Honda FR-V - minivan od konstruktérů F1

Honda FR-V - minivan od konstruktérů F1

 
 

Japonská automobilka, kromě obecně známého konstrukčního potenciálu své motorárny, protlačila ve své historii do sériové výroby i několik revolučně řešených karoserií. Originální kupé CRX druhé generace dodnes zdobí silnice a garáže desetitisíců skalních fanoušků, ačkoliv od jeho premiéry uplynulo již přes patnáct let. Aktuální generace modelu Civic zase přinesla do nižší střední třídy prostornost, překonávající mnohé minivany.

Zákazníci si na kombinaci precizní techniky a štědré porce krychlových decimetrů rychle zvykli, takže přišel čas na další prostorovou delikatesu. I japonští konstruktéři si všimli disproporce mezi prostorovou nabídkou u konvenčních vozů, kdy se plýtvá šířkovými centimetry pro přední cestující, zatímco vzadu se zpravidla bojuje o každý milimetr. A tak si od Fiatu Multipla „půjčili“ řešení 3+3.

Nomenklaturně patří FR-V mezi minivany, neboli do třídy C-MPV a rozměrově do ní také přesně zapadá. Avšak styling se snaží tento fakt upozadit a do jisté míry se mu to daří; FR-V nevypadá na první ani druhý pohled jako především užitečné auto, jeho křivky vznikly z dynamické pěny. Na prodloužené platformě CR-V spočívá tvar s ostře klínovitou přídí a hlavní vertikální linií, v mírném úhlu stoupající od přední masky se třemi vertikálními lamelami, pak obloukem přes daleko do boku zapuštěné přední světlomety, až k zadnímu čelu, kde se zacykluje v horizontálním prolisu víka zavazadelníku. Díky čtyřem párům bočních oken zase karoserie i přes značný rozsah plechových ploch působí lehce.

Hlavní trumfy se jako u každého minivanu skrývají uvnitř. Šestice individuálně posuvných a sklopných sedadel umožňuje řádově více kombinací, než pětimístná konfigurace. Náskok před pelotonem má na svědomí přední prostřední sedadlo, proměnitelné v široký stolek, opěrku rukou, či bezpečnou tajnou schránku pod zvlášť výklopnou přední půlkou sedáku. Jednotlivá křesla lze také snadno sklápět jediným pohybem pomocí mechanismu, známého již z Accordu Tourer či Jazzu. Přeměnit šestimístný minivan v třímístnou půltunovou dodávku je tedy v ideálním případě záležitostí pouhých tří úkonů. Pro opravdový dostatek prostoru v ramenou šestice cestujících lze obě prostřední sedadla posunout mírně vzad (přední lze aretovat v 11 pozicích v rozsahu celkem 270 mm).

Život cestujícím usnadňuje i miniaturní řadící páčka, podle osvědčeného hondího receptu umístěná spolu s ruční brzdou v palubní desce v bezprostřední blízkosti volantu. O promyšlenosti konstrukce svědčí i minimalizované prahy pro snazší nastupování či důsledná izolace kabiny, nevyjímající dvojitou izolaci dveří či nástřik podlahy izolačním materiálem. Výsledkem důsledné topologické přípravy je rekordních 1049 litrů prostoru pro zavazadla při třímístné konfiguraci či stále výborných 439 za šesti pasažéry. Tři cestující si například dovnitř v pohodě naloží tři bicykly s demontovanými předními koly. Ani prostor pro samotné pasažéry nezavdává díky velkorysému rozvoru důvody ke stížnostem.

Podvozek se koncepčně shoduje s modelem CR-V, tedy vpředu modifikované McPhersony, vzadu dvojitá příčná nestejně dlouhá ramena s programovanou charakteristikou měnitelného odklonu a sbíhavosti při propérování a průjezdem zatáčkou. Výsledkem je kromě agilních jízdních vlastností nezávislých na momentálním povrchu i pasivní řídící efekt a minimalizace přenosu rušivých sil do řízení. Jednou z hlavních priorit také bylo omezení sil, působících na tělesné schránky cestujících, sedících na krajních sedadlech. Široký rozchod spolu s optimalizovanou vzájemnou pozicí sedadel a osy kývání a protiponořovací charakteristikou podvozku pomáhá tyto nepříjemné faktory potlačit. FR-V nabídne, podobně jako ostatní Hondy, výborný rejd, plynové tlumiče a minimálně 15, pro oba silnější motory pak 16“ kola.

Motorovou paletu tvoří trojice agregátů, již známých z jiných Hond. Oba zážehové jsou již k dispozici na trhu, vznětový se připojí v průběhu jara 2005. Oba silnější spolupracují s ručně řazenou šestistupňovou skříní, základní sedmnáctistovce postačí o stupeň méně.

Dobrý základ utvoří evoluční verze jednovačkového zážehového čtyřválce VTEC, vybaveného dvoustupňovým variabilním časováním ventilů a vířivým sacím potrubím, vyznačující se plochým průběhem kroutícího momentu a velmi dobrou ekonomikou. Nabízí 92 kW při 6.300 otáček, což mu stačí k dosažení 182 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 12,3 s při kombinované spotřebě 7,5 l/100 km.

Nejvíce kilowattů nabídne pokročilý dvoulitr DOHC i-VTEC s elektronicky plynule měnitelným časováním a zdvihem ventilů a variabilní délkou sacího potrubí, vypůjčený od CR-V. Dynamické jízdě poslouží všech 110 kW při 6.500 otáček, kroutící moment vrcholí hodnotou 192 Nm/4.000 ot., ovšem již o tisíc otáček níže je k dispozici 188 Nm. Šestistupňová převodovka pomáhá k dosažení 195 km/h a stovky za 10,5 s, to vše za 8,4 l/100 km.

A konečně vysoce zajímavý common-rail turbodiesel 2,2 i-CTDi (podrobný popis je zde), známý již z Accordu a ověnčený mnoha oceněními z nejrůznějších anket. Svůj dosud oficiálně nezveřejněný výkon (předpokládáme, že stejně jako v Accordu se bude jednat o 103 kW a 340 Nm) propůjčí FR-V za výborných 5,3 l/100 km a odměnou za svoje nasazení odvede nejlepší akceleraci na stovku z celé trojice – již za 10,3 s. Nejvyšší rychlost činí v tomto případě 187 km/h.

Rozhodně se máme na co těšit, ostatně obvyklý redakční test Vám přineseme již zanedlouho.

Rallye Dakar 2018
Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu

Pražský magistrát se rozhodl uzavřít Libeňský most, který…

Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného

Ruská policie pronikla do petrohradské kanceláře vůdce…

Česká kryptoměnová banka spojila síly s francouzskými experty na kyberbezpečnost Česká kryptoměnová banka spojila síly s francouzskými experty na kyberbezpečnost

Na trhu byznysu s kryptoměnami došlo k uzavření nového…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Honda FR-V: Výroba japonského MPV skončí v srpnu, bez nástupce Honda FR-V: Výroba japonského MPV skončí v srpnu, bez nástupce

Britské zastoupení Hondy dnes oznámilo, že výroba modelu…

Modernizovaná Honda FR-V Modernizovaná Honda FR-V

Japonské kompaktní MPV Honda FR-V prošlo pro modelový rok…

 



 
Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Dnes 12:51

Velké vozy značky Citroën měly vždycky své zvláštní kouzlo, ale postupně se začaly vytrácet. Nyní ale svítá naděje, že se velkého nástupce opět dočkáme. Jak by mohl vypadat a kdy jej očekávat?




Blesk.cz

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory dojet bez nehody?

Závěje, sněhové jazyky a náledí: Jak po D1 i na hory…

Česko zasypal sníh. I když jsou silnice s opatrností sjízdné, na řadě míst zůstává rozbředlý nebo ujetý sníh,…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Novák míří do Turecka. Už je na lékařské prohlídce v Trabzonsporu

Novák míří do Turecka. Už je na lékařské prohlídce v…

Fotbalový reprezentant Filip Novák by měl přestoupit z dánského Midtjyllandu do Trabzonsporu. Sedmadvacetiletý…

 

Reflex.cz

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany důvod bát se předčasných voleb?

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany…

Po demisi první vlády Andreje Babiše se má všeobecně za to, že to bude opět šéf hnutí ANO, kdo dostane od…

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při nebezpečném saltu si zlomila vaz

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při…

Byla jedním z největších talentů v dějinách moderní gymnastiky. Vynikala hbitostí, přesností i ženskou ladností.…