Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Návštěva v nošovické automobilce Hyundai a první kontakt s modelem i30 blue

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (92)
Centrem sbližování korejské automobilky s jejími evropskými zákazníky je nová automobilka na severu Moravy. Navštívili jsme Hyundai Motor Manufacturing Czech a vyzkoušeli i nový model i30 blue se systémem ISG (IDLE STOP & GO).

Výroba v Nošovicích

3. listopadu roku 2008 byla zahájena výroba vozů Hyundai i30 v novém výrobním závodě v Nošovicích, který je jedním z osmi automobilových závodů Hyundai, rozmístěných po celém světě. Vedle pětidveřových hatchbacků i30 opouštějí od 23. února 2009 výrobní linku i vozy i30 cw s karoserií kombi.

V Nošovicích je na pozemku o rozloze 200 hektarů automobilka s budovami o rozloze 26,5 hektarů. Uvnitř je poměrně komplexní výrobní kapacita zahrnující lisovnu, svařovnu, lakovnu, montáž a převodovkárnu.

Společně s automobilkou Hyundai vstoupily do České Republiky i další, převážně korejské společnosti vyrábějící a dodávající díly pro zde produkované modely. Patří mezi ně MOBIS Automotive, Donghee, Dymos (výrobce automobilových sedadel), Sejong (dodává tlumiče a výfukové systémy), Plakor (výroba plastových dílů), Sungwoo Hitech a další.

Říct, co je a co není české auto je v dnešním světě dost obtížné, ale Hyundaie alespoň z velké části na českém nebo slovenském území vznikají. V nošovické lisovně se z plechů od firmy Arcelor vyrábí 18 karosářských dílů a stejný počet dílů se vyrábí i pro model i30 cw. Z těchto dílů jsou shodné pouze přední kapoty, přední blatníky a přední dveře, zatímco ostatní díly jsou odlišné. Malé karosářské části a výztuhy se dovážejí do firmy Sungwoo Hitech, sídlící v Ostravě-Hrabové. Karoserie vznikají svařením dílů ve svařovně a dále pokračují na povrchové úpravy.

K autu patří také podvozek, pro který vznikají komponenty ve společnosti MOBIS Automotive Czech, jejíž sídlo je v areálu HMMC a také ve firmě Donghee Czech z Českého Těšína. Ze Slovenska se dovážejí benzinové motory 1.4 CVVT i 1.6 CVVT a také turbodiesel 1.6 CRDi, zatímco benzinový motor 2.0 CVVT putuje do Nošovic až Koreje.

Přímo v Nošovicích se vyrábějí manuální převodovky pro benzinové motory s objemy 1,4 l, 1,6 l a 2,0 l a pro turbodiesel 1.6 CRDi. Tyto manuální převodovky se také vyvážejí do výrobního závodu na Slovensku a malá část i do Ruska. Automatické převodovky jsou dováženy z Koreje.

Na jediné výrobní lince může vznikat až osmi typů vozů. Každou hodinu opouští automobilku 60 nových automobilů, výroba jednoho vozu trvá 21 hodin.

Zajímavé je složení pracujících, jichž HMMC k 1. dubnu 2009 zaměstnávalo 1.851, z čehož je 1.762 z České republiky. Zbytek jsou především Slováci a Korejci. V roce 2012 by se měl počet zaměstnanců pohybovat okolo 3.400, z nichž drtivou část lidských zdrojů mají pokrýt občané naší republiky. Zajímavou skutečností je i nezanedbatelný počet zaměstnaných žen, jichž je v Nošovicích 446 oproti 1.405 mužům.

Výstavba továrny v Nošovicích začala v březnu roku 2007 a měla by celkem přijít na 1,120 miliardy Eur. Během první fáze pohltila investice 990 milionů Eur a v rámci druhé fáze, která má být ukončena v roce 2011, bude třeba ještě dalších 130 milionů Eur. V letošním roce je v moderním podniku v plánu výroba 160.000 vozů a v roce 2011 počítá vedení společnosti s nárůstem kapacity výroby až na 300.000 automobilů za rok.

Hyundai i30 Blue s ISG

Vedle standardních modelů i30 a i30 cw budou v letošním roce opouštět brány nošovické automobilky i verze i30 blue vybavené systémem ISG (IDLE STOP & GO). S těmito vozy jsme se během návštěvy v továrně mohli krátce seznámit.

Hyundai i30 blue se veřejnosti představilo na letošním autosalonu v Ženevě, jeho plná výroba má v Nošovicích probíhat od druhého čtvrtletí roku 2009 a u evropských prodejců má být k dispozici od poloviny letošního roku. Tento model disponuje systémem ISG, což je zařízení, které samočinně vypíná motor při stání a následně, jakmile řidič sešlápne spojku, aby zařadil rychlostní stupeň, dochází samočinně ke startu motoru.

Součástí systému je nový startér propojený s řídicí jednotkou motoru. Jakmile se kapacita akumulátoru sníží pod úroveň 75 % stavu plného nabití, nedovolí systém vypnutí motoru, aby proběhlo dobití akumulátoru. Pro řízení vypínaní motoru jsou využívána také další data palubního elektrického systému. Nový alternátor zvyšuje intenzitu dobíjení akumulátoru při brzdění nebo ve chvíli, kdy není spalovací motor využíván pro akceleraci.

Na zkušebním okruhu automobilky Hyundai v Nošovicích jsme funkčnost systému ISG krátce vyzkoušeli. K vypnutí motoru dojde v případě, že se automobil pohybuje rychlostí nižší než 5 km/h a není zařazen žádný rychlostní stupeň. K opětovnému nastartování dochází po sešlápnutí spojkového pedálu nebo překročení rychlosti 5 km/h. Vypnutý motor se může nastartovat také prostřednictvím zapnutím větráku ventilace na nejvyšší stupeň nebo jednu minutu po aktivaci klimatizace.

Funkce stop-start se neaktivuje v případě, že není zapnut bezpečnostní pás řidiče nebo jsou otevřeny některé z dveří a kapota motoru.

Hyundai nabídne model i30 blue v obou karosářských verzích, tedy jako pětidveřový hatchback i jako kombi.

Systém ISG bude kombinován s jedním ze známých zážehových čtyřválců. První z této dvojice s objemem 1,4 l nabídne výkon 80,2 kW (109 k) při 6200 min-1 a točivý moment 137 Nm při 5000 min-1. Druhý motor má objem 1,6 l, výkon 92,7 kW (126 k) při 6300 min-1 a točivý moment 157 Nm při 4200 min-1. Spotřebu paliva v kombinovaném provozu udává výrobce 5,7 litru na 100 km u prvního motoru, zatímco výkonnější agregát si řekne o 5,9 litru na 100 km. Automobilka uvádí, že se jedná o snížení spotřeby o 7 % ve srovnání se stejnými verzemi bez systému ISG.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (92)
Avatar - Katikakus
14. 5. 2009 11:53
Re: Milá G alino T atjano i vanovno!
Jak rikam - vsichni jsou blazni, jenom ty jsi letadlo. :-!
Avatar - Gasoline
14. 5. 2009 10:17
Re: Milá G alino T atjano i vanovno!
Hele
Tátovi začla před léty reznout jeho nová Corolla. Přední maska. Taky se hodně divili, promptně vyměnili a díl extra posílali do Japonska.
Takže GTI, TOYOTA taky rezne!
Avatar - Katikakus
14. 5. 2009 07:34
Re: REZAVÉ KONTO
Leda v tvych mokrych snech, hlupacku... :-!
Avatar - Hammunasakra
14. 5. 2009 00:43
Re: Milá G alino T atjano i vanovno!
NEsmíte každému skočit na špek GTi! ;-)
Německý AutoBild (ve svých testech spolehlivost na 100.000 km) "kvality" vozů vw věru ODHLALIL: 4 z 6ti (z 60ti CELKEM testovaných) posledních (nejPORUCHOVĚJŠíCH) jsou výrobky vw :no: ;-\ :no: 8-s
14. 5. 2009 00:40
Re: REZAVÉ KONTO
>:D :yes: Trefa, přímo na komoru...