Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti představilo nejrychlejší roadster před 10 lety, blíží se však nový vyzyvatel

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Extrémní roadster Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse byl představen v roce 2012 a nedlouho poté stanovil nový rekord mezi otevřenými vozy. Již v srpnu se však představí jeho nejnovější vyzyvatel.

Automobilka Bugatti dnes vydala tiskovou zprávu, ve které vzpomíná na rok 2012, kdy světu oficiálně představila otevřený model Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse. Vůz přitom vznikl jako odpověď na vysokou poptávku mezi zákazníky, kteří po představení modelu Veyron 16.4 Super Sport kupé s motorem W16 o výkonu 1200 koní volali po podobném výkonu v otevřené karoserii.

Stavba otevřeného Veyronu přitom nebyla žádná sranda. Automobilka totiž musela zajistit, že vůz i po odstranění střechy, která u klasických automobilů hraje zásadní roli pro tuhost karoserie, nabídne i ve vysokých rychlostech odpovídající ovladatelnost, stabilitu a také ochranu posádky v případě převrácení přes střechu.

Samotný odnímatelný střešní panel, který bylo možné ručně sejmout v několika krocích, byl vyroben z lehkého polykarbonátu. Kromě toho ale u vozu došlo také k celé řadě úprav, které měly za cíl vyztužit monokok, zajistit odpovídající ovladatelnost a především bezpečnost.

Technici tak vyztužili monokok podél bočních prahů a také v oblasti tunelu převodovky. Pod tunelem převodovky byl umístěn karbonový plát, který měl minimalizovat tendence karoserie k torznímu prohýbání. Karbon byl ovšem využit také k vyztužení B-sloupků.

Video se připravuje ...

Ve dveřích modelu Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse, vyrobených z karbonu, jsou navíc umístěny podélné výztuhy, které mají v případě nehody přenést energii nárazu z A-sloupků do B-sloupků, čímž by mělo dojít k její redukci.

 „Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse bez střechy dokazuje, jak bezkonkurenční jsou technické znalosti Bugatti. Přestože je rozložení hmotností při stažené střeše zcela jiné, vozidlo zůstává stabilní a zrychluje stejně působivě jako se střechou zavřenou,“ uváděl v prohlášení Christophe Piochon, ředitel Bugatti Automobiles. „Značka Bugatti s Veyronem 16.4 Grand Sport Vitesse dokázala, že je možné postavit otevřený hypersport s vysokým výkonem, který jezdí extrémně dynamicky a velmi pohodlně.“

Připomeňme, že 8,0litrový motor W16 s přeplňováním čtyřmi turbodmychadly měl podle automobilky umožňovat nejvyšší rychlost 410 km/h. V roce 2013 pak čínský podnikatel a závodník Anthony Liu rozjel vůz až k průměrné rychlosti 408,84 km/h – se staženou střechou. Jeho rekord pro roadster přitom dosud zůstal nepokořen. Sluší se nicméně dodat, že u zákaznických vozů byla nejvyšší rychlost se staženou střechou omezena na 375 km/h, s nataženou střechou na 410 km/h.

Předchůdcem otevřeného Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse byl otevřený hypersport Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport, který automobilka představila v roce 2008 s výkonem 1001 koní. Společně s novým označením Vitesse, v překladu rychlost, dostala novinka také 199 koní, čehož bylo dosaženo především instalací větších turbodmychadel a nových intercoolerů. Po designové stránce novinka převzala řadu prvků od modelu Veyron 16.4 Super Sport.

Za zmínku přitom ještě stojí, že kabina vozu byla navržena tak, aby umožnila konverzaci řidiče a spolujezdce i při rychlosti 200 km/h se staženou střechou, připomíná Christophe Piochon. Mezi použitými materiály nechyběl karbon, hliník, hořčík nebo speciální vlhkosti odolávající kůže s prošíváním.

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse byl navržen jako poslední model v sérii Veyron a celkem mělo být vyrobeno 92 kusů, přičemž k ukončení výroby došlo až v roce 2015. Dodnes si pak vůz drží svůj rychlostní rekord mezi roadstery, již brzy by se však měl představit nový vyzyvatel.

Právě dnes totiž americká společnost Hennessey Performance zveřejnila nové snímky svého otevřeného hypersportu Venom F5 Roadster, jehož globální premiéra proběhne 19. srpna na akci Monterey Car Week. Na bližší detaily si tak budeme muset ještě chvíli počkat.

Video se připravuje ...

Můžeme ale připomenout, že standardní Hennessey Venom F5 ukrývá pod karbonovou kapotou 6,6litrový twin-turbo přeplňovaný motor V8, jehož výkon cca 1817 koní by měl vozu umožnit pokoření rychlostní hranice 300 mil v hodně, tedy přes 482 km/h. Až na tuhle metu sice automobilka zatím nedosáhla, během nedávného testu už se ale vůz rozjel až na 271,6 mph, tedy cca 437,1 km/h.

Odstranění střechy, bez které vypadá Venom F5 Roadster z profilu zajímavě, bylo nejspíš i pro Hennessey Perfomance výzvou, která může přinést různé modifikace karbonového monokoku. Jak už bylo zmíněno, odstranění střechy obvykle znamená nutnost dodatečně karoserii vyztužit, což zvedá hmotnost a často přináší jistá omezení.

Automobilka při zveřejnění nejnovějších ukázek nového stroje zmínila, že nabídne vítr ve vlasech, o jeho očekávané nejvyšší rychlosti ale zatím nepadlo ani slovo. Metu 300 mil v hodině od roadsteru sice neočekáváme, přesto by otevřená novinka mohla být vyzyvatelem a možná i pokořitelem již deset let starého Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse.

Ondřej Mára
Diskuze (0)

Doporučujeme