Jack Brabham: Trojnásobný mistr světa F1 odešel do závodnického nebe

 

Včera 19. května 2014 ráno zemřel ve svém domě v australském Gold Coast trojnásobný mistr světa formule 1 Jack Brabham. Bylo mu 88 let.

John Arthur Brabham (tak se skutečně jmenoval, Jack je přezdívka) se narodil 2. dubna 1926 v Hurstville nedaleko Sydney. Byl druhým šampionem královské disciplíny po Miku Hawthornovi, který mluvil anglicky. Zároveň se však stal prvním jezdcem, který mistrovství světa vyhrál na voze s motorem před zadní nápravou. A pochopitelně i prvním Australanem a „ostrým hochem z kolonií“. Jenže daleko důležitější je ještě jiný primát: byl a stále je jediným pilotem, který získal titul na monopostu se svým jménem!

Mistrem světa se stal původně letecký mechanik celkem třikrát, v letech 1959 a 1960 na Cooperu, v roce 1966, tedy ve čtyřiceti letech (!) porazil konkurenci ještě jednou na zelenožlutém Brabhamu. Dlouho tak byl po Fangiovi druhým nejúspěšnějším pilotem F1 v počtu titulů, vyrovnali se mu později Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet a Ayrton Senna. Jen Alain Prost, Sebastian Vettel a Michael Schumacher jich kromě legendárního Argentince mají více. V MS debutoval v roce 1955 v Grand Prix Velké Británie na Cooperu, do Albionu přesídlil, aby byl blíže evropským závodům. Ale to už měl za sebou hodně tvrdou australskou školu na škvárových oválech s midgety. Startoval ve 128 Grand Prix, z nichž 14 vyhrál a odvezl si celkem 31 vavřínových věnců. Na nejvyšším stupínku stál poprvé v Monaku 1959 a naposledy v Jihoafrické republice o jedenáct let později. Bylo mu čtyřiačtyřicet, což znamenalo už tehdy dost a závodící kolegové mu říkali „dědek“, ale spíše z legrace. Kvalifikačních triumfů získal třináct a nejrychlejších kol o jedno méně.

Kariéru ve F1 sice ukončil už po sezóně 1970, ještě před deseti lety však jezdil závody historiků. Jeho doménou byla sice formule 1, ale celkem čtyřikrát se pokusil o úspěch v Indianapolis a velmi rád jezdil i doma v Austrálii zimní Tasmánskou sérii, kterou však nikdy celkově nevyhrál (jednou druhý, dvakrát třetí, celkem 5 vítězství). Kromě zmíněných značek sedal i vozy Maserati a Lotus, vesměs vlastní. Závodů F1, které jsou dnes považovány za nemistrovské, vyhrál šestnáct!

Vozy Brabham byly nepřetržitými účastníky mistrovství světa F1 v letech 1962-1987, po sezónní pauze se vrátily ještě v období 1988-1992. Zkratka BT v typovém označení vozů znamenala nejen zakladatele, ale i Rona Tauranaca, přítele a konstruktéra. „Black Jack“ se na vzniku podílel též. Firma s původním názvem Motor Racing Developments sídlila v britském Milton Keynes a až do začátku 70. let byla největším výrobcem závodních aut s odkrytými koly na světě, vzniklo jich na pět stovek. Brabham ji pak prodal Berniemu Ecclestonovi, v posledním období se ale vlastníci střídali jak na běžícím pásu. Přesto jezdcům patřily ještě další tři tituly: Denny Hulme jej vybojoval v roce 1967, Brazilec Nelson Piquet v letech 1981 a 1983. Tehdy už měl za zády jako první v historii přeplňovaný motor BMW. Pohár konstruktérů získal tým dvakrát (1966 a 1967) a ve 402 Grand Prix dosáhl 35 vítězství. Na Brabhamu absolvovala tři kvalifikační tréninky i zatím poslední žena, Italka Giovanna Amati (1992), supernízký nepovedený BT55 se bohužel stal osudným Eliu de Angelisovi, který zahynul při testech na okruhu Le Castellet 15. května 1986.

Závodili i tři Brabhamovi synové z prvního manželství (Geoff, Gary a David), Geoff málem startoval v GP Austrálie 1987, ale nakonec dostal přednost Stefano Modena. Gary a David se do F1 dostali. Rodinná dynastie však pokračuje díky dvěma vnukům, Matthewovi a Samovi. Skon oficiálně včera oznámil právě nejmladší syn David: „Je to velmi smutný den pro všechny z nás. Můj otec zemřel v klidu doma dnes ráno ve věku 88 let. Žil neuvěřitelný život, dosáhl více než si kdokoli jiný dokázal představit. Bude žít i nadále skrze své ohromující dědictví, které nám zde zanechal.“. Sir John Arthur „Jack“ Brabham, který za své sportovní úspěchy získal nižší šlechtický titul OBE (Officer Of The Order Of The British Empire – důstojník Řádu britského impéria), skonal při snídani s manželkou Margaret na selhání jater. Čest jeho památce!

Psali jsme: Sir Jack Brabham vs. Brabham Racing: Veterán formule 1 zvažuje žalobu za zneužití jména

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané obvinili Rusku z Petrohradu, měla se vměšovat do blížících se voleb Američané obvinili Rusku z Petrohradu, měla se vměšovat do blížících se voleb

Americké úřady obvinily Rusku žijící v Petrohradu ze…

Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma

Předsednictvo ČSSD v Hradci Králové podpořilo předsedu…

Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun

Ukrajina se dohodla s Mezinárodním měnovým fondem (MMF)…

Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům

Německá automobilka Daimler dnes varovala, že její…

 
Zdroj: JackBrabham.com

Štítky Lotus Maserati Formule 1

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Dnes 18:50

Koncepce s motorem vzadu znamená, že už léta má Porsche 911 charakteristický tvar karoserie. A přesto auto původně mělo vypadat hodně jinak...




Blesk.cz

Odborníci Blesku: Důchody, nemocenská, mateřská i ošetřovné! Jak získat peníze od státu?

Odborníci Blesku: Důchody, nemocenská, mateřská i…

POZOR! Už v úterý 23. října můžete volat odborníkům z České správy sociálního zabezpečení. S čím vám můžou…

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Víkend definitivně ukončí krásné období babího léta s nadprůměrnými teplotami, která nás až na krátké epizody…

 

iSport.cz

Bojovník Marpo: Rytmuse sestřelím, proto ho potřebuju nenávidět

Bojovník Marpo: Rytmuse sestřelím, proto ho…

Největší akce v historii českých bojových sportů už se blíží. 27. prosince se uskuteční v pražské O2 Areně…

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez Bulíře přehrál Kometu 5:2

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez…

Návrat zkušeného střelce k výhře nestačil. V dresu třineckých hokejistů se poprvé v této sezoně objevil na ledě…

 

Reflex.cz

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je nezodpovědné a hloupé

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je…

Lidové noviny se před několika dny pochlubily se svým úlovkem – zveřejnily exkluzivní zprávu, že příslušníci…

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará dobrá ruční práce

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará…

Aktuální várka filmů je „stará“ na nejrůznější způsoby. Buď se jednotlivé tituly odehrávají před mnoha lety,…