Historie automobilů Alfa Romeo ve fotografii (1950-2000)

Historie automobilů Alfa Romeo ve fotografii (1950-2000)

 
 

Se jménem Alfa Romeo je spojena celá řada automobilů, které vzbuzovaly emoce v době svého vzniku. Mnoho z nich bere za srdce i dnes, desítky let po tom, co se přestaly vyrábět. Některé si připomeneme v této fotogalerii.

Náš přehled začíná až v poválečném období padesátých let. S jejich začátkem se na trhu objevila Alfa Romeo 1900, první model značky se samonosnou karoserií. Motor o objemu 1,9 l dával už tehdy 66 kW, později se objevily silnější verze ze 74 kW a dvoulitr s dvojitým karburátorem o výkonu 85 kW. Výroba skončila v roce 1959 s více než 21 tisíci vyrobenými vozy.

V letech 1954 až 1965 vznikaly u Alfy Romeo kupé, sedany a spidery s jménem Giulietta. Čtyřmetrový sedan Berlina (1955) měl pod kapotou malý celohliníkový čtyřválec 1290 cm3, který dával 39 kW. Kupé Giulietta Sprint představené už v roce 1954 měla ze stejného objemu výkon 59 kW. Standardem těchto Alf byl motor uložený vpředu podélně a pohon kol zadní nápravy. Pohotovostní hmotnost se pohybovala mezi 800 a 900 kg. Vedle velkosériově vyráběných Giuliett vzniklo také několik verzí s karoseriemi slavných studií Pininfarina a Bertone.

Doporučujeme
Historie Porsche ve fotografii: Netypická Porsche

V roce 1957 se na autosalonu v Turíně poprvé představil nástupce řady 1900 - Alfa Romeo 2000. V nabídce byly sedany Berlina a otevřené Spidery, oba s motorem o objemu 2,0 l a výkonem 78 nebo 85 kW. V roce 1960 přibylo kupé Sprint Vysoká prodejní cena mohla za malý zájem o tyto Alfy Romeo. Sedanů vzniklo jen asi 2800, Spiderů vyráběných karosárnou Touring 3400 ks a verze Sprint s karoserií a výrobou Bertone pouze 700 ks.

Alfa Romeo Giulia měla důležitou roli v historii značky v letech 1962-1978. Byl to malý sportovní sedan s vnějšími rozměry 4140 x 1560 x 1430 mm, s rozvorem 2510 mm, s motorem vpředu a pohonem zadní nápravy. Už základní motorizace z roku 1962 o objemu 1,6 l měla na svou dobu vysoký výkon 75 kW a pětistupňovou převodovku. Nejvyšší rychlost 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund z této Alfy dělalo mimořádně rychlý automobil. Aerodynamika karoserie byla údajně lepší než u tehdejšího Porsche 911. Později se objevila pod kapotou řada dalších motorů s objemy od 1,3 do 1,8 l, na konci výroby se dostal pod kapotu dokonce i diesel 1,8 l se 41 kW.

Nepřehlédněte
Historie Porsche ve fotografii: Typická Porsche - 356, 911, 912...

Alfa Romeo Spider z roku 1966 se stala legendou, která ukázala nadčasovost konstrukce vozů Alfa Romeo. Ve výrobě vydržela až do roku 1993 pouze s minimálními mechanickými změnami. Dílo Pininfariny vznikalo nejprve v závodě Grugliasco, čtvrtou sérii pak karosárna pro Alfu Romeo vyráběla v San Giorgio Canavese. Nejúspěšnějšími roky byly 1990 (vyrobeno 7100 vozů) a 1991 (vyrobeno přes 9 tisíc Spiderů !).

V letech 1967–1972 se vyráběla Alfa Romeo 1750 Berlina na bázi řady Giulia, do roku 1977 pokračovala výroba Alfy Romeo 2000. Automobil s karoserií Bertone s délkou 4390 mm měl pod kapotou čtyřválec 1,8 (87 kW) nebo 2,0 l (97 kW). Celkem vzniklo téměř 190 tisíc kusů, z nichž pouze několik set nemělo standardní pětistupňovou manuální, ale třístupňovou automatickou převodovku. Verze Alfy 2000 pro USA měly mechanické vstřikování paliva.

Alfa Romeo Montreal bylo kupé s uspořádáním 2+2, které se vyrábělo v letech 1970-1977. Poprvé se představilo jako koncept na světové výstavě v Montrealu v roce 1976, podle které také dostalo jméno. Sériový model se představil o tři roky později v Ženevě s vidlicovým osmiválcem 2,6 l (150 kW). Motor byl pochopitelně uložen vpředu podélně a přes diferenciál se zvýšenou svorností poháněl kola zadní nápravy.

Doporučujeme
Historie Lamborghini ve fotografii (178 snímků)

Nová továrna Alfy Romeo na jihu Itálie dala jméno jednomu z nejúspěšnějších modelů v historii značky. Alfa Sud se vyráběla v letech 1971-1989. I když měla dvouprostorovou karoserii, zpočátku nešlo o klasický hatchback. Vpředu uložené čtyřválce měly uspořádání boxer a zdvihové objemy od 1,2 do 1,7 l. Výroba skončila až v roce 1989 s téměř milionem exemplářů na kontě.

Alfa Romeo Alfetta byl sedan s pohonem zadních kol vyráběný od roku 1972 do začátku osmdesátých let. Jeho popularita (prodalo se přes 400 tisíc vozů) stála na výkonných motorech a dobrých jízdních vlastnostech. Alfetta uvedla do velkosériové produkce Alfy Romeo uspořádání transaxle, s motorem vpředu a převodovkou u zadní nápravy. To umožnilo podstatně lepší rozložení hmoty. Odbyt ve druhé polovině životního cyklu ale poznamenaly fatální problémy s kvalitou, které automobilka nedokázala rychle odstranit. Pohon zajišťovaly čtyřválce 1,6 l, 1,8 l nebo 2,0 l, ale také šestiválce a dvoulitrové turbodiesely. Jednou z nejkrásnějších Alf Romeo v historii bylo kupé GTV odvozené od Alfetty.

Alfa Romeo Giulietta Nuova (1977–1985) měla navázat na stejnojmennou předchůdkyni z padesátých let. Stejně jako Alfetta měla i Giulietta uspořádání transaxle, karoserie měla délku 4,2 m. Pohon zajišťovaly řadové motory s objemem 1,3 až 2,0 l.

V letech 1979-1986 vzniklo přes 12 tisíc luxusních sedanů Alfa Romeo Alfa 6. 4760 mm dlouhá karoserie sdílela mnoho komponent s Alfettou, ale ve skutečnosti byla ona originálem. Automobil byl zkonstruován už na počátku sedmdesátých let, ale ropná krize jeho výrobu odsunula. Pohon zajišťovaly vidlicové šestiválce (99 - 116 kW), alternativou byl řadový pětiválcový turbodiesel 2,5 TD (77 kW, 206 Nm).

Nástupcem Alfy 6 se ve Frankfurtu v roce 1987 stala moderní Alfa Romeo 164. Automobil s karoserií od Pininfariny byl posledním modelem určeným pro trh USA. V Evropě jej skalní příznivci přijali vlažně, protože měl na rozdíl od mnoha předchůdců uspořádání s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. V roce 1993 se ale představila vrcholná verze Q4, s vyspělým pohonem všech kol. Celkem vzniklo přes 270 tisíc stošedesátčtyřek. Technickými příbuznými Alfy 164 byly vozy Fiat Croma, Lancia Thema a Saab 9000.

Nepřehlédněte
Historie Fiatů 500 a 600 ve fotografii (90 snímků)

Rodinnou Alfou Romeo byla v letech 1983-1995 Alfa 33 dodávaná s karoserií liftback a kombi. Platforma Alfasudu byla oděna do nové karoserie, motory boxer měly objemy od 1,2 l do 1,7 l. Nástupcem byla dvojice Alf 145 a 146 vyráběná v letech 1994 až 2001.

Krátkou a nepříliš slavnou epizodou v novodobé historii Alfy Romeo byl model Arna, vyráběný v letech 1983-1987. Šlo o dítko partnerství s Nissanem (japonská konstrukce prodávaná pod jménem Nissan Cherry), které místo pozitivních synergických efektů přineslo spíše to horší od obou automobilek.

Naopak Alfa 75 byl celkem úspěšným modelem z let 1985 až 1992. Během prvních tří let vzniklo 170 tisíc vozů s uspořádáním transaxle, které se prodávaly i v USA.

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon Praha o polovinu sníží pokutu černým pasažérům, kteří si koupí roční kupon

Černí pasažéři, kteří dostanou v pražské MHD pokutu,…

Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků Větrné elektrárny netáhnou, přestávají být stabilním zdrojem zisků

Větrná energetika přestává být stabilním zdrojem zisků.…

World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze World Press Photo v Praze nebude. Nejsou peníze

Aktuální ročník prestižní putovní výstavy reportážní…

 

Štítky Alfa Romeo

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Mazda na Wankel nezanevřela. Chce ho ale využít trochu zvláštním způsobem

Dnes 12:58

Mazda se motoru Wankel nechce vzdát a zvažuje jeho další využití. Tradiční sportovní model, který je poháněn pouze tímto motor, však na mysli úplně nemá...




Blesk.cz

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má obnovené filtry

Do Prahy poteče lepší voda. Úpravna vody Káraný má…

Část Pražanů se může těšit na kvalitnější vodu, která poteče do jejich domácností. Šest filtrů v úpravně vody,…

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po Řepkovi Reného?

Pornoherečka z VyVolených hledá tátu! Sbalí po…

Nedá si pokoj! Neúspěšně se hlásila do reality show VyVolení i Miss Aerobik. Teď se pornoherečka Silvie Řeháková…

 

iSport.cz

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím. Svědčila by mi víc než dřív

Veselý otevřeně o NBA: Pořád o ní přemýšlím.…

Sezonu zahájil v Eurolize, která má za sebou první kolo. Zase má být jedním z pilířů Fenerbahce Istanbul,…

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem zůstává Liga mistrů

Kotalík: Konec Stramaccioniho není téma, cílem…

Krach v předkole Evropské ligy ani aktuálně šesté místo v domácí soutěži s patnáctibodovou ztrátou na Plzeň…

 

Reflex.cz

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá špínu na Trumpa. Nabídl 10 milionů dolarů

Larry Flynt, oplzlý ďábel s andělskými křídly, hledá…

„Larry Flynt je ďábel s andělskými křídly, lacině oplzlý, ale zároveň plný noblesnosti hodné obdivu,“ řekl…