Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai oficiálně otevřel nošovickou továrnu

Aleš Jungmann
Diskuze (7)
Přestože výroba běží v Nošovicích od loňského podzimu, oficiální ceremoniál otevření jediného evropského výrobního závodu Hyundai proběhl teprve včera.

Největší zahraniční investice v dějinách České republiky, automobilový závod společnosti Hyundai v Nošovicích, byl za účasti viceprezidenta společnosti Hyundai, Chung Eui Suna a dalších významných hostů slavnostně otevřen přestřižením pásky.

Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) sice vyprodukovala od spuštění sériové výroby loni v listopadu již asi 80.000 automobilů, původně ale vedení společnosti počítalo s delší dobou výstavby a své ve výběru termínu jistě udělaly i turbulence v automobilovém průmyslu způsobené hospodářskou krizí či nedávné jmenování Chung Eui Suna do funkce viceprezidenta.

Záměr vybudovat továrnu oznámil jihokorejský investor v roce 2005. V březnu 2006 bylo s konečnou platností rozhodnuto o umístění továrny v Nošovicích (ve hře byl dále Mošnov a Holešov). HMMC byla založena v červenci 2006, téhož roku v listopadu začala skrývka ornice. Výstavba továrny začala 18. dubna 2007, 3. listopadu 2008 byla spuštěna sériová výroba. Velká slavnost se v Nošovicích konala již potřetí. Slavnostní zahájení stavby továrny se uskutečnilo v dubnu 2007 za účasti zhruba 500 hostů. Loni v listopadu se pak konalo slavnostní zahájení vlastní výroby.

Sériovou výrobu zahájila automobilka dne 3. listopadu loňského roku produkcí modelu Hyundai i30 ve verzi hatchback. Letos v únoru byl do výroby uveden také vůz i30cw (kombi). Třetím modelem, který bude sjíždět z výrobních linek v HMMC, bude víceúčelové vozidlo B segmentu Kia Venga, jehož produkce bude zahájena poslední čtvrtletí letošního roku. Čtvrtý model rozšíří výrobní rejstřík až v roce 2011, kdy má zároveň kapacita výroby dosáhnout 300.000 vozů ročně a výroba bude ve třísměnném provozu.

Momentálně, i přes hospodářskou krizi, automobilka podle mluvčího Petra Vaňka nezměnila svůj letošní plán výroby 160.000 vozidel. "V tomto okamžiku to stále přepočítáváme, dokud to číslo nebude oficiálně oznámeno managementem, nemůžu dát přesné číslo." řekl Vaněk na tiskové konferenci. Z celkového počtu dosud vyrobených 80.000 vozidel továrna vyrobila 20.000 aut loni. Přibližně 90 procent vozů z Nošovic putuje k zákazníkům do Evropy, zbytek firma vyváží do zemí Středního východu a Afriky.

"Na začátku tohoto roku byl trh o 20 procent dole, zatímco náš prodej rostl o 17 procent. Ale pak došlo k zavedení šrotovného ve Francii, Německu a Velké Británii, takže jsme byli schopni naplnit naše objednávky v tomto roce. Doufám, že naše plány udržíme," doplnil viceprezident Hyundai Motor Europe Allan Rushforth. Přiznal, že například po zrušení šrotovného v Německu, kde má podle něj Hyundai třicetiprocentní podíl na trhu aut, se růst objednávek zpomalil.

Závod v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, do jehož stavby největší jihokorejská automobilka Hyundai Motor Company investovala miliardu eur (zhruba 25 miliard Kč), má nyní výrobní kapacitu 200.000 vozů. V továrně zatím našlo práci asi 2000 lidí, dalších 4000 pracovních míst vzniklo u dodavatelských firem. Do roku 2011 rovněž společnost plánuje zavést třísměnný provoz a tím zvýšit počet přímých pracovních míst na 3500 a počet nepřímých míst na 7500, tedy v součtu celkem 11.000.

Podle Veroniky Jakubcové z Hyundai má HMMC nejmenší podíl zahraničních zaměstnanců (95 procent jsou Češi), podíl komponentů vyráběný v ČR je dle vyjádření Petra Vaňka je mezi 65 až 70 procenty. Zajímavé je, že ačkoliv v létě drtivá většina výrobních závodů u nás i v Evropě v důsledku ekonomické krize své zaměstnance propouštěla, HMMC naopak díky zavádění druhé pracovní směny pracovní sílu nabírala.

Společně s automobilkou Hyundai vstoupily do České Republiky i další, převážně korejské společnosti vyrábějící a dodávající díly pro zde produkované modely. Patří mezi ně MOBIS Automotive, Donghee, Dymos (výrobce automobilových sedadel), Sejong (dodává tlumiče a výfukové systémy), Plakor (výroba plastových dílů), Sungwoo Hitech a další. Říci, co je a co není české auto, je v dnešním světě dost obtížné, ale vozy Hyundai alespoň z velké části na českém nebo slovenském území vznikají.

V nošovické lisovně se z plechů od firmy Arcelor vyrábí 18 karosářských dílů a stejný počet dílů se vyrábí i pro model i30 cw. Z těchto dílů jsou shodné pouze přední kapoty, přední blatníky a přední dveře, zatímco ostatní díly jsou odlišné. Malé karosářské části a výztuhy se dovážejí do firmy Sungwoo Hitech, sídlící v Ostravě-Hrabové. Karoserie vznikají svařením dílů ve svařovně a dále pokračují na povrchové úpravy.

K autu patří také podvozek, pro který vznikají komponenty ve společnosti MOBIS Automotive Czech, jejíž sídlo je v areálu HMMC a také ve firmě Donghee Czech z Českého Těšína. Ze Slovenska se dovážejí benzinové motory 1.4 CVVT i 1.6 CVVT a také turbodiesel 1.6 CRDi, zatímco benzinový motor 2.0 CVVT putuje do Nošovic až Koreje.

Přímo v Nošovicích se vyrábějí manuální převodovky pro benzinové motory s objemy 1,4 l, 1,6 l a 2,0 l a pro turbodiesel 1.6 CRDi. Tyto manuální převodovky se také vyvážejí do výrobního závodu na Slovensku a malá část i do Ruska. Automatické převodovky jsou dováženy z Koreje. Na jediné výrobní lince může vznikat až osmi typů vozů.

Mateřská Hyundai Motor Company, založená roku 1967, tvoří v současnosti koncern Hyundai-Kia Automotive Group, který zahrnuje přes dvě desítky přidružených automobilových společností a organizací a od roku 2007 je na páté pozici mezi celosvětově největšími automobilovými výrobci. Společnost zaměstnává přibližně 75.000 lidí po celém světě a v roce 2008 prodala asi 2,8 milionu vozů s celkovou výší prodeje za 25,6 miliardy USD.

Aleš Jungmann
Diskuze (7)
28. 9. 2009 09:05
Re: Výzkum, vývoj , marketing....
Skôr je problém v tom, že tých odborníkov nezaplatíš, preto ich nezoženieš. Ponúkni im adekvátnejšie ohodnotenie, a nebudú utekať za hranice... ;-)
25. 9. 2009 17:32
Re: Výzkum, vývoj , marketing....
Problém je spíš v tom, že Čechy do výzkumu a vývoje neseženeš. Možná tak do nějakého sociologického, tam máme odborníku dost.
25. 9. 2009 16:56
Re: Joooj
šéfov je dosť, len robiť už nebude mať kto... ;-\
25. 9. 2009 16:56
Re: Výzkum, vývoj , marketing....
Aj to sa môže zmeniť. Nemecké mozgy sú síce z najlepších, ale aj z najdrahších, a napríklad Volkswagen škrtá vývojové kapacity kde sa len dá, a necháva si iba to, čo musí.
Ak jeden týždeň komunikuješ so skupinou konštruktérov z materského závodu, a o ďalších pár dní sa ozve jeden rádoby technik-manažér, že oddelenie rozpustili a problematiku má na starosti on, tak už sa niečo deje. Náklady na vývoj sú hodne vysoké aj kvôli drahým ľuďom (vraj 4-7 tis. Eur mesačne), a tak sa dá predpokladať, že postupne sa aj tieto veci, aspoň čiastočne, presunú do lacnejších regiónov.
Avatar - freeman
25. 9. 2009 15:02
Re: Výzkum, vývoj , marketing....
Plný súhlas s tvojim názorom. :yes: