Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bugatti mělo mít ještě o dva válce navíc. Vzpomínáte na úchvatný W18?

Bugatti W18
Bugatti W18
Bugatti W18
Bugatti W18
36 Fotogalerie
Diskuze (9)
Značku Bugatti již téměř dvacet let charakterizují přeplňované šestnáctiválcové motory, které ohromují svými výkony i konstrukcí, ale než byl uveden první z nich, tak ji reprezentovala pohonná jednotka s osmnácti válci.

Slavnou francouzskou značku po neslavném konci společnosti Bugatti Automobili S.p.A. v roce 1995 získal německý koncern Volkswagen AG, který její oživení ve své režii pojal jako velkolepou ukázku svých možností.

V roce 1998 byla založena Bugatti Automobiles S.A.S. a ještě v tomto roce se světu představil první koncept se značkou Bugatti, za jehož vývojem stál německý koncern. Autosalon v Paříži se tehdy stal místem světové premiéry konceptu s označením EB118.

Dvoudveřové kupé s celkovou délkou lehce přes pět metrů se pyšnilo liniemi, pod nimiž byl podepsán Giorgetto Giugiaro a jeho studio ItalDesign. Vedle svého vzhledu pak tento vůz přitahoval velkou pozornost i prostřednictvím pohonné jednotky, ukrývající se v jeho přídi.

Bugatti Automobiles S.A.S. totiž pro tento vůz použila motor s osmnácti válci usazenými po šesti ve třech řadách, kdy jsou krajní řady vůči prostřední řadě v úhlu 60°, zatímco pozdější šestnáctiválec pro model EB 16.4 Veyron z roku 2000 a jeho následníky využívá dva extrémně úzké motory V8 s koncepcí VR, které svírají úhel 90°.

Motor s osmnácti válci měl objem 6,3 litru a čtyři ventily na válec, což znamená, že celkem disponoval 72 ventily. Výjimečná pohonná jednotka se bez přeplňování pyšnila nejvyšším výkonem 408 kW (555 k) při 6800 min-1, zatímco točivý moment vrcholil hodnotou 650 N.m při 4000 min-1.

Monstrózní agregát vznikl plně v režii koncernu Volkswagen a při jeho stavbě bylo využíváno sériových komponentů z produkce značek VW a Audi. Zmiňováno je poměrně často, že jeho vrtání 76,5 mm je stejné jako u motoru modelu Lupo 3L, jehož premiéra se rovněž odehrála v roce 1998 na autosalonu v Paříži.

Kariéra osmnáctiválcového motoru pro vozy značky Bugatti byla poměrně krátká. Zahájilo ji již zmiňované kupé Bugatti EB118 na pařížském autosalonu v roce 1998. Následně si užíval slávu pod kapotou konceptu luxusního čtyřdveřového vozu Bugatti EB218, jehož premiéra se odehrála na autosalonu v Ženevě v roce 1999.

Kupé i sedan vedle osmnáctiválcového motoru, usazeného v přídi, spojovalo i použití pětistupňové automatické převodovky, pohon všech kol a linie karoserií, které byly dílem Giorgetta Giugiarra a jeho studia Ital Design.

Na koncepty EB118 a EB218 navázala společnost Bugatti Automobiles S.A.S. na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září roku 1999 konceptem supersportovního vozu 18/3 Chiron. Ten zkombinoval osmnáctiválec s komponenty podvozku a pohonem všech kol z Lamborghini Diablo VT ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, i když některé zdroje uvádějí pětistupňovou manuální převodovku. Design tohoto vozu navrhl Fabrizio Giugiaro ve studiu ItalDesign.

Posledním vozem, v němž byl osmnáctiválcový motor použit, se stal koncept Bugatti EB 18/4 Veyron, který byl představen v říjnu roku 1999 na Tokyo Motor Show. Ten ovšem podobně jako jeho předchůdci poměrně brzy upadl v zapomnění, protože již v lednu roku 2000 se na autosalonu v Detroitu představil koncept Bugatti EB 16/4 Veyron s přeplňovaným šestnáctiválcovým motorem o objemu 8,0 litru, disponujícím nejvyšším výkonem 736 kW (1001 k) a točivým momentem 1250 N.m.

Foto: Bugatti

Vstoupit do diskuze (9)