20.4. 2017 Jiří Baborský

Jaký je šanghajský autosalon? Více strážců než novinek (+velká galerie)

 

K vidění je toho na letošním šanghajském autosalonu hodně. Jen máme někdy pocit, že je tu více členů ochranky než samotných automobilových novinek.

Šanghajské výstaviště s halami uspořádanými do tvaru motýlích křídel je obrovské. Když jej konečně celé projdete a máte pocit hotové práce, zjistíte, že má ještě druhé patro. Zatímco z Česka, kam se vrátila zima, se to může zdát jako ideální příležitost k zahřátí, nám se v třicetistupňovém vedru do druhého kola ani moc nechce…

Po loňské návštěvě pekingského autosalonu, který se s tím šanghajským ob rok střídá, podobně jako podzimní Paříž s Frankfurtem, nás logicky napadá letmé srovnání. Tak předně SUV jsou nadále v kurzu, jejich obliba naopak roste. Výstaviště jimi praská ve švech, SUV tu najdete na tisíc způsobů – hranaté krabice, dynamická rádoby kupé, benzinová, elektrická, plug-in hybridní. Často ale jen s pohonem předních kol, o který v Číně nikdo moc nestojí.

Podobně jako SUV napočítáte i členů ochranky – mají uniformy, přísný výraz ve tváři, nosí cedule upozorňující na kapsáře a někteří jsou vyzbrojeni dvoumetrovou tyčí – to abychom moc nezlobili.

Trochu paradoxní nám připadá způsob, jakým během novinářských dní některé značky zacházejí s novináři. Párkrát se nám totiž stalo, že jsme nebyli vpuštěni na stánek a z gestikulace anglicky nemluvícího personálu pochopili, že bychom se museli u hostesek registrovat – pochopitelně v čínštině. Naštěstí ale takových situací nebylo moc, přesto překvapí.

Pekingský autosalon 2016: Modernizovaná Octavia, kyselé hostesky a minimum plagiátů

Stejně jako nepřipravenost některých expozic. Zatímco z Evropy jsme zvyklí, že otevřením výstaviště realizační šílenství končí a vše musí být dokonalé, v Šanghaji se občas na stáncích vesele montovalo, některé expozice zely prázdnotou, řada aut byla až do odpoledne pod plachtou, jednou jsme dokonce viděli zaměstnance automobilky, jak auta po molu mezi novináři přetlačují z místa na místo. Svérázný přístup…

Co nás dostalo asi nejvíc, byla ušmudlanost některých exponátů. Nejednou jsme na autech viděli mastné fleky od nerozetřené leštěnky a okna špinavá tak, že přes ně nebylo ani vidět dovnitř. A nikomu z okolo chodících členů týmu to nevadilo. Aniž bychom chtěli být jízliví, stoprocentní stav stánků evropských či amerických značek s domácími automobilkami dost kontrastoval. Samozřejmě zmiňujeme pár extrémů z mnoha desítek vystavovatelů, o jejichž existenci jsme dodnes neměli tušení.

Autosalon Ženeva 2017 – Speciální příloha Auto.cz

Podobně protichůdné dojmy máme z kvality čínských aut. Většina působí až nečekaně seriózně a kvalitně, některá jsou tradičně kýčovitá (alespoň pro oko Evropana) a najdou se i kousky na dálku páchnoucí lacinými plasty a lepidly. Čína je zkrátka země extrémů.

S oblibou medializované kopie renomovaných modelů rozhodně nenajdete na každém kroku, spíš jde o koření, které dotváří celý exotický dojem šanghajské výstavy. Pár skutečně šťavnatých plagiátů jsme ale našli a přineseme je v samostatném článku. Stejně tak se v samostatném článku vrátíme k šanghajským hosteskám.

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…