běžných modelů značky, ale současně i těch nejúžasnějších vozů, jaké kdy tato japonská značka produkovala. Z nich musíme zmínit modely Sports 800, již zmíněnou 2000 GT či „hačiroku“ AE-86. A dále samozřejmě sedm generací kupé (kabriolet) celica, tři generace sporťáku MR2, čtyři vydání úžasné Supry či sportovní sedan (případně kombi SportCross/Gita) altezza, kterou my známe jako Lexus IS.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

 

Štítky Lexus Toyota

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 





 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…