Honda FR-V - minivan od konstruktérů F1

Honda FR-V - minivan od konstruktérů F1

 
 

Japonská automobilka, kromě obecně známého konstrukčního potenciálu své motorárny, protlačila ve své historii do sériové výroby i několik revolučně řešených karoserií. Originální kupé CRX druhé generace dodnes zdobí silnice a garáže desetitisíců skalních fanoušků, ačkoliv od jeho premiéry uplynulo již přes patnáct let. Aktuální generace modelu Civic zase přinesla do nižší střední třídy prostornost, překonávající mnohé minivany.

Zákazníci si na kombinaci precizní techniky a štědré porce krychlových decimetrů rychle zvykli, takže přišel čas na další prostorovou delikatesu. I japonští konstruktéři si všimli disproporce mezi prostorovou nabídkou u konvenčních vozů, kdy se plýtvá šířkovými centimetry pro přední cestující, zatímco vzadu se zpravidla bojuje o každý milimetr. A tak si od Fiatu Multipla „půjčili“ řešení 3+3.

Nomenklaturně patří FR-V mezi minivany, neboli do třídy C-MPV a rozměrově do ní také přesně zapadá. Avšak styling se snaží tento fakt upozadit a do jisté míry se mu to daří; FR-V nevypadá na první ani druhý pohled jako především užitečné auto, jeho křivky vznikly z dynamické pěny. Na prodloužené platformě CR-V spočívá tvar s ostře klínovitou přídí a hlavní vertikální linií, v mírném úhlu stoupající od přední masky se třemi vertikálními lamelami, pak obloukem přes daleko do boku zapuštěné přední světlomety, až k zadnímu čelu, kde se zacykluje v horizontálním prolisu víka zavazadelníku. Díky čtyřem párům bočních oken zase karoserie i přes značný rozsah plechových ploch působí lehce.

Hlavní trumfy se jako u každého minivanu skrývají uvnitř. Šestice individuálně posuvných a sklopných sedadel umožňuje řádově více kombinací, než pětimístná konfigurace. Náskok před pelotonem má na svědomí přední prostřední sedadlo, proměnitelné v široký stolek, opěrku rukou, či bezpečnou tajnou schránku pod zvlášť výklopnou přední půlkou sedáku. Jednotlivá křesla lze také snadno sklápět jediným pohybem pomocí mechanismu, známého již z Accordu Tourer či Jazzu. Přeměnit šestimístný minivan v třímístnou půltunovou dodávku je tedy v ideálním případě záležitostí pouhých tří úkonů. Pro opravdový dostatek prostoru v ramenou šestice cestujících lze obě prostřední sedadla posunout mírně vzad (přední lze aretovat v 11 pozicích v rozsahu celkem 270 mm).

Život cestujícím usnadňuje i miniaturní řadící páčka, podle osvědčeného hondího receptu umístěná spolu s ruční brzdou v palubní desce v bezprostřední blízkosti volantu. O promyšlenosti konstrukce svědčí i minimalizované prahy pro snazší nastupování či důsledná izolace kabiny, nevyjímající dvojitou izolaci dveří či nástřik podlahy izolačním materiálem. Výsledkem důsledné topologické přípravy je rekordních 1049 litrů prostoru pro zavazadla při třímístné konfiguraci či stále výborných 439 za šesti pasažéry. Tři cestující si například dovnitř v pohodě naloží tři bicykly s demontovanými předními koly. Ani prostor pro samotné pasažéry nezavdává díky velkorysému rozvoru důvody ke stížnostem.

Podvozek se koncepčně shoduje s modelem CR-V, tedy vpředu modifikované McPhersony, vzadu dvojitá příčná nestejně dlouhá ramena s programovanou charakteristikou měnitelného odklonu a sbíhavosti při propérování a průjezdem zatáčkou. Výsledkem je kromě agilních jízdních vlastností nezávislých na momentálním povrchu i pasivní řídící efekt a minimalizace přenosu rušivých sil do řízení. Jednou z hlavních priorit také bylo omezení sil, působících na tělesné schránky cestujících, sedících na krajních sedadlech. Široký rozchod spolu s optimalizovanou vzájemnou pozicí sedadel a osy kývání a protiponořovací charakteristikou podvozku pomáhá tyto nepříjemné faktory potlačit. FR-V nabídne, podobně jako ostatní Hondy, výborný rejd, plynové tlumiče a minimálně 15, pro oba silnější motory pak 16“ kola.

Motorovou paletu tvoří trojice agregátů, již známých z jiných Hond. Oba zážehové jsou již k dispozici na trhu, vznětový se připojí v průběhu jara 2005. Oba silnější spolupracují s ručně řazenou šestistupňovou skříní, základní sedmnáctistovce postačí o stupeň méně.

Dobrý základ utvoří evoluční verze jednovačkového zážehového čtyřválce VTEC, vybaveného dvoustupňovým variabilním časováním ventilů a vířivým sacím potrubím, vyznačující se plochým průběhem kroutícího momentu a velmi dobrou ekonomikou. Nabízí 92 kW při 6.300 otáček, což mu stačí k dosažení 182 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 12,3 s při kombinované spotřebě 7,5 l/100 km.

Nejvíce kilowattů nabídne pokročilý dvoulitr DOHC i-VTEC s elektronicky plynule měnitelným časováním a zdvihem ventilů a variabilní délkou sacího potrubí, vypůjčený od CR-V. Dynamické jízdě poslouží všech 110 kW při 6.500 otáček, kroutící moment vrcholí hodnotou 192 Nm/4.000 ot., ovšem již o tisíc otáček níže je k dispozici 188 Nm. Šestistupňová převodovka pomáhá k dosažení 195 km/h a stovky za 10,5 s, to vše za 8,4 l/100 km.

A konečně vysoce zajímavý common-rail turbodiesel 2,2 i-CTDi (podrobný popis je zde), známý již z Accordu a ověnčený mnoha oceněními z nejrůznějších anket. Svůj dosud oficiálně nezveřejněný výkon (předpokládáme, že stejně jako v Accordu se bude jednat o 103 kW a 340 Nm) propůjčí FR-V za výborných 5,3 l/100 km a odměnou za svoje nasazení odvede nejlepší akceleraci na stovku z celé trojice – již za 10,3 s. Nejvyšší rychlost činí v tomto případě 187 km/h.

Rozhodně se máme na co těšit, ostatně obvyklý redakční test Vám přineseme již zanedlouho.

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Honda FR-V: Výroba japonského MPV skončí v srpnu, bez nástupce Honda FR-V: Výroba japonského MPV skončí v srpnu, bez nástupce

Britské zastoupení Hondy dnes oznámilo, že výroba modelu…

Modernizovaná Honda FR-V Modernizovaná Honda FR-V

Japonské kompaktní MPV Honda FR-V prošlo pro modelový rok…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou! Její prohlášení přesto slavného metrosexuála potěší

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou!…

Tenistka Karolína Plíšková (24) se sportovním moderátorem Michalem Hrdličkou (27) randí už tři čtvrtě roku. Za…

Test párků: Kupujeme si maso nebo pouze tuk?

Test párků: Kupujeme si maso nebo pouze tuk?

Čekáte, že kuřecí nebo krůtí párky budou vyrobené z masa a budou zdravější, ba dokonce dietnější než obyčejné…

 

iSport.cz

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to předvádět každý zápas

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to…

Po návratu do Sparty poprvé v plné kráse předvedl svůj potenciál. Střelec dvou gólů Václav Kadlec měl zásadní…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…