Historie Fiatů 500 a 600 ve fotografii (90 snímků)

Historie Fiatů 500 a 600 ve fotografii (90 snímků)

 
 

Fiat 600, Fiat 500, první Multipla i novodobé Cinquecento a Seicento se staly pro mnoho řidičů prvními auty v jejich motoristické kariéře, a tak není divu, že vztah k těmto strojům bývá mnohem intimnější než je u čtyřkolových miláčků běžné.

Auto roku 2008 mělo řadu slavných předchůdců, které bychom ve víkendové fotogalerii chtěli připomenout dobovými snímky.

V roce 1955 přišel Fiat s novým, moderně řešeným malým vozem Fiat 600, který se na trhu setkal s ještě větším úspěchem než Topolino, a který velkou měrou přispěl k masové motorizaci Itálie. Šestistovka dostala dvoudveřovou čtyřmístnou karoserii s čtyřválcovým motorem o objemu 633 cm3 umístěným vzadu. Stala se tak prvním fiatem s touto tehdy populární koncepcí. Čtyřstupňová převodovka měla synchronizovanou dvojku až čtyřku. Vozu s kompaktními rozměry (délka 3215 mm) a hmotností 685 kg stačil motor s výkonem 16 kW (22 k) při 4600 otáčkách za minutu udělit rychlost až 95 km/h. Spotřeba se přitom pohybovala pod hranicí 6 litrů paliva na 100 km.

Prostor pro zavazadla v přední části byl velmi omezený, většinu místa zabírala benzinová nádrž a rezervní kolo. Proto byl zavazadlům vyhrazen i menší prostor za zadními sedadly. Díky propracovanému nezávislému zavěšení všech kol mělo toto sympatické autíčko velmi dobré jízdní vlastnosti. Využitím nových technologií a racionalizací práce dosáhl Fiat i poměrně nízké ceny, takže není divu, že za prvních pět let prodal milion vozů. Závod v Mirafiori už pomalu přestával stačit a proto byla vybudována nová továrna Mirafiori Sud, spojená s původním závodem tunelem.

Malý Fiat procházel postupným vývojem. Krátce po zahájení výroby se objevila varianta s plátěným stahovacím vrchním dílem střechy, která si získala značnou oblibu. V roce 1957 dostala šestistovka stahovací okna a o dva roky později silnější motor. Současně se přední směrová světla přemístila pod světlomety a menší na boky. V létě roku 1960 se představil model 600D s motorem o objemu 767 cm3 a výkonu 21 kW. Maximální rychlost se zvýšila na 110 km/h. Hlavním vnějším rozlišovacím znakem proti předcházejícím modelům byla trojúhelníková větrací okénka.

Až do roku 1964 měly šestistovky dveře otevírající se proti směru jízdy. Současně s bezpečnějším uchycením dveří vpředu se skryly dříve vyčnívající závěsy dveří. K dalším změnám došlo v roce 1965, kdy vůz dostal větší palivovou nádrž, větší světlomety, modernější přední masku a nárazníky s gumovými dorazy.

Fiat 600 se kromě Itálie vyráběl licenčně i v Jugoslávii jako Zastava 600, v NSR jako NSU Jagst a ve Španělsku jako Seat 600. Až do počátku osmdesátých let se dokonce vyráběl v Argentině s motorem 800 cm3. Na základě modelu Fiat 600 stavěly některé italské karosárny speciální verze malých sportovních automobilů. Příkladem může být úhledné kupé Siata Amica 600 nebo Viotti 600. Speciální karoserie vyráběly i další firmy, například Fissore, Moretti, Savio, Vignale a další. Abarth zase upravoval šestistovky pro závodní účely, především pro závody na okruzích. Nedostatečné chlazení motoru se obvykle řešilo nazdvižením zadního víka.

Slíbili jsme ale hlavně fotografie, kterých je zde více než devět desítek.

Celou historii Fiatů 500 a 600 jsme popsali v článku
Pohledy do historie: Fiat 500 a 600 - Malý, levný, šikovný.

Vše o novém Fiatu 500
Představujeme: Fiat 500 – návrat italského národního pokladu
Fiat 500: ceny na českém trhu
Crash test Euro NCAP: Fiat 500 (video)
Test: Fiat 500 1,3 JTD - Minikult
Test: Fiat 500 1,4 16V - oh Chéri Chéri

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Fiat 500 (1957-1975): Pětistovce je šedesát! Fiat 500 (1957-1975): Pětistovce je šedesát!

V červenci 1957 představil Fiat mladšího a menšího…

Fiat 500 Ghia Jolly: Sexy pětistovka za dva miliony Fiat 500 Ghia Jolly: Sexy pětistovka za dva miliony

Karosárna Ghia vyráběla plážová vozítka na bází…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Braniborsko nadchne milovníky cyklistiky, turistiky i vody

Koupání, pěší turistiku, jízdu na kole nebo in-line bruslích, to vše nabízí Lužická jezerní krajina a…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Štybar: Froome se dá porazit, ale lidi se báli. Do Paříže chci něco zkusit

Štybar: Froome se dá porazit, ale lidi se báli. Do…

PŘÍMO Z FRANCIE | S respektem mluví český cyklista Zdeněk Štybar o současném vládci Tour de France i o jeho týmu…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její výroky na adresu Polska jsou nehorázné

Vláda by měla vyměnit eurokomisařku Jourovou, její…

Hnutí ANO Andreje Babiše v roce 2014 navrhlo vládě za českou eurokomisařku tehdejší ministryni pro místní rozvoj…

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Deník Colours Of Ostrava: Bylo to na palici

Poslední den na Colours všechno směřovalo k dešti. Neodvrátil ho ani usedavý cikánský pláč, který provozovalo…