Kvalifikaci na 24 hodin Le Mans ovládlo Porsche v novém rekordu

 

Porsche ukázalo, že se s ním letos v Le Mans musí počítat. V kvalifikaci rozdělené tradičně na tři samostatné díly pobilo soupeře od Audi i Toyoty a zcela jí dominovalo.

Nejrychlejším mužem na trati byl hned v první středeční večerní části Švýcar Neel Jani, který dosáhl fantastického času 3:16,887 min a překonal tak o 1,626 vteřiny sedm let starý rekord Stéphana Sarrazina. Ten v ročníku 2008, tehdy ještě s Peugeotem 908, zajel 3:18,513 min. Přes Francouzův výkon se napoprvé dostal Timo Bernhard na druhém voze Porsche 919 Hybrid letošní specifikace, Jani jej pokořil záhy. Dosažené hodnoty se týkají aktuální konfigurace tratě s délkou 13.629 m, na které se jezdí od roku 2007. Nejrychlejší kolo v závodě drží stále Loïc Duval, který projel letmo legendární okruh se „lví devětsetosmičkou“ před pěti lety za 3:19,074 min.

Absolutní kvalifikační rekord však stále náleží Pedrovi Rodriguezovi, hodnota jeho pole position 3:13,9 min je už čtyřiačtyřicet let stará. Patří zároveň i legendárnímu Porsche 917 ve verzi s dlouhou zádí. Zajímavé je to, že jeho týmový parťák ze stáje Johna Wyera Jackie Oliver jezdil v jenom z volných tréninků se stejným autem ještě o tři desetiny rychleji!

Porsche patřila letos první tři místa před trojicí Audi a dvěma Toyotami. Hybridní Nissany GT-R LM Nismo při debutu zatím na konkurenci nestačí, ztrácely propastných dvacet sekund... a to se ještě ve finále dost zlepšily. Porazily je oba švýcarské Rebelliony s novými motory AER místo Toyot, nejúspěšnější LMP1 bez elektromotorů, i prototyp CLM P1/01 stáje Colina Kollese s trojicí Trummer/Kaffer/Monteiro. Jde o další vývoj auta, které se ještě nedávno jmenovalo Lotus. Třetí Nissan kroužil dokonce pomaleji než nejrychlejší vůz kategorie LMP2, Oreca 05-Nissan týmu KCMG posádky Howson/Bradley/Lapierre. Nejrychlejším z trojice byl Richard Bradley, odstartuje ze 14. místa. Kategoriím GT, profesionální i amatérské, vládly tovární Aston Martiny. Za volanty seděli konkrétně Novozélanďan Richie Stanaway a ostřílený, už třiačtyřicetiletý Portugalec Pedro Lamy.

STARTOVNÍ ROŠT 83. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:16,887 min
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:17,767 min
3Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 Hybrid3:18,862 min
4di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:19,866 min
5Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:20,561 min
6Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattro3:20,997 min
7Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - Hybrid3:23,543 min
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - Hybrid3:23,767 min
9Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One – AER3:26,874 min
10Imperatori/Kraihamer/AbtRebellion R-One – AER3:28,930 min

První čtvrteční, částečně deštivá část si vyžádala takřka třičtvrtěhodinovou neutralizaci kvůli nehodě Američana Marka Pattersona (Oreca 03R Murphy Prototypes) v zatáčkách Porsche a nepojízdnému Rebellionu na rovince Hunaudières. Druhá kvalifikace, která se jela včera, musela být zastavena po havárii Duncana Camerona (Ferrari AF Corse) na patnáct minut. Když znovu v zatáčkách Porsche otloukl do bariéry kvůli technické závadě své Corvetty C7.R startovního čísla 63 Jan Magnussen, otec Kevina Magnussena a sám bývalý pilot formule 1, byla definitivně ukončena. Zbývající půlhodinu přidalo ředitelství ke třetí, ta finišovala včera o půlnoci. Magnussen se s kolegy Garciou a Briscoem s největší pravděpodobností v závodě nesveze.

Porsche samozřejmě nemusí vyhrát, i když nasadilo tři vozy místo dvou. Loni byla kupříkladu nejrychlejší Toyota, před pěti lety dokonce čtveřice Peugeotů. Nakonec se však v závodě trvajícím den a noc radovalo v obou případech Audi.. Už před rokem při návratu však tovární tým z Zuffenhausenu dokázal, že se s ním musí počítat, byť byl v závodě nakonec klasifikován jen jeden tovární vůz (jedenáctý), který se podařilo zprovoznit na poslední kolo.

V letošní startovní listině najdeme 18 pilotů, kteří mají zkušenosti s královnou motoristického sportu, postavili se na rošt alespoň v jedné Grand Prix F1. 83. ročník 24 hodin Le Mans se však bohužel odehraje bez české účasti. Minimálně 55 vozů vyrazí dobývat vavříny v sobotu 12. června v 15:00. Vítězství obhajuje Audi, nezapomeňme ovšem dodat, že legendární klání je také součástí světového vytrvalostního mistrovství. A tam se stali šampiony piloti od Toyoty! Porsche se zase může dočkat sedmnáctého absolutního triumfu včetně podvozků Kremer, Dauer a TWR. A Toyota prvního...

Psali jsme: 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

Spolupracujeme s TipCars.com
Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

 
Zdroj: 24 Heures du Mans

Štítky Audi Nissan Porsche Toyota Sportovní

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Video: Takhle vznikalo jméno pro Škodu Karoq. Zase je tam Aljaška!

Dnes 14:59

Stejně jako u Kodiaqu se také u jména nástupce Yetiho, Karoqu, Škoda inspirovala jazykem indiánských kmenů z Aljašky.




Blesk.cz

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a nejhorších chvílích života

Manželka Charlese Camilla otevřeně: O nenávisti a…

Dnes se manželka prince Charlese (68) Camilla (69)může pyšnit titulem vévodkyně z Cornwallu a valná většina…

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti. Děsí je stárnutí populace

Musíme pracovat aspoň do 70 let, spočítali experti.…

Důchodový věk ve vyspělých zemích by se měl zvýšit na 70 let. Ve své nejnovější studii to tvrdí odborníci…

 

iSport.cz

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Čermák na EURO nejede. Po bouračce má tři zlomená žebra

Přežil děsivou nehodu, naštěstí. Jeho fotbalovou kariéru to ale může nepříjemně poznamenat. Sparťan Aleš Čermák,…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…