Hyundai v Nošovicích končí s výrobou manuálů. Důvod nepřekvapí
Korejská automobilka ukončí výrobu manuálních převodovek v závodě v Nošovicích a halu přestaví pro účely elektromobility.
Závod v Nošovicích, kde v posledních letech vznikají Hyundaie i30, Tucson a elektrická kona, patří k nejúspěšnějším zahraničním investicím v historii Česka. Loni z bran slezské továrny vyjelo 340.500 aut, přičemž SUV Tucson tvořilo přibližně 72 procent. Na řady i30 a Kona Electric připadalo třináct procent, zbylá dvě procenta tvořil ostrý kompakt i30 N, který ještě letos skončí. Čeští zákazníci se ovšem o nedostatek aut bát nemusejí. Volných slotů pro zájemce je dostatek.
Po výrobě sportovního derivátu v Nošovicích končí také produkce manuálních převodovek. Hala Převodovkárna č. 1 bude letos v létě postupně přestavěna pro účely společnosti Mobis a bude v ní probíhat montáž bateriových systémů pro elektromobily, hybridy a plug-in hybridy. Stejný osud už dříve potkal bývalou Převodovkárnu č. 2.
Důvod ukončení produkce manuálních převodovek je nasnadě. Zatímco v roce 2008 jejich podíl ve vyrobených autech dosahoval 90 %, loni to bylo 24 procent. Hyundai proto bude manuální skříně vozit z Asie. Naproti tomu zájem o lokálně bezemisní modely roste.
V Nošovicích bylo loni vyrobeno přes 186 tisíc manuálních převodek (meziročně o 15 % méně), zhruba 120 tisíc z nich zamířilo do sesterského závodu Kia v Žilině a továrny Hyundaie v Turecku, kde vznikají modely i10, i20 a Bayon. Celkově jich v Nošovicích za více než 15 let vzniklo asi 5,26 milionu. Zhruba 90 % z 200 zaměstnanců si najde uplatnění v rámci jiných pracovišť slezského závodu Hyundai.
Na Slovensko míří také část produkce akumulátorů ze Slezska, zatím ovšem pouze pro hybridní a plug-in hybridní vozy.