14.6. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jaká je havárie v rychlosti 390 km/h? Vypráví legendární testovací jezdec Bugatti

 

Vývoj Bugatti Veyron byl všechno, jen ne jednoduchý. Práce na kdysi nejrychlejším autě světa mimo jiné narušila i hrozivá havárie na testovacím oválu Nardo.

Když se někdejší šéf Volkswagenu Ferdinand Piëch rozhodl, že nový člen skupiny, značka Bugatti, postaví nejrychlejší automobil na světě, možná ani sám netušil, jak náročné bude splnění daného úkolu. Vývoj byl opravdu strastiplný, kvůli různým potížím se posouvalo jeho uvedení, od představení prvního konceptu v roce 1999 do zahájení výroby tak nakonec uběhlo šest let.

Jednou ze strastí při vývoji Veyronu byla i hrozivá havárie jednoho z prototypů na italské testovací dráze Nardo, která se odehrála někdy v letech 2002, 2003. „Je to něco s čím musíte počítat, když děláte tuhle práci,“ říká po letech k této havárii její přímý účastník, tehdejší testovací jezdec Bugatti Loris Bicocchi.

Video

Nehoda se odehrála během jednoho z prvních testů chystaného Veyrona na Nardu. V téže době se testovací tým zaměřoval primárně na motor a převodovku, jejichž testování tomu bylo podřízeno. „Na devadesát procent inženýrů Bugatti se při tom testu zaměřovalo na motor a převodovku,“ říká Bicocchi, který se už podílel na vzniku Veyronova předchůdce, Bugatti EB110.

Bicocchi tehdy po rutinních jízdách, při nichž se zkoušelo, zda všechno funguje tak, jak má, zda teplota oleje příliš nestoupá a jak pracují chladicí systémy, dostal za úkol vyzkoušet jízdu na plný plyn. A když to úspěšně zvládl, měl přidat další dvě kola.

Připomeňte si moderní historii Bugatti ve velké galerii!

To v Nardu přitom není tak jednoduchý úkol, jak jezdec pracující v minulosti též pro Lamborghini, Pagani či Koenigsegg vysvětluje: „Na Nardu jedete vyrovnaně do 240 km/h, poté však už musíte volantem točit, točit a točit. V 360 km/h tak už musíte přežít přetížení 0,3 a 0,35 g.“ Pro testy v hodně vysoké rychlosti totiž Nardo už není ideální, poloměr tratě znamená, že nad 240 km/h už je i na klopené dráze potřeba točit volantem a jet tedy v kontinuálním oblouku, což značně zatěžuje pneumatiky.

A právě jedna z gum Bicocchimu během jednoho z těchto kol praskla. „Na konci druhého kola, při rychlosti 390 km/h, 398 km/h jsem uslyšel krátké zasvištění a pak ránu,“ vypráví Ital narozený v Sant‘ Agatě Bolognese, v domovském městě Lamborghini, o chvilce, kdy mu explodovala levá přední pneumatika, která s sebou vzala i část nárazníku.

Psali jsme: České Bugatti Veyron překonalo 400 km/h. Na běžné dálnici! Podívejte se, jak

„Najednou jsem nic neviděl,“ popisuje legendární pilot, kterak se kvůli zničenému blatníku otevřela kapota a rozbila čelní sklo. „Dodnes před sebou vidím tu černou kapotu a čelní sklo roztříštěné na milion kousků,“ doplňuje k tomu.

V tu chvíli nastala chvilka hrůzy, protože Bicocchi zjistil, že auto není schopné zpomalit. Krátce po výbuchu pneumatiky vůz narazil do obvodové stěny okruhu, během čehož se zničilo i zavěšení, praskla další pneumatika a podle všeho se něco stalo také s brzdovým potrubím. On přitom stále jel rychlostí blížící se 400 km/h, v autě, z něhož není vidět, a které nebrzdí. Navíc asi metr od obvodové zdi okruhu, u níž se kvůli vysoké rychlosti musí jezdit. A aby toho nebylo málo, rozbilo se i boční okno, což způsobilo nepříjemný tlak v kabině.

Jedinou možností, jak zabrzdit, se tak ukázalo opět narazit do vnější stěny podél okruhu, o níž by vůz postupně zpomalil. Přesně to dnes šedesátiletý jezdec udělal, přičemž nejvíce se bál toho, že s neovladatelným autem trefí vnitřní stěnu podél dráhy, což by jej mohlo katapultovat a vznést ho do vzduchu, což by mohlo způsobit tragickou nehodu.

Bugatti mělo mít ještě o dva válce navíc. Vzpomínáte na úchvatný W18?

Když se však tohle řešení ukázalo jako fungující, Bicocchi zjistil, že se do kabiny valí dým. Od motoru do interiéru prototypu kvůli množství počítačů a potřebě detailních dat o systémech vedlo množství kabelů, které se však roztrhly, zřejmě tlakem uvnitř způsobeným rozbitým oním bočním sklem. Bicocchi se tak následně snažil co nejdříve dostat ven, i kvůli tomu cítil, že oblečení má nasáklé olejem.

Jenže to rozhodně nebyla hračka, jelikož se dveře nárazem ohnuly a nešly otevřít, Bicocchi tak do nich musel kopat, aby mohl uniknout před nebezpečím. Naštěstí ale všechno dobře dopadlo a Ital se zachránil. Při brzdění každopádně zničil 1.800 metrů dlouhý úsek obvodové zdi, jejíž opravu následně zaplatilo Bugatti.

Dnes už je děsivá havárie jen vzpomínkou na těžký vývoj Bugatti Veyron, sám Bicocchi ale tvrdí, že o nehodě rád vypráví. „Neviním pneumatiky, protože ten zvuk, co jsem slyšel byl patrně od nějakého kovu z auta, který upadl z důvodu vysoké rychlosti a roztrhl pneumatiku,“ tvrdí. Na samotném automobilu pak zdůrazňuje, jak pevnou má konstrukci. Prototyp byl po nehodě v takřka 400 km/h sice notně zdemolován, samotné struktuře se ale nic nestalo. A jako správný profesionál Bicocchi dodává, že je lepší, když se taková nehoda stane testovacímu jezdci, který je na možná rizika připraven, než zákazníkovi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpova cla doplatí i český autoprůmysl, píše Bloomberg Na Trumpova cla doplatí i český autoprůmysl, píše Bloomberg

Největší pravděpodobnou obětí případných amerických cel…

Komentář Heleny Horské: Další rána pro autoland Komentář Heleny Horské: Další rána pro autoland

Automobilový průmysl se třese. Obzvlášť ten evropský.…

Evropa musí zbrojit, rozpory s USA se prohlubují, říká generál Šedivý Evropa musí zbrojit, rozpory s USA se prohlubují, říká generál Šedivý

Pokud se Evropa nevzpamatuje a nezačne zbrojit, začnou se…

Zahraniční filmaři v Česku loni utratili miliardy Zahraniční filmaři v Česku loni utratili miliardy

Zahraniční filmové štáby strávily loni v českých lokacích…

 
 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní? Ford Focus ST oficiálně: Je libo 280 benzinových, nebo 190 naftových koní?

Již od uvedení nového Fordu Focus vyhlížíme ostrou verzi…

 






 
Koncept Škoda Vision iV pokračuje v odhalování. Prostřednictvím skici ukazuje inovativní interiér

Škoda Vision iV pokračuje v odhalování. Prostřednictvím skici ukazuje inovativní interiér

Dnes 08:25

Vision iV je další ukázkou elektrické budoucnosti Škody Auto. K vidění bude na nadcházejícím autosalonu v Ženevě.




Blesk.cz

Lady Gaga se vdávat nebude! Po zásnubách přišel rozchod

Lady Gaga se vdávat nebude! Po zásnubách přišel rozchod

Zasnoubení zpěvačky Lady Gaga (32) a potetovaného frajera Christiana Carina (49) netrvalo dlouho. Lovec talentů…

Cestovatelský veletrh Holiday World přiveze exotiku do Prahy! 5 důvodů, proč vyrazit pro zájezd do Holešovic

Cestovatelský veletrh Holiday World přiveze exotiku…

Na dvacátý osmý ročník cestovatelského veletrhu dorazí do Prahy zástupci 40 zemí světa i cestovatelských perel z…

 

iSport.cz

Proč naděje Havlíčková vynechá MS? Láká ji milník, kterého dosáhl Bauer

Proč naděje Havlíčková vynechá MS? Láká ji milník,…

Snad ji čeká velká budoucnost, na mistrovství světa v Seefeldu ale bude osmnáctiletá běžkařka Barbora Havlíčková…

Koukalová namlsala fanoušky! Chystá návrat?! Motivoval ji Jágr

Koukalová namlsala fanoušky! Chystá návrat?!…

Jaromír Jágr motivátor? Pro biatlonovou královnu Gabrielu Koukalovou (29) určitě. Návrat kladenské legendy na…

 

Reflex.cz

Těžký Gustav: Největší válečné dělo v dějinách sestrojili nacisté, jeho děsivá síla ale měla velký problém

Těžký Gustav: Největší válečné dělo v dějinách…

Po zkušenostech z 1. světové války rozhodla Francie o postavení soustavy železobetonových pevností na své…

Generál Šedivý: Evropa je pro islamisty výhra, vrazi budou mezi námi. Terorismus bude znovu vážná hrozba

Generál Šedivý: Evropa je pro islamisty výhra, vrazi…

Euroatlantická komunita se drolí a svět se mění. Bývalý náčelník Generálního štábu AČR Jiří Šedivý tvrdí, že…