Kvalifikaci na 24 hodin Le Mans ovládlo Porsche v novém rekordu

 

Porsche ukázalo, že se s ním letos v Le Mans musí počítat. V kvalifikaci rozdělené tradičně na tři samostatné díly pobilo soupeře od Audi i Toyoty a zcela jí dominovalo.

Nejrychlejším mužem na trati byl hned v první středeční večerní části Švýcar Neel Jani, který dosáhl fantastického času 3:16,887 min a překonal tak o 1,626 vteřiny sedm let starý rekord Stéphana Sarrazina. Ten v ročníku 2008, tehdy ještě s Peugeotem 908, zajel 3:18,513 min. Přes Francouzův výkon se napoprvé dostal Timo Bernhard na druhém voze Porsche 919 Hybrid letošní specifikace, Jani jej pokořil záhy. Dosažené hodnoty se týkají aktuální konfigurace tratě s délkou 13.629 m, na které se jezdí od roku 2007. Nejrychlejší kolo v závodě drží stále Loïc Duval, který projel letmo legendární okruh se „lví devětsetosmičkou“ před pěti lety za 3:19,074 min.

Absolutní kvalifikační rekord však stále náleží Pedrovi Rodriguezovi, hodnota jeho pole position 3:13,9 min je už čtyřiačtyřicet let stará. Patří zároveň i legendárnímu Porsche 917 ve verzi s dlouhou zádí. Zajímavé je to, že jeho týmový parťák ze stáje Johna Wyera Jackie Oliver jezdil v jenom z volných tréninků se stejným autem ještě o tři desetiny rychleji!

Porsche patřila letos první tři místa před trojicí Audi a dvěma Toyotami. Hybridní Nissany GT-R LM Nismo při debutu zatím na konkurenci nestačí, ztrácely propastných dvacet sekund... a to se ještě ve finále dost zlepšily. Porazily je oba švýcarské Rebelliony s novými motory AER místo Toyot, nejúspěšnější LMP1 bez elektromotorů, i prototyp CLM P1/01 stáje Colina Kollese s trojicí Trummer/Kaffer/Monteiro. Jde o další vývoj auta, které se ještě nedávno jmenovalo Lotus. Třetí Nissan kroužil dokonce pomaleji než nejrychlejší vůz kategorie LMP2, Oreca 05-Nissan týmu KCMG posádky Howson/Bradley/Lapierre. Nejrychlejším z trojice byl Richard Bradley, odstartuje ze 14. místa. Kategoriím GT, profesionální i amatérské, vládly tovární Aston Martiny. Za volanty seděli konkrétně Novozélanďan Richie Stanaway a ostřílený, už třiačtyřicetiletý Portugalec Pedro Lamy.

STARTOVNÍ ROŠT 83. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:16,887 min
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:17,767 min
3Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 Hybrid3:18,862 min
4di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:19,866 min
5Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:20,561 min
6Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattro3:20,997 min
7Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - Hybrid3:23,543 min
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - Hybrid3:23,767 min
9Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One – AER3:26,874 min
10Imperatori/Kraihamer/AbtRebellion R-One – AER3:28,930 min

První čtvrteční, částečně deštivá část si vyžádala takřka třičtvrtěhodinovou neutralizaci kvůli nehodě Američana Marka Pattersona (Oreca 03R Murphy Prototypes) v zatáčkách Porsche a nepojízdnému Rebellionu na rovince Hunaudières. Druhá kvalifikace, která se jela včera, musela být zastavena po havárii Duncana Camerona (Ferrari AF Corse) na patnáct minut. Když znovu v zatáčkách Porsche otloukl do bariéry kvůli technické závadě své Corvetty C7.R startovního čísla 63 Jan Magnussen, otec Kevina Magnussena a sám bývalý pilot formule 1, byla definitivně ukončena. Zbývající půlhodinu přidalo ředitelství ke třetí, ta finišovala včera o půlnoci. Magnussen se s kolegy Garciou a Briscoem s největší pravděpodobností v závodě nesveze.

Porsche samozřejmě nemusí vyhrát, i když nasadilo tři vozy místo dvou. Loni byla kupříkladu nejrychlejší Toyota, před pěti lety dokonce čtveřice Peugeotů. Nakonec se však v závodě trvajícím den a noc radovalo v obou případech Audi.. Už před rokem při návratu však tovární tým z Zuffenhausenu dokázal, že se s ním musí počítat, byť byl v závodě nakonec klasifikován jen jeden tovární vůz (jedenáctý), který se podařilo zprovoznit na poslední kolo.

V letošní startovní listině najdeme 18 pilotů, kteří mají zkušenosti s královnou motoristického sportu, postavili se na rošt alespoň v jedné Grand Prix F1. 83. ročník 24 hodin Le Mans se však bohužel odehraje bez české účasti. Minimálně 55 vozů vyrazí dobývat vavříny v sobotu 12. června v 15:00. Vítězství obhajuje Audi, nezapomeňme ovšem dodat, že legendární klání je také součástí světového vytrvalostního mistrovství. A tam se stali šampiony piloti od Toyoty! Porsche se zase může dočkat sedmnáctého absolutního triumfu včetně podvozků Kremer, Dauer a TWR. A Toyota prvního...

Psali jsme: 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
Zdroj: 24 Heures du Mans
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…