14.6. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Jaká je havárie v rychlosti 390 km/h? Vypráví legendární testovací jezdec Bugatti

 

Vývoj Bugatti Veyron byl všechno, jen ne jednoduchý. Práce na kdysi nejrychlejším autě světa mimo jiné narušila i hrozivá havárie na testovacím oválu Nardo.

Když se někdejší šéf Volkswagenu Ferdinand Piëch rozhodl, že nový člen skupiny, značka Bugatti, postaví nejrychlejší automobil na světě, možná ani sám netušil, jak náročné bude splnění daného úkolu. Vývoj byl opravdu strastiplný, kvůli různým potížím se posouvalo jeho uvedení, od představení prvního konceptu v roce 1999 do zahájení výroby tak nakonec uběhlo šest let.

Jednou ze strastí při vývoji Veyronu byla i hrozivá havárie jednoho z prototypů na italské testovací dráze Nardo, která se odehrála někdy v letech 2002, 2003. „Je to něco s čím musíte počítat, když děláte tuhle práci,“ říká po letech k této havárii její přímý účastník, tehdejší testovací jezdec Bugatti Loris Bicocchi.

Video

Nehoda se odehrála během jednoho z prvních testů chystaného Veyrona na Nardu. V téže době se testovací tým zaměřoval primárně na motor a převodovku, jejichž testování tomu bylo podřízeno. „Na devadesát procent inženýrů Bugatti se při tom testu zaměřovalo na motor a převodovku,“ říká Bicocchi, který se už podílel na vzniku Veyronova předchůdce, Bugatti EB110.

Bicocchi tehdy po rutinních jízdách, při nichž se zkoušelo, zda všechno funguje tak, jak má, zda teplota oleje příliš nestoupá a jak pracují chladicí systémy, dostal za úkol vyzkoušet jízdu na plný plyn. A když to úspěšně zvládl, měl přidat další dvě kola.

Připomeňte si moderní historii Bugatti ve velké galerii!

To v Nardu přitom není tak jednoduchý úkol, jak jezdec pracující v minulosti též pro Lamborghini, Pagani či Koenigsegg vysvětluje: „Na Nardu jedete vyrovnaně do 240 km/h, poté však už musíte volantem točit, točit a točit. V 360 km/h tak už musíte přežít přetížení 0,3 a 0,35 g.“ Pro testy v hodně vysoké rychlosti totiž Nardo už není ideální, poloměr tratě znamená, že nad 240 km/h už je i na klopené dráze potřeba točit volantem a jet tedy v kontinuálním oblouku, což značně zatěžuje pneumatiky.

A právě jedna z gum Bicocchimu během jednoho z těchto kol praskla. „Na konci druhého kola, při rychlosti 390 km/h, 398 km/h jsem uslyšel krátké zasvištění a pak ránu,“ vypráví Ital narozený v Sant‘ Agatě Bolognese, v domovském městě Lamborghini, o chvilce, kdy mu explodovala levá přední pneumatika, která s sebou vzala i část nárazníku.

Psali jsme: České Bugatti Veyron překonalo 400 km/h. Na běžné dálnici! Podívejte se, jak

„Najednou jsem nic neviděl,“ popisuje legendární pilot, kterak se kvůli zničenému blatníku otevřela kapota a rozbila čelní sklo. „Dodnes před sebou vidím tu černou kapotu a čelní sklo roztříštěné na milion kousků,“ doplňuje k tomu.

V tu chvíli nastala chvilka hrůzy, protože Bicocchi zjistil, že auto není schopné zpomalit. Krátce po výbuchu pneumatiky vůz narazil do obvodové stěny okruhu, během čehož se zničilo i zavěšení, praskla další pneumatika a podle všeho se něco stalo také s brzdovým potrubím. On přitom stále jel rychlostí blížící se 400 km/h, v autě, z něhož není vidět, a které nebrzdí. Navíc asi metr od obvodové zdi okruhu, u níž se kvůli vysoké rychlosti musí jezdit. A aby toho nebylo málo, rozbilo se i boční okno, což způsobilo nepříjemný tlak v kabině.

Jedinou možností, jak zabrzdit, se tak ukázalo opět narazit do vnější stěny podél okruhu, o níž by vůz postupně zpomalil. Přesně to dnes šedesátiletý jezdec udělal, přičemž nejvíce se bál toho, že s neovladatelným autem trefí vnitřní stěnu podél dráhy, což by jej mohlo katapultovat a vznést ho do vzduchu, což by mohlo způsobit tragickou nehodu.

Bugatti mělo mít ještě o dva válce navíc. Vzpomínáte na úchvatný W18?

Když se však tohle řešení ukázalo jako fungující, Bicocchi zjistil, že se do kabiny valí dým. Od motoru do interiéru prototypu kvůli množství počítačů a potřebě detailních dat o systémech vedlo množství kabelů, které se však roztrhly, zřejmě tlakem uvnitř způsobeným rozbitým oním bočním sklem. Bicocchi se tak následně snažil co nejdříve dostat ven, i kvůli tomu cítil, že oblečení má nasáklé olejem.

Jenže to rozhodně nebyla hračka, jelikož se dveře nárazem ohnuly a nešly otevřít, Bicocchi tak do nich musel kopat, aby mohl uniknout před nebezpečím. Naštěstí ale všechno dobře dopadlo a Ital se zachránil. Při brzdění každopádně zničil 1.800 metrů dlouhý úsek obvodové zdi, jejíž opravu následně zaplatilo Bugatti.

Dnes už je děsivá havárie jen vzpomínkou na těžký vývoj Bugatti Veyron, sám Bicocchi ale tvrdí, že o nehodě rád vypráví. „Neviním pneumatiky, protože ten zvuk, co jsem slyšel byl patrně od nějakého kovu z auta, který upadl z důvodu vysoké rychlosti a roztrhl pneumatiku,“ tvrdí. Na samotném automobilu pak zdůrazňuje, jak pevnou má konstrukci. Prototyp byl po nehodě v takřka 400 km/h sice notně zdemolován, samotné struktuře se ale nic nestalo. A jako správný profesionál Bicocchi dodává, že je lepší, když se taková nehoda stane testovacímu jezdci, který je na možná rizika připraven, než zákazníkovi.

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…