Jeep Cherokee v trase Dakaru – první jízdní dojmy

Jeep Cherokee v trase Dakaru – první jízdní dojmy

 
 

Když už pošesté pomáháme vytáhnout cizí auto z duny, věříme organizátorům že prezentaci Jeepu v trase slavné pouštní rallye nám nijak neusnadnili. Hranice s Mauretánií je na dosah a Dakar se letos vůbec nepojede – to ale ještě nevíme.

Letiště v El Rachidia zabírá naše letadlo, prehistorická policejní helikoptéra a desítka hranatých Jeepů. Ta hranatost je nápadná a nutí jednoho z kolegů se jít přesvědčit, zda nám nebudou ukazovat Commander – ale je to v pořádku a instrukce před jízdou sympaticky krátké: v dunách se neskáče ani nezpomaluje a vysílačka se nevypíná. Tak rychle obligátní sladký čaj, vyměnit evropské péřovky za pouštní košile a nenechat si přidělit auto s manuální převodovkou.

Novinka, která se poprvé ukázala světu na autoshow v New Yorku v dubnu 2007, z větší části vychází z předchůdce stejného jména. Od designu připomínající zmenšenou verzi modelu Commander si automobilka slibuje, že přiláká mladé zákazníky a ty, kterým se zdál předchozí model (Cherokee/Liberty) příliš kulatý a nudný. Rezerva se ze zádi schovala pod podlahu, novinkou je také shrnovací plátěná střecha. Díky nově řešenému podvozku se vůz na silnici má chovat mnohem klidněji a komfortem jízdy prý nyní bude připomínat více osobní automobily. Přední náprava má nezávislé zavěšení a ta zadní je klasicky tuhá, ovšem s neobvyklým pětiprvkovým zavěšením a panhardskou tyčí. Těm, kteří si rádi vyjedou mimo silnice, Jeep nabídne dva druhy pohonu čtyř kol. Klasiku v podobě systému Command-Trac a úplnou novinku Selec-Trac II.

Prvních pár desítek kilometrů po solidních asfaltkách dáváme výrobci za pravdu – loupavost předchozí generace téměř zmizela, náklony jsou minimální, jen řízení stále neposkytuje dostatek zpětné vazby. Na příčně křižujícím velbloudu si nedobrovolně zkoušíme panické brzdění, naštěstí úspěšně.

Vůz bude pohánět stejný agregát jako v současném modelu. Šestiválec o objemu 3,7 l vyvine výkon 151 kW při 5200 ot/min a točivý moment 314 Nm při 4000 ot/min. Spotřeba není v této kategorii nijak výjimečná: ve městě si motor řekne v průměru o 15,7 l/100km, mimo město žádá 12,3 l/100km. Populárnější bude určitě námi zkoušený turbodiesel 2.8 s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla. Výkon vrcholí hodnotou 130 kW a točivý moment 410 Nm s šestistupňovou manuální či 460 Nm s pětistupňovou automatickou převodovkou. Motor i bez filtru pevných částic plní normu Euro4.

Uvidíme, jak na tom budou sériové vozy, ale v testovacích jeepech není motor příliš slyšet. Na asfaltu i na pistě předvádí solidní pružnost, přibližně od 1600 otáček pak táhne až neamericky přímočaře. Ještě než sjedeme do písku, věnujeme poslední pohled palubnímu počítači – 8,5 litru nafty s automatem a pohonem zadní nápravy nepovažujeme za zlé.

Oproti předcházejícímu modelu se nový Cherokee na délku a na výšku lehce zmenšil (délka: 4 492 mm/předchůdce 4 496mm; výška: 1 808mm/předchůdce 1 818mm). Naopak větší šířka a rozvor (šířka: 1 838 mm /předchůdce 1 819; rozvor: 2 694 mm /předchůdce 2 649 mm) je příslibem vyšší míry komfortu na všech sedadlech a stability při jízdě.

Ještě než vjedeme do dun, čeká nás asi největší překvapení: na jednotlivých příčných nerovnostech i proslulých roletách se jeep chová až neuvěřitelně netečně – v dobrém slova smyslu. Když nestačíme dostatečně zabrzdit před hrbolem, auto jej prostě přejede a přitom moc nevyskočí. Dlouhé řady nerovností neotřásají celým autem tak, jak bychom čekali a kupodivu ani na volant se žádné rány nepřenášejí. Špatně se to popisuje, ale když jedete stejně jako zbytek konvoje šedesátkou přes „krtiny“, stabilita vozu přece jenom udiví. I tady se ale projevuje malá citlivost řízení, sklon k přetáčivosti je ale dobře korigovatelný.

Interiér je kompletně přepracován a najdeme v něm opět hodně podobného s modelem Commander. Vládnou zde hrany a standardní šedé plasty lze ve verzi Limited nahradit pohlednějšími béžovými. Za příplatek si lze pořídit kožené čalounění sedadel i jejich elektrické ovládání, startování tlačítkem, dešťový senzor, stabilizační systém, brzdového asistenta a nový navigační systém MyGIG. Ten se dá ovládat hlasem nebo pomocí dotykové obrazovky. Jeep Cherokee také disponuje pomocnými systémy pro rozjezd do kopce o pro kontrolované sjíždění ze svahu.

Projet dunou je brnkačka – co si budeme nalhávat, Jeep prostě vytyčil trasu a my si tady jako ovce hrajeme na offroad… Humor a suverenita nás přecházejí poté, kdy pomáháme vyprostit už šesté auto na místech, která se „od oka“ zdají snadná, hmm. Tak hurá, otočným ovladačem připínáme přední nápravu i redukci 2,72:1, pomodlíme se za hydrodynamický měnič v našem automatu a vyrážíme… Není to taková legrace, často stojíme na vrcholu duny a čekáme na uvolnění tratě. Přiměřeně příjemný volant by sice mohl mít méně než čtyři ramena, ale v terénu se dovnitř prsty nestrkají, tak je to jedno.

Tvrdé plasty na přístrojové desce a možná zbytečně velké plastové plochy v interiéru vyvažuje jejich znatelně lepší kvalita. Vůz je i pro pětičlennou posádku přiměřeně prostorný, zadní sedadla jsou dělená a sklopná. Hlučnost motoru je přiměřená jen při klidné jízdě, v terénu s požadavkem na držení v otáčkách už o sobě agregát dává znát výrazněji.

Finále je velkolepé – dvousetmetrový kopec je v podstatě sledem dun a pokud dobře vidíme, zatím jej vyjel jen jeden finský novinář a velbloudi. Mno. Hlas ve vysílačce radí, abych se nebál a jel, co to dá… Beru si to k srdci. Po dlouhém a písek stříkajícím rozjezdu volím na automatu redukovanou trojku a … auto se natřásá na tvrdších částech podkladu, vzápětí ztrácí rychlost na sypkých pasážích. Ten žlutý nesmysl zastínil výhled, volant držím jen dlaněmi a vrchol jen tuším – pět metrů před cílem už auto téměř nejede, takže se zkusím spolehnout na rychlost přeřazování u toho (teď už úžasného, nejlepšího, „nenech mě v tom“) automatu – za dvě, přední diferenciál sice orá brázdu, ale kola nacházejí jakýsi podklad a jeep se – pomaloučku a se žlutými skly, karoserií a vším okolo – sune na hranu duny.

Jeep Cherokee se v České republice začne prodávat už od února, ve verzích Sport a Limited. Ceník zatím není k dispozici.

Jeep Cherokee - srovnání generací
§nový modelsoučasný model
Motor2.8 CRD2.8.CRD
Zdvihový objem [cm3]27772777
Válce/ventily4/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]130/3800120/3800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]460/2000-2800400/1800-2400
Max. rychlost [km/h]179174
Zrychlení 0-100 km/h [s]N/AN/A
Délka44934496
Šířka18391819
Výška17361818
Poh./užit.hmotnost1985/5352031/489
Zavazadlový prostor419/1404821/1950
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]9,49,9
pozn.: verze s aut. převodovkou

Anketa

Který současný Jeep je vám nejsympatičtější?
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu Senát dnes v noci…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Jeep Cherokee končí, nástupce dostane podvozek Giulietty Jeep Cherokee končí, nástupce dostane podvozek Giulietty

Jeep Cherokee, v USA prodávaný pod názvem Liberty s kódem…

Jeep Cherokee: o 90 tisíc Kč levnější, již od 769.750,- Kč Jeep Cherokee: o 90 tisíc Kč levnější, již od 769.750,- Kč

Stejně jako sesterský model Dodge Nitro, zlevnil i Jeep…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena se na mou kandidaturu mračí

Kubera o „boji“ o Hrad: Valenta dodá vrtulník, žena…

Senátor a dlouholetý teplický primátor Jaroslav Kubera (ODS) se už chystá na případnou prezidentskou kampaň.…

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní. Po Zimolovi odešlo 9 lidí

„Osekaná“ kandidátka ČSSD na jihu Čech je kompletní.…

Jihočeští sociální demokraté po sporech s celostátním vedením ČSSD potvrdili v korespondečním hlasování členů,…

 

iSport.cz

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a zdravil legendu Tour

S Froomem hraje sám ďábel. Dovolil si parádičku a…

PŘÍMO Z FRANCIE | V naprosté pohodě je na Tour de France obhájce titulu Chris Froome. Až v takové, že si během…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…