Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak funguje Uber? Vše, co o noční můře taxikářů potřebujete vědět

Stanislav Kolman
Diskuze (17)
O Uberu jste v posledních týdnech zcela jistě slyšeli. Jaká je s aplikací spojena problematika a co je důležité vědět z pohledu cestujícího a řidiče?

Služba Uber je v posledních měsících stále frekventovanějším tématem a pro běžné taxislužby doslova trnem v oku. Jedná se o alternativní přepravní platformou, jejímž středobodem je mobilní aplikace pro iOS, Android i Windows Phone. A proč vlastně ten humbuk kolem? Regulérní taxikáři musí před startem takového povolání projít poměrně náročnými zkouškami, včetně testu z místopisu. Na úspěšné složení navíc mají jen tři pokusy, a pokud se to ani v závěrečném nepovede, už nikdy šanci na „reparát“ nedostanou.

Uber od svých řidičů nic takového nevyžaduje. Uživatel se jen zaregistruje a splní-li stanovené podmínky, může doslova ze dne na den začít vydělávat. To se taxislužbám nelíbí a pořádají proto masivní protesty. Třeba jako ten poslední, kdy zcela ucpali cestu na ruzyňské letiště. Praha zatím alternativnímu způsobu přepravy zůstává otevřená, avšak v Brně už došlo k jeho zákazu. Proti sobě tak stojí dvě strany – jedni Uber chápou jako součást sdílené ekonomiky, druzí jej považují za nelegální a žádají úplný zákaz.

Uber vznikl v roce 2009, o rok později intenzivně pracoval na zisku finančních prostředků a objevila se první beta verze. Pro představu připomeňme, že v té době jste službu mohli obsluhovat ze zcela nového iPhonu 4. Oficiální představení aplikace proběhlo až závěrem roku 2011 v San Franciscu. Od té doby se působnost společnosti postupně rozrůstala do dalších destinací ve Spojených státech. Prvním podporovaným místem v Evropě se stala Paříž, na český trh firma vstoupila v srpnu 2014. Tři roky od spuštění využívá službu v Praze zhruba 14 % obyvatel a další lidé v 632 městech po celém světě.

Video se připravuje ...

Uberem jako zákazník

Nejprve se na službu Uber podívejme z pohledu zákazníka, tedy někoho, kdo se potřebuje dostat z místa A do místa B. K využití této platformy musíte být na Uberu zaregistrováni. Pak už vám stačí jen chytrý telefon se stejnojmennou mobilní aplikací. Vyberete místo vyzvednutí a cílovou destinaci. Zde se také dozvíte odhadovanou cenu cestovného a informace o řidiči, včetně jména, fotografie a podrobností o automobilu. Platit lze po spárování karty přímo z mobilní aplikace, případně hotově. Při jízdě s dalšími uživateli Uberu navíc můžete částku rozpočítat i mezi ostatní.

Ještě před jízdou samotnou lze volit mezi třemi různými službami Uberu. Jde o UberPOP, UberSelect a UberBlack. První je absolutním základem, jenž je také ekonomicky nejvýhodnější. Nemáte ale zaručen reprezentativní vůz. Může pro vás přijet Tesla Model S, ale i několik let stará ojetinka. Za volantem je zpravidla člověk, který si řízením jen příležitostně přivydělává. UberBlack je opakem, jenž garantuje vůz vyšší střední až vyšší třídy. Maximální stáří aut této služby je pět let a licencovaný řidič je navíc vždy oblečen v obleku. Služba je však logicky znatelně dražší. UberSelect pak nabídne jakýsi mezistupeň. Slibuje zánovní vůz střední třídy, za jehož volantem sedí zkušený a znalý řidič.

Ceník Uberu dle webu www.ubertaxi.cz
UberPOP UberSelect UberBlack Běžné taxi
Cena za jeden kilometr 9,90 Kč 13 Kč 27 Kč 24 Kč
Cena za jednu minutu 3 Kč 4,50 Kč 6 Kč 0 Kč
Nástupní sazba 25 Kč 30 Kč 40 Kč 40 Kč
Minimální jízdné 55 Kč 60 Kč 150 Kč -
Z letiště do centra (Praha) 300 Kč 400 Kč 650 Kč 450 Kč

Pozor na storno poplatky. Může se vám stát, že již objednanou jízdu budete náhle potřebovat zrušit. I s tím mobilní aplikace počítá a krok je to snadný. V některých případech vám však může být naúčtován storno poplatek v hodnotě kolem sto až dvě stě korun. Řidiči, který již vyrazil na místo, se tím kompenzuje ztracený čas. Bezplatně lze jízdu zrušit do dvou až pěti minut od objednání. Naopak právo zrušit jízdu bezplatně máte ve chvíli, kdy se řidič oproti plánovanému příjezdu opozdí o více než pět minut. Vy zase na smluveném místě musíte být v daný čas, maximálně o dvě minuty později, jinak vám hrozí sankce.

Uberem jako řidič

Dostáváme se k další zásadní kapitole Uberu, tentokrát z pohledu řidiče. Jak jsme zmiňovali výše, na rozdíl od běžných taxislužeb je začlenění se do flotily o poznání jednodušší. Klíčem je úvodní registrace na oficiálním webu, kde zájemce vyplní osobní údaje a město, v němž chce působit. Zvolí také, jestli je profesionál či licencovaný řidič. Zásadní podmínkou je trestní bezúhonnost a věk minimálně 21 let.

Dalším bodem jsou podrobnosti o autě. Důležitou podmínkou je, že vůz nesmí být starší deseti let. Následuje nahrání všech důležitých dokumentů, včetně technických průkazů, protokolu o platné technické prohlídce či výpisu z bodového hodnocení řidiče. Zapomenout nesmíme ani na nutnost registrace na finančním úřadě jako osoba identifikovaná k dani (čímž získáte vlastní DIČ). Každý měsíc je pak vaší povinností podávat finančnímu úřadu hlášení o příjmech. Následně už jen čekáte na schválení ze strany Uberu, žádost je zpravidla vyřízena v řádu desítek hodin.

Je ve vašem zájmu se ke všem cestujícím chovat zdvořile, jelikož uživatelé vás v aplikaci mohou ohodnotit. A řidič s drtivou většinou negativních ohlasů opravdu nepůsobí reprezentativně. Velkou výhodou členství mezi řidiči Uberu jsou slevy, které společnost pro své „svěřence“ zařídila. Jde například o myčky či servisy, ale třeba i prodejny s náhradními díly nebo pomoc s vedením účetnictví.

Je to bezpečné?

Na spoustu lidí působí přeprava zprostředkovaná mobilní aplikací nedůvěřivě. Není divu, že Uber je populární zejména u mladé generace. I proto se tvůrci snaží službu neustále zlepšovat a přesvědčit tak k jejímu užívání více a více uživatelů.

Chráněny jsou obě strany. Řidič má jistotu, že objednávka není anonymní, každý si před jejím uskutečněním musí založit účet. Cestující může zaplatit v hotovosti, ale řidič nemusí řešit strasti s nedostatkem drobných. Tomu, kdo si cestu objednal, se zbylé peníze připíšou na účet ve formě kreditů, které následně využije při další jízdě.

Pro cestující zase může být potěšující sdílení času příjezdu. Ihned po usednutí do vozu můžete komukoliv poslat odkaz s předpokládaným časem příjezdu a druhá strana ví, kdy vás očekávat. Obavy nemusíte mít ani ze záporného hodnocení řidiče. Pokud vám něčím nevyhovoval, lze to dát najevo i anonymně. Důležité je i skrývání telefonních čísel. Uber na mnoha místech využívá technologii, díky které můžete řidiče kontaktovat, aniž by se dostal k vašim osobním údajům. Netřeba připomínat, že při jízdě jste neustále pod dohledem GPS. Uber tedy vždy ví, kdo je za volantem a kam s vámi zrovna jede.

Stanislav Kolman
Diskuze (17)
19. 10. 2017 16:48
Re: Uber, politikove a auto.cz
Jseš natvrdlý? Každý ví že Uber je from USA. Sice už každý neví že sídlo Uberu v CZ je situováno do Holandska takže tady daně neplatí , ale nešť. Já reagoval hlavně na tohle "Ale hledat diry v zakone, ohybat pravo, prichazet na skulinky a zalozit si na tom business, je nechutne." a tohle "Politikove toto prostredi umoznuji a maji radny kus masla na hlave take, podstatny ale je moralni rozmer at uz firmy Uber nebo serveru auto.cz, ktery tuto cizi "spolecnost na hrane" podporuje cistym PR". Btw Uber ve spoustě evropských státu službu POP používat nesmía promptně ji nahradil službou CAB která de facto je velmi podobná Liftagu, Jenže v Čechách se o tom ani neví tedy nechce vědět.
18. 10. 2017 22:57
Kdo je noční můra
Uber je noční můra taxikářů, asi jako Kolman je noční můra šéfredaktorů... >:D
Avatar - wakantanka
18. 10. 2017 19:28
Re: Uber, politikove a auto.cz
On ten Uber vymysleli v Cechach? No to su mi veci ... :-)
18. 10. 2017 12:40
Re: Prečo nie?
Podnikam poctive a slusne a presto mi Uber bere zakazniky. Zadni taxikari na hlavaku me nezajimaji. Proc by meli? Vzdyt s nimi nemam nic spolecneho. To je problem magistratu a dalsich uradu ze si s nimi nedokazi poradit.

Proc navic porovnavas taxi zastavene na ulici s taxisluzbou privolanou pres aplikaci - Uber? On te taxikar privolany pres aplikaci/dispecink nejak okrade? Nemyslim si. A pokud ano, uz davno ma kazda taxisluzba gps souradnice trasy a vykompenzuji ti to uplne stejne jako Uber.

Neplet jablka a hrusky. Neni mozne aby dva lidi delali to same a pro kazdeho platily jine podminky. To je to, o co tu jde. Kvalita/nekvalita taxikaru a jejich aut, okradani atd. jsou zas jine, nesouvicejici problemy. A mimochodem, Uberu se tykaji uplne stejne. Nikdo nebude proti Uberu mit nic, pokud bude dodrzovat to, co ma. Jenze pak uz holt nebude tak levny.

18. 10. 2017 12:15
Re: Děfky prodejný
No a co? Je dobře že se třeba někdo s medii postaví za Uber. Ty zlodějský zmr*di taxikářský si myslí že sou nějaka honorace a že si budou dělat co chtějí?! :yes: :yes: :yes: