Vyzkoušeli jsme novou Hondu CR-V na českých silnicích. Jaký udělala první dojem?

Praotec vozů kategorie SUV, Honda CR-V, přichází na náš trh už ve čtvrté generaci. Od roku 1997, kdy se vůz začal nabízet v Evropě, se změnilo mnohé. Pozice celosvětově nejoblíbenějšího SUV však zůstává – udrží si ji i nyní?

Po krátkém vyzkoušení musíme říci, že k tomu má rozhodně nakročeno. CR-V jde s dobou, takže i když délka 4570 mm a šířka 1820 mm zůstaly mezigeneračně zachovány, vůz se snížil o 30 milimetrů. S tím souvisí i o zhruba sedm procent vylepšená aerodynamika (přesné číslo nebylo zatím k dispozici). Do zavazadlového prostoru o základním objemu 589 litrů (+65 l) se nyní budou lépe nakládat těžká břemena: jeho hrana se totiž snížila o 25 mm na 665 milimetrů.

Opravdovým přínosem při jakémkoliv převozu větších předmětů je jednoduchý systém sklápění opěradel: stačí je jedním pohybem ruky odjistit a je hotovo. Sedáky se samy překlopí, hlavové opěrky spadnou a opěradla se sklopí dopředu, takže přesně zapadnou do mezery za vztyčenými sedáky. Výsledná plocha sice ve čtvrté generaci není úplně rovná, zato je oproti předchůdci o 140 mm delší (délka po přední opěradlo 1570 mm).

Sjednocena byla světlá výška a to na 165 milimetrů. Možná si pamatujete, že zatímco benzinové verze mívaly tuto hodnotu o 10 mm větší, vznětové specifikace se naopak mohly pochlubit světlou výškou „pouze“ 155 milimetrů. Vůz je také nezanedbatelně tužší, torzní tuhost se zvýšila o devět procent. Díky lepšímu odtlumení interiéru se podařilo snížit prostup vysokých frekvencí (zvýšit hodnotu absorbce u frekvencí 500 až 5000 Hz), zlepšení o 3 dB už by mělo být jasně slyšitelné.

Na povinnost denního svícení je SUV od Hondy připraveno, vpředu jsou do hlavních světlometů integrovány LED pásky. Služeb světelných diod využívají i zadní svítilny. Novinkou zde je možnost vybavení vozu bi-xenonovými světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel.

Nových elektronických pomocníčků je samozřejmě mnohem víc. CR-V může být nyní vybaveno například systémem pro udržování v jízdním pruhu (LKAS), aktivním elektrickým posilovačem či systémy známými z nového Civicu: omezovačem rychlosti, bezklíčovým vstupem a zapalováním, start-stopem nebo asistentem pro rozjezd do kopce.

Doporučujeme: Honda CR-V – Přehled a ceny výbav

Systém pohonu všech kol byl velmi výrazně přepracován. Systém DPS se dvěma čerpadly nahradil o šestnáct kilogramů lehčí systém E-4WD. Ten je konstrukčně velmi podobný nejnovějšímu systému Haldex, o spínání spojky a tím i připojení předních kol se stará tlak oleje generovaný řídicím čerpadlem. Připojení zadních kol je však aktivováno elektricky, takže systém se umí účinně na potenciálně nebezpečné situace připravit. Při přímé jízdě rovnoměrnou rychlostí je elektromotor pohánějící olejové čerpadlo vypnutý a CR-V se tak stává předokolkou. Naopak například při akceleraci z klidu je automaticky část výkonu poslána na zadní nápravu. Na sněhu či při rozjezdu do kopce na zledovatělé silnici pak k zadním kolům směřuje většina síly.

Pod kapotou najdeme zatím pouze dva motory: benzinový dvoulitrový atmosférický čtyřválec o výkonu 114 kW a vznětovou verzi o objemu 2,2 litru s výkonem 110 kW. Novinkou je možnost pořízení verze s pohonem pouze předních kol – díky ní se pro CR-V otevírá další možnost růstu na našem trhu, protože touto možností se jí v podstatě zdvojnásobuje pole působnosti (prodeje SUV s jednou hnanou nápravou jsou překvapivě vysoké).

Pohon předních kol půjde kombinovat pouze s benzinovým motorem, manuální šestistupňovou převodovkou a prvními třemi výbavovými stupni z pěti. Základní cena za CR-V, 544.000,- Kč, je však velmi lákavá. My jsme však vyzkoušeli verze s pohonem všech kol, vybavené vznětovým čtyřválcem s manuální i automatickou převodovkou.

Honda CR-V 2013 - technická data a české ceny
Motor2,0 i-VTEC2,0 i-VTEC2,0 i-VTEC2,2 i-DTEC2,2 i-DTEC
Převodovka6M 4x26M 4x45A 4x46M 4x45A 4x4
Zdvihový objem [cm3]19971997199721991598
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]114/6500114/6500114/6500110/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]192/4300192/4300192/4300350/2000350/2000
Max. rychlost [km/h]190190182190190
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,010,212,39,710,6
Komb. spotřeba [l/100 km]7,27,47,55,66,6
Pohotovostní hmostnost [kg]14561517154216531712
Cena S [Kč]544.000,-599.000,-639.000,---
Cena Comfort [Kč]569.000,-624.000,-664.000,-689.000,-729.000,-
Cena Elegance [Kč]619.000,-674.000,-714.000,-739.000,-779.000,-
Cena Lifestyle [Kč]-754.000,-794.000,-819.000,-859.000,-
Cena Executive [Kč]-824.000,-864.000,-889.000,-929.000,-

Jízda

Po usednutí na místo řidiče nás Honda velmi příjemně překvapila. Zpracování interiéru je velmi pečlivé a ergonomicky propracované. Jediné, co by možná mohlo někomu vadit, je počet a velikost tlačítek. Zvláště ta kolem barevné obrazovky na středovém panelu nejsou příliš velké, navíc si musíte chvíli zvykat na jejich ploché mačkání, protože díky mikrospínačům se tlačítko téměř nepohne směrem do palubní desky.

Pozice za volantem se velmi přiblížila osobním vozům, navíc se také zvětšilo prosklení zadní části vozu. Řidič tak má znatelně lepší výhled. Volant je příjemný na dotek (v kůži je až od prostřední výbavy Elegance) a je doslova poset tlačítky. Hračičkové si vyhrají, starší lidé ale asi budou trochu ztraceni. A nebo se naučí používat hlasové příkazy, byť budou muset s autem mluvit německy nebo třeba anglicky. Čeština není podporována.

Jízdně je CR-V rozhodně na výši, posilovač řízení není přehnaně aktivní a na kluzkém povrchu se dá adheze předních kol alespoň trochu odhadnout. To u konkurentů nebývá vždy samozřejmé. Naopak horší je to s místem v interiéru, navíc CR-V není možno pořídit v sedmimístném provedení.

Ale zpět za volant. Řazení převodových stupňů je u manuální převodovky bezproblémové, řadička se v kulise pohybuje jistě a takřka bez vůlí. Dráhy jsou na poměry vozů této kategorie kratší a spojka klade přirozený odpor. Pokud byste neviděli, jak vysoko sedíte, nejspíš byste netipovali, že sedíte v SUV. Místo, Honda CR-V velmi boduje, je odhlučnění. Vznětový motor takřka není slyšet, ozve se až ve vysokých otáčkách. Má dostatek síly, která přichází postupně a přeřadit je nutné až za čtyřmi tisíci. Velmi dobrý je i jízdní komfort, podvozek pěkně žehlí nerovnosti a člověk má z auta pocit stability.

Na krátké trase není možné vyzkoušet všechny systémy, přesto i v chumelenici dojde na radar: rozsvítí se několik oranžových kontrolek s upozorněním, že pokud bychom chtěli radar používat, máme si jej očistit. To znamená zbavit logo Hondy sněhu – právě pod ním totiž radar adaptivního tempomatu sídlí.

Rozjezdy jsou i na uklouzaném podkladu bezproblémové, pohon všech kol vás v nesnázích nenechá. Přesto mi přišlo, že by mohl posílat na zadní nápravu více točivého momentu, protože přední kola (na rozdíl od těch zadních) se občas několik desetin sekundy protáčela. Pečlivěji systém prozkoumáme v klasickém testu.

S manuální převodovkou jsme testovací trasu projeli se spotřebou zhruba 7,5 litru, automat si vyžádal o půl litru víc.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg koupil další kliniku. Již osmnáctou Babišův Hartenberg koupil další kliniku. Již osmnáctou

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT

Nový Volkswagen Tiguan si brousí zuby na ovládnutí…

Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon

Ovládání gesty v novém BMW sedmičkové řady Míša už…

 



 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…

Německá média otáčejí: Islámský radikalismus je nebezpečím pro demokracii

Německá média otáčejí: Islámský radikalismus je…

Po atentátu islámského fanatika v Berlíně v prosinci 2016 se začala německá média obšírně věnovat tématu islámu…