Jack Brabham: Trojnásobný mistr světa F1 odešel do závodnického nebe

 

Včera 19. května 2014 ráno zemřel ve svém domě v australském Gold Coast trojnásobný mistr světa formule 1 Jack Brabham. Bylo mu 88 let.

John Arthur Brabham (tak se skutečně jmenoval, Jack je přezdívka) se narodil 2. dubna 1926 v Hurstville nedaleko Sydney. Byl druhým šampionem královské disciplíny po Miku Hawthornovi, který mluvil anglicky. Zároveň se však stal prvním jezdcem, který mistrovství světa vyhrál na voze s motorem před zadní nápravou. A pochopitelně i prvním Australanem a „ostrým hochem z kolonií“. Jenže daleko důležitější je ještě jiný primát: byl a stále je jediným pilotem, který získal titul na monopostu se svým jménem!

Mistrem světa se stal původně letecký mechanik celkem třikrát, v letech 1959 a 1960 na Cooperu, v roce 1966, tedy ve čtyřiceti letech (!) porazil konkurenci ještě jednou na zelenožlutém Brabhamu. Dlouho tak byl po Fangiovi druhým nejúspěšnějším pilotem F1 v počtu titulů, vyrovnali se mu později Jackie Stewart, Niki Lauda, Nelson Piquet a Ayrton Senna. Jen Alain Prost, Sebastian Vettel a Michael Schumacher jich kromě legendárního Argentince mají více. V MS debutoval v roce 1955 v Grand Prix Velké Británie na Cooperu, do Albionu přesídlil, aby byl blíže evropským závodům. Ale to už měl za sebou hodně tvrdou australskou školu na škvárových oválech s midgety. Startoval ve 128 Grand Prix, z nichž 14 vyhrál a odvezl si celkem 31 vavřínových věnců. Na nejvyšším stupínku stál poprvé v Monaku 1959 a naposledy v Jihoafrické republice o jedenáct let později. Bylo mu čtyřiačtyřicet, což znamenalo už tehdy dost a závodící kolegové mu říkali „dědek“, ale spíše z legrace. Kvalifikačních triumfů získal třináct a nejrychlejších kol o jedno méně.

Kariéru ve F1 sice ukončil už po sezóně 1970, ještě před deseti lety však jezdil závody historiků. Jeho doménou byla sice formule 1, ale celkem čtyřikrát se pokusil o úspěch v Indianapolis a velmi rád jezdil i doma v Austrálii zimní Tasmánskou sérii, kterou však nikdy celkově nevyhrál (jednou druhý, dvakrát třetí, celkem 5 vítězství). Kromě zmíněných značek sedal i vozy Maserati a Lotus, vesměs vlastní. Závodů F1, které jsou dnes považovány za nemistrovské, vyhrál šestnáct!

Vozy Brabham byly nepřetržitými účastníky mistrovství světa F1 v letech 1962-1987, po sezónní pauze se vrátily ještě v období 1988-1992. Zkratka BT v typovém označení vozů znamenala nejen zakladatele, ale i Rona Tauranaca, přítele a konstruktéra. „Black Jack“ se na vzniku podílel též. Firma s původním názvem Motor Racing Developments sídlila v britském Milton Keynes a až do začátku 70. let byla největším výrobcem závodních aut s odkrytými koly na světě, vzniklo jich na pět stovek. Brabham ji pak prodal Berniemu Ecclestonovi, v posledním období se ale vlastníci střídali jak na běžícím pásu. Přesto jezdcům patřily ještě další tři tituly: Denny Hulme jej vybojoval v roce 1967, Brazilec Nelson Piquet v letech 1981 a 1983. Tehdy už měl za zády jako první v historii přeplňovaný motor BMW. Pohár konstruktérů získal tým dvakrát (1966 a 1967) a ve 402 Grand Prix dosáhl 35 vítězství. Na Brabhamu absolvovala tři kvalifikační tréninky i zatím poslední žena, Italka Giovanna Amati (1992), supernízký nepovedený BT55 se bohužel stal osudným Eliu de Angelisovi, který zahynul při testech na okruhu Le Castellet 15. května 1986.

Závodili i tři Brabhamovi synové z prvního manželství (Geoff, Gary a David), Geoff málem startoval v GP Austrálie 1987, ale nakonec dostal přednost Stefano Modena. Gary a David se do F1 dostali. Rodinná dynastie však pokračuje díky dvěma vnukům, Matthewovi a Samovi. Skon oficiálně včera oznámil právě nejmladší syn David: „Je to velmi smutný den pro všechny z nás. Můj otec zemřel v klidu doma dnes ráno ve věku 88 let. Žil neuvěřitelný život, dosáhl více než si kdokoli jiný dokázal představit. Bude žít i nadále skrze své ohromující dědictví, které nám zde zanechal.“. Sir John Arthur „Jack“ Brabham, který za své sportovní úspěchy získal nižší šlechtický titul OBE (Officer Of The Order Of The British Empire – důstojník Řádu britského impéria), skonal při snídani s manželkou Margaret na selhání jater. Čest jeho památce!

Psali jsme: Sir Jack Brabham vs. Brabham Racing: Veterán formule 1 zvažuje žalobu za zneužití jména

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
Zdroj: JackBrabham.com
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…