Jack Brabham: Trojnásobný mistr světa F1 odešel do závodnického nebe

 

Včera 19. května 2014 ráno zemřel ve svém domě v australském Gold Coast trojnásobný mistr světa formule 1 Jack Brabham. Bylo mu 88 let.

John Arthur Brabham (tak se skutečně jmenoval, Jack je přezdívka) se narodil 2. dubna 1926 v Hurstville nedaleko Sydney. Byl druhým šampionem královské disciplíny po Miku Hawthornovi, který mluvil anglicky. Zároveň se však stal prvním jezdcem, který mistrovství světa vyhrál na voze s motorem před zadní nápravou. A pochopitelně i prvním Australanem a „ostrým hochem z kolonií“. Jenže daleko důležitější je ještě jiný primát: byl a stále je jediným pilotem, který získal titul na monopostu se svým jménem!

Mistrem světa se stal původně letecký mechanik celkem třikrát, v letech 1959 a 1960 na Cooperu, v roce 1966, tedy ve čtyřiceti letech (!) porazil konkurenci ještě jednou na zelenožlutém Brabhamu. Dlouho tak byl po Fangiovi druhým nejúspěšnějším pilotem F1 v počtu titulů, vyrovnali se mu později Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet a Ayrton Senna. Jen Alain Prost, Sebastian Vettel a Michael Schumacher jich kromě legendárního Argentince mají více. V MS debutoval v roce 1955 v Grand Prix Velké Británie na Cooperu, do Albionu přesídlil, aby byl blíže evropským závodům. Ale to už měl za sebou hodně tvrdou australskou školu na škvárových oválech s midgety. Startoval ve 128 Grand Prix, z nichž 14 vyhrál a odvezl si celkem 31 vavřínových věnců. Na nejvyšším stupínku stál poprvé v Monaku 1959 a naposledy v Jihoafrické republice o jedenáct let později. Bylo mu čtyřiačtyřicet, což znamenalo už tehdy dost a závodící kolegové mu říkali „dědek“, ale spíše z legrace. Kvalifikačních triumfů získal třináct a nejrychlejších kol o jedno méně.

Kariéru ve F1 sice ukončil už po sezóně 1970, ještě před deseti lety však jezdil závody historiků. Jeho doménou byla sice formule 1, ale celkem čtyřikrát se pokusil o úspěch v Indianapolis a velmi rád jezdil i doma v Austrálii zimní Tasmánskou sérii, kterou však nikdy celkově nevyhrál (jednou druhý, dvakrát třetí, celkem 5 vítězství). Kromě zmíněných značek sedal i vozy Maserati a Lotus, vesměs vlastní. Závodů F1, které jsou dnes považovány za nemistrovské, vyhrál šestnáct!

Vozy Brabham byly nepřetržitými účastníky mistrovství světa F1 v letech 1962-1987, po sezónní pauze se vrátily ještě v období 1988-1992. Zkratka BT v typovém označení vozů znamenala nejen zakladatele, ale i Rona Tauranaca, přítele a konstruktéra. „Black Jack“ se na vzniku podílel též. Firma s původním názvem Motor Racing Developments sídlila v britském Milton Keynes a až do začátku 70. let byla největším výrobcem závodních aut s odkrytými koly na světě, vzniklo jich na pět stovek. Brabham ji pak prodal Berniemu Ecclestonovi, v posledním období se ale vlastníci střídali jak na běžícím pásu. Přesto jezdcům patřily ještě další tři tituly: Denny Hulme jej vybojoval v roce 1967, Brazilec Nelson Piquet v letech 1981 a 1983. Tehdy už měl za zády jako první v historii přeplňovaný motor BMW. Pohár konstruktérů získal tým dvakrát (1966 a 1967) a ve 402 Grand Prix dosáhl 35 vítězství. Na Brabhamu absolvovala tři kvalifikační tréninky i zatím poslední žena, Italka Giovanna Amati (1992), supernízký nepovedený BT55 se bohužel stal osudným Eliu de Angelisovi, který zahynul při testech na okruhu Le Castellet 15. května 1986.

Závodili i tři Brabhamovi synové z prvního manželství (Geoff, Gary a David), Geoff málem startoval v GP Austrálie 1987, ale nakonec dostal přednost Stefano Modena. Gary a David se do F1 dostali. Rodinná dynastie však pokračuje díky dvěma vnukům, Matthewovi a Samovi. Skon oficiálně včera oznámil právě nejmladší syn David: „Je to velmi smutný den pro všechny z nás. Můj otec zemřel v klidu doma dnes ráno ve věku 88 let. Žil neuvěřitelný život, dosáhl více než si kdokoli jiný dokázal představit. Bude žít i nadále skrze své ohromující dědictví, které nám zde zanechal.“. Sir John Arthur „Jack“ Brabham, který za své sportovní úspěchy získal nižší šlechtický titul OBE (Officer Of The Order Of The British Empire – důstojník Řádu britského impéria), skonal při snídani s manželkou Margaret na selhání jater. Čest jeho památce!

Psali jsme: Sir Jack Brabham vs. Brabham Racing: Veterán formule 1 zvažuje žalobu za zneužití jména

Spolupracujeme s TipCars.com
Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy Ford vyhodil ředitele, automobilka nestíhá sledovat trendy

Americká automobilka Ford Motor dnes potvrdila, že…

Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ Ať dozorčí rada schvaluje také investice našich dcer, navrhuje vedení ČEZ

Vedení energetické společnosti ČEZ navrhuje úpravou…

Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice Praha nepotřebuje druhou Blanku, stačí krátký tunel, tvrdí pražská Trojkoalice

Pražští zastupitelé za Trojkoalici nesouhlasí s variantou…

 
Zdroj: JackBrabham.com

Štítky Lotus Maserati Formule 1

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit Test ojetiny: Peugeot 407 je mechanicky odolný, ale umí i zazlobit

Ojeté Peugeoty 407 pořídíte od 70 tisíc korun. Na co si…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Fiat 500L má po faceliftu: Více stylu a konektivity pro retro MPV

Dnes 15:56

Nejprostornější zástupce řady 500 se po pěti letech od premiéry dočkal modernizace. A ta je výrazná, Fiat na inovované 500L použil 40 % nových dílů.




Blesk.cz

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli vzkaz kameníků z roku 1888

Překvapení při opravě Staroměstské radnice: Našli…

Vzácný objev učinili restaurátoři ve věži Staroměstské radnice, která nyní prochází rekonstrucí. V arkýři kaple…

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela se dojetím

Nenalíčená Marta Jandová na kraji světa: Rozbrečela…

Zpěvačka Marta Jandová (43) vyrazila na dovolenou společně se svojí rodinou. Sympatická hudebnice podnikla túru…

 

iSport.cz

Barcelona hledá trenéra. Enriqueho má nahradit kouč z Bilbaa

Barcelona hledá trenéra. Enriqueho má nahradit kouč z Bilbaa

Novým trenérem fotbalistů Barcelony se podle španělských médií stane Ernesto Valverde, který vedl uplynulé čtyři…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…