Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2016: Nejrychlejší v kvalifikaci bylo Porsche

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Na okruhu La Sarthe bylo v třídílné bitvě o nejvýhodnější pozici na startu nejúspěšnější tovární Porsche 919 Hybrid Švýcara Neela Janiho. Už podruhé za sebou.

Neel Jani zopakoval pole position z loňska, za časem z roku 2015 ovšem aktuálně zaostal o skoro tři vteřiny. Ve středu večer v první části měl jeho nejlepší výkon hodnotu 3:19,733 min a nikdo už jej nepřekonal. Postaví se tak na první místo, bude závod rozjíždět. Parťáky mu jsou Romain Dumas a Marc Lieb. Porsche patří celá první řada, protože druhý skončil Timo Bernhard (3:20,203 min). Ten se střídá v posádce s Brendonem Hartleym a Markem Webberem.

Toyota před rokem podlehla i Audi a byla z továrních týmů nejpomalejší. Nový model TS050 se však, zdá se, povedl a obě tovární posádky dokázaly čtyři kruhy porazit, takže jim patří na roštu druhá řada. Přetahovaná Toyoty dopadla lépe pro Stéphana Sarrazina, který porazil Anthonyho Davidsona. Všechny tři tovární týmy kategorie LMP1 - H letos nasazují pouze po dvou vozech, Trojice Nico Hülkenberg/Earl Bamber/Nick Tandy tak vítězství obhajovat nebude. Hülkenberg má povinnosti ve formuli 1 (GP Evropy v Baku), druzí dva sice letos startují v továrním týmu, ale s 911 RSR v kategorii LM GTE Pro.

Audi se nepodařilo najít vhodné nastavení a nejrychlejší kolo vozu číslo 8 Lucase di Grassiho bylo anulováno, protože překročil limit spotřeby. Čtvrtá řada patří švýcarským Rebellionům R-One, devátý je prototyp CLM stáje Colina Kollese, který zajel svůj nejlepší čas až ve druhé kvalifikaci, protože v první jej stihl požár. Ve středu v noci se tak pilně opravovalo. Tyto prototypy jedou jako jediné v LMP1 bez hybridního pohonu.

Kategorii LMP2 ovládly francouzské Orecy 05-Nissan, pole position patří Renému Rastovi, kterého Audi půjčilo ruskému týmu G-Drive Racing a v posádce s ním najdeme mimo jiné i Willa Stevense. Druhý a třetí skončili Nelson Panciatici a Nicolas Lapierre, auta s názvem Alpine A460 nejsou ničím jiným než Orecami s jinými znáčky. Čtvrtý mezi 23 slabšími prototypy je Roberto Merhi (Manor), Stevensův loňský týmový kolega ve F1. Pátý čas patří Laurensi Vanthoorovi na nejlepším ligieru americké stáje Michaela Shanka.

Profesionální gétéčka viděla návrat Fordů GT, modrý ovál letos slaví padesátiny prvního celkového triumfu legendy GT40 v Le Mans ze čtyř v řadě. Třída LM GTE Pro patřila právě jim, obsadily první, druhé, čtvrté a páté místo. Dirk Müller byl časem 3:51,185 min o 312 tisícin úspěšnější než Ryan Briscoe. Fordy samozřejmě nemají na absolutní vítězství, pole position získaly už v letech 1965, 1966 a 1967. Mezi čtyři vozy Chipa Ganassiho se vklínilo Ferrari 488 GTE AF Corse trojice Gianmaria Bruni/James Calado/Alessandro Pier Guidi, které ztratilo 0,383 s. Nesmíme ale zapomínat ani na zmíněná tovární Porsche 911, Corvette C7.R a Aston Martiny Vantage.

Třídu LM GTE AM ovládlo Ferrari 458 Italia Clearwater Racing startovního čísla 61 (Bob Bell/Keita Sawa/Mok Weng) před triem Aston Martinu č. 98 vedeným velezkušeným Pedrem Lamym, doplňují jej Mathias Lauda a Paul Dalla Lana.

Poslední noční kvalifikaci, která probíhala včera od 22:00 do půlnoci, zkropil prudký a stálý liják. Začalo pršet 12 minut po začátku. Nejrychlejší byl Kamui Kobayashi (Toyota, 3.50,934 min). Počasí bylo nevypočitatelné a na trati se objevilo jen šestatřicet aut, která si vyzkoušela mokré nastavení, ostatní zůstala v boxech. Nechyběly rudé vlajky kvůli aquaplaningu, nejdivočejší hodiny se povedly Matteovi Malucellimu (Ferrari 488 GTE Risi Competizione), který se roztočil v šikaně Dunlop. I když déšť ustal a trať osychala, takže se posledních 45 jezdilo, nikdo už se pochopitelně nezlepšil.

Pokud bude ale pršet i při závodě, mohl by být dramatický. Ve startovní listině letos napočítáme 21 pilotů formule 1, český jezdec ale znovu chybí, doby, kdy pravidelně startovali Tomáš Enge a Jan Charouz, jsou už pryč.

Závod startuje v sobotu 18. června 2016 v 15:00, šachovnicová vlajka přijde ke slovu o čtyřiadvacet hodin později. Letos se organizátoři rozhodli povolit start 60 vozům místo v posledních letech obvyklých 56. Zopakuje triumf Porsche, vrátí se na trůn Audi, nebo konečně vyhraje vůbec poprvé japonská automobilka? Nikdo jiný na triumf nárok nemá, šance ostatních jsou čistě v teoretické rovině.

STARTOVNÍ ROŠT 84. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS 2016 (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:19,733 min
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:20,203 min
3Sarrazin/Conway/KobayashiToyota TS050 - Hybrid3:20,737 min
4Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS050 - Hybrid3:21,903 min
5Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R183:22,780 min
6di Grassi/Duval/JarvisAudi R183:22,823 min
7Tüscher/Imperatori/KraihamerRebellion R-One – AER3:26,586 min
8Prost/Heidfeld/Piquet jr.Rebellion R-One – AER3:27,348 min
9Trummer/Webb/KafferCLM P1/01 – AER3:34,168 min
10Rusinov/Stevens/RastOreca 05-Nissan3:36,605 min

Aleš Dragoun
Diskuze (33)
Avatar - Hammunasakra
17. 6. 2016 22:59
Re: To je..
Jsem tvůj opak = když mi vyjde přesnej opak Lebedy, Sedláčka nebo Vaculíka = přemejšim kde sem udělal chybu já

Si představ že zatim sem jí udělal vždycky já :-)
A radost mám když k něčemu dojdu a od Březiny, Drbohlava atd. si pak přečtu doslechnu že to vidí stejně

Šance že máš pravdu ty a problém je nadlehčená příď a ne přetížená jak píše Vaculík atd. se limitně blíží nule = k čemu je takovej vlastní názor?
Avatar - Ham.
17. 6. 2016 22:05
Re: Sa cudujem
LMP1 je finančně velmi náročná disciplína a pouze týmy s přímou tovární podporou mají šanci ufinancovat drahý vývoj a testy. To by ta pravidla museli změnit směrem nějakého primitivního a levného stroje. Ale to asi těžko udělají, protože pak by LMP1 nebyla královskou disciplínou endurance závodů. Od toho je tady LMP2 nebo amatérská GT.
17. 6. 2016 20:24
Re: To je..
Kačer ti zatočí kam ho provázek povede. Pakliže hodnotíš auta podle toho co tvrdí jiní a ne podle toho jak je cítíš ty, pak je lepší chodit diskutovat na novinky, ne?

Good luck :-)
Avatar - Hammunasakra
17. 6. 2016 19:57
Re: To je..
Dík za neodpověď :-!

A v čem se to změní když si se s A8V8TDI projedu? Budu jako ty pracovat s pocity = stejně jako ty nebudu schopnej posuzovat technický souvislosti jako Vaculík nebo někdo jeho ligy

Jediný na co bych se cejtil je zkusit měnit pruhy na dálnici v tý dvoustovce a objektivně říct jestli je horší nebo lepší než mý auto
Avatar - Hammunasakra
17. 6. 2016 19:50
Re: To je..
Doufám že sem nevyléčitelný ;-)

Brouk Pytlík? Neni to ten co měl na všechno vlastní názor a myslel si že všemu rozumí? Koho mi to jen připomíná >:D >:-[]