Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jaguar XF a XJ bude mít čtyřkolku od Land Roveru

David Bureš
Diskuze (50)
Testování pohonu všech kol Jaguaru trvalo 18 měsíců.

Jaguar oznámil, že XF a XJ modelového roku 2013 budou nabízeny se systémem pohonu všech kol. Ten bude k dispozici v kombinaci s nově nabízeným benzinovým motorem 3,0 V6 Supercharged (250 kW) a osmistupňovým automatem ZF.

Verze 4x4 byly vyvíjeny ve spolupráci se sesterskou automobilkou Land Rover. Podle Jaguaru pohon všech kol zlepší schopnosti auta v nepříznivých povětrnostních podmínkách. Cílem vývojářů bylo, aby se proti provedení s poháněnými zadními koly nezhoršila jízdní kvalita, agilita a radost z jízdy.

Za běžných podmínek jsou poháněna zadní kola, pokud je to však třeba, točivý moment je poslán také na kola přední, a to maximálně v poměru 50:50 mezi nápravy. Jádrem systému 4x4 je vícelamelová spojka v olejové lázni.

O přerozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy rozhoduje Transfer Case Control Module (TCCM) na základě monitorování přilnavosti vozovky a pokynů řidiče.

Jaguary s pohonem 4x4 disponují novým předním rámem, příčníkem, úchyty motoru a výfukovým potrubím. Jinak nastavena je řídicí jednotka motoru. Přepracováno bylo přední i zadní zavěšení, které používá nové pružiny a tlumiče. Vpředu jsou dále nové stabilizační tyče, které se u XJ objevují i vzadu.

Systém Jaguar Drive Control může řidič přepnout do zimního módu. V tomto případě je automobil dopředu varován, že jeho kola mohou prokluzovat. Na přední nápravu je tedy poslána část točivého momentu.

Jaguar systém pohonu všech kol testoval 18 měsíců na různých površích. Prototypy jezdily také v testovacím centru Land Roveru u švédského města Arjeplog, ležícího nedaleko severního polárního kruhu. Díky zdejším extrémním podmínkám je Arjeplog ideálním místem pro testování pohonu všech kol.

Na severu Švédska se vozy testují nejen na zamrzlém jezeře, ale také na speciální vyhřívané vozovce. Ta simuluje místa, kde na části silnice je led a na části suchý asfalt.

XF 4x4 a XJ a 4x4 jsou v současnosti určeny pro trhy s levostranným řízením. Objeví se tak v nabídce na trzích v kontinentální Evropě, Číně nebo USA. Britští zákazníci se této verze dočkají pouze v případě velkého zájmu.

Jaguar - technická data verzí 4x4 a 4x2
ModelXF 3,0 V6 S/C AWDXF 3,0 V6 S/C RWDXJ 3,0 V6 S/C AWDXJ 3,0 V6 S/C RWD
Motor2995299529952995
Převodovka8A8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]2995299529952995
Válce/ventily6/46/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]250/6500250/6500250/6500250/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/3500-5000450/3500-5000450/3500-5000450/3500-5000
Max. rychlost [km/h]250250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,45,96,45,9
Komb. spotřeba [l/100 km]9,89,49,89,4

David Bureš
Diskuze (50)
Avatar - Sysoj Psojič
20. 8. 2012 17:23
Re: 4x4
M56x je ale paráda. Škoda, že u nás nelze koupit :no:
18. 8. 2012 10:05
Re: 4x4
jj, je tak. Nejčitelnější je vždy mechanicky systém. Ale rozhodně to neznamená, že nejlepší, všechno má totiž svoje.
O tom jak funguje x-drive atd. více tady:
[odkaz]
18. 8. 2012 09:26
Re: Trefa
Ano, ak ta 4x4 neberou, tak som to zle formuloval ;-) , v kazdom pripade vdaka!
18. 8. 2012 05:58
Re: zastaralé
jojo, ty testére >:-[]
Avatar - PeterLuk
17. 8. 2012 21:50
Re: 4x4
On už má to isté, aspoň pokiaľ viem. Je totiž postavený na báze súčasného Freelandru.