Kvalifikaci na 24 hodin Le Mans ovládlo Porsche v novém rekordu

 

Porsche ukázalo, že se s ním letos v Le Mans musí počítat. V kvalifikaci rozdělené tradičně na tři samostatné díly pobilo soupeře od Audi i Toyoty a zcela jí dominovalo.

Nejrychlejším mužem na trati byl hned v první středeční večerní části Švýcar Neel Jani, který dosáhl fantastického času 3:16,887 min a překonal tak o 1,626 vteřiny sedm let starý rekord Stéphana Sarrazina. Ten v ročníku 2008, tehdy ještě s Peugeotem 908, zajel 3:18,513 min. Přes Francouzův výkon se napoprvé dostal Timo Bernhard na druhém voze Porsche 919 Hybrid letošní specifikace, Jani jej pokořil záhy. Dosažené hodnoty se týkají aktuální konfigurace tratě s délkou 13.629 m, na které se jezdí od roku 2007. Nejrychlejší kolo v závodě drží stále Loïc Duval, který projel letmo legendární okruh se „lví devětsetosmičkou“ před pěti lety za 3:19,074 min.

Absolutní kvalifikační rekord však stále náleží Pedrovi Rodriguezovi, hodnota jeho pole position 3:13,9 min je už čtyřiačtyřicet let stará. Patří zároveň i legendárnímu Porsche 917 ve verzi s dlouhou zádí. Zajímavé je to, že jeho týmový parťák ze stáje Johna Wyera Jackie Oliver jezdil v jenom z volných tréninků se stejným autem ještě o tři desetiny rychleji!

Porsche patřila letos první tři místa před trojicí Audi a dvěma Toyotami. Hybridní Nissany GT-R LM Nismo při debutu zatím na konkurenci nestačí, ztrácely propastných dvacet sekund... a to se ještě ve finále dost zlepšily. Porazily je oba švýcarské Rebelliony s novými motory AER místo Toyot, nejúspěšnější LMP1 bez elektromotorů, i prototyp CLM P1/01 stáje Colina Kollese s trojicí Trummer/Kaffer/Monteiro. Jde o další vývoj auta, které se ještě nedávno jmenovalo Lotus. Třetí Nissan kroužil dokonce pomaleji než nejrychlejší vůz kategorie LMP2, Oreca 05-Nissan týmu KCMG posádky Howson/Bradley/Lapierre. Nejrychlejším z trojice byl Richard Bradley, odstartuje ze 14. místa. Kategoriím GT, profesionální i amatérské, vládly tovární Aston Martiny. Za volanty seděli konkrétně Novozélanďan Richie Stanaway a ostřílený, už třiačtyřicetiletý Portugalec Pedro Lamy.

STARTOVNÍ ROŠT 83. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Dumas/Jani/LiebPorsche 919 Hybrid3:16,887 min
2Bernhard/Webber/HartleyPorsche 919 Hybrid3:17,767 min
3Hülkenberg/Bamber/TandyPorsche 919 Hybrid3:18,862 min
4di Grassi/Duval/JarvisAudi R18 e-tron quattro3:19,866 min
5Fässler/Lotterer/TréluyerAudi R18 e-tron quattro3:20,561 min
6Albuquerqe/Bonanomi/RastAudi R18 e-tron quattro3:20,997 min
7Wurz/Sarrazin/ConwayToyota TS 040 - Hybrid3:23,543 min
8Davidson/Buemi/NakajimaToyota TS 040 - Hybrid3:23,767 min
9Prost/Heidfeld/BecheRebellion R-One – AER3:26,874 min
10Imperatori/Kraihamer/AbtRebellion R-One – AER3:28,930 min

První čtvrteční, částečně deštivá část si vyžádala takřka třičtvrtěhodinovou neutralizaci kvůli nehodě Američana Marka Pattersona (Oreca 03R Murphy Prototypes) v zatáčkách Porsche a nepojízdnému Rebellionu na rovince Hunaudières. Druhá kvalifikace, která se jela včera, musela být zastavena po havárii Duncana Camerona (Ferrari AF Corse) na patnáct minut. Když znovu v zatáčkách Porsche otloukl do bariéry kvůli technické závadě své Corvetty C7.R startovního čísla 63 Jan Magnussen, otec Kevina Magnussena a sám bývalý pilot formule 1, byla definitivně ukončena. Zbývající půlhodinu přidalo ředitelství ke třetí, ta finišovala včera o půlnoci. Magnussen se s kolegy Garciou a Briscoem s největší pravděpodobností v závodě nesveze.

Porsche samozřejmě nemusí vyhrát, i když nasadilo tři vozy místo dvou. Loni byla kupříkladu nejrychlejší Toyota, před pěti lety dokonce čtveřice Peugeotů. Nakonec se však v závodě trvajícím den a noc radovalo v obou případech Audi.. Už před rokem při návratu však tovární tým z Zuffenhausenu dokázal, že se s ním musí počítat, byť byl v závodě nakonec klasifikován jen jeden tovární vůz (jedenáctý), který se podařilo zprovoznit na poslední kolo.

V letošní startovní listině najdeme 18 pilotů, kteří mají zkušenosti s královnou motoristického sportu, postavili se na rošt alespoň v jedné Grand Prix F1. 83. ročník 24 hodin Le Mans se však bohužel odehraje bez české účasti. Minimálně 55 vozů vyrazí dobývat vavříny v sobotu 12. června v 15:00. Vítězství obhajuje Audi, nezapomeňme ovšem dodat, že legendární klání je také součástí světového vytrvalostního mistrovství. A tam se stali šampiony piloti od Toyoty! Porsche se zase může dočkat sedmnáctého absolutního triumfu včetně podvozků Kremer, Dauer a TWR. A Toyota prvního...

Psali jsme: 24 hodin Le Mans 2014: Pole position pro Toyotu

Spolupracujeme s TipCars.com
Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů

Prodeje konopné kosmetiky rostou. A obejde se bez THC.…

Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

 
Zdroj: 24 Heures du Mans

Štítky Audi Nissan Porsche Toyota Sportovní

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 





 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Dcera Řepky randí s urostlým modelem! Je to expřítel Nikol z VyVolených

Dcera Řepky randí s urostlým modelem! Je to expřítel…

Dcera fotbalového bouřliváka Tomáše Řepky (43) Veronika (21) randí s urostlým modelem Danielem Vojtěchem (25)! A…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…