Jeep Cherokee v trase Dakaru – první jízdní dojmy

Jeep Cherokee v trase Dakaru – první jízdní dojmy

 
 

Když už pošesté pomáháme vytáhnout cizí auto z duny, věříme organizátorům že prezentaci Jeepu v trase slavné pouštní rallye nám nijak neusnadnili. Hranice s Mauretánií je na dosah a Dakar se letos vůbec nepojede – to ale ještě nevíme.

Letiště v El Rachidia zabírá naše letadlo, prehistorická policejní helikoptéra a desítka hranatých Jeepů. Ta hranatost je nápadná a nutí jednoho z kolegů se jít přesvědčit, zda nám nebudou ukazovat Commander – ale je to v pořádku a instrukce před jízdou sympaticky krátké: v dunách se neskáče ani nezpomaluje a vysílačka se nevypíná. Tak rychle obligátní sladký čaj, vyměnit evropské péřovky za pouštní košile a nenechat si přidělit auto s manuální převodovkou.

Novinka, která se poprvé ukázala světu na autoshow v New Yorku v dubnu 2007, z větší části vychází z předchůdce stejného jména. Od designu připomínající zmenšenou verzi modelu Commander si automobilka slibuje, že přiláká mladé zákazníky a ty, kterým se zdál předchozí model (Cherokee/Liberty) příliš kulatý a nudný. Rezerva se ze zádi schovala pod podlahu, novinkou je také shrnovací plátěná střecha. Díky nově řešenému podvozku se vůz na silnici má chovat mnohem klidněji a komfortem jízdy prý nyní bude připomínat více osobní automobily. Přední náprava má nezávislé zavěšení a ta zadní je klasicky tuhá, ovšem s neobvyklým pětiprvkovým zavěšením a panhardskou tyčí. Těm, kteří si rádi vyjedou mimo silnice, Jeep nabídne dva druhy pohonu čtyř kol. Klasiku v podobě systému Command-Trac a úplnou novinku Selec-Trac II.

Prvních pár desítek kilometrů po solidních asfaltkách dáváme výrobci za pravdu – loupavost předchozí generace téměř zmizela, náklony jsou minimální, jen řízení stále neposkytuje dostatek zpětné vazby. Na příčně křižujícím velbloudu si nedobrovolně zkoušíme panické brzdění, naštěstí úspěšně.

Vůz bude pohánět stejný agregát jako v současném modelu. Šestiválec o objemu 3,7 l vyvine výkon 151 kW při 5200 ot/min a točivý moment 314 Nm při 4000 ot/min. Spotřeba není v této kategorii nijak výjimečná: ve městě si motor řekne v průměru o 15,7 l/100km, mimo město žádá 12,3 l/100km. Populárnější bude určitě námi zkoušený turbodiesel 2.8 s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Výkon vrcholí hodnotou 130 kW a točivý moment 410 Nm s šestistupňovou manuální či 460 Nm s pětistupňovou automatickou převodovkou. Motor i bez filtru pevných částic plní normu Euro4.

Uvidíme, jak na tom budou sériové vozy, ale v testovacích jeepech není motor příliš slyšet. Na asfaltu i na pistě předvádí solidní pružnost, přibližně od 1600 otáček pak táhne až neamericky přímočaře. Ještě než sjedeme do písku, věnujeme poslední pohled palubnímu počítači – 8,5 litru nafty s automatem a pohonem zadní nápravy nepovažujeme za zlé.

Oproti předcházejícímu modelu se nový Cherokee na délku a na výšku lehce zmenšil (délka: 4 492 mm/předchůdce 4 496mm; výška: 1 808mm/předchůdce 1 818mm). Naopak větší šířka a rozvor (šířka: 1 838 mm /předchůdce 1 819; rozvor: 2 694 mm /předchůdce 2 649 mm) je příslibem vyšší míry komfortu na všech sedadlech a stability při jízdě.

Ještě než vjedeme do dun, čeká nás asi největší překvapení: na jednotlivých příčných nerovnostech i proslulých roletách se jeep chová až neuvěřitelně netečně – v dobrém slova smyslu. Když nestačíme dostatečně zabrzdit před hrbolem, auto jej prostě přejede a přitom moc nevyskočí. Dlouhé řady nerovností neotřásají celým autem tak, jak bychom čekali a kupodivu ani na volant se žádné rány nepřenášejí. Špatně se to popisuje, ale když jedete stejně jako zbytek konvoje šedesátkou přes „krtiny“, stabilita vozu přece jenom udiví. I tady se ale projevuje malá citlivost řízení, sklon k přetáčivosti je ale dobře korigovatelný.

Interiér je kompletně přepracován a najdeme v něm opět hodně podobného s modelem Commander. Vládnou zde hrany a standardní šedé plasty lze ve verzi Limited nahradit pohlednějšími béžovými. Za příplatek si lze pořídit kožené čalounění sedadel i jejich elektrické ovládání, startování tlačítkem, dešťový senzor, stabilizační systém, brzdového asistenta a nový navigační systém MyGIG. Ten se dá ovládat hlasem nebo pomocí dotykové obrazovky. Jeep Cherokee také disponuje pomocnými systémy pro rozjezd do kopce o pro kontrolované sjíždění ze svahu.

Projet dunou je brnkačka – co si budeme nalhávat, Jeep prostě vytyčil trasu a my si tady jako ovce hrajeme na offroad… Humor a suverenita nás přecházejí poté, kdy pomáháme vyprostit už šesté auto na místech, která se „od oka“ zdají snadná, hmm. Tak hurá, otočným ovladačem připínáme přední nápravu i redukci 2,72:1, pomodlíme se za hydrodynamický měnič v našem automatu a vyrážíme… Není to taková legrace, často stojíme na vrcholu duny a čekáme na uvolnění tratě. Přiměřeně příjemný volant by sice mohl mít méně než čtyři ramena, ale v terénu se dovnitř prsty nestrkají, tak je to jedno.

Tvrdé plasty na přístrojové desce a možná zbytečně velké plastové plochy v interiéru vyvažuje jejich znatelně lepší kvalita. Vůz je i pro pětičlennou posádku přiměřeně prostorný, zadní sedadla jsou dělená a sklopná. Hlučnost motoru je přiměřená jen při klidné jízdě, v terénu s požadavkem na držení v otáčkách už o sobě agregát dává znát výrazněji.

Finále je velkolepé – dvousetmetrový kopec je v podstatě sledem dun a pokud dobře vidíme, zatím jej vyjel jen jeden finský novinář a velbloudi. Mno. Hlas ve vysílačce radí, abych se nebál a jel, co to dá… Beru si to k srdci. Po dlouhém a písek stříkajícím rozjezdu volím na automatu redukovanou trojku a … auto se natřásá na tvrdších částech podkladu, vzápětí ztrácí rychlost na sypkých pasážích. Ten žlutý nesmysl zastínil výhled, volant držím jen dlaněmi a vrchol jen tuším – pět metrů před cílem už auto téměř nejede, takže se zkusím spolehnout na rychlost přeřazování u toho (teď už úžasného, nejlepšího, „nenech mě v tom“) automatu – za dvě, přední diferenciál sice orá brázdu, ale kola nacházejí jakýsi podklad a jeep se – pomaloučku a se žlutými skly, karoserií a vším okolo – sune na hranu duny.

Jeep Cherokee se v České republice začne prodávat už od února, ve verzích Sport a Limited. Ceník zatím není k dispozici.

Jeep Cherokee - srovnání generací
§nový modelsoučasný model
Motor2.8 CRD2.8.CRD
Zdvihový objem [cm3]27772777
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]130/3800120/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]460/2000-2800400/1800-2400
Max. rychlost [km/h]179174
Zrychlení 0-100 km/h [s]N/AN/A
Délka44934496
Šířka18391819
Výška17361818
Poh./užit.hmotnost1985/5352031/489
Zavazadlový prostor419/1404821/1950
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,49,9
pozn.: verze s aut. převodovkou

Anketa

Který současný Jeep je vám nejsympatičtější?
Spolupracujeme s TipCars.com
Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně

Jihokorejská automobilka Hyundai na týden uzavřela jednu…

Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici

nternet v Česku loni používalo 76,5 procenta lidí ve věku…

Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily

Tržby agentur, které se zabývají výzkumem trhu a…

Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají

Zkušený diplomat, bývalý český velvyslanec Petr Kolář…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Jeep Cherokee končí, nástupce dostane podvozek Giulietty Jeep Cherokee končí, nástupce dostane podvozek Giulietty

Jeep Cherokee, v USA prodávaný pod názvem Liberty s kódem…

Jeep Cherokee: o 90 tisíc Kč levnější, již od 769.750,- Kč Jeep Cherokee: o 90 tisíc Kč levnější, již od 769.750,- Kč

Stejně jako sesterský model Dodge Nitro, zlevnil i Jeep…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům ukázali, jak se zabíjí kožešinová zvířata

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům…

Kožich byl vždy známkou bohatství a luxusu. Dnes se stává synonymem utrpení. Lišky, mývalové nebo například…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí jde před disciplinárku

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San Marino zaslouží obdiv

Češi nesouhlasí s Müllerem: Zbytečný zápas? San…

Když Německo porazilo San Marino v kvalifikaci na mistrovství světa 2018 vysoko 8:0, prohlásil útočník Thomas…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…