25.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

 

Honda Z nabízená pouze na asijských trzích je v automobilové produkci zcela výjimečným vozem. Spojila totiž vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.

ZZ Top je americká hudební skupina, hrající takzvaný jižanský rock. Podobně jako třeba Lynyrd Skynyrd, jejíž zakládající členové kdysi tragicky zahynuli při leteckém neštěstí. Ten v některých ohledech může trochu připomínat žánr „country“, byť o něco tvrdší. Zřejmě název této nepříliš známé miniaturní Hondy přiměl marketing japonské značky k oslovení „vousáčů“ ZZ Top. Vznikla velmi podařená reklama, v níž účinkuje nejen samotné autíčko, ale hlavně dvojice zpívajících kytaristů. Aby toho nebylo málo, tak píseň „ZZ Top on the Z“ je z našeho pohledu velmi podařená, podobně jako třeba známé hity „Gimme all your lovin“, či „Viva Las Vegas“. Ostatně posuďte sami v přiloženém videu s reklamním spotem na „Z“.

Video

Pod zadními sedadly

Ted už tedy víte, co má ZZ Top společného s Hondou Z druhé generace vyráběnou v letech 1998 až 2002. Ale co ta koncepce ze supersportu v kombinaci s pohonem všech kol a průchodností terénem na úrovni dobrého SUV? Už jen samotný vznik modelu Z je docela zajímavý. Základem pro stavbu se stal běžný miniautomobil z takzvané třídy kei cars (objem motoru do 660 cm3, výkon do 63 koní) Honda Life, která má ovšem poháněcí ústrojí vpředu napříč.

To u modelu Z umístili konstruktéři motor s převodovkou podélně před zadní nápravu. Pohon je tady dokonce ještě více vpředu, než je běžné u supersportů. Je to proto, že převodovka (výhradně samočinná čtyřstupňová) našla své místo před motorem. Dopředu z ní vede hnací hřídel pohonu přední nápravy, naopak ta zadní je poháněna hřídelem vedeným souose s tím předním. Motor, konkrétně řadový tříválec, je z pohledu řidiče skloněný výrazně doleva. Popsané hnací ústrojí Honda označovala jako UM-4 (Under Midship 4WD). Zajímavostí byl základní servis motoru, který se dělal přes dveře kabiny, a to včetně výměny oleje.

Honda N-One: Retro trpaslík v novém

Vpředu vůz pro zavěšení kol využíval modifikovaný McPherson, vzadu si musel vystačit s tuhou nápravou, podélně vedenou čtveřicí ramen. Vzhledem k délce pouhých 3.395 mm a rozvoru náprav 2.360 mm je jasné, že manévrovatelnost musela být velmi silnou stránkou tohoto modelu. To ostatně dokládá i údaj o vnějším stopovém poloměru otáčení, pouhých 4,6 metru.

Motor jako takový se tady nachází vlastně pod zadní dvoumístnou lavicí, která musela být z toho důvodu poněkud zvýšena. Auto tedy pojalo čtveřici cestujících včetně řidiče. Zavazadlový prostor našel své místo vpředu a tvořila jej jakási „plastová bedna s víkem“. Před ní se muselo vejít rezervní kolo, vedle vpravo pak hlavní brzdový válec spolu s elektrohydraulickou jednotkou ABS. Pohon všech kol Honda označovala jako „real time AWD“, přičemž údajně byl převzat z malého náklaďáčku Honda Acty. Systém dle dostupných informací používal centrální diferenciál, doplněný o viskosní spojku v roli jeho blokovacího zařízení.

Je libo turbo?

K pohonu malé Hondy Z sloužil motor používaný i v jiných modelech třídy kei cars této automobilky. S objemem 656 cm3 (vrtání 66 mm, zdvih 64 mm) nabízel při kompresním poměru 10,0:1 výkon 38 kW při 7000 otáčkách za minutu a točivý moment s maximem 60 N.m při 4000/min-1.

Těm, co to nestačilo, nabízela Honda v modelu Z přeplňovanou verzi s turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu. Při snížení kompresního poměru na 8,5:1 se výkon zvýšil s pomocí přeplňování na 47 kW při 6000 otáčkách za minutu. Ještě výrazněji vzrostlo maximum točivého momentu, a sice na hodnotu 93 N.m při 3700/min-1.

Obě verze agregátu označeného E07Z používaly vícebodové nepřímé vstřikování benzínu Honda PGM-F1 a pracovaly s celkem 12 ventily a rozvodem SOHC. Vzhledem k tomu, o jak malé auto se jednalo, byl jeho pohon poměrně vyspělý. Slabší verze měla udávanou spotřebu paliva 6,2 litru na 100 km, přeplňovaná platila za méně hospodárnou, když výrobce uváděl apetit 6,4 l na 100 km.

Honda Z se nabízela během čtyř let pouze na asijských trzích, na rozdíl od první generace z let 1970 až 1974. Ta však měla motor normálně vpředu a karosářsky se jednalo o třídveřových mini hatchback. Coby Honda N360 se ale první „zetko“ prodávalo také v západní Evropě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Babišův muž chystal v ČEPS obří transakci Babišův muž chystal v ČEPS obří transakci

Člen představenstva ČEPS Jakub Skavroň plánoval, že…

Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží Mezinárodní festival filmové hudby SOUNDTRACK Poděbrady se blíží

Lázeňské město Poděbrady bude 30. 8. - 2. 9. 2018 opět…

Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat Trump odebral prověrku bývalému šéfovi CIA, další mají následovat

Americký prezident Donald Trump odebral bezpečnostní…

Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka Policie žádá Sněmovnu o vydání komunisty Ondráčka

Policie dnes odpoledne požádala o vydání poslance KSČM…

 

Štítky Honda Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Automobilům jsme mohli říkat jinak. Třeba kolojezd nebo lokomobil...

Včera

Kolojezd nebo kočár bez koní, i tak se v minulosti říkalo vynálezu, který dnes známe pod označením automobil.




Blesk.cz

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše obrovský úspěch multiplayerové hry Fortnite

Steamu klesají online hráči. Viníkem je nejspíše…

Pokud jde o počet hráčů, kteří přes konkrétní platformu hrají nějakou multiplayerovou hru online, Steam je stále…

Táta by byl spokojený, že jsme to s Heidi dali dohromady, říká Adam Pavlík

Táta by byl spokojený, že jsme to s Heidi dali…

V neděli to bylo přesně 12 měsíců, kdy se pro muzikanta Adama Pavlíka (42) uzavřel zatím nejtragičtější rok. Jen…

 

iSport.cz

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík chce zlato z olympiády

Přežil tragickou nehodu Humboldtu a vrací se. Mladík…

Už více než čtyři měsíce utekly ode dne tragické nehody autobusu kanadského hokejového týmu Humboldt Broncos.…

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub raději řeší posily

Fanoušci Zbrojovky volají po konci Pivarníka. Klub…

Největší soupeři vesele sčítají body, Zbrojovka inkasované góly. Favorit FORTUNA:NÁRODNÍ LIGY vstoupil do nové…

 

Reflex.cz

Vzpomínky na Srpen 68: Jak jsme se ve Švýcarsku rozhodli, že neemigrujeme a přece nás někdo udal

Vzpomínky na Srpen 68: Jak jsme se ve Švýcarsku…

Bylo mi patnáct. Léto jsem trávil ve Švýcarsku, kde táta v té době půl roku pracoval. Ale 20. 8. jsem již byl s…

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje ochranu, dotace a možná i zvláštní zákon

Česká pošta má být kulturní památkou! Zasluhuje…

Zažil jsem díky České poště nádherné odpoledne, kdy jsem si v úplnosti zavzpomínal na mládí, vrátil se do…