reklama


Kvalifikaci na 24 hodin Le Mans ovládlo Porsche v novém rekordu

 

Porsche ukázalo, že se s ním letos v Le Mans musí počítat. V kvalifikaci rozdělené tradičně na tři samostatné díly pobilo soupeře od Audi i Toyoty a zcela jí dominovalo.

Nejrychlejším mužem na trati byl hned v první středeční večerní části Švýcar Neel Jani, který dosáhl fantastického času 3:16,887 min a překonal tak o 1,626 vteřiny sedm let starý rekord Stéphana Sarrazina. Ten v ročníku 2008, tehdy ještě s Peugeotem 908, zajel 3:18,513 min. Přes Francouzův výkon se napoprvé dostal Timo Bernhard na druhém voze Porsche 919 Hybrid letošní specifikace, Jani jej pokořil záhy. Dosažené hodnoty se týkají aktuální konfigurace tratě s délkou 13.629 m, na které se jezdí od roku 2007. Nejrychlejší kolo v závodě drží stále Loïc Duval, který projel letmo legendární okruh se „lví devětsetosmičkou“ před pěti lety za 3:19,074 min.

Absolutní kvalifikační rekord však stále náleží Pedrovi Rodriguezovi, hodnota jeho pole position 3:13,9 min je už čtyřiačtyřicet let stará. Patří zároveň i legendárnímu Porsche 917 ve verzi s dlouhou zádí. Zajímavé je to, že jeho týmový parťák ze stáje Johna Wyera Jackie Oliver jezdil v jenom z volných tréninků se stejným autem ještě o tři desetiny rychleji!

Porsche patřila letos první tři místa před trojicí Audi a dvěma Toyotami. Hybridní Nissany GT-R LM Nismo při debutu zatím na konkurenci nestačí, ztrácely propastných dvacet sekund... a to se ještě ve finále dost zlepšily. Porazily je oba švýcarské Rebelliony s novými motory AER místo Toyot, nejúspěšnější LMP1 bez elektromotorů, i prototyp CLM P1/01 stáje Colina Kollese s trojicí Trummer/Kaffer/Monteiro. Jde o další vývoj auta, které se ještě nedávno jmenovalo Lotus. Třetí Nissan kroužil dokonce pomaleji než nejrychlejší vůz kategorie LMP2, Oreca 05-Nissan týmu KCMG posádky Howson/Bradley/Lapierre. Nejrychlejším z trojice byl Richard Bradley, odstartuje ze 14. místa. Kategoriím GT, profesionální i amatérské, vládly tovární Aston Martiny. Za volanty seděli konkrétně Novozélanďan Richie Stanaway a ostřílený, už třiačtyřicetiletý Portugalec Pedro Lamy.

STARTOVNÍ ROŠT 83. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:16,887 min
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:17,767 min
3Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 Hybrid3:18,862 min
4di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:19,866 min
5Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:20,561 min
6Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattro3:20,997 min
7Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - Hybrid3:23,543 min
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - Hybrid3:23,767 min
9Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One – AER3:26,874 min
10Imperatori/Kraihamer/AbtRebellion R-One – AER3:28,930 min

První čtvrteční, částečně deštivá část si vyžádala takřka třičtvrtěhodinovou neutralizaci kvůli nehodě Američana Marka Pattersona (Oreca 03R Murphy Prototypes) v zatáčkách Porsche a nepojízdnému Rebellionu na rovince Hunaudières. Druhá kvalifikace, která se jela včera, musela být zastavena po havárii Duncana Camerona (Ferrari AF Corse) na patnáct minut. Když znovu v zatáčkách Porsche otloukl do bariéry kvůli technické závadě své Corvetty C7.R startovního čísla 63 Jan Magnussen, otec Kevina Magnussena a sám bývalý pilot formule 1, byla definitivně ukončena. Zbývající půlhodinu přidalo ředitelství ke třetí, ta finišovala včera o půlnoci. Magnussen se s kolegy Garciou a Briscoem s největší pravděpodobností v závodě nesveze.

Porsche samozřejmě nemusí vyhrát, i když nasadilo tři vozy místo dvou. Loni byla kupříkladu nejrychlejší Toyota, před pěti lety dokonce čtveřice Peugeotů. Nakonec se však v závodě trvajícím den a noc radovalo v obou případech Audi.. Už před rokem při návratu však tovární tým z Zuffenhausenu dokázal, že se s ním musí počítat, byť byl v závodě nakonec klasifikován jen jeden tovární vůz (jedenáctý), který se podařilo zprovoznit na poslední kolo.

V letošní startovní listině najdeme 18 pilotů, kteří mají zkušenosti s královnou motoristického sportu, postavili se na rošt alespoň v jedné Grand Prix F1. 83. ročník 24 hodin Le Mans se však bohužel odehraje bez české účasti. Minimálně 55 vozů vyrazí dobývat vavříny v sobotu 12. června v 15:00. Vítězství obhajuje Audi, nezapomeňme ovšem dodat, že legendární klání je také součástí světového vytrvalostního mistrovství. A tam se stali šampiony piloti od Toyoty! Porsche se zase může dočkat sedmnáctého absolutního triumfu včetně podvozků Kremer, Dauer a TWR. A Toyota prvního...

Psali jsme: 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

Spolupracujeme s TipCars.com
Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok Volkswagen chce v Číně vyrábět elektromobily už příští rok

Budoucí plány jednoho z největších automobilových výrobců…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí Za práva žen a proti Trumpovi demonstrovalo ve Spojených státech přes milion lidí

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady Přistěhovalcům se Praha vyplatí, patří mezi města s nejnižšími životními náklady

Česká metropole patří mezi dvacet měst, kde čekají…

 
Zdroj: 24 Heures du Mans
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 






 
VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

VW Golf GTI, GTD a R: Známe české ceny bestií z Wolfsburgu!

Včera

Po včerejším zveřejnění cen modernizovaného Volkswagenu Golf se dnes podíváme na jeho deriváty. Na kolik vyjde ikonické GTI? A kolik stojí bestie R?




Blesk.cz

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do malé kuchyně

Jak vybrat lednici, abyste ušetřili a vešla se i do…

Na co novou ledničku, tahle ještě docela dobře chladí – to bývá nejčastější argument proti pořízení nového…

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský slang i nová slova?

Prahajzl, tramsexuál či zbohnit se. Znáte pražský…

„Na Jižní stojce byl zase karmagedon. Málem jsem se z toho zbohnil.“ V těchto dvou větách najdete hned tři…

 

iSport.cz

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal za neobvyklou přihrávku

Žlutá karta, která nemá obdoby! Hráč PSG ji dostal…

Záložník Marco Verratti z Paris Saint-Germain dostal v utkání 21. kola francouzské ligy v Nantes neobvyklou…

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak Češku zaskočila v šatně

Soupeřka zlobila Plíškovou. Šoupala nohama, pak…

Byl to hodně těžký zápas. Mnohem těžší, než samotná Karolína Plíšková čekala. Ve třetím kole Australian Open…

 

Reflex.cz

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový seriál o Evropské unii a Bruselu

Vraždy, korupce, islamisté i chtíč, to je nový…

Brusel, hlavní sídlo Evropské unie, je tajemné město plné agresivních zločinců, nenasytných lobbistů,…

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek. Lékaři jsou znepokojení

České ženy se odvrací od antikoncepčních pilulek.…

Pilulky proti početí bere o stovky tisíc žen méně než před deseti lety. Prodeje klesly o stovky milionů korun ročně.

 
 
reklama