Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hummer H3 – Volání divočiny

Pert Hanke
Svět podlehl fenoménu jménem SUV. Skutečných off-roadů je stále méně a jejich nabídka se omezuje skoro výhradně na auta, která jsou na trhu již notnou řádku let.

Slovíčko skoro použité v minulé větě je velmi důležité, protože jediným novým skutečně skutečně terénním autem (tedy autem s rámem a vším, co k tomu patří) je Hummer H3.

Již z dálky je vidět široká a nízká chromovaná maska chladiče. Ne, přestože má sedm svislých otvorů, nejedná se o Jeep, ale o jiný americký off-road – o Hummer. Nejnovější a zároveň nejmenší model H3 této relativně nové americké značky koncernu General Motors je na první pohled typickým Hummerem, který působí doslova jako hromutluk. Kola s imitací dofukovacího systému obouvají velké pneumatiky, vystouplé hranaté blatníky, skoro kolmé čelní sklo a zatraceně nízká boční okna – to jsou prvky, jejichž spojením se mohl pochlubit již první, tehdy ještě čistokrevně vojenský Humvee, dnes překřtěný na Hummer H1.

suv hummer crossover testy suv hummer crossover testy Nejnovější „Há-trojka“ však dokonale klame tělem. Teprve až, když stojí ve společnosti sesterských modelů H1 a H2, vyvstane fakt, že se jedná o automobil, který svými rozměry soupeří například s Toyotou LandCruiser, Nissanem Pathfinder či Mercedesem ML. Ano, Hummer H3 je vcelku kompaktním terénním vozem s délkou karoserie 4,74 m. Provedení jeho designu jej však od všech ostatních konkurentů na hony vzdaluje. Je zřejmé, že právě design, který tento automobil postavený na upravené nosné struktuře Chevroletu Tahoe opticky spojuje s jeho většími bratry, je zřejmě největším prodejním argumentem tohoto vozu.

Překvapení v interiéru

Zatímco exteriér s maskou chladiče vyrobenou z plastu sklízí obdiv a pochvaly všude, kde se objeví, interiér vzduzuje překvapení. Je totiž až nečekaně standardní a konvenční. Člověk by očekával přísné rovné linie, spoustu kovu, šroubů a matek. Nic takového. Když by se nesedělo tak vysoko a nastupování nevyžadovalo tolik usílí, chtělo by se říci, že spíše než v Hummeru sedíte v běžném sedanu střední třídy. Hummer H3 má na americké poměry kvalitně zpracované plasty. Nelze samozřejmě očekávat standardy obvyklé u BMW, Mercedesu či Toyoty, nicméně Hummer se v otázkách provedení přístrojové desky ani v nejmenším stydět nemusí.

Velmi dobrou zprávou je, že Hummer centrum na Českobroské ulici v Praze dodává tento automobil v příjemně bohaté výbavě a navíc s možností odpočtu DPH. K dispozici je dvojice výbav Base a Luxury, přičemž u bohatěji vybaveného provedení, lze jako v případě testovaného vozu přiobjednat čtyřstupňovou samočinnou převodovku. V ten okamžik základní cena 1.190.000 Kč vyskočí až na 1.390.000 Kč. Pakliže se k těmto částkám přičte odpočitatelné DPH, je cenové rozpětí modelové řady Hummer H3 od 1.416.100 do 1.654.100 Kč. To jsou částky, které jsou někde mezi vozy SUV od Nissanu či Toyoty a luxusními off-roady od BMW, Audi, Mercedesu či Volkswagenu.

Off-road se vším všudy

Hummer H3 není automobilem, který by byl výjimečný pouze svým vzhledem, jeho předností je v rámci konkurentů skutečně terénní charakter. Jedná se o automobil postavený na velmi tuhém rámu s předními koly nezávisle zavěšeními a tuhou nápravou vzadu. Odpružení zadních kol listovými pery se na první pohled zdá spíše anachronizmem, nicméně praxe ukázala, že se není ničeho obávat. Právě vzhledem k listovým perům překvapuje relativně nízká užitečná hmotnost jen mírně přesahující 500 kg. Standardem je robustní pohon všech kol s možností plného uzavření mezinápravobého diferenciálu, redukcí a samostatně aktivovatelným závěrem zadního diferenciálu. Celý systém je navíc neustále pod dohledem stabilizačního systému, který ovšem ani ve velmi náročném terénu nemá díky promyšlené terénní koncepci vozu příliš práce.

Stejně jako na silnici platí i v terénu, že celková výkonnost (v terénu máme na mysli průchodnost) závisí spíše na řidiči a jeho schopnostech než na automboilu jako takovém. Díky tomu, že se Hummer H3 i v nejtěžším terénu chová doslova jako ryba ve vodě, i méně zkušený řidič za jeho vlantem získá naprostý pocit jistoty, bezpečí a zejména kontroly nad vozem i ve velmi extrémních podmínkách. K popisu průchodnosti nejmenšího z Hummerů se snad nejlépe hodí slůvko „leze“. Stačí totiž jen mírně přidat plyn a automobil s naprostým nadhledem „přelézá“ všechny nerovnosti, stoprocentní boční náklony, výjezdy či klesání. Značné propružení kol, velké nájezdové úhly, světlá výška 23 centimetrů, takřka balónové pneumatiky a již zmiňovaná tuhost celého vozu - to jsou hlavní důvody mimořádné průchodnosti v terénu.

suv hummer crossover testy suv hummer crossover testy

Na Hummeru H3 je však v době všudypřítomné elektroniky velmi příjemná jeho „mechaničnost“ a přirozenost. Automobil si dokáže s terénem poradit zcela s nadhledem a bez pomoci elektronických systémů, jejichž funkčnost v náročnějších podmínkách bývá nejistá. Ve všech terénních situacích dovolují citlivé ovládací prvky velmi jemné manévrování s vozem, čemuž napomáhá také prakticky malý průměr otáčení.

Zcela v duchu značky umí Hummer H3 ještě jednu zcela unikátní vlastnost: dokáže velmi rychle a hlavně jistě jezdit po polních cestách či loukách. Vím, to zrovna není disciplína, kterou by se měl moderní automobil vychloubat, nicméně právě to je vlastnost dokladující, jaký nadhled tento automobil nad terénem má.

Rozpálený asfalt

Jízda v terénu a image je jednoznačnou předností Hummeru H3. Bláto a štěrk však ani v České republice přeci jen nejsou nejčastější povrchy silnic. Jak se tedy Hummer H3 chová na kvalitních silnicích? Přednosti pro jízdu v terénu by bylo možné uvést i v tomto kontextu, ovšem tentokrát jako negativa. Vysoká hmotnost, vysoko položené těžiště a vysoké pneumatiky. To vše jsou vlastnosti, které činí jízdu s tímto automobilem mírně řečeno těžkopádnou. Nějaký čas je třeba přivyknout skutečně jedinečnému pocitu, že řídíte tak velké auto. V žádném jiném voze dané velikosti tento pocit nezažijete.

Živosti nepřidá ani 3,5litrový pětiválcový motor Vortec. Nabízí výkon 223 koní (164 kW) a točivý moment 300 Nm, nicméně s automobilem o hmotnosti daleko přesahující dvě tuny má hodně práce. Situace se možná zlepší s přímo řazenou převodovkou, protože „automatický čtyřkvalt“ není nejčilejší, nicméně je zřejmé, že výkon na silnici a hlučnost motoru není silnou stránkou tohoto automobilu.

Koho přesvědčí?

suv hummer crossover testy suv hummer crossover testy Je nepochybné, že Hummer H3 je velmi výjimečným automobilem. Nelze jej srovnávat vlastně s žádným jiným automobilem na trhu. Má vlastní styl, který dává jasně najevo, že se jedná o „tvrdý“ a nekompromisní off-road. Za touto image si ale zároveň na rozdíl od mnohých jiných stojí. V terénu totiž nabízí bezkonkurenční průchodnost a zejména jistotu. Na silnici je jeho chování přirozeně horší a je třeba se naladit spíše na pohodovou notu, nespěchat a vychutnávat vcelku kvalitní zvuk audiosytému. I nejmenší Hummer H3 zkrátka dokázal, že Hummer kompromisy prostě nezná.

Plusy

  • mimořádná průchodnost terénem
  • robustní konstrukce
  • image a styl
  • solidní interiér

Minusy

  • těžkopádnost na silnici
  • výkon motoru (na silnici)
  • kvalita některých plastů
Pert Hanke
Hummer H3
Cena základní sestavy 1 416 100 Kč
Cena testované sestavy 1 654 100 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3464
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 164 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 2800 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.7 / 11.8 / -
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 835 / 1575
Objem nádrže (l): 87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2130 / 525
Rozměr pneu: 265/75 R16
Hummer H3
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4740
b) šířka (mm): 1900
c) výška (mm): 1890
d) rozvor (mm): 2842
e) rozchod vpředu (mm): 1650
f) rozchod vzadu (mm): 1660
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 910 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano