Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai Tucson 48V a Plug-in Hybrid: Dva koncepty nového SUV s elektromotory

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Podobu nového Tucsonu už známe. Hyundai do Švýcarska přivezl dvě hybridní studie postavení na jeho základě.

Je zajímavé, že se auta stále jmenují Tucson, v Ženevě vystavuje konvenční sourozence v evropské premiéře pod tímto globálním názvem a o setrvání u stávajícího evropského označení ix35 vůbec nemluví. A k nim přidal ještě dva hybridní prototypy. Oba vozy pochopitelně slouží jako pojízdné laboratoře, ale není vyloučeno, že se s něčím podobným setkáme během pár let v sériové výrobě.

Palubní elektrická síť Tucsonu 48V Hybrid Concept. jak už jeho název napovídá, pracuje s 48 V místo dnes obvyklých dvanácti. Akumulátor je lithium-iontový. Pod kapotou najdeme ale samozřejmě i elektromotor s výkonem 10,3 kW a konvenční čtyřválcovou vznětovou pohonnou jednotku objemu 2.0 l/100 kW. Ta je spojena se šestistupňovou přímo řazenou skříní. Celkově má řidič k dispozici 110 kW a hlavně točivý moment 413 N.m, což znamená, že auto brzdou provozu určitě nebude. Do ovzduší vypustí každý kilometr jen 109 g CO2.

Místo klasického startéru má hybrid ještě jeden elektromotor HSG (Hybrid Starter Generator). Ano, zastává funkci klasického spouštěče a generátoru. Na něj napojený start-stop ISG funguje tak, že diesel automaticky startuje s minimálním hlukem a vibracemi. Generátor během zpomalování dobíjí v úvodu zmíněnou baterii. Lehkému systému, který zvyšuje hmotnost auta jen o 20 kg, nechybí ani invertor a nízkonapěťový převaděč DC/DC.

Srdcem Tucsonu Plug-in Hybrid není naftový dvoulitr, nýbrž menší agregát o objemu 1,7 l s výkonem 85 kW. Ten je spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou pohánějící přední nápravu. Vzadu uložená elektrická pohonná jednotka dává dalších 50 kW, největší výkon soustavy činí 135 kW a točivý moment vrcholí 474 N.m. Li-Pol akumulátor s kapacitou 10,7 kWh dá dobíjet z běžné elektrické zásuvky. Auto s ním ujede na elektřinu více než 50 km, ve městě se může takový „tichošlápek“ hodit, jen chodci pořád nejsou na tiché bzučení zvyklí. Evropská metodika sráží hodnotu vypouštěných emisí na maximálně 48 g/km.

Vzhledem k rozmístění obou agregátů je jasné, že tenhle Tucson je čtyřkolkou bez mechanické vazby. V režimu ZEV (Zero Emission Vehicle) zabírá zase pouze zadní náprava, samostatně funguje v závislosti na jízdní situaci i ta přední, případně v módu 4WD obě dohromady. Režim Auto kombinuje dostupné zdroje hnací síly, ale dbá na úspornost, Sport taktéž, u něj je však prioritou samozřejmě výkon a nikoli nízké provozní náklady.

JAKE.AUTO.CZ: Hyundai ix35 (přehled testů a dalších článků)

Aleš Dragoun
Diskuze (5)
Avatar - MGRR
4. 3. 2015 21:08
TATA HEXA
Toto je zajímavé :-)

https://www.google.de/search?q=tata+he… />
[odkaz]
Avatar - flyboyeda
4. 3. 2015 20:17
Re: Proč to má koberečky z i40 ?
Aha, tak to jó
4. 3. 2015 20:06
Re: Proč to má koberečky z i40 ?
Protože to je i40 jak píše chester
foto: [odkaz]
Avatar - flyboyeda
4. 3. 2015 20:01
Proč to má koberečky z i40 ?
:-)
4. 3. 2015 18:22
Cvarga, opravte si fotogaleriu...
Mate tam foto interieru z i40.
Opat zavadzate...