25.4. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

 

Honda Z nabízená pouze na asijských trzích je v automobilové produkci zcela výjimečným vozem. Spojila totiž vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.

ZZ Top je americká hudební skupina, hrající takzvaný jižanský rock. Podobně jako třeba Lynyrd Skynyrd, jejíž zakládající členové kdysi tragicky zahynuli při leteckém neštěstí. Ten v některých ohledech může trochu připomínat žánr „country“, byť o něco tvrdší. Zřejmě název této nepříliš známé miniaturní Hondy přiměl marketing japonské značky k oslovení „vousáčů“ ZZ Top. Vznikla velmi podařená reklama, v níž účinkuje nejen samotné autíčko, ale hlavně dvojice zpívajících kytaristů. Aby toho nebylo málo, tak píseň „ZZ Top on the Z“ je z našeho pohledu velmi podařená, podobně jako třeba známé hity „Gimme all your lovin“, či „Viva Las Vegas“. Ostatně posuďte sami v přiloženém videu s reklamním spotem na „Z“.

Video

Pod zadními sedadly

Ted už tedy víte, co má ZZ Top společného s Hondou Z druhé generace vyráběnou v letech 1998 až 2002. Ale co ta koncepce ze supersportu v kombinaci s pohonem všech kol a průchodností terénem na úrovni dobrého SUV? Už jen samotný vznik modelu Z je docela zajímavý. Základem pro stavbu se stal běžný miniautomobil z takzvané třídy kei cars (objem motoru do 660 cm3, výkon do 63 koní) Honda Life, která má ovšem poháněcí ústrojí vpředu napříč.

To u modelu Z umístili konstruktéři motor s převodovkou podélně před zadní nápravu. Pohon je tady dokonce ještě více vpředu, než je běžné u supersportů. Je to proto, že převodovka (výhradně samočinná čtyřstupňová) našla své místo před motorem. Dopředu z ní vede hnací hřídel pohonu přední nápravy, naopak ta zadní je poháněna hřídelem vedeným souose s tím předním. Motor, konkrétně řadový tříválec, je z pohledu řidiče skloněný výrazně doleva. Popsané hnací ústrojí Honda označovala jako UM-4 (Under Midship 4WD). Zajímavostí byl základní servis motoru, který se dělal přes dveře kabiny, a to včetně výměny oleje.

Honda N-One: Retro trpaslík v novém

Vpředu vůz pro zavěšení kol využíval modifikovaný McPherson, vzadu si musel vystačit s tuhou nápravou, podélně vedenou čtveřicí ramen. Vzhledem k délce pouhých 3.395 mm a rozvoru náprav 2.360 mm je jasné, že manévrovatelnost musela být velmi silnou stránkou tohoto modelu. To ostatně dokládá i údaj o vnějším stopovém poloměru otáčení, pouhých 4,6 metru.

Motor jako takový se tady nachází vlastně pod zadní dvoumístnou lavicí, která musela být z toho důvodu poněkud zvýšena. Auto tedy pojalo čtveřici cestujících včetně řidiče. Zavazadlový prostor našel své místo vpředu a tvořila jej jakási „plastová bedna s víkem“. Před ní se muselo vejít rezervní kolo, vedle vpravo pak hlavní brzdový válec spolu s elektrohydraulickou jednotkou ABS. Pohon všech kol Honda označovala jako „real time AWD“, přičemž údajně byl převzat z malého náklaďáčku Honda Acty. Systém dle dostupných informací používal centrální diferenciál, doplněný o viskosní spojku v roli jeho blokovacího zařízení.

Je libo turbo?

K pohonu malé Hondy Z sloužil motor používaný i v jiných modelech třídy kei cars této automobilky. S objemem 656 cm3 (vrtání 66 mm, zdvih 64 mm) nabízel při kompresním poměru 10,0:1 výkon 38 kW při 7000 otáčkách za minutu a točivý moment s maximem 60 N.m při 4000/min-1.

Těm, co to nestačilo, nabízela Honda v modelu Z přeplňovanou verzi s turbodmychadlem a chladičem stlačeného vzduchu. Při snížení kompresního poměru na 8,5:1 se výkon zvýšil s pomocí přeplňování na 47 kW při 6000 otáčkách za minutu. Ještě výrazněji vzrostlo maximum točivého momentu, a sice na hodnotu 93 N.m při 3700/min-1.

Obě verze agregátu označeného E07Z používaly vícebodové nepřímé vstřikování benzínu Honda PGM-F1 a pracovaly s celkem 12 ventily a rozvodem SOHC. Vzhledem k tomu, o jak malé auto se jednalo, byl jeho pohon poměrně vyspělý. Slabší verze měla udávanou spotřebu paliva 6,2 litru na 100 km, přeplňovaná platila za méně hospodárnou, když výrobce uváděl apetit 6,4 l na 100 km.

Honda Z se nabízela během čtyř let pouze na asijských trzích, na rozdíl od první generace z let 1970 až 1974. Ta však měla motor normálně vpředu a karosářsky se jednalo o třídveřových mini hatchback. Coby Honda N360 se ale první „zetko“ prodávalo také v západní Evropě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

 

Štítky Honda Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Za co všechno vám seberou řidičák. Přestupky, o nichž nevíte!

Dnes 08:00

Existuje hned několik cest, jak se stát z motoristy povinně chodcem. Vůbec přitom nemusíte nasbírat dvanáct trestných bodů. Ve všech případech se připravte na úřední peripetii a další náklady, když budete chtít zase řídit.




Blesk.cz

Mluvit o něm není bezpečné! Z koho má pašeračka Tereza strach?

Mluvit o něm není bezpečné! Z koho má pašeračka…

Velmi otevřená zpověď, která má ale i nadále svá tajemná místa! Tereza H. (22), která je v Pákistánu obviněná z…

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že tohle není obyčejný vlk

Farmář zastřelil záhadné zvíře. Vědci přiznali, že…

Nad objevem neznámého druhu šelmy připomínající vlka si lámou hlavu experti z amerického státu Montana. Tvora…

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“ velvyslance Turecka. A co svoboda projevu?

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“…

Česká advokátní komora potrestala advokátku Kláru Samkovou za slova, kterými „proklela“ tureckého velvyslance…

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…