Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Soud zakázal Uberu provozovat v Brně taxislužbu

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 18. 4. 2017 • 18:25
12
Krajský soud v Brně zakázal společnosti Uber předběžným opatřením provozovat v Brně taxislužbu za podmínek, za jakých ji nyní nabízí. Podle soudu porušuje několik ustanovení zákona, který provoz taxi upravuje.

Nesmí poskytovat službu v případech, že řidiči k tomu nebudou mít oprávnění, auto není označené jako taxi a nenese název společnosti či nemá taxametr. Vyplývá to z usnesení, které novinářům poskytlo vedení města. Uber je musí začít dodržovat ve chvíli, kdy bude přeloženo do holandštiny a doručeno vedení společnosti. Uber zatím rozsudek nedostal, proto se k němu nechce vyjadřovat. Mluvčí firmy Miroslava Jozová ČTK pouze řekla, že se firma odvolá.

Podnět k soudu podala společnost Lido Taxi Radio, město bylo přidruženým účastníkem řízení. Uber může podat odvolání, které však nebude mít odkladný účinek.

Uber, který poskytuje taxislužbu v mnoha zemích světa a mnohde se dostal do sporu s místními samosprávami, začal fungovat od února i v Brně. Tvrdil, že není taxislužba, ale spolujízda a poskytuje službu v souladu s evropskými směrnicemi.

Služba funguje tak, že si zákazník pomocí mobilní aplikace zadá požadavek. Po svezení se mu strhne příslušná částka z platební karty podle vzdálenosti, kterou zaznamená aplikace pomocí GPS. V systému také funguje hodnocení řidiče zákazníkem. Služba a řidiči však nesplňují požadavky na taxislužbu, což vadí především klasickým taxislužbám, které Uber považují za nekalou konkurenci, protože nesplňuje požadavky dané zákonem a místní vyhláškou.

"Zájmem města je podporovat kvalitní a legální služby. Společnost Uber však předpisy vědomě nerespektuje. Soud mu nezakázal podnikat, pouze to musí dělat v souladu se zákonem," uvedl primátor Petr Vokřál (ANO). Zdůraznil také, že moderní a u mnohých zákazníků oblíbené služby nechce město zakazovat. "V právním státě však nelze tolerovat porušování zákonů. Proto společně s Prahou usilujeme o to, aby se zákonodárci věnovali změnám, které budou v této oblasti reflektovat technologický vývoj," uvedl náměstek pro dopravu Matěj Hollan (Žít Brno).

Rozhodnutí soudu má působnost pouze pro Brno. V Praze taxikáři s návrhem na předběžné opatření neuspěli, protože ho podali s více než roční prodlevou od začátku poskytování služby. Nyní běží standardní soudní proces, který rozhodne o dalším působení Uberu jak v Praze, tak v Brně. Soud také předběžným opatřením zakázal v Brně provozovat službu provozovateli partnerské flotily aut Uberu i jednomu konkrétnímu řidiči.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
20. 4. 2017 11:30
Re: :-)
Tvé dva příklady však nechávají dost prostoru mezi. Co když tam jede jen kvůli mně, prokazuje mi laskavost, a já zaplatím palivo? Jak jsem napsal, palivo (ale i mýtné, parkovné atp.) by mělo být v pořádku. V praxi, samozřejmě, kde není žalobce, není ani soudce. A nebude to pravidelná činnost. Odměna pro řidiče (pokud pomineme něco jako zaplacení jídla po cestě) bude ne-ne (obzvláště, pokud by šlo o pravidelnou činnost); amortizace, "fond oprav," tam je to otázka.
19. 4. 2017 18:20
Re: :-)
Přivolat ano, ale jezdit pro něj už ne :-)
Tenhle výrok soud je krokem zpět pro uživatele, ale co se práva týče, je to naprosto správně.
19. 4. 2017 17:53
Re: :-)
V jiných městech republiky je zdá se přivolat si UBER pořád ještě legální.
19. 4. 2017 15:26
Re: :-)
U aut to je víceméně tak, že pokud pasažér určuje cíl cesty (ve smyslu, že kdyby ho neurčil, tak řidič bude sedět doma), tak to není spolujízda.
Příklad:
a) Pojedu z Prahy do Brna, nabídnu trasu a vezmu pár pasažérů za dvě kila na benzín = spolujízda
b) Pojedu ze Stodůlek do Obecního domu na koncert, objednám si auto, které výhradně a jen z toho důvodu přijede ke mě před dům, řidič se bude po cestě řídit mými instrukcemi a zaplatím celou částku přepravy podle nějakého sazebníku + odměnu = taxi
19. 4. 2017 13:14
Re: :-)
V letectví je tím měřítkem, kolik zaplatíš (jsou zvlášť soukromé a komerční licence, takže se to řeší). Když jen přispíváš na náklady (pilot z toho tedy nemá žádný zisk a nemůžeš myslím ani pokrýt 100 % nákladů; možná je to dokonce omezené na DOC, musel bych se podívat), tak to není komerční činnost a jen se vezeš se známým. Třeba v USA je to složitější a je nutné, abyste měli společný účel cesty. Myslel jsem, že to u aut funguje podobně. Tedy dát někomu na palivo je naprosto bez problémů, platit mu za řízení už ne. Spíš je otázka, kdy jsi taxikář a kdy profesionální řidič. Asi to bude někde definované.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku