Historie automobilů Alfa Romeo ve fotografii (1950-2000)

Historie automobilů Alfa Romeo ve fotografii (1950-2000)

 
 

Se jménem Alfa Romeo je spojena celá řada automobilů, které vzbuzovaly emoce v době svého vzniku. Mnoho z nich bere za srdce i dnes, desítky let po tom, co se přestaly vyrábět. Některé si připomeneme v této fotogalerii.

Náš přehled začíná až v poválečném období padesátých let. S jejich začátkem se na trhu objevila Alfa Romeo 1900, první model značky se samonosnou karoserií. Motor o objemu 1,9 l dával už tehdy 66 kW, později se objevily silnější verze ze 74 kW a dvoulitr s dvojitým karburátorem o výkonu 85 kW. Výroba skončila v roce 1959 s více než 21 tisíci vyrobenými vozy.

V letech 1954 až 1965 vznikaly u Alfy Romeo kupé, sedany a spidery s jménem Giulietta. Čtyřmetrový sedan Berlina (1955) měl pod kapotou malý celohliníkový čtyřválec 1290 cm3, který dával 39 kW. Kupé Giulietta Sprint představené už v roce 1954 měla ze stejného objemu výkon 59 kW. Standardem těchto Alf byl motor uložený vpředu podélně a pohon kol zadní nápravy. Pohotovostní hmotnost se pohybovala mezi 800 a 900 kg. Vedle velkosériově vyráběných Giuliett vzniklo také několik verzí s karoseriemi slavných studií Pininfarina a Bertone.

Doporučujeme
Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

V roce 1957 se na autosalonu v Turíně poprvé představil nástupce řady 1900 - Alfa Romeo 2000. V nabídce byly sedany Berlina a otevřené Spidery, oba s motorem o objemu 2,0 l a výkonem 78 nebo 85 kW. V roce 1960 přibylo kupé Sprint Vysoká prodejní cena mohla za malý zájem o tyto Alfy Romeo. Sedanů vzniklo jen asi 2800, Spiderů vyráběných karosárnou Touring 3400 ks a verze Sprint s karoserií a výrobou Bertone pouze 700 ks.

Alfa Romeo Giulia měla důležitou roli v historii značky v letech 1962-1978. Byl to malý sportovní sedan s vnějšími rozměry 4140 x 1560 x 1430 mm, s rozvorem 2510 mm, s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy. Už základní motorizace z roku 1962 o objemu 1,6 l měla na svou dobu vysoký výkon 75 kW a pětistupňovou převodovku. Nejvyšší rychlost 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund z této Alfy dělalo mimořádně rychlý automobil. Aerodynamika karoserie byla údajně lepší než u tehdejšího Porsche 911. Později se objevila pod kapotou řada dalších motorů s objemy od 1,3 do 1,8 l, na konci výroby se dostal pod kapotu dokonce i diesel 1,8 l se 41 kW.

Nepřehlédněte
Historie Porsche ve fotografii: Typická Porsche - 356, 911, 912...

Alfa Romeo Spider z roku 1966 se stala legendou, která ukázala nadčasovost konstrukce vozů Alfa Romeo. Ve výrobě vydržela až do roku 1993 pouze s minimálními mechanickými změnami. Dílo Pininfariny vznikalo nejprve v závodě Grugliasco, čtvrtou sérii pak karosárna pro Alfu Romeo vyráběla v San Giorgio Canavese. Nejúspěšnějšími roky byly 1990 (vyrobeno 7100 vozů) a 1991 (vyrobeno přes 9 tisíc Spiderů !).

V letech 1967–1972 se vyráběla Alfa Romeo 1750 Berlina na bázi řady Giulia, do roku 1977 pokračovala výroba Alfy Romeo 2000. Automobil s karoserií Bertone s délkou 4390 mm měl pod kapotou čtyřválec 1,8 (87 kW) nebo 2,0 l (97 kW). Celkem vzniklo téměř 190 tisíc kusů, z nichž pouze několik set nemělo standardní pětistupňovou manuální, ale třístupňovou automatickou převodovku. Verze Alfy 2000 pro USA měly mechanické vstřikování paliva.

Alfa Romeo Montreal bylo kupé s uspořádáním 2+2, které se vyrábělo v letech 1970-1977. Poprvé se představilo jako koncept na světové výstavě v Montrealu v roce 1976, podle které také dostalo jméno. Sériový model se představil o tři roky později v Ženevě s vidlicovým osmiválcem 2,6 l (150 kW). Motor byl pochopitelně uložen vpředu podélně a přes diferenciál se zvýšenou svorností poháněl kola zadní nápravy.

Doporučujeme
Historie Lamborghini ve fotografii (178 snímků)

Nová továrna Alfy Romeo na jihu Itálie dala jméno jednomu z nejúspěšnějších modelů v historii značky. Alfa Sud se vyráběla v letech 1971-1989. I když měla dvouprostorovou karoserii, zpočátku nešlo o klasický hatchback. Vpředu uložené čtyřválce měly uspořádání boxer a zdvihové objemy od 1,2 do 1,7 l. Výroba skončila až v roce 1989 s téměř milionem exemplářů na kontě.

Alfa Romeo Alfetta byl sedan s pohonem zadních kol vyráběný od roku 1972 do začátku osmdesátých let. Jeho popularita (prodalo se přes 400 tisíc vozů) stála na výkonných motorech a dobrých jízdních vlastnostech. Alfetta uvedla do velkosériové produkce Alfy Romeo uspořádání transaxle, s motorem vpředu a převodovkou u zadní nápravy. To umožnilo podstatně lepší rozložení hmoty. Odbyt ve druhé polovině životního cyklu ale poznamenaly fatální problémy s kvalitou, které automobilka nedokázala rychle odstranit. Pohon zajišťovaly čtyřválce 1,6 l, 1,8 l nebo 2,0 l, ale také šestiválce a dvoulitrové turbodiesely. Jednou z nejkrásnějších Alf Romeo v historii bylo kupé GTV odvozené od Alfetty.

Alfa Romeo Giulietta Nuova (1977–1985) měla navázat na stejnojmennou předchůdkyni z padesátých let. Stejně jako Alfetta měla i Giulietta uspořádání transaxle, karoserie měla délku 4,2 m. Pohon zajišťovaly řadové motory s objemem 1,3 až 2,0 l.

V letech 1979-1986 vzniklo přes 12 tisíc luxusních sedanů Alfa Romeo Alfa 6. 4760 mm dlouhá karoserie sdílela mnoho komponent s Alfettou, ale ve skutečnosti byla ona originálem. Automobil byl zkonstruován už na počátku sedmdesátých let, ale ropná krize jeho výrobu odsunula. Pohon zajišťovaly vidlicové šestiválce (99 - 116 kW), alternativou byl řadový pětiválcový turbodiesel 2,5 TD (77 kW, 206 Nm).

Nástupcem Alfy 6 se ve Frankfurtu v roce 1987 stala moderní Alfa Romeo 164. Automobil s karoserií od Pininfariny byl posledním modelem určeným pro trh USA. V Evropě jej skalní příznivci přijali vlažně, protože měl na rozdíl od mnoha předchůdců uspořádání s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. V roce 1993 se ale představila vrcholná verze Q4, s vyspělým pohonem všech kol. Celkem vzniklo přes 270 tisíc stošedesátčtyřek. Technickými příbuznými Alfy 164 byly vozy Fiat Croma, Lancia Thema a Saab 9000.

Nepřehlédněte
Historie Fiatů 500 a 600 ve fotografii (90 snímků)

Rodinnou Alfou Romeo byla v letech 1983-1995 Alfa 33 dodávaná s karoserií liftback a kombi. Platforma Alfasudu byla oděna do nové karoserie, motory boxer měly objemy od 1,2 l do 1,7 l. Nástupcem byla dvojice Alf 145 a 146 vyráběná v letech 1994 až 2001.

Krátkou a nepříliš slavnou epizodou v novodobé historii Alfy Romeo byl model Arna, vyráběný v letech 1983-1987. Šlo o dítko partnerství s Nissanem (japonská konstrukce prodávaná pod jménem Nissan Cherry), které místo pozitivních synergických efektů přineslo spíše to horší od obou automobilek.

Naopak Alfa 75 byl celkem úspěšným modelem z let 1985 až 1992. Během prvních tří let vzniklo 170 tisíc vozů s uspořádáním transaxle, které se prodávaly i v USA.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard

Český pojistný trh v prvním pololetí zrychlil růst.…

České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely

V Česku se loni vyrobilo 350 tisíc jízdních kol, stejně…

Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr

Obchody se letos na pražské burze hýbou nejpomaleji za 16…

Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let

V eurozóně se v červenci ekonomická nálada mírně zvýšila…

 

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Inferno One: Pekelný stroj z České republiky bude sportovní limitkou s famózní technikou

Inferno One: Pekelný stroj z Česka bude sportovní limitkou s famózní technikou

Dnes 14:56

Není zvykem, aby se v našich končinách hovořilo o stavbě prémiových výkonných sporťáků. Přesto se tu jeden takový rýsuje.




Blesk.cz

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

To je ale »pecka«! Halina Pawlowská (62) a Naďa Urbánková (78) vlastnily stejnou chalupu v městečku Pecka v…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný Karavajev obstál

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný…

Fotbalisté Sparty mají za sebou první ostrý duel pod novým trenérem Andreou Stramaccionim. Na zápas 3. předkola…

 

Reflex.cz

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro sociálku, nebo Máma roku?

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro…

Asi mi prozradíte v diskusi pod článkem, jestli jsem adeptka na titul Máma roku, nebo případ pro sociálku, nebo…

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…