5.9. 2016 Michal Fokt

Jezdili jsme na vodíkovém kole Linde H2 bike. Tohle je prý budoucnost!

 

Do Prahy dorazilo vodíkové jízdní kolo s palivovým článkem. U toho jsme nemohli chybět

Není to sice auto, ba dokonce ani motorka, ale „elektrické vozidlo s pedály“. A je vybaveno technikou, která si pomalu prošlapává cestu do osobních aut – teď bude chvíli řeč o dopravním prostředku jménem Linde H2 bike a jednoduše a výstižně řečeno to je vodíkové jízdní kolo. Zdá se vám to být naprosto šílený nápad? Ještě se kloudně nezačala budovat ani infrastruktura pro auta, jak dlouho asi bude trvat, než bude někde možné „sosnout“ vodík do bicyklu? Asi se budete divit, ale podle firmy Linde je to dokonce reálnější, než vodíková auta. Ale začněme postupně.

H2 bike je firmou Linde vyvinutý pedelec, disponující lahví se 33 g plynného vodíku, uskladněného při maximálním tlaku 340 barů, jenž je energetickým ekvivalentem 1000 Wh. Společně s 250W elektromotorem a 60 Wh vyrovnávacím akumulátorem to zajistí elektrickou podporu šlapání na více, než 100 km jízdy, což je bezpochyby mnohem více, než je pro jednotlivou cyklojízdu potřeba.

Teď trochu odbočím – v husté síti prodejen společnosti Linde si můžete koupit nádrž s vodíkem (třeba zbrusu novou, lehkou, kompozitovou víceúčelovou Linde Genii) a doma si H2 bike během maximálně šesti minut „dotankovat“. Už nyní by to tedy nebylo o moc komplikovanější, než provoz elektrokola. Nehledě na nesrovnatelně větší rychlost doplnění energetické zásoby.

Ale zpět k biku. Komponenty systému palivových článků váží pouze 3,7 kg, celé hliníkové kolo pak už méně potěšujících 23,5 kg, nicméně je poznat, že se na nějaké to kilo při stavbě nehledělo a šlo by to hmotnostně pořešit mnohem lépe. Elektrická asistence funguje do rychlosti 25 km/h a palivový článek by měl vydržet v plné kondici pět let. Reálná životnost je pochopitelně delší, ale účinnost se bude postupně snižovat. Článek by se však vzhledem ke své velikosti poté nerenovoval, ale rovnou vyměnil.

A právě to „by“ je na místě. Linde jako výrobce technických plynů nemá ambice konkurovat výrobcům kol, H2 bike je experimentální prototyp, existující v pouhých deseti exemplářích a Linde nemá v úmyslu jej masově vyrábět. Tomu také odpovídá jeho cena, činící zhruba 14 tisíc euro (cca 390 tisíc korun), nicméně v případě masovější produkce palivových článků Linde očekává cenu kolem 4000 euro (112 tisíc korun), což už je na úrovni vyšší třídy elektrokol. Neměla by to být čísla vycucaná z prstu, v Japonsku a Číně už Linde spolupracuje s partnery, kteří mají v úmyslu vodíkové pedeleky vyrábět. V blízké budoucnosti se jich tedy dočkáme, jen nejspíš logo Linde neponesou.

H2 bike sice má specifickou konstrukci rámu, jenž byl navržen tak, aby horní část rámu fungovala jako chladič (palivový článek má účinnost asi 50 %, zbytek je odpadní teplo, jinak je však osazen komponenty známých specializovaných firem, jako je Shimano, Wellgo, Schwalbe a další. A jak kolo vlastně jezdí?

Je to sice už nějaký čas, co jsem jel na klasickém pedeleku, takže nemám přímé srovnání, ale řada z nich mi přišla poněkud neohrabaná a těžkopádná, proto jsem byl překvapen, jak snadno se H2 bike řídí a ovládá. Dobrá geometrie rámu, široká řídítka a nízké těžiště s vodíkovými komponenty umístěnými kolem středu kola zajišťují příjemné jízdní vlastnosti, díky elektroasistenci není nijak zvlášť nutné se zabývat řazením a kotoučové brzdy zvládnou kolo zpomalit bez problémů. Jenže jeden zásadní problém Linde H2 bike má – hlučnost.

Očekával jsem téměř bezhlučný provoz, doprovázený pouze charakteristickým bzučením, jenže kolo vydává při jízdě zvuk, připomínající vysávání zbytku nápoje brčkem z kelímku. Původcem je ventilátor, nasávající vzduch do článku. Mělo by k tomu docházet pouze v době, kdy se dobíjí akumulátor, jenže já měl aktivován mód Turbo s plnou asistencí a během krátké projížďky kolo „srkalo“ vzduch neustále. Musím říci, že to bylo docela protivné. Možná bych si časem zvykl, …nebo bych z toho zešílel… Předpokládám však, že nalezení nějaké kultivovanější turbínky bude jen otázkou času.

Vodíku fandím a věřím, že v něm opravdu je energetická budoucnost, pokud nebude v mezičase vynalezeno ještě něco lepšího. Po vyřešení zmíněné hlučnosti a snížení ceny by nemuselo rozšíření vodíkových elektrokol nic bránit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit Europoslanci vzkazují Britům: Brexit lze stále ještě zastavit

Poslanci Evropského parlamentu připravují rezoluci, ve…

Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar Nekolikatunové kamiony létají vzduchem. Podívejte se, jak závodníci trénují na Dakar

Minulý víkend se na autodromu v Sosnové setkala česká…

Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy Číňané vstupují do Tesly, Tencent utratil miliardy

Čínský technologický gigant Tencent Holdings se stal…

Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici Vojáci Jemenu dopadli vůdce al-Káidy. Schovával se v odlehlé vesnici

Jemenským jednotkám se dnes podařilo zajmout vůdce…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

V Londýně někdo zapomněl Ferrari 456 GT a nejspíš jej příliš nepostrádá

Dnes 17:52

Čas od času se někde najde garáž nebo rovnou stodola plná zapomenutých vzácných automobilů, ale toto Ferrari 456 GT někdo odložil na exkluzivní londýnské ulici.




Blesk.cz

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta kolemjdoucí

Děsivá nehoda v Plzni: Zaklíněné děti tahali z auta…

V úterý došlo v Plzni krátce po obědě k dopravní nehodě, po které zůstal osobní automobil Peugeot 306 převrácený…

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte, kolik si řekl za jízdné

Taxikář vozil zmatenou seniorku po Brně! Neuvěříte,…

Zmatená seniorka (85) s polštářem v ruce upoutala pozornost jednoho z brněnských taxikářů (27). Mladík u ženy…

 

iSport.cz

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a hrál, když jsem nebyl fit

Kašpar o sezoně v KHL: Chtěli, abych se oholil a…

Hokejový útočník Lukáš Kašpar má za sebou klubovou sezonu, na kterou by nejradši zapomněl. Jednatřicetiletý…

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal správný okamžik, řekla

Lyžařka Strachová oznámila konec kariéry. Nastal…

Slalomářka Šárka Strachová se rozhodla ukončit kariéru. Čtyřnásobná medailistka z mistrovství světa se loučí ve…

 

Reflex.cz

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal dostal v Paříži další doživotní trest

Někdejší nejhledanější terorista Carlos alias Šakal…

Venezuelský terorista Ilich Ramírez Sánchez, známý pod přezdívkami Carlos či Šakal, dnes u soudu v Paříži dostal…