9.1. 2013 Petr Barták

Výroba aut v Maroku: Dacia made in Afrika

 

Dají se na černém kontinentu vyrábět konkurenceschopná auta? Dokáže se místní mentalita skloubit s požadavky na moderní výrobu? Pro odpověď jsme se vypravili do Tangeru.

Kdo by si představil sluncem spálenou pustinu, kde se prohánějí jen padesát let stará auta nebo karavany oslů či velbloudů, byl by zklamán. Tanger, přístav u Atlantiku na dohled od Španělska či Gibraltaru, je plný aut, a to i nejnovějších. Všude se staví hotely, sídliště, silnice – alespoň v příbřežních oblastech země zažívá boom. Stejně tak výroba aut – Maroko má sice tradici už od roku 1928, kdy se začaly montovat renaulty v Casablance, nový dech však v tomto africkém království nabrala v roce 2010. Tehdy se v kopcích kousek od Tangeru začal na zelené louce stavět moderní komplex francouzské automobilky Renault, který zahrnuje nejen kompletní výrobu automobilů, ale také výcvikové středisko pro zaměstnance. Vše podle nejnovějších standardů a metod – bezodpadovým využíváním vody a nízkými emisemi CO2 počínaje a moderními metodami praktické výuky pracovníků konče.

K produkčnímu komplexu, který loni v únoru slavnostně otevřel marocký král Mohammad VI., se z přístavu dostanete po moderní dvouproudé silnici. Nepřehlédli jsme, že v blízkosti továrny parkuje nepřeberné množství zaměstnaneckých vozů. Méně movité pracovníky dovážejí firemní minibusy. Nikoho asi nepřekvapí, že jde většinou o renaulty.

Hledej rozdíly

Výroba aut v moderních světlých halách začíná v lisovně, kde se z plechů lisují komponenty karoserií, které se poté svařují. Hotové díly směřují do lakovny, následuje kompletace a samozřejmě velmi důkladná výstupní kontrola. „Jsme na stejné úrovni jako kdekoli v Evropě,“ říká ředitel tangerské továrny Tunc Basegmez. Místní specialitou je úplná destrukce dvou náhodně vybraných aut týdně – posuzuje se tak kvalita práce a zjišťují místa, kde se dá na kvalitě ještě přidat.

Auta v Tangeru vyrábějí stále většinou muži, ale ženy nejsou žádnou výjimkou. A jak vypadá symbióza moderní výroby a místních tradic? Všechno funguje. „Zaměstnanci mají každou směnu kromě standardních přestávek nárok i na dvě tři nerušené modlitby,“ vysvětluje ředitel Renault Maroc Jacques Prost. Vyhovuje to naprosté většině Maročanů, i když po postním měsíci ramadánu se na svá místa nevrátilo několik desítek pracovníků, kterým nejspíš scházel tradiční způsob života.

Učňovské školství netřeba

Produkce se však ani tak nezastavila, koneckonců v areálu je velké tréninkové středisko s názvem Vzdělávací institut pro potřeby autoprůmyslu. Líbilo se nám, s jakým zaujetím se zájemci o místo intenzivně učí svoji budoucí práci – od řízení ještěrky či elektrovozíku na tréninkové dráze přes montování, svařování, kytování či lakování až po kompletaci auta. Nejdříve jednotlivé operace, pak na sebe navazující celky. Proškolí se tu 52 lidí týdně.

Na dohled od Gibraltaru

Největší dojem na nás ale udělal přístav, odkud v Tangeru vyrobená auta vyrážejí do světa. Automobilka Renault tu na ploše 14 hektarů, které dostala od marocké vlády, vybudovala vlastní přístavní kapacity s přístupem po moderní železnici nebo dvouproudé silnici. Každý den do obrovských kontejnerových lodí najíždějí stovky dacií, jež míří nejen do Evropy a Afriky, ale také do Asie nebo přes Atlantik.

Co se v Tangeru vyrábí?
Aktuálně tu ve dvousměnném provozu 4012 Maročanů produkuje pěti i sedmimístné Dacie Lodgy a dvě verze malé dodávky Dokker – klasickou dvoumístnou a prosklenou osobní. Od letoška navíc přibude nové sandero. Denní produkce je zatím 320 aut.
A co ekologie?
Továrna má proti provozům se stejnou výrobní kapacitou (až 400 000 aut ročně) o 98 % nižší emise CO2. Energii získává z blízkých větrných elektráren a také spalováním biomasy, především pecek z oliv a štěpků dřeva. Navíc nevypouští odpadní vodu – ta se několikrát recykluje, až zbude jen zkrystalizovaný koncentrát.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky

Ruská zemědělská inspekce dnes zavedla dočasné omezení…

Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc

Počet nově zahájených exekucí v roce 2016 proti…

Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) loni klesl…

Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Výroba aut v Maroku: Dacia made in Afrika







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 






 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to není dobrá zpráva

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to…

Velká Británie dnes oficiálně začne, co si Britové odhlasovali už loni v červnu: odchod z EU. Nikdo sice zatím…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na dně, tvrdí legenda Mašek

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na…

V pořadí 287. derby mezi Slavií a Spartou klepe na dveře. Už v neděli se chystá fotbalový svátek v rámci 22.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…