Hispano Suiza v Ženevě 2010

Hispano Suiza v Ženevě 2010

 
 

Hispano Suiza, výrobce velmi drahých a luxusních vozů před druhou světovou válkou, se opět snaží o návrat na automobilové výsluní. V Ženevě je vystaven prototyp vozu s názvem XIOV, Jedná se o dvoumístný supersport s motorem před zadní nápravou

Hispano Suiza, výrobce velmi drahých a luxusních vozů před druhou světovou válkou, se opět snaží o návrat na automobilové výsluní.

V Ženevě je vystaven prototyp vozu s názvem XIOV, Jedná se o dvoumístný supersport s motorem před zadní nápravou. Design nové Hispano Suizy vyznává hodně ostré linky. Zhruba 5 m dlouhý a 2,06 m široký automobil však není ničím jiným než převlečeným Audi R8.

Pod zadním krytem se totiž ukrývá motor V10 FSI objemu 5,2 litru. Ten je ovšem přeplňován dvojicí kompresorů, takže dává výkon na hranici 552 kW (750 k), což je o 166 kW (225 k) více než ve výchozím modelu. Točivý moment vrcholí 700 Nm.

Podvozek nedoznal oproti originálu žádných změn, je tedy vyroben z hliníku, hořčíku a karbonu.

Dvoumístné kupé vážící 1590 kg nahlíží do společnosti nejrychlejších supersportů. Posuďte sami, z 0 na 100 km/h zrychluje za 3,4 s a dostane se až na 340 km/h.

V názvu Hispano Suiza chybí tradiční pomlčka. Označení modelu zřejmě odkazuje na vidlicový desetiválec, ale místo číslice 10 jsou v něm písmena IO. Vůz nemá zůstat jen konceptem, mělo by jich vznikat 20-25 ročně, cena je stanovena na 750.000 eur. Plány jsou ambiciózní, jejich součástí je i hybridní verze, která bude doplněna o elektromotor s výkonem zhruba 110 kW (150 k).

Původní firmu Hispano-Suiza založil švýcarský konstruktér Marc Birkigt již v roce 1904 v Barceloně. Před první světovou válkou vyráběla hlavně sportovní vozy, model 15T byl nazván po tehdejším králi Alfonsovi XIII, který jej také používal. V roce 1911 otevřela pobočku ve francouzském Levallois-Perret, později přesídlila do Bois-Colombes.

V roce 1919 měla premiéru šestiválcová řada H6, která byla již luxusním automobilem nejvyšší třídy. V licenci je stavěla dokonce i plzeňská Škodovka. Její exempláře jsou hodnoceny kvalitativně výše než originály, a to Hispano Suiza byla přímým konkurentem například Rolls-Royce! Na začátku třicátých let přišly na řadu dvanáctiválce typu 68 a řady J12, menší řadu reprezentoval šestiválec K6.

Výroba ve Francii byla ale ukončena v roce 1938, španělská centrála přežila dalších pět let. V továrnách se vyráběly také letecké motory. O reinkarnaci značky se pokusila španělská firma Mazel Engineering. V případě supersportu HS 21 ze Ženevy 2000 a jeho o dva roky mladší verze GTS však šlo jen o koncepty. Rovněž limuzína K8 z roku 2001 zůstala v jediném exempláři.

Aleš Sleeper Dragoun

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Zdroj: redakce

Štítky Ženeva 2010

 











Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…