Jaguar Land Rover: Nové čtyřválce už příští rok, ve hře je i tříválcový motor
Nová továrna roste ve středoanglickém městě Wolverhampton, které leží ve strategické poloze mezi závody skupiny Jaguar Land Rover v Castle Bromwich, Halewoodu a Solihullu. Díky tomuto projektu se pod kapoty Jaguarů a Land Roverů po dvou dekádách vrátí motory vlastní produkce. Stávající agregáty V6 a V8, ačkoliv se v případě zážehových motorů jedná o vlastní konstrukce, vznikají v továrnách Fordu – dieselové v Dagenhamu a benzinové ve vlastním závodě v rámci areálu Ford Bridgend Engine Plant.
Jako první se do prodeje dostane vznětový čtyřválec, a to už v roce 2014. Postupně nahradí všechny verze 2,2litrového motoru, který pochází ze společného vývoje Fordu a PSA – TD4/110 kW, SD4/140 kW a 2.2D/120 nebo 147 kW. Dalších 18 měsíců potrvá, než světlo světa spatří zážehový čtyřválec. Ten nahradí přeplňovaný dvoulitr od Fordu (177 kW).
Oba motory budou mít stejnou základní architekturu. Zdvihový objem bude kolem 2,0 litru, shodná bude rozteč válců, zaměnitelnými díly bude kliková hřídel a olejová vana. Tato opatření zjednoduší výrobu, sníží náklady a přinesou flexibilitu, kdy továrna bude moci pružně reagovat na změnu poptávky po benzinových a dieselových motorech. Kapacita výrobních linek bude 300 tisíc motorů ročně. Vzhledem k tomu, že loni skupina prodala 375 tisíc aut, letos zřejmě překoná metu 400 tisíc a výhledově chce zvýšit produkci až na 600 tisíc, počítá automobilka i s jinými motory než jen novými čtyřválci. Zkušební provoz továrny bude zahájen na jaře.
Dohled nad vývojem motorů v létě převzal Wolfgang Ziebart, který k Jaguar Land Rover přešel od BMW. Tam pracoval v podobných pozicích 23 let. V rozhovoru pro Automotive News prozradil, že automobilka nevylučuje ani tříválcové motory. Přiznává, že výrobní náklady takové pohonné jednotky jsou vyšší než u čtyřválce, ale pokud by menší motory (benzinové i dieselové) dosáhly potřebného výkonu, stanou se reálnou alternativou. Rozhodujícím faktorem pro jejich vývoj je samozřejmě intenzita, s jakou úřady tlačí na snižování normované spotřeby.
Značky Jaguar a Land Rover se cestou zmenšování motorů už vydaly. Prvním agregátem, který to „má spočítané“, je atmosférický osmiválec. Ten se aktuálně dodává jen do modelů Range Rover a Jaguar XK, v ostatních řadách jej již nahradil přeplňovaný třílitrový šestiválec.