Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai i30 a jeho pět tajemství. Kdy přijde na trh? A může být Autem roku 2017?

Jan Mička
Diskuze (120)
Tuzemské zastoupení automobilky Hyundai dnes pořádalo tiskovou předpremiéru nové generace modelu i30. V rámci prezentace jsme se dozvěděli spoustu užitečných informací.

Nová generace Hyundaie i30 je jedním z vozů nominovaných do ankety Auto roku 2017 v České republice, protože se však začne v nošovické továrně vyrábět až 15. prosince, nedovezlo české zastoupení značky na první seznamovací jízdy ani jeden exemplář. Je to škoda – značka Hyundai má v Česku velmi silnou pozici, a stejně tak model i30, který u nás v rámci jejího portfolia zastává zhruba třetinový prodejní podíl.

Aby mohl být vůz nominován do ankety Auto roku 2017, musí splnit řadu podmínek, z nichž asi nejdůležitější je být novinkou na českém trhu v období od 30. 10. 2015 do 31. 1. 2017. Tu Hyundai i30 splňuje, problém je v tom, že do 20. prosince musí porotci odevzdat seznam pěti vozů, které chtějí poslat do druhého kola. A protože s novou „třicítkou“ ještě nikdo z nich nejel, měla by mít v podstatě smůlu.

České zastoupení korejské automobilky dnes pořádalo pro porotce ankety tiskovou konferenci, během které byla zveřejněna spousta zajímavostí, přičemž některé si postupně probereme. Jak vůz jezdí, zatím nevíme, protože produkční exempláře zatím nejsou k dispozici, pravidla ankety Auto roku 2017 v České republice ale jeho postup do finále nezakazují.

Design karoserie a interiéru

Nová generace i30 je předobrazem toho, jakým směrem se bude design automobilů Hyundai v budoucnu ubírat. Pryč jsou složité fluidní linie, standardní verze nechce být kontroverzní, ale spíše jednoduchá a snadno zařaditelná. V základu dostanete patnáctipalcová kola s velkoplošnými kryty, na vrcholu budou lité „sedmnáctky“. V závislosti na výbavě budou k dispozici dvě provedení masky chladiče, jejíž tvar se údajně nechal inspirovat proudem tavící se oceli. Na výběr bude z dvanácti odstínů laků karoserie, z nichž pět je úplně nových.

Kokpit se mnohém inspiroval modelem Ioniq. Je to zřejmé z nízké linie přístrojové desky, v rámci značky však přichází novinka v podobě plovoucího dotykového displeje infotainmentu s úhlopříčkou až osm palců. Levnější verze dostanou zabudovanou pětipalcovou obrazovku, v závislosti na výbavě buď monochromatickou, nebo barevnou. Vozu nechybí bezdrátové dobíjení mobilních telefonů, funkce Apple CarPlay a Android Auto a aktualizace mapových podkladů zdarma na deset let od data pořízení. K navigaci se váže také funkce čtení dopravních značek, která porovnává přečtené údaje s údaji z navigace.

Podobně jako u vozů Kia bude ve dvou verzích také přístrojový štít. Základní má monochromatický LCD displej, dražší provedení mají 4,2palcopvý barevný displejem TFT Supervision.

Zavazadelník má základní objem 395 litrů, zadní opěradla jsou dělená v poměru 60:40, a sedadla nově sklopíte pouze ve dvou krocích. U odcházející generace vozu bylo k dosažení rovné ložné plochy nutné překlopit zadní sedáky, což už dnes není potřeba, vzniklý schod ale musí „maskovat“ polohovatelná mezipodlaha. Objem 395 litrů se váže k její nejnižší poloze. Poprvé se v evropském voze Hyundai objevuje průvlak na lyže.

Tuhost karoserie a podvozek

Hyundai i30 stojí na nové platformě (rozvor náprav se mezigeneračně nezměnil) a opírá se dvacetiprocentní zvýšení tuhosti karoserie oproti minulé generaci. Více než padesátiprocentní podíl v konstrukci mají zdokonalené vysokopevnostní oceli, i díky kterým došlo ke snížení hmotnosti karoserie o 28 kilogramů.

Přední náprava typu McPherson a zadní víceprvková náprava zůstávají, novinkou je však dvojité spodní rameno zadní nápravy, díky kterému má být jízda stabilnější a zlepšení se očekává také v zatáčkách. Výrobce použil také o deset procent přímější řízení s odezvou rychlejší o 15 milisekund. Tuhost elektrického posilovače lze u dražších verzí regulovat změnou jízdního režimu.

Motory a převodovky

Vůz až na jedinou výjimku přešel na přeplňované motory. Tou výjimkou je základní čtrnáctistovka CVVT, kterou však podle informací zástupců značky téměř nikdo nekupuje. Velký zájem má být o litrový tříválec T-GDI s výkonem 88 kW, úplnou novinku představuje čtyřválec 1.4 T-GDI/103 kW, a agregát 1.6 CRDi bude nově nabízen s výkony 70, 81 a 100 kW. Prý nejde pouze o softwarovou úpravu výkonu, šestnáctistovky se mají lišit i mechanicky.

Dokonce i základní atmosférický motor je vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, u vybraných agregátů je možné zvolit již známé sedmistupňové DCT s dvojicí suchých spojek. K automatické převodovce se váže tlačítko pro volbu jízdních režimů a je možné k ní pořídit inteligentní adaptivní tempomat fungující do rychlosti 180 km/h, které dokáže vůz do tří sekund od zastavení také sám rozjet (například při popojíždění v kolonách).

Hyundai i30 – technická data nabízených motorů
Motor1.4 MPI1.0 T-GDI1.4 T-GDI1.6 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3]136899813531582158215821582
Válce/ventily4/43/44/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]73/600088/6000103/600070/400081/4000100/4000100/4000
Točivý moment [N.m/min]134/4000171/1500-4000242/1500280/1500-2000280/1500-2500280/1500-3000300/1750-2500
Převodovka6M6M6M (7DS)6M6M (7DS)6M7DS

Úvodní nabídka výbav

V rámci uvedení na trh dostane Hyundai i30 tři speciální výbavy. Importér prozatím neprozradil jejich názvy, výčet některých obsažených prvků však ano. Najdete jej níže, ceny vozu však budou zveřejněny nejdříve po zahájení výroby.

Rozumně vybavená i30 – motor 1.0 T-GDI/88 kW 6MT

Litá 16palcová kola, klimatizace, kožený potah volantu, vyhřívaná přední sedadla a volant, rádio s 5palcovým displejem, parkovací kamera, bluetooth, projektorové světlomety, elektrické ovládání všech oken, sada elektronických asistentů, průvlak na lyže, dojezdová rezerva a další.

Skvěle vybavená i30 – motory 1.0 T-GDI/88 kW 6MT, 1.6 CRDi/81 kW 6MT/DCT

Litá 17palcová kola, automatická klimatizace, navigace s 8palcovým displejem, full-LED hlavní světlomety (v rámci modelu novinka), kombinované zadní svítilny, adaptivní tempomat (pro DCT) a další.

Top vybavená i30 – motory 1.4 T-GDI/103 kW 6MT, 1.6 CRDi/110 kW 6MT/DCT

Kožená vyhřívaná a ventilovaná sedadla, elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí, přístrojový štít Supervision, bezklíčové odemykání a startování, indukční dobíjení, panoramatická střecha a další.

Mezi další novinky patří například systém autonomního nouzového brzdění nabízený ve dvou provedeních – standardně řízený kamerou detekující vozidla před vámi, volitelně s radarem a detekcí vozidel i chodců.

Celkem tři karosářské varianty

Zatím známe pouze tvary standardního pětidveřového provedení i30, další verze na sebe ale nenechají dlouho čekat. Už v květnu příštího se v Nošovicích začne vyrábět odvozené kombi, v polovině téhož roku vyjede ostrá verze N s dvoulitem T-GDI o výkonu 250 koní a předním pohonem, který mimo jiné nabídne kola o velikosti až 19 palců.

Na přelomu let 2017/2018 dorazí verze fastback s výklopnou zadní stěnou. Vůz by se měl od pětidveřové verze lišit také tvarem přední části, v podstatě mohlo jít o nehybridní verzi modelu Ioniq a zároveň konkurenta Škody Octavia. S třídveřovou variantou se nepočítá ani pro ostrou verzi N, protože o ni nebyl zájem ani u odcházející generace modelu.

Jan Mička
Diskuze (120)
13. 12. 2016 09:43
Re: Něco OK, něco ne..
To by ma zaujimalo, u ktoreho auta nizsej strednej nie su peniaze rozhodujucim faktorom. Audi RS3?

Je to trieda len a len o kompromisoch zalozenych na cene.
13. 12. 2016 09:40
Re: Něco OK, něco ne..
A to si predstav, ze su auta co vedia byt pohodlne a su vyrazne agilnejsie nez nejaka Octavia s obrymi prevysmi. Az to raz zistis, to bude sok >:D
Avatar - Emel
9. 12. 2016 10:53
Re: Hm
Nejspíš pod tím pojmem rozumí každý něco trošku jiného... ale nová i30 v tom klidně může být dost na špičce, jako nové auto...
Avatar - miromen
9. 12. 2016 10:51
Re: Hm
To, že G6 nebyla zrovna tuha vim z osobni zkušenosti a v zatačkach krouceni bylo docela znat, podobne to bylo u dvojkoveho focusu. Součastny focus je oproti nim pevny jako skala a docela by mě zajimalo jestli udaje, ktere udava vyrobce jsou pravdive, protože ten hovoři o snad 65 či dokonce 70% a k tomu pravě použiti i ultra vysokopevnostni ocele. Ten odkaz cos tu dal, pusobi rozhodně věrohodněji. Jinak je mi jasne, že octavia nebude mit tak vysoke procento, pravě z duvodu použiti vice plechu.
Avatar - Emel
9. 12. 2016 10:35
Re: Hm
To muselo být něco jiného, to co se udává tady je vysokopevnostní ocel formovaná při vysoké teplotě. Tenhle poměr je u všech MQB kompaktů +- stejný, samozřejmě s tím, že třeba delší zadek Octavie z té vysokopevnostní být nemusí a tím procentem trošku pohne.

Tady máš odkaz ke Golfu:
[odkaz]

With the launch of its seventh-generation Golf in late 2012, Volkswagen proved what could be done with UHSS and AHSS. Based on its MQB platform, also used for the Audi A3 and Seat’s León, the vehicle weighs up to 100kg less that the Mk.6 model. As a result, VW reduced the Golf’s fuel consumption and CO2 emissions by around 23%.

VW explained that the use of hot-formed UHSS – ArcelorMittal’s Usibor 1500 – for the production of safety-critical components enabled it to slash the weight of the vehicle’s body-in-white (BIW) by 12kg. Indeed, the use of hot-formed UHSS parts increased from 6% of the materials employed in the Golf Mk.6 to 28% in the Mk.7.


Z Nošovic to mají do Arceloru kousek... ;-)