Z levné Dacie Spring je teď pojízdná powerbanka. Má tvář dusteru a dva kufry
Malá elektrická Dacia Spring přijíždí s významnými inovacemi, díky nimž se stává praktičtějším a dospělejším elektromobilem. Největší novinkou jsou dva kufry a technologie V2L pro napájení elektrických zařízení.
Jeden z nejmenších elektromobilů v Evropě se oficiálně odhaluje s novou tváří, výbavou i větší praktičností. Maličká Dacia Spring se loni představila s výkonnějším elektrickým pohonem a s blížícím se letošním autosalonem v Ženevě rumunská značka uvádí celou řadu významných inovací, díky nímž se z chvílemi vtipného městského autíčka na baterky stává výrazně dospělejší elektromobil.
Už nedávná ochutnávka ukazující siluetu nám napověděla, že nová Dacia Spring bude charakteristická modernějším designem vycházejícím z nejnovějšího designového jazyka značky. Ten se na výrobních linkách poprvé objevuje s novým Dusterem a Spring je už druhým takto vypadajícím produkčním modelem. Dacia dokonce v tiskové zprávě uvádí, že design je jedním z hlavních lákadel novinky – vypadá až futuristicky.
Rumunská automobilka vylepšila i celkovou praktičnost a poprvé představuje Spring se dvěma zavazadlovými prostory. Standardní zadní kufr se zvětšil na nových 308 litrů, resp. 1004 litrů po sklopení zadních sedadel, a v kabině najdeme odkládací prostory s celkovým objemem 33 litrů. Zásadní novinkou je volitelný „frunk“ za příplatek, jež pojme až 35 litrů nákladu.
Novinkou je také nový interiér se systémem YouClip z nového dusteru – tři držáky pro jednoduché upevnění různého příslušenství, jako jsou mobilní telefony nebo přenosné svítilny. Standardem modelu pak je nová palubní deska, 7" digitální přístrojový štít v kombinaci s 10" dotykovým multimediálním systémem.
I když původní spekulace uváděly, že by se nová Sacia Spring mohla dočkat přepracované podvozkové platformy CMF-AEV, v nejnovější tiskové zprávě o tom nenacházíme jedinou zmínku. Malý elektromobil tak pokračuje s modernizovanou technikou z loňského roku – specifikace Electric 65 pro pohon předních kol disponuje silou 48 kW (65 koní) a čerpá energii z vysokonapěťového akumulátoru se základní kapacitou 28,6 kWh.
Dovolujeme si připomenout, že zásadní inovace elektrického motoru zvýšila maximální výkon z původních 33 kW (45 koní) zejména zvýšením maximálních otáček z 8500 na 14.700 ot./min. Automobilka tehdy přepracovala i redukční převod a zvýšila převodový poměr ze 7,162 na 12,057. Dynamika se tak výrazně zlepšila. Zrychlení z nuly na padesátku je o 33 procent rychlejší – z 5,8 sekund standardního Springu je 3,8 sekundy. Akcelerace z nuly na stovku je rychlejší o 28 procent – z 19,1 sekundy je 13,7 sekundy.
Nová Dacia Spring se navíc představuje i s pokročilou funkcí větších elektromobilů vehicle-2-load, známou také jako V2L. Díky tomu ze vozu můžete udělat pojízdnou powerbanku a použít jej jako zdroj elektřiny pro napájení grilu a dalších elektrických zařízení.
Dacia uvádí, že se standardní 7 kW palubní nabíječkou se Spring z domácích wallboxů nabije za pouhé čtyři hodiny a s volitelnou 30 kW stejnosměrnou nabíječkou jej můžete nabít z 20 na 80 procent za 45 minut. Z domácích 230voltových zásuvek se pak z 20 na 100 procent nabije za méně než 11 hodin.
Dacia však s uvedením nového vylepšeného Springu zatím nezveřejnila český ceník ani očekávané první dodací termíny českým zákazníkům. Na další informace si musíme počkat s výstavním debutem v Ženevě. Automobilka současně uvádí, že od uvedení v roce 2021 v Evropě prodala více než 140 tisíc kusů.