Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Projeli jsme adepty na Auto roku 2017 v ČR. Jak jezdí Kodiaq na českých silnících?

Jan Mička
Diskuze (65)
Další ročník ankety Auto roku v České republice je v plném proudu. V rámci seznamovacích jízd jsme vyzkoušeli důležité kandidáty na rozbitých českých okreskách.

Ne nadarmo se říká, že český výmol automobily bolí více. Píšeme o tom ostatně velmi často – vozy, které se na vyžehlených silnicích v rámci mezinárodních prezentací zdají neuvěřitelně komfortní, tiché a poddajné, nezřídka na našich rozbitých okreskách poskakují, hlučí, a kolikrát máte pocit, že to výrobce ani nemůže myslet vážně. Zamrzí to obzvláště v případě, kdy máte možnost podílet se na výsledcích ankety Auto roku v České republice, jehož aktuální ročník je v plném proudu.

Právě dnes probíhaly v okolí výstaviště v Lysé nad Labem první seznamovací jízdy s nominovanými vozy, ne vždy se však jedná o úplně žhavé novinky. Třeba Mazdu MX-5 jsme poprvé testovali už loni, Alfa Romeo Giulia u nás v redakci byla jak ve standardním, tak výkonem napumpovaném provedení Quadrifoglio Verde, a takový Volkswagen Tiguan jsme dokonce stihli poměřit s luxusní Audi Q5.

Video se připravuje ...

Od loňského roku se však některá kritéria soutěže dost změnila, a proto mohou automobilky přihlašovat vozy uvedené na trh v období od 30. 10. 2015 do 31. 1. 2017. Ano, například Mazda MX-5 má stejné právo na vítězství jako Hyundai i30 nové generace, který snad ještě nikdo z hlasujících, a myslím tím novináře i veřejnost, neměl možnost vyzkoušet. Ani na dnešní akci se vůz neobjevil.

Já dnes krátce projel celkem pět kousků, které jsem dosud neřídil. Bylo pomalu na čase – do 20. 12. totiž musí členové novinářské poroty odevzdat první nominace, zatím bez nutnosti slovně hodnotit své rozhodnutí. Následující soupis považujte spíše za pár poznámek před velkými testy, které plánujeme vydat do konce letošního roku.

Citroën C3

Kolega David Bureš si Citroën C3 vyzkoušel již před časem v Barceloně, na mou maličkost ale přišla řada teprve nyní. Sáhnul jsem po verzi s motorem 1.2 Pure Tech 82 o výkonu 60 kW a točivém momentu 118 N.m. Jde o druhý nejsilnější motor nabídky a musím říci, že pro městský a příměstský provoz bez problémů dostačuje. Tříválcovou kadenci motor zamaskuje možná při příkladně ustálené jízdě, na volnoběh citelně vibruje, je ale hezky lineární a jízda s ním vás bude bavit.

C3 není velké ani těžké auto, je z něj cítit elán a rozpustilost, nehledě na takřka maximální výbavu zkoušeného kousku ale na každém výmolu a kočičích hlavách poznáte, kde se ušetřilo, aby mohla základní cena načínat pod 240 tisíci korunami. Podvozek je komfortní, akustická pohoda ale dost závisí na kvalitě silnic, které v okolí Lysé nad Labem často stojí za starou bačkoru. Hučení od kol bylo během krátké jízdy slyšet docela často, stačilo ale vyjet kousek dál za město a situace se obrátila k lepšímu.

Upřímně řečeno si pod kapotou malého citroënu dokážu přestavit mnohem silnější motor – chce si hrát, v zatáčkách máte hezký přehled o pohybech karoserie, a ani řízení není z nejhorších. To bohužel nelze říci o kulise manuální pětistupňové převodovky, která by rozhodně mohla být přesnější.

Kia Niro

Tento hybridní crossover se mi líbil už během prvního statického seznámení před letošním ženevským autosalonem. Nabízí překvapivé množství vnitřního prostoru, kvalitní materiály, příkladné zpracování, pohodlný posaz za volantem, a o to jde v dnešní době především. Kia ušla v posledních letech pořádný kus cesty, a to se týká také jízdních vlastností a použité techniky.

Niro není přehnaně ekologické za každou cenu. Atmosférická šestnáctistovka o výkonu 77 kW a točivém momentu 147 N.m nedává elektromotoru tolik prostoru, jak jsem původně od full-hybridu očekával, bylo to ale možná způsobeno také stavem baterií, které se během krátkých projížděk novinářů nestíhaly plně dobíjet. S plynem je potřeba při rozjezdech pracovat citlivěji, jinak probudíte spalovací motor a vzroste spotřeba. Zkoušený kousek vykazoval průměrný odběr 7,4 l/100 km, tuto hodnotu ale zatím nelze považovat za směrodatnou.

Kombinovaný výkon 104 kW je pro auto velikosti a hmotnosti nira dostačující, největší radost mi ale dělala převodovka. Jde o šestistupňovou dvouspojku, jejíž součástí je i elektromotor. Řadí rychle a téměř neznatelně, a při každém pokusu o předjíždění nežene motor do zbytečně vysokých otáček, jako to dělá například hybridní planetová skříň v toyotách. Se zatáčkami se niro pere svědomitě, hezky drží stopu a rychle reaguje na natočení volantu, v řízení toho ale jako u ostatních nových vozů Kia moc necítíte.

Peugeot 3008

Nová generace crossoveru 3008 je jedno z aut, na které jsem byl opravdu hodně zvědavý. Zkoušel jsem linii GT, tedy jedinou verzi, která dovoluje spojení silného dvoulitrového turbodieselu a automatické převodovky, což je z mého pohledu u takhle velkého vozu sázkou na jistotu. Výkon 132 kW máte k dispozici ve 3750 otáčkách, tehdy už ale motor slyšíte natolik, že podvědomě sundáváte nohu z plynu. Dynamika není špatná, však jde také o nejrychlejší verzi nabídky (zrychlení z 0-100 km/h za 8,9 sekundy, maximální rychlost 207 km/h), sportovní dojem ale nenavodil ani tužší povozek nebo dvoubarevné provedení karoserie.

Je to zkrátka crossover na pohodu s dostatečnou výkonovou rezervou. Nejvíce mu vyhovuje ustálená rychlost a kvalitní silnice, při poskakování v kolonách můžete občas zamotat hlavu převodovce a zcela bezchybné není ani odhlučnění podvozku. Všechno je to o osobních preferencích a zvyku, přičemž v tomto ohledu bude asi největším oříškem interiér.

Po usednutí za volant jsem si připadal asi jako v roce 2030. Sedíte vysoko, nekruhový volant je naopak poměrně nízko, nad ním se tyčí digitální přístrojový štít zobrazující takové množství různých informací, že se v nich snadno ztratíte. Než se v tomhle autě budete snažit cokoliv nastavit, raději zastavte a pořádně si všechno osahejte. Během prvních kilometrů jsem si totiž připadal trochu jako Alenka v říši divů.

Škoda Kodiaq

Tak už konečně došlo i na mou maličkost! Od Škody Kodiaq jsem čekal hodně, vždyť také kolegové, kteří absolvovali první kilometry na ostrově Mallorca, nešetřili superlativy, a já s nimi v klíčových bodech v podstatě souhlasím. Řešilo se například nastavení podvozku – bomba! Kodiaq je z mého pohledu nejpohodlnější a nejlépe odhlučněná Škoda současnosti, adaptivní odpružení filtruje nerovnosti s naprostou samozřejmostí, kola neuskakují, z auta je cítit bytelnost, avšak nikoliv těžkopádnost. A to je kodiaq pořádný kus auta!

Sáhnul jsem po nejsilnějším turbodieselu 2.0 TDI/140 kW, který je párován výhradně s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem 4x4. Auto váží necelých 1800 kilogramů, což je poměrně dost, spíše než přechody k nedotáčivosti ale čekejte pořádnou dávku neutrálnosti. Kodiaq se drží vozovky jako přibitý, přehnaně se nenaklání a 190 koní mu uděluje slušnou dynamiku, zároveň bych se ale nezlobil, kdyby toho výkonu bylo ještě o trochu více. Ani nejsilnější kodiaq vás nezatlačí do sedaček, v žádném případě se však nejedná o pomalé a slabé auto. Vždyť na kouli utáhne 2,5 tuny!

Toyota C-HR

Když jsem Toyotu C-HR viděl poprvé naživo, myslel jsem, že jde o koncept. Toyoty na první pohled nikdy moc nechytaly za srdce, nový crossover se ale dokázal odvázat snad ještě více, než automobilka původně zamýšlela. Tváří v tvář jde o působivé auto, kterému byste klidně tipovali 200 elektrických koní, nápisy Hybrid na předních blatnících ale prozrazují něco úplně jiného.

Technika hybridní Toyoty C-HR odpovídá priusu. Pod kapotou pracuje atmosférická osmnáctistovka s výkonem 72 kW, které sekunduje elektromotor o výkonu 53 kW, parametry se však nedají jednoduše sčítat, a proto je výsledkem „jenom“ 90 kW v 5200 otáčkách za minutu.

Jenomže ono to úplně stačí. Hybridní toyoty přece nejsou o trhání rychlostních rekordů, ale do dosahování co nejnižší spotřeby, což C-HR řeší pozdějším připojováním spalovacího motoru s rozjezdy výhradně na elektřinu. Nemusíte si dávat takový pozor na práci s plynem jako u Kie Niro, elektrická výdrž je v tomto ohledu úžasná. Vůbec bych se nedivil, kdyby C-HR v reálném provozu jezdilo za méně než 4 l/100 km, tak jak to umí současná generace Toyoty Prius.

Nominované vozy

  • Alfa Romeo Giulia
  • Audi Q2
  • BMW M2
  • Citroën C3
  • Fiat Spider 124
  • Ford Edge
  • Ford Ka+
  • Hyundai i30
  • Jaguar F-Pace
  • Kia Niro
  • Kia Optima
  • Kia Sportage
  • Mazda MX-5
  • Mini Countryman
  • Peugeot 3008
  • Porsche Panamera
  • Renault Mégane
  • Renault Scenic
  • Renault Talisman
  • Seat Ateca
  • Suzuki Baleno
  • Suzuki SX4 S-Cross
  • Škoda Kodiaq
  • Toyota C-HR
  • Toyota Corolla
  • Volkswagen Tiguan
  • Volvo V90

Foto a video: David Rajdl

Jan Mička
Diskuze (65)
Avatar - JuckiCZ
2. 12. 2016 09:28
Můj vítěz
Za mě jednoznačně Corolla. Vytáhla Toyotu ke skvělému růstu, momentálně se nabízí za bezkonkurenční cenu, bude se skvěle prodávat jako ojetina a pro klasického Čecha mi přijde akorát výkonná, drahá i veliká.
Zmiňovanej Kodiaq je cenově mimo naprostou většinu našich domácností a věřím tomu, že ani nebude nikterak revoluční pro automobilku, aby jí u nás zvýšil prodeje takovým stylem, jako to udělala právě Corolla pro Toyotu...
Avatar - Hammunasakra
1. 12. 2016 23:30
Re: video
Jo = ale víc marketingová než funkční :-)
Avatar - Floyd
1. 12. 2016 21:36
Re: video
:yes:
Avatar - Hammunasakra
1. 12. 2016 17:17
Re: video
Furt má ;-)
Re: České silnice
Ja by som chcel vedieť, ako jazdí po Maďarsku, Slovinsku a Bulharsku, nech mám istotu, že je fakt najlepší. Aby som ho do dovolenky stihol kúpiť, lebo môj Renault sa mi na takej štreke určite vysype...