9.1. 2013 Petr Barták

Výroba aut v Maroku: Dacia made in Afrika

 

Dají se na černém kontinentu vyrábět konkurenceschopná auta? Dokáže se místní mentalita skloubit s požadavky na moderní výrobu? Pro odpověď jsme se vypravili do Tangeru.

Kdo by si představil sluncem spálenou pustinu, kde se prohánějí jen padesát let stará auta nebo karavany oslů či velbloudů, byl by zklamán. Tanger, přístav u Atlantiku na dohled od Španělska či Gibraltaru, je plný aut, a to i nejnovějších. Všude se staví hotely, sídliště, silnice – alespoň v příbřežních oblastech země zažívá boom. Stejně tak výroba aut – Maroko má sice tradici už od roku 1928, kdy se začaly montovat renaulty v Casablance, nový dech však v tomto africkém království nabrala v roce 2010. Tehdy se v kopcích kousek od Tangeru začal na zelené louce stavět moderní komplex francouzské automobilky Renault, který zahrnuje nejen kompletní výrobu automobilů, ale také výcvikové středisko pro zaměstnance. Vše podle nejnovějších standardů a metod – bezodpadovým využíváním vody a nízkými emisemi CO2 počínaje a moderními metodami praktické výuky pracovníků konče.

K produkčnímu komplexu, který loni v únoru slavnostně otevřel marocký král Mohammad VI., se z přístavu dostanete po moderní dvouproudé silnici. Nepřehlédli jsme, že v blízkosti továrny parkuje nepřeberné množství zaměstnaneckých vozů. Méně movité pracovníky dovážejí firemní minibusy. Nikoho asi nepřekvapí, že jde většinou o renaulty.

Hledej rozdíly

Výroba aut v moderních světlých halách začíná v lisovně, kde se z plechů lisují komponenty karoserií, které se poté svařují. Hotové díly směřují do lakovny, následuje kompletace a samozřejmě velmi důkladná výstupní kontrola. „Jsme na stejné úrovni jako kdekoli v Evropě,“ říká ředitel tangerské továrny Tunc Basegmez. Místní specialitou je úplná destrukce dvou náhodně vybraných aut týdně – posuzuje se tak kvalita práce a zjišťují místa, kde se dá na kvalitě ještě přidat.

Auta v Tangeru vyrábějí stále většinou muži, ale ženy nejsou žádnou výjimkou. A jak vypadá symbióza moderní výroby a místních tradic? Všechno funguje. „Zaměstnanci mají každou směnu kromě standardních přestávek nárok i na dvě tři nerušené modlitby,“ vysvětluje ředitel Renault Maroc Jacques Prost. Vyhovuje to naprosté většině Maročanů, i když po postním měsíci ramadánu se na svá místa nevrátilo několik desítek pracovníků, kterým nejspíš scházel tradiční způsob života.

Učňovské školství netřeba

Produkce se však ani tak nezastavila, koneckonců v areálu je velké tréninkové středisko s názvem Vzdělávací institut pro potřeby autoprůmyslu. Líbilo se nám, s jakým zaujetím se zájemci o místo intenzivně učí svoji budoucí práci – od řízení ještěrky či elektrovozíku na tréninkové dráze přes montování, svařování, kytování či lakování až po kompletaci auta. Nejdříve jednotlivé operace, pak na sebe navazující celky. Proškolí se tu 52 lidí týdně.

Na dohled od Gibraltaru

Největší dojem na nás ale udělal přístav, odkud v Tangeru vyrobená auta vyrážejí do světa. Automobilka Renault tu na ploše 14 hektarů, které dostala od marocké vlády, vybudovala vlastní přístavní kapacity s přístupem po moderní železnici nebo dvouproudé silnici. Každý den do obrovských kontejnerových lodí najíždějí stovky dacií, jež míří nejen do Evropy a Afriky, ale také do Asie nebo přes Atlantik.

Co se v Tangeru vyrábí?
Aktuálně tu ve dvousměnném provozu 4012 Maročanů produkuje pěti i sedmimístné Dacie Lodgy a dvě verze malé dodávky Dokker – klasickou dvoumístnou a prosklenou osobní. Od letoška navíc přibude nové sandero. Denní produkce je zatím 320 aut.
A co ekologie?
Továrna má proti provozům se stejnou výrobní kapacitou (až 400 000 aut ročně) o 98 % nižší emise CO2. Energii získává z blízkých větrných elektráren a také spalováním biomasy, především pecek z oliv a štěpků dřeva. Navíc nevypouští odpadní vodu – ta se několikrát recykluje, až zbude jen zkrystalizovaný koncentrát.

Spolupracujeme s TipCars.com
Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne Dotace na hospodaření s dešťovou vodou si lidé rozebrali během jednoho dne

Od pondělního  rána, kdy se spustila program Dešťovka, do…

Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun Pražané utratili za jízdenky v hromadné dopravě přes čtyři miliardy korun

Tržby z jízdného pražského dopravního podniku (DPP) loni…

ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy ePojištění.cz končí s fotbalem, už nebude sponzorem ligy

Firma ePojisteni.cz již nebude v názvu první fotbalové…

Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr Očkování Čechů bude stát 2,8 miliardy korun, zdravotní pojišťovny už připravují tendr

Zdravotní pojišťovny budou hledat dodavatele pravidelných…

 

Štítky Dacia Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Výroba aut v Maroku: Dacia made in Afrika







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Pojďte se s námi podívat, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská radost z prvního kroku!

Ochrnutý moderátor počasí Michal Jančařík: Obrovská…

Moderátor Michal Jančařík (41) má za sebou nejtěžší rok v životě. Kvůli nemoci musel na transplantaci ledviny a…

 

iSport.cz

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli opilého za volantem!

Další průšvih golfisty Woodse: V USA ho zatkli…

Místo návratu na greeny poznal jaké to je, skončit v cele. Golfista Tiger Woods byl zadržen policií a vzat do…

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou na 57 milionů ročně

Stramaccioni a jeho trenérský tým ve Spartě? Vyjdou…

Benvenuto, mister, Sparta vítá nového trenéra. Včera po dlouhých jednáních uzavřel největší český klub dvouletou…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…