reklama


9.1. 2013 Petr Barták

Výroba aut v Maroku: Dacia made in Afrika

 

Dají se na černém kontinentu vyrábět konkurenceschopná auta? Dokáže se místní mentalita skloubit s požadavky na moderní výrobu? Pro odpověď jsme se vypravili do Tangeru.

Kdo by si představil sluncem spálenou pustinu, kde se prohánějí jen padesát let stará auta nebo karavany oslů či velbloudů, byl by zklamán. Tanger, přístav u Atlantiku na dohled od Španělska či Gibraltaru, je plný aut, a to i nejnovějších. Všude se staví hotely, sídliště, silnice – alespoň v příbřežních oblastech země zažívá boom. Stejně tak výroba aut – Maroko má sice tradici už od roku 1928, kdy se začaly montovat renaulty v Casablance, nový dech však v tomto africkém království nabrala v roce 2010. Tehdy se v kopcích kousek od Tangeru začal na zelené louce stavět moderní komplex francouzské automobilky Renault, který zahrnuje nejen kompletní výrobu automobilů, ale také výcvikové středisko pro zaměstnance. Vše podle nejnovějších standardů a metod – bezodpadovým využíváním vody a nízkými emisemi CO2 počínaje a moderními metodami praktické výuky pracovníků konče.

K produkčnímu komplexu, který loni v únoru slavnostně otevřel marocký král Mohammad VI., se z přístavu dostanete po moderní dvouproudé silnici. Nepřehlédli jsme, že v blízkosti továrny parkuje nepřeberné množství zaměstnaneckých vozů. Méně movité pracovníky dovážejí firemní minibusy. Nikoho asi nepřekvapí, že jde většinou o renaulty.

Hledej rozdíly

Výroba aut v moderních světlých halách začíná v lisovně, kde se z plechů lisují komponenty karoserií, které se poté svařují. Hotové díly směřují do lakovny, následuje kompletace a samozřejmě velmi důkladná výstupní kontrola. „Jsme na stejné úrovni jako kdekoli v Evropě,“ říká ředitel tangerské továrny Tunc Basegmez. Místní specialitou je úplná destrukce dvou náhodně vybraných aut týdně – posuzuje se tak kvalita práce a zjišťují místa, kde se dá na kvalitě ještě přidat.

Auta v Tangeru vyrábějí stále většinou muži, ale ženy nejsou žádnou výjimkou. A jak vypadá symbióza moderní výroby a místních tradic? Všechno funguje. „Zaměstnanci mají každou směnu kromě standardních přestávek nárok i na dvě tři nerušené modlitby,“ vysvětluje ředitel Renault Maroc Jacques Prost. Vyhovuje to naprosté většině Maročanů, i když po postním měsíci ramadánu se na svá místa nevrátilo několik desítek pracovníků, kterým nejspíš scházel tradiční způsob života.

Učňovské školství netřeba

Produkce se však ani tak nezastavila, koneckonců v areálu je velké tréninkové středisko s názvem Vzdělávací institut pro potřeby autoprůmyslu. Líbilo se nám, s jakým zaujetím se zájemci o místo intenzivně učí svoji budoucí práci – od řízení ještěrky či elektrovozíku na tréninkové dráze přes montování, svařování, kytování či lakování až po kompletaci auta. Nejdříve jednotlivé operace, pak na sebe navazující celky. Proškolí se tu 52 lidí týdně.

Na dohled od Gibraltaru

Největší dojem na nás ale udělal přístav, odkud v Tangeru vyrobená auta vyrážejí do světa. Automobilka Renault tu na ploše 14 hektarů, které dostala od marocké vlády, vybudovala vlastní přístavní kapacity s přístupem po moderní železnici nebo dvouproudé silnici. Každý den do obrovských kontejnerových lodí najíždějí stovky dacií, jež míří nejen do Evropy a Afriky, ale také do Asie nebo přes Atlantik.

Co se v Tangeru vyrábí?
Aktuálně tu ve dvousměnném provozu 4012 Maročanů produkuje pěti i sedmimístné Dacie Lodgy a dvě verze malé dodávky Dokker – klasickou dvoumístnou a prosklenou osobní. Od letoška navíc přibude nové sandero. Denní produkce je zatím 320 aut.
A co ekologie?
Továrna má proti provozům se stejnou výrobní kapacitou (až 400 000 aut ročně) o 98 % nižší emise CO2. Energii získává z blízkých větrných elektráren a také spalováním biomasy, především pecek z oliv a štěpků dřeva. Navíc nevypouští odpadní vodu – ta se několikrát recykluje, až zbude jen zkrystalizovaný koncentrát.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Výroba aut v Maroku: Dacia made in Afrika



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama