Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD – Nová zkušenost s digitálními zrcátky

Lukáš Volšický
Diskuze (32)

Retro-futuristický elektromobil Hyundai Ioniq 5 už není novinkou, ale se zatím nejnovějším modelovým rokem nově má volitelná digitální zpětná zrcátka. Jak se s nimi žije ve spojení s vrcholnou technikou modelu? Pojďte to zjistit s námi.

Design, interiér


Hyundai do moderního světa elektromobility přijel ve velkém stylu. S aerodynamickým elektromobilem Ioniq 6 letos obhájil titul Světového auta roku, když navázal na loňský úspěch. Jihokorejci ovládli nejprestižnější globální automobilovou anketu i v předcházejícím ročníku s elektrickým Ioniqem 5. Ten přinesl spoustu zajímavých nápadů a spojil je s pokročilými technologiemi.

Vzpomínám si, jak na mě Hyundai Ioniq 5 udělal dojem už při našem prvním setkání. Pokud o něm přemýšlíte jako o dalším zbytečném elektrickém SUV, musím vás vrátit nohama na zem. Hyundai Ioniq 5 je při živém setkání trochu zvláštní elektromobil, protože velikostně připomíná kompaktní SUV, ale má proporce hatchbacku. A když se na něj podíváte detailněji, zjistíte, že kombinuje charakteristické rysy pro originální Lancii Delta i DeLorean DMC-12.

Původem jihokorejská značka se však inspirovala jinde. Retro design elektrického Ioniqu 5 vzdává hold konceptu Hyundai Pony ze sedmdesátých let, který byl dílem italského studia Italdesign. To bylo charakteristické ostrými liniemi a vyvinulo i Lancii a DeLorean. Vraťme se ale do současnosti, protože Hyundai Ioniq 5 nemá za cíl ohlížet se do minulosti s myšlenkou, že tehdy to bylo lepší. Ukazuje budoucnost.

Na digitální zrcátka si zvyknete rychle

Ioniq 5 je pro Hyundai klíčovým elektromobilem a nepřetržitě vyvíjí evoluce. S nejmodernějším modelovým rokem 2023 se také v Evropě začal prodávat s volitelnými kamerami nahrazujícími standardní zpětná zrcátka, jejichž kompaktnější rozměry zmenšují celkovou čelní plochu vozu a snižují aerodynamický odpor. Moderní systém současně slibuje lepší výhled za špatného počasí.

Uživatelsky je to nejvýraznější novinka Ioniqu 5. U většiny nových elektromobilů často potřebujete více času na zvyk, ale tady jsou kamery a displeje docela intuitivní. Asi nikdy nezapomenu, jak jsem se sžíval s tehdy inovativními kamerami v Audi e-tron – skrze okno jsem se nejprve podíval na samotnou kameru, až následně jsem sklopil zrak na displej pod spodní hranou čelního okna. Bylo to nepraktické.

Hyundai na to šel chytřeji. Vsadil na větší obrazovky překrývající výhled z bočních oken, a navíc zachoval tradiční obdélníkový tvar displejů. Zpravidla vám tak stačí obyčejné mrknutí okem na obrazovku, aniž byste si uvědomili, že nesledujete obraz ve skutečném zrcátku. Při přejíždění z pruhu do pruhu, vám navíc orientaci v prostoru usnadňují osy zobrazující se s aktivací směrovky. Nehrozí tedy kolize s jiným účastníkem provozu.

Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD

Normální jízda je i s kamery bezstarostná, teprve při couvání začíná zábava. V nejmodernějších autech s couvacími kamerami a armádami asistentů zvládnout bezpečně couvat i méně talentovaní řidiči, ale pravdou je, že se zpětnými kamerami je to zvláštní. Když jsem v Ioniqu 5 v našich redakčních garážích couval podél betonové zdi, začal jsem si říkat, že mi chybí odhad.

Pokud jde o orientaci v těsnějším prostoru, klasická zrcátka jsou zkrátka intuitivnější. Hlavním důvodem je skutečnost, že na obrazovkách vidíte výrazně menší část vašeho vozu než v tradičních zrcátkách. Chvílemi to působí až nepřirozeně.

A kolik nová technologie pro koukání se za sebe stojí? Hyundai digitální vnější zrcátka prodává v paketu Technology za 70.000 Kč. Součástí je i asistent zabraňující kolizi při couvání, dálkově ovládaný autonomní parkovací asistent, 360stupňový kamerový systém, kamerové sledování mrtvého úhlu, autonomní nouzové brzdění s detekcí chodců, cyklistů a varování před čelní srážkou při odbočování vlevo a změně jízdního pruhu.

Video se připravuje ...

Dokonalá prostornost elektromobilu

Hyundai Ioniq 5 je na evropském trhu teprve přibližně dva roky, takže se s modelovým rokem 2023 v kabině nijak nezměnil, ale i přesto musím připomenout jednu zásadní vlastnost. Po stále častějších zkušenostech s konkurenty i jinými elektromobily je jedním z mála modelů na našem trhu, který dokonale těží výhody elektrické architektury pro maximální prostornost interiéru. Za volantem si připadáte jako v obýváku.

Představte si, že jste v prostorných křeslech, v rukách máte volant bez identity (beze znaku, aby vás zbytečně nerušil) a okolo sebe máte až neuvěřitelně prostoru. Hyundai naplno využil plochou podlahu ukrývající vysokonapěťový akumulátor a s kompaktně řešeným středovým tunelem a nepřekážející palubní deskou vám poskytuje až nezvykle bohatě místa na nohy. Příjemnému pocitu na palubě současně pomáhají i světlé materiály a solidní prosvětlení.

A když přijedete na nabíječku, nijak se při čekání během čerpání elektřiny netísníte v interiéru. A dokonce si můžete odpočinout na komfortnějším sedadle spolujezdce s relaxačním módem. Vrcholná výbava Style Premium je vybavena odvětrávanými koženými sedadly s ekologicky zpracovanou kůží. Drobnosti si pak můžete odložit do objemného šuplíku v palubní desce.

K praktičnosti a chytře vymyšlenému interiéru pouze připomenu nejdůležitější fakta. Architektura kabiny spojuje 12” virtuální kokpit s head-up displejem a rozšířenou realitou s 12” dotykovou obrazovkou infotainmentu. K dispozici vám je bezdrátová nabíječka se standardem Qi, několik USB portů a zásuvky na 12 a 230 voltů. Do zavazadlového prostoru standardně dáte až 527 litrů nákladu.

Motor, jízdní vlastnosti


Hyundai Ioniq 5 je první elektromobil na nejmodernější elektrické platformě E-GMP, kterou sdílí s aerodynamičtějším Ioniqem 6 a sesterskou Kiou EV6. Jihokorejská značka před dvěma lety skoro vyrazila automobilovému světu dech, když ji uvedla s až extrémně výkonnou 800voltovou architekturou pro ultra rychlé nabíjení a výrazně stabilnější nabíjecí křivku, než jakou má konkurence.

V našem nejnovějším redakčním testu elektromobilu se objevuje vrcholná specifikace Power s pohonem všech kol díky dvěma synchronním elektromotorům s permanentními magnety s kombinovaným výkonem 239 kW (325 koní) a točivým momentem 605 Nm. Hyundai při modernizaci vylepšil i techniku a zásadní je zvětšená kapacita většího lithium polymerového (LiPol) akumulátoru z dřívějších 72,6 na 77,4 kWh. Nový termomanagement pro teplotu akumulátoru pak přispívá rychlejšímu nabíjení i prodloužení dojezdu.

Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD

Zdrcující dynamika a rychlé nabíjení

Jízdní dynamika nejvýkonnějšího Ioniqu 5 je zdrcující. Oficiální data uvádějí zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost 185 kilometrů v hodině, ale mnohem důležitější je skutečný zážitek. Vrcholný Ioniq 5 totiž v normálním provozu jen těžko hledá konkurenci. S okamžitě reagujícími elektromotory s instantním točivým momentem a lineárním zrychlením je až neuvěřitelně pružný. Předjíždíte mrknutím oka.

Když si však solidního výkonu užíváte příliš často, pochopitelně to pocítíte na spotřebě elektrické energie. Hyundai udává, že v kombinovaném režimu Ioniq 5 spotřebuje 17,9 (19,1 kWh s 20” koly) na 100 kilometrů a slibuje nejdelší dojezd až 485 kilometrů (454 km s 20” koly) podle WLTP. Jenže jaká je realita každodenního světa, který neodpovídá homologačním podmínkám?

S Hyundaiem Ioniq 5 jsem na konci testovacího týdne dosáhl reálné kombinované spotřeby 17,5 kWh na 100 kilometrů, když jsem s ním jezdil ve městě, po okreskách i na dálnicích. Padesátkou jede za přibližně 14 až 15 kWh, a když budete projíždět prázdným městem na rovině a s rozumnou plynulostí, přiblížíte se i 13 kWh. V ranních špičkách naopak „skáče“ provozem za necelých 20 kWh. Můj reálný maximální dojezd se přitom pohyboval okolo 360 kilometrů.

Plně nastavitelná rekuperace pro absolutní svobodu

Ideálnějšího využití elektrické energie dosáhnete i díky dobře fungující rekuperaci, na kterou si rychle zvyknete a začnete ji aktivně využívat. Čtyři stupně intenzity brzdění i schopnost úplného vypnutí vám dávají absolutní svobodu v tom, jak váš elektrický Hyundai budete řídit. Standardem je režim 1, nulou dosáhnete ničím nerušeného plachtění, v režimu 2 se při uvolnění plynu aktivují „brzdovky“, režim 3 je ještě intenzivnější a čtyřku nahrazuje funkce „i-Pedal“, kdy zrychlujete i brzdíte jediným pedálem.

Nabíjení dnešních elektromobilů s obrovskými bateriemi z domácích 230voltových zásuvek už v dnešních dnech nemá smysl, protože trvá desítky hodin. Hyundai Ioniq 5 podporuje stejnosměrné rychlonabíjecí stanice s výkonem až 350 kW a s výkonnou 800voltovou architekturou umí pracovat s dlouhodobě stabilní nabíjecí křivkou. Pojďme si to ukázat na reálném příkladu z testování.

Reálná zkušenost s nabíjením

Nabíjet elektromobil z počátečních 59 procent stavu akumulátoru se může zdát zbytečné a neefektivní, ale na rychlonabíječce Ionity dobíjení začalo s výkonem nabíjení 160 kW. V 80 procentech se stále udržel na 115 kW, a dokonce i nad touto hodnotou nabíjel minimálně 100 kW. Automobilka udává, že při nejefektivnějším nabíjení z 10 do 80 procent se vám Ioniq 5 nabije za pouhých 18 minut.

Jízdním komfortem pro cestování ve městech i na větší vzdálenosti pak je Hyundai Ioniq 5 jedním z nejpohodlnějších elektromobilů dneška. Městskými ulicemi krajinou doslova pluje a jemně pohlcuje jindy nepříjemné ostré nerovnosti, jako jsou kanály nebo výraznější přechody povrchů a spáry na asfaltu. Na měkčí naladění podvozku se vážou i jízdní vlastnosti v zatáčkách, kde se Ioniq 5 trochu naklání a není vyloženě sportovním autem. Pohodlí na palubě je tu zásadní.

Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD

Závěr


Závěr

Hyundai Ioniq 5 je jedním z nejmodernějších elektromobilů, které na první dojem působí jako spotřebiče, ale současně si na něm najdete specifika, jaká si zamilujete. Ať už je to originální design, prostorný a bohatě prosvětlený interiér, uživatelská jednoduchost ovládání nebo celkový jízdní komfort. Významným technickým parametrem je i výkonná 800voltová architektura pro efektivnější a rychlejší nabíjení.

Otázka však stále visí nad novou technologickou výbavou, jakou jsou nová virtuální zpětná zrcátka. Jak už jsem uvedl, sžijete se s nimi velmi rychle, ale bohužel neumí poskytnout intuitivnost a uživatelskou přirozenost jako standardní zpětná zrcátka. Občas se automobilky snaží znovu vynaleznout něco, co to nepotřebuje. Zacílení na odstranění každého centimetru čtverečního z čelní plochy je pochopitelné, ale pro nás smrtelníky s jen těžko zjistitelným výsledkem.

Nejlevnější verze modelu 1.169.990 Kč (Eco 58 kWh, Smart 125 kW 4x2)
Základ s testovaným motorem 1.339.990 Kč (Power 77 kWh, Smart 168 kW 4x2)
Testovaný vůz bez příplatků 1.619.990 Kč (Power 77 kWh, Style Premium 239 kW 4x4)
Testovaný vůz s výbavou 1.701.890 Kč (Power 77 kWh, Style Premium 239 kW 4x4)

Plusy

  • Originální design
  • Prostorný interiér
  • 800 V elektrická architektura
  • Rychlost nabíjení na stejnosměrných nabíječkách

Minusy

  • Virtuální zrcátka bohužel nemají vlastnosti klasických zrcátek
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (32)

Doporučujeme

Hyundai Ioniq 5 Power 77 kWh AWD
Cena základní sestavy 1 619 990 Kč
Výbava základní sestavy Osvětlení zavazadlového prostoru, Posuvná konzola mezi předními sedadly, Kožený, dvouramenný volant, Konzola mezi předními sedadly s úložným prostorem, Vyhřívání volantu, Hliníkové prahové lišty, Vnitřní ochranná síť za zadními sedadly, Hliníkové pedály, LED osvětlení ve druhé řadě sedadel, Háčky na uchycení fixační sítě, LED osvětlení předního zavazadlového prostoru, Elektricky ovládaná přední a zadní okna (jednodotykové ovládání u řidiče), Kosmetické zrcátko ve sluneční cloně (řidiče), Látkou potažené sluneční clony, Fixační síť zavazadlového prostoru, Kosmetická zrcátka s osvětlením, Kosmetické zrcátko ve sluneční cloně (spolujezdec), Automatické odmlžování oken, Upozornění na nízkou hladinu kapaliny v ostřikovačích, Prémiový audiosystém Bose, 2 přední reproduktory, Automatické tísňové volání Ecall, Monitorování tlaku v pneumatikách TPMS, 2 zadní reproduktory, USB konektor, 12,3" přístrojový štít, Tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti ISLA, Příprava na tažné zařízení, Imobilizér, USB konektor pro dobíjení v přední loketní opěrce, USB konektor pro dobíjení vzadu, Bluetooth handsfree, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru Inteligentní navigací řízený adaptivní tempomat s funkcí úplného zastavení a opětovného rozjezdu a automatického zpomalení do zatáčky a následného zrychlení na předvolenou rychlost, Upozornění na cestující vzadu ROA, Roletka bočních oken ve 2. řadě sedadel, Externí zesilovač včetně subwooferu, výškových a centrálního reproduktoru, Dvouzónová automatická klimatizace, Zadní výdechy ventilace pod předními sedadly atd Kč
Cena testované sestavy 1 701 890 Kč
Výbava testované sestavy Paket Technology (70.000 Kč), 19'' kola z lehké slitiny (0 Kč), barva Atlas White (11.900 Kč), Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 239 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 605 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 527 / 1587
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2120 / 440
Rozměr pneu: Michelin 235/55 R19
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4635
b) šířka (mm): 1890
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1638
f) rozchod vzadu (mm): 1647
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
4. 8. 2023 05:13
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hnojdaj
Přesně, většina lidi když pojede pouze na dálkové ani si nevšimne ze oslňují, dokud jim to někdo nevrátí. Tak těžko takovým pomoci. Testu Inoqu v noci je dost a v pohodě , světla mu kupodivu vždy svítila, ne ze světla nemá.
Hájit vlastní garáž v případě Enyaqu proti Takové špičce jako je Ioniq5, je jiné těžké.Tak ale když jsi kupoval bezhlavě.
Avatar - xxc
3. 8. 2023 22:17
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: hnojdaj
Dobre, komu niet rady, tomu niet pomoci 🙂 Tu to nemá význam, kto jazdí, tak vie, že tieto svetlá sú v pohode.
3. 8. 2023 21:03
Re: Re: Re: Re: Re: Re: hnojdaj
Světla má tam kde každé normální auto, vpředu. Svítí lépe než minimálně 80% všeho na silnicich.Možná matrix svítí lépe, ale více oslňují.Je zajímavé, že spousta lidí se brání autonomnímu řízení, nebo asistentům držení jízdy v pruhu, protože přece nesvěří automatu svoje auto, ale že oslňují jim už nevadí. Proto i když jedu v jakémkoliv autě s automatikou dálkové/potkávací, přepínám stále raději manuálně. Jenže to chce trochu přemýšlet a být k okolí ohleduplný.
Avatar - xxc
3. 8. 2023 20:40
Re: Re: Re: Re: Re: Re: hnojdaj
Neviem, mne infotainment neseká, aj keď je pravda, že raz sa reštartoval 🙂 tam už sú potom iné porovnania, napr. kde ma hyundai svetlá, ale zase sa nechcem nejak dotýkať za srdce
3. 8. 2023 17:23
Re: Re: Re: Re: Re: hnojdaj
:D :yes: Simpli clever. Mě přijde na věci, které možná použijí jednou za rok, nebo za dvacet let chytřejší prostor zvlášť.Ve všech testech hodnotí Ioniq5 ze je hodně komfortní, takový pojizdnyˇ obývák. Zaznamenal jsem cca před rokem, že je komfortnější než Enyaq asi i díky delšímu rozvoru.A co sekajicí se infotaiment v Enyaqu? V Ioniqu vypadá jednodušeji, ale je plynulý a rychlý, to je v autě potřeba.