Je downsizing skutečně mrtvý? Renault pracuje na novém motoru 1.3 TCe
Automobilka Renault patří mezi hlavní představitele trendu zmenšování objemů motorů, tzv. downsizingu, když se i u velkých modelů typu MPV Espace spoléhá maximálně na šestnáctistovky. Kvůli chystaným novým emisním normám se však trend obrací, což dobře ví i v Renaultu, ostatně šéf vývoje motorů v alianci Renault-Nissan Alain Raposo nedávno prohlásil, že downsizing je mrtev. A nejsou to jen slova do větru, protože ve francouzské automobilce už se pracuje na „upsizingu.“
A výsledek prací už je na obzoru, v příštím roce se totiž v nabídce objeví nový zážehový čtyřválec 1.3 TCe, který má postupně nahradit dnešní přeplňovanou dvanáctistovku. V tuto chvíli je potvrzen pro duo velkoprostorových crossoverů Scénic/Grand Scénic, přičemž podle očekávání by jej měl nabídnout také Mégane a posléze zřejmě i další vozy. Motor s interním označením H5x je připravován už s ohledem na příchod normy Euro 7 a měření emisí v reálném prostředí.
K dispozici má být ve třech výkonových variantách s 85, 103 a 114 kW. Turbodmychadlem přeplňovaný motor s přímým vstřikováním o objemu 1330 cm3 bude mít čtyři válce a kompresní poměr 10,3:1. Jednotka s čtyřmi ventily na válec bude spárována s manuální převodovkou, ve vrcholné verzi se počítá s novou dvouspojkovou převodovkou EDC se sedmi stupni.
Vedle třináctistovky se u Renaultu počítá také s novou benzinovou osmnáctistovkou vyvinutou divizí Renault Sport. Ta už byla představena ve sporťáku Alpine A110, s nasazením motoru o takovém objemu se ale počítá i v dalších modelech. Ve Francii už je od tohoto měsíce nabídnuta pro Espace, a počítá se s ní také pro Talisman, v nichž má nahradit dnešní 1.6 TCe, z něhož bude technicky vycházet.
Jestliže v A110 má 185 kW, v Espace je 1.8 TCe naladěn na výkon 165 kW a točivým momentem 300 N.m, což je o 18 kW a 40 N.m více než u šestnáctistovky. Ve velkém MPV je tento čtyřválec spárován se stejnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou EDC, původem od Getragu, jako dnešní šestnáctistovka.