TEST Hyundai Elantra 1.6 GL – Zapomeňte na Lantru! (10/2001)
Dílenské zpracování se opět zlepšilo, cena je konkurenceschopná, základní výbava slušná a světe div se: na autě sedají najít i rovné hrany. Turínská premiéra tohoto vozu nižší střední třídy započala ofenzívu korejského automobilového kolosu na evropském trhu.
Evropa je pro Hyundai zjevně perspektivní trh, což se promítá v první řadě do designu. Jihokorejský původ vozu je i nadále patrný, i v záplavě aerodynamických stereotypů si Elantra uchovává vlastní tvář. A to doslova, protože příď s nezvykle zkosenými horními okraji sdružených světel a úzkou maskou chladiče si vskutku splést nelze. Nízká rovná příď pak při bočním pohledu evokuje sedany vyšších tříd. Obchůzka auta ale končí překvapením. Výrazné boční prolisy se protahují i na horní a dokonce i na zadní stěnu víka zavazadlového prostoru.
Interiér je ve verzi GL poněkud strohý, nelze ale přehlédnout pečlivé zpracování a také použité plasty už působí přiměřeněji ke kategorii vozu. Místa je dost pro hlavu i pro nohy, jen vyšší cestující vzadu budou trochu žehrat na trvanlivost účesu. Elantra boduje také dostatkem odkládacích prostor, které jsou na rozdíl od předchozí generace také pohodlně přístupné. Sedačky jsou velmi komfortní, s náznakem bočního vedení a dostatečně vysokými hlavovými opěrkami.
Komfort daný solidním podélným prostorem na zadních sedadlech poněkud kazí plastové výplně v předních opěradlech. Buďme ale k Elantře spravedliví - dlouhánem míníme bytost od 195 cm výš a prostoru vzadu je skutečně dost. Tříbodový pás s opěrkou hlavy i na prostředním sedadle je pozitivní drobnost, kterou se mnozí evropští výrobci ještě nenaučili. O zavazadlovém prostoru to ovšem platí jen zčásti. Objem 415 litrů je v této třídě na hranici průměru, na prostor náročnější rodina proto sáhne pravděpodobně po hatchbacku. Odklopené víko kufru nijak nevadí při manipulaci se zavazadly, dno je zcela rovné a možnost odklopit zadní opěradla snadno využitelná.
Slabší z nabízených motorů o objemu 1,6 litru a výkonu 79 kW při 5800 otáčkách vyniká především klidným a hladkým chodem. Krátké zpřevodování sice nutí řidiče k častým výletům za čtyřtisícovou hranici, na hluku v kabině se to ale příliš neprojevuje. Zátah je přiměřený už od nízkých otáček, a pro běžné svižné cestování je tato pohonná jednotka dostačující. Spotřebu se při dvoutřetinovém podílu městského provozu daří udržet pod osmi litry/100 km, což je vzhledem ke konkurenci velmi dobrá hodnota.
Podvozek dal zapomenout na superměkké pérování předchozích generací. Příčné nerovnosti ani vyjeté koleje posádku nemučí a v zatáčkách se Elantra naklání jen minimálně. I při vyšších rychlostech má řidič nad vozem plnou kontrolu, dobrou práci odvádí posilovač řízení s proměnlivým účinkem. Brzdy neztrácejí účinek ani při opakovaném intenzivním brzdění a i přes měkký náběh zastavují vůz s dostatečnou razancí.
Opusťme srovnávání s Lantrou: Nový model nemá zásadní nedostatky a pokud kupující ocení svébytný design, není proč váhat. Za své peníze dostane zákazník konkurenceschopný vůz nižší střední třídy se slušnou základní výbavou, dobrými jízdními vlastnostmi a úsporným motorem. K negativům můžeme počítat na české poměry, díky Octavii, menší zavazadlový prostor a také drobnost: archaicky působící a nepraktické ruční ovládání vnějších zpětných zrcátek