Vyzkoušeli jsme novou Hondu CR-V na českých silnicích. Jaký udělala první dojem?

Praotec vozů kategorie SUV, Honda CR-V, přichází na náš trh už ve čtvrté generaci. Od roku 1997, kdy se vůz začal nabízet v Evropě, se změnilo mnohé. Pozice celosvětově nejoblíbenějšího SUV však zůstává – udrží si ji i nyní?

Po krátkém vyzkoušení musíme říci, že k tomu má rozhodně nakročeno. CR-V jde s dobou, takže i když délka 4570 mm a šířka 1820 mm zůstaly mezigeneračně zachovány, vůz se snížil o 30 milimetrů. S tím souvisí i o zhruba sedm procent vylepšená aerodynamika (přesné číslo nebylo zatím k dispozici). Do zavazadlového prostoru o základním objemu 589 litrů (+65 l) se nyní budou lépe nakládat těžká břemena: jeho hrana se totiž snížila o 25 mm na 665 milimetrů.

Opravdovým přínosem při jakémkoliv převozu větších předmětů je jednoduchý systém sklápění opěradel: stačí je jedním pohybem ruky odjistit a je hotovo. Sedáky se samy překlopí, hlavové opěrky spadnou a opěradla se sklopí dopředu, takže přesně zapadnou do mezery za vztyčenými sedáky. Výsledná plocha sice ve čtvrté generaci není úplně rovná, zato je oproti předchůdci o 140 mm delší (délka po přední opěradlo 1570 mm).

Sjednocena byla světlá výška a to na 165 milimetrů. Možná si pamatujete, že zatímco benzinové verze mívaly tuto hodnotu o 10 mm větší, vznětové specifikace se naopak mohly pochlubit světlou výškou „pouze“ 155 milimetrů. Vůz je také nezanedbatelně tužší, torzní tuhost se zvýšila o devět procent. Díky lepšímu odtlumení interiéru se podařilo snížit prostup vysokých frekvencí (zvýšit hodnotu absorbce u frekvencí 500 až 5000 Hz), zlepšení o 3 dB už by mělo být jasně slyšitelné.

Na povinnost denního svícení je SUV od Hondy připraveno, vpředu jsou do hlavních světlometů integrovány LED pásky. Služeb světelných diod využívají i zadní svítilny. Novinkou zde je možnost vybavení vozu bi-xenonovými světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel.

Nových elektronických pomocníčků je samozřejmě mnohem víc. CR-V může být nyní vybaveno například systémem pro udržování v jízdním pruhu (LKAS), aktivním elektrickým posilovačem či systémy známými z nového Civicu: omezovačem rychlosti, bezklíčovým vstupem a zapalováním, start-stopem nebo asistentem pro rozjezd do kopce.

Doporučujeme: Honda CR-V – Přehled a ceny výbav

Systém pohonu všech kol byl velmi výrazně přepracován. Systém DPS se dvěma čerpadly nahradil o šestnáct kilogramů lehčí systém E-4WD. Ten je konstrukčně velmi podobný nejnovějšímu systému Haldex, o spínání spojky a tím i připojení předních kol se stará tlak oleje generovaný řídicím čerpadlem. Připojení zadních kol je však aktivováno elektricky, takže systém se umí účinně na potenciálně nebezpečné situace připravit. Při přímé jízdě rovnoměrnou rychlostí je elektromotor pohánějící olejové čerpadlo vypnutý a CR-V se tak stává předokolkou. Naopak například při akceleraci z klidu je automaticky část výkonu poslána na zadní nápravu. Na sněhu či při rozjezdu do kopce na zledovatělé silnici pak k zadním kolům směřuje většina síly.

Pod kapotou najdeme zatím pouze dva motory: benzinový dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 114 kW a vznětovou verzi o objemu 2,2 litru s výkonem 110 kW. Novinkou je možnost pořízení verze s pohonem pouze předních kol – díky ní se pro CR-V otevírá další možnost růstu na našem trhu, protože touto možností se jí v podstatě zdvojnásobuje pole působnosti (prodeje SUV s jednou hnanou nápravou jsou překvapivě vysoké).

Pohon předních kol půjde kombinovat pouze s benzinovým motorem, manuální šestistupňovou převodovkou a prvními třemi výbavovými stupni z pěti. Základní cena za CR-V, 544.000,- Kč, je však velmi lákavá. My jsme však vyzkoušeli verze s pohonem všech kol, vybavené vznětovým čtyřválcem s manuální i automatickou převodovkou.

Honda CR-V 2013 - technická data a české ceny
Motor2,0 i-VTEC2,0 i-VTEC2,0 i-VTEC2,2 i-DTEC2,2 i-DTEC
Převodovka6M 4x26M 4x45A 4x46M 4x45A 4x4
Zdvihový objem [cm3]19971997199721991598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]114/6500114/6500114/6500110/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]192/4300192/4300192/4300350/2000350/2000
Max. rychlost [km/h]190190182190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,010,212,39,710,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,47,55,66,6
Pohotovostní hmostnost [kg]14561517154216531712
Cena S [Kč]544.000,-599.000,-639.000,---
Cena Comfort [Kč]569.000,-624.000,-664.000,-689.000,-729.000,-
Cena Elegance [Kč]619.000,-674.000,-714.000,-739.000,-779.000,-
Cena Lifestyle [Kč]-754.000,-794.000,-819.000,-859.000,-
Cena Executive [Kč]-824.000,-864.000,-889.000,-929.000,-

Jízda

Po usednutí na místo řidiče nás Honda velmi příjemně překvapila. Zpracování interiéru je velmi pečlivé a ergonomicky propracované. Jediné, co by možná mohlo někomu vadit, je počet a velikost tlačítek. Zvláště ta kolem barevné obrazovky na středovém panelu nejsou příliš velké, navíc si musíte chvíli zvykat na jejich ploché mačkání, protože díky mikrospínačům se tlačítko téměř nepohne směrem do palubní desky.

Pozice za volantem se velmi přiblížila osobním vozům, navíc se také zvětšilo prosklení zadní části vozu. Řidič tak má znatelně lepší výhled. Volant je příjemný na dotek (v kůži je až od prostřední výbavy Elegance) a je doslova poset tlačítky. Hračičkové si vyhrají, starší lidé ale asi budou trochu ztraceni. A nebo se naučí používat hlasové příkazy, byť budou muset s autem mluvit německy nebo třeba anglicky. Čeština není podporována.

Jízdně je CR-V rozhodně na výši, posilovač řízení není přehnaně aktivní a na kluzkém povrchu se dá adheze předních kol alespoň trochu odhadnout. To u konkurentů nebývá vždy samozřejmé. Naopak horší je to s místem v interiéru, navíc CR-V není možno pořídit v sedmimístném provedení.

Ale zpět za volant. Řazení převodových stupňů je u manuální převodovky bezproblémové, řadička se v kulise pohybuje jistě a takřka bez vůlí. Dráhy jsou na poměry vozů této kategorie kratší a spojka klade přirozený odpor. Pokud byste neviděli, jak vysoko sedíte, nejspíš byste netipovali, že sedíte v SUV. Místo, Honda CR-V velmi boduje, je odhlučnění. Vznětový motor takřka není slyšet, ozve se až ve vysokých otáčkách. Má dostatek síly, která přichází postupně a přeřadit je nutné až za čtyřmi tisíci. Velmi dobrý je i jízdní komfort, podvozek pěkně žehlí nerovnosti a člověk má z auta pocit stability.

Na krátké trase není možné vyzkoušet všechny systémy, přesto i v chumelenici dojde na radar: rozsvítí se několik oranžových kontrolek s upozorněním, že pokud bychom chtěli radar používat, máme si jej očistit. To znamená zbavit logo Hondy sněhu – právě pod ním totiž radar adaptivního tempomatu sídlí.

Rozjezdy jsou i na uklouzaném podkladu bezproblémové, pohon všech kol vás v nesnázích nenechá. Přesto mi přišlo, že by mohl posílat na zadní nápravu více točivého momentu, protože přední kola (na rozdíl od těch zadních) se občas několik desetin sekundy protáčela. Pečlivěji systém prozkoumáme v klasickém testu.

S manuální převodovkou jsme testovací trasu projeli se spotřebou zhruba 7,5 litru, automat si vyžádal o půl litru víc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 



VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT

Nový Volkswagen Tiguan si brousí zuby na ovládnutí…

Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon

Ovládání gesty v novém BMW sedmičkové řady Míša už…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…