5.9. 2016 Michal Fokt

Jezdili jsme na vodíkovém kole Linde H2 bike. Tohle je prý budoucnost!

 

Do Prahy dorazilo vodíkové jízdní kolo s palivovým článkem. U toho jsme nemohli chybět

Není to sice auto, ba dokonce ani motorka, ale „elektrické vozidlo s pedály“. A je vybaveno technikou, která si pomalu prošlapává cestu do osobních aut – teď bude chvíli řeč o dopravním prostředku jménem Linde H2 bike a jednoduše a výstižně řečeno to je vodíkové jízdní kolo. Zdá se vám to být naprosto šílený nápad? Ještě se kloudně nezačala budovat ani infrastruktura pro auta, jak dlouho asi bude trvat, než bude někde možné „sosnout“ vodík do bicyklu? Asi se budete divit, ale podle firmy Linde je to dokonce reálnější, než vodíková auta. Ale začněme postupně.

H2 bike je firmou Linde vyvinutý pedelec, disponující lahví se 33 g plynného vodíku, uskladněného při maximálním tlaku 340 barů, jenž je energetickým ekvivalentem 1000 Wh. Společně s 250W elektromotorem a 60 Wh vyrovnávacím akumulátorem to zajistí elektrickou podporu šlapání na více, než 100 km jízdy, což je bezpochyby mnohem více, než je pro jednotlivou cyklojízdu potřeba.

Teď trochu odbočím – v husté síti prodejen společnosti Linde si můžete koupit nádrž s vodíkem (třeba zbrusu novou, lehkou, kompozitovou víceúčelovou Linde Genii) a doma si H2 bike během maximálně šesti minut „dotankovat“. Už nyní by to tedy nebylo o moc komplikovanější, než provoz elektrokola. Nehledě na nesrovnatelně větší rychlost doplnění energetické zásoby.

Ale zpět k biku. Komponenty systému palivových článků váží pouze 3,7 kg, celé hliníkové kolo pak už méně potěšujících 23,5 kg, nicméně je poznat, že se na nějaké to kilo při stavbě nehledělo a šlo by to hmotnostně pořešit mnohem lépe. Elektrická asistence funguje do rychlosti 25 km/h a palivový článek by měl vydržet v plné kondici pět let. Reálná životnost je pochopitelně delší, ale účinnost se bude postupně snižovat. Článek by se však vzhledem ke své velikosti poté nerenovoval, ale rovnou vyměnil.

A právě to „by“ je na místě. Linde jako výrobce technických plynů nemá ambice konkurovat výrobcům kol, H2 bike je experimentální prototyp, existující v pouhých deseti exemplářích a Linde nemá v úmyslu jej masově vyrábět. Tomu také odpovídá jeho cena, činící zhruba 14 tisíc euro (cca 390 tisíc korun), nicméně v případě masovější produkce palivových článků Linde očekává cenu kolem 4000 euro (112 tisíc korun), což už je na úrovni vyšší třídy elektrokol. Neměla by to být čísla vycucaná z prstu, v Japonsku a Číně už Linde spolupracuje s partnery, kteří mají v úmyslu vodíkové pedeleky vyrábět. V blízké budoucnosti se jich tedy dočkáme, jen nejspíš logo Linde neponesou.

H2 bike sice má specifickou konstrukci rámu, jenž byl navržen tak, aby horní část rámu fungovala jako chladič (palivový článek má účinnost asi 50 %, zbytek je odpadní teplo, jinak je však osazen komponenty známých specializovaných firem, jako je Shimano, Wellgo, Schwalbe a další. A jak kolo vlastně jezdí?

Je to sice už nějaký čas, co jsem jel na klasickém pedeleku, takže nemám přímé srovnání, ale řada z nich mi přišla poněkud neohrabaná a těžkopádná, proto jsem byl překvapen, jak snadno se H2 bike řídí a ovládá. Dobrá geometrie rámu, široká řídítka a nízké těžiště s vodíkovými komponenty umístěnými kolem středu kola zajišťují příjemné jízdní vlastnosti, díky elektroasistenci není nijak zvlášť nutné se zabývat řazením a kotoučové brzdy zvládnou kolo zpomalit bez problémů. Jenže jeden zásadní problém Linde H2 bike má – hlučnost.

Očekával jsem téměř bezhlučný provoz, doprovázený pouze charakteristickým bzučením, jenže kolo vydává při jízdě zvuk, připomínající vysávání zbytku nápoje brčkem z kelímku. Původcem je ventilátor, nasávající vzduch do článku. Mělo by k tomu docházet pouze v době, kdy se dobíjí akumulátor, jenže já měl aktivován mód Turbo s plnou asistencí a během krátké projížďky kolo „srkalo“ vzduch neustále. Musím říci, že to bylo docela protivné. Možná bych si časem zvykl, …nebo bych z toho zešílel… Předpokládám však, že nalezení nějaké kultivovanější turbínky bude jen otázkou času.

Vodíku fandím a věřím, že v něm opravdu je energetická budoucnost, pokud nebude v mezičase vynalezeno ještě něco lepšího. Po vyřešení zmíněné hlučnosti a snížení ceny by nemuselo rozšíření vodíkových elektrokol nic bránit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…