Honda FR-V - minivan od konstruktérů F1

Honda FR-V - minivan od konstruktérů F1

 
 

Japonská automobilka, kromě obecně známého konstrukčního potenciálu své motorárny, protlačila ve své historii do sériové výroby i několik revolučně řešených karoserií. Originální kupé CRX druhé generace dodnes zdobí silnice a garáže desetitisíců skalních fanoušků, ačkoliv od jeho premiéry uplynulo již přes patnáct let. Aktuální generace modelu Civic zase přinesla do nižší střední třídy prostornost, překonávající mnohé minivany.

Zákazníci si na kombinaci precizní techniky a štědré porce krychlových decimetrů rychle zvykli, takže přišel čas na další prostorovou delikatesu. I japonští konstruktéři si všimli disproporce mezi prostorovou nabídkou u konvenčních vozů, kdy se plýtvá šířkovými centimetry pro přední cestující, zatímco vzadu se zpravidla bojuje o každý milimetr. A tak si od Fiatu Multipla „půjčili“ řešení 3+3.

Nomenklaturně patří FR-V mezi minivany, neboli do třídy C-MPV a rozměrově do ní také přesně zapadá. Avšak styling se snaží tento fakt upozadit a do jisté míry se mu to daří; FR-V nevypadá na první ani druhý pohled jako především užitečné auto, jeho křivky vznikly z dynamické pěny. Na prodloužené platformě CR-V spočívá tvar s ostře klínovitou přídí a hlavní vertikální linií, v mírném úhlu stoupající od přední masky se třemi vertikálními lamelami, pak obloukem přes daleko do boku zapuštěné přední světlomety, až k zadnímu čelu, kde se zacykluje v horizontálním prolisu víka zavazadelníku. Díky čtyřem párům bočních oken zase karoserie i přes značný rozsah plechových ploch působí lehce.

Hlavní trumfy se jako u každého minivanu skrývají uvnitř. Šestice individuálně posuvných a sklopných sedadel umožňuje řádově více kombinací, než pětimístná konfigurace. Náskok před pelotonem má na svědomí přední prostřední sedadlo, proměnitelné v široký stolek, opěrku rukou, či bezpečnou tajnou schránku pod zvlášť výklopnou přední půlkou sedáku. Jednotlivá křesla lze také snadno sklápět jediným pohybem pomocí mechanismu, známého již z Accordu Tourer či Jazzu. Přeměnit šestimístný minivan v třímístnou půltunovou dodávku je tedy v ideálním případě záležitostí pouhých tří úkonů. Pro opravdový dostatek prostoru v ramenou šestice cestujících lze obě prostřední sedadla posunout mírně vzad (přední lze aretovat v 11 pozicích v rozsahu celkem 270 mm).

Život cestujícím usnadňuje i miniaturní řadící páčka, podle osvědčeného hondího receptu umístěná spolu s ruční brzdou v palubní desce v bezprostřední blízkosti volantu. O promyšlenosti konstrukce svědčí i minimalizované prahy pro snazší nastupování či důsledná izolace kabiny, nevyjímající dvojitou izolaci dveří či nástřik podlahy izolačním materiálem. Výsledkem důsledné topologické přípravy je rekordních 1049 litrů prostoru pro zavazadla při třímístné konfiguraci či stále výborných 439 za šesti pasažéry. Tři cestující si například dovnitř v pohodě naloží tři bicykly s demontovanými předními koly. Ani prostor pro samotné pasažéry nezavdává díky velkorysému rozvoru důvody ke stížnostem.

Podvozek se koncepčně shoduje s modelem CR-V, tedy vpředu modifikované McPhersony, vzadu dvojitá příčná nestejně dlouhá ramena s programovanou charakteristikou měnitelného odklonu a sbíhavosti při propérování a průjezdem zatáčkou. Výsledkem je kromě agilních jízdních vlastností nezávislých na momentálním povrchu i pasivní řídící efekt a minimalizace přenosu rušivých sil do řízení. Jednou z hlavních priorit také bylo omezení sil, působících na tělesné schránky cestujících, sedících na krajních sedadlech. Široký rozchod spolu s optimalizovanou vzájemnou pozicí sedadel a osy kývání a protiponořovací charakteristikou podvozku pomáhá tyto nepříjemné faktory potlačit. FR-V nabídne, podobně jako ostatní Hondy, výborný rejd, plynové tlumiče a minimálně 15, pro oba silnější motory pak 16“ kola.

Motorovou paletu tvoří trojice agregátů, již známých z jiných Hond. Oba zážehové jsou již k dispozici na trhu, vznětový se připojí v průběhu jara 2005. Oba silnější spolupracují s ručně řazenou šestistupňovou skříní, základní sedmnáctistovce postačí o stupeň méně.

Dobrý základ utvoří evoluční verze jednovačkového zážehového čtyřválce VTEC, vybaveného dvoustupňovým variabilním časováním ventilů a vířivým sacím potrubím, vyznačující se plochým průběhem kroutícího momentu a velmi dobrou ekonomikou. Nabízí 92 kW při 6.300 otáček, což mu stačí k dosažení 182 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 12,3 s při kombinované spotřebě 7,5 l/100 km.

Nejvíce kilowattů nabídne pokročilý dvoulitr DOHC i-VTEC s elektronicky plynule měnitelným časováním a zdvihem ventilů a variabilní délkou sacího potrubí, vypůjčený od CR-V. Dynamické jízdě poslouží všech 110 kW při 6.500 otáček, kroutící moment vrcholí hodnotou 192 Nm/4.000 ot., ovšem již o tisíc otáček níže je k dispozici 188 Nm. Šestistupňová převodovka pomáhá k dosažení 195 km/h a stovky za 10,5 s, to vše za 8,4 l/100 km.

A konečně vysoce zajímavý common-rail turbodiesel 2,2 i-CTDi (podrobný popis je zde), známý již z Accordu a ověnčený mnoha oceněními z nejrůznějších anket. Svůj dosud oficiálně nezveřejněný výkon (předpokládáme, že stejně jako v Accordu se bude jednat o 103 kW a 340 Nm) propůjčí FR-V za výborných 5,3 l/100 km a odměnou za svoje nasazení odvede nejlepší akceleraci na stovku z celé trojice – již za 10,3 s. Nejvyšší rychlost činí v tomto případě 187 km/h.

Rozhodně se máme na co těšit, ostatně obvyklý redakční test Vám přineseme již zanedlouho.

Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu Zápisník Vladana Gallistla: Do hospody bez mobilu

Zajímavou dírou na trhu je podle průzkumu Českého svazu…

Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta Průměrná sazba hypoték v říjnu stoupla na 2,10 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v říjnu zrychlila růst na…

Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let Spalovna v Malešicích projde modernizací. V provozu je devatenáct let

Pražské služby chystají velkou modernizaci malešické…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Honda FR-V: Výroba japonského MPV skončí v srpnu, bez nástupce Honda FR-V: Výroba japonského MPV skončí v srpnu, bez nástupce

Britské zastoupení Hondy dnes oznámilo, že výroba modelu…

Modernizovaná Honda FR-V Modernizovaná Honda FR-V

Japonské kompaktní MPV Honda FR-V prošlo pro modelový rok…

 



 
Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Obyčejné Porsche? Tahle 911 Turbo má ve své zádi motor z F1

Dnes 08:00

Na první pohled toto Porsche 911 Turbo z 80. let nepůsobí nijak zvláštním dojmem, ale ve skutečnosti ve svých útrobách ukrývá techniku, s níž vítězily monoposty stáje McLaren.




Blesk.cz

Uber tajil zcizení dat o 57 milionech zákazníků a řidičů. Hackerům zaplatil přes 2 miliony za mlčení

Uber tajil zcizení dat o 57 milionech zákazníků a…

Hackeři loni v říjnu ukradli alternativní taxislužbě Uber data 50 milionů zákazníků a sedmi milionů řidičů. V…

Finková po útoku Ornelly vrací úder: Místo prsou máš vytahané chlupaté knedlíky!

Finková po útoku Ornelly vrací úder: Místo prsou máš…

Stačila jedna malá poznámka od Lindy Finkové (49) pod fotografií Ornelly Koktové (24) a slovní přestřelka už…

 

iSport.cz

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v sezoně načal výhru

Vydra se trefil podruhé za sebou, osmým gólem v…

Český útočník Matěj Vydra skóroval v druhé anglické lize ve druhém zápase za sebou. Tři dny poté, co pomohl…

Real zničil APOEL 6:0 a postupuje, Sevilla s Liverpoolem vstala z mrtvých

Real zničil APOEL 6:0 a postupuje, Sevilla s…

Obhájce titulu Real Madrid vyhrál 6:0 na hřišti APOELu Nikósie a postoupil do osmifinále fotbalové Ligy mistrů.…

 

Reflex.cz

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené nezávislé země světa

Království Lesotho: Expedice do nejvýše položené…

Do království Lesotho sice cesta vede přes Dračí hory, ale nehledejme ho v říši pohádek. Dračí hory…

Karel Steigerwald: Prezident se musí ihned vrátit z Ruska

Karel Steigerwald: Prezident se musí ihned vrátit z Ruska

Ruské ministerstvo obrany zveřejnilo v den, kdy v Rusku začíná návštěva prezidenta Zemana, na svém serveru…