BMW X5 M: Zimní jízdní dojmy

BMW X5 M: Zimní jízdní dojmy

 
 

Vyzkoušet se má všechno. Člověk pak uvěří, že například sportovní a užitkové vlastnosti skutečně lze spojit do jednoho celku.

Původní BMW M3 by vypadalo vedle X5 M jako chudý příbuzný. Vývoj jde kupředu a věřím, že dnes by každý měl v autě raději 555 koní, dvě turba a osm válců než 200 koní vydolovaných z atmosférického čtyřválce. Ne každý by už ale dal přednost karoserii SUV před konvenčním kupé, resp. dvoudveřovým sedanem.

Na akci BMW TwinPower Turbo Technology pořádané ve slovinských Alpách se naskytla možnost kromě nového X1 xDrive28i s motorem 2,0 Turbo vyzkoušet právě i X5 M, ba co víc – s možností přímého srovnání s X5 xDrive50i, která má konstrukčně shodný motor, avšak v konzervativněji naladěné verzi s 300 kW (408 k).

Standardní provedení 4,4litrového osmiválce je i přes svůj výkon především komfortním autem. Působí na BMW poněkud těžkopádným dojmem, na alpských silničkách leckdy doslova potřebuje pomocnou ruku stabilizace a zřejmě relativně měkký podvozek může za to, že trakce při akceleraci v serpentinách není vždy zrovna 100procentní. K tomu všemu řízení má při zatáčení tuhý chod, kterým pocitově simuluje zpětnou vazbu, s návratem volantu do původní pozice si ale na výjezdu ze zatáčky starost nedělá. Jednoduše taková X5 je cestovním autem, od kterého nebudete očekávat sportovní ambice, protože víte, že je neumí naplnit.

JAKE.AUTO.CZ: BMW X5 – všechny testy a další články

A pak je tu X5 M. S tmavým lakem je vedle obyčejné X5 na první pohled skoro přehlédnutelná – tedy jen do okamžiku, než se nastartuje motor. Místo osmiválcového bublání xDrive50i je z výfuků X5 M ozývá lákavé vrčení, ve kterém lze zaslechnout akustickou stopu připomínající italské V8 a V12. Už jen tato první indicie je jasným vodítkem ke zjištění, že na společném genetickém základu vzniklo zcela odlišné auto.

A změn je víc než dost. Motor dramaticky posílil – o 36 % na 408 kW (555 k). K tomu se přidává zcela nové nastavení podvozku a zadní aktivní diferenciál Dynamic Performance Control převzatý z X6 (do X5 mimo verzi M jej nedostanete). Samozřejmě motor, stabilizační systém i podvozek nabízejí speciálně odladěné M režimy, které byly aktivní po celou dobu naši krátké 50kilometrové jízdy.

Z pohledu do oficiálních údajů je zřejmé, že si u BMW dali záležet na tom, aby X5 M byla ve všech ohledech lepší než Cayenne Turbo S. Akcelerace i výkon jsou o nějaké ty drobné lepší a i po příchodu nové generace Cayenne Turbo zůstává X5 M nejsilnějším a nejrychlejším SUV na trhu.

Poblouznění smyslů může způsobit každé výraznější sešlápnutí plynového pedálu – tedy kromě akcelerace z klidu. Sprint na stovku je dílem 4,7 sekundy, ale místo toho, aby X5 vystřelila z místa, je rozjezd poněkud vláčný. Není se čemu divit, do pohybu se musí uvést 2380 kg provozní hmotnosti. Po překonání rozjezdové fáze nastává exploze provázená až téměř supersportovní zvukovou kulisou.

BMW X5 - technická data a ceny na českém trhu
ModelX5 xDrive30dX5 xDrive40dX5 xDrive35iX5 xDrive50iX5 M
Převodovka8A8A8A8A6A
Zdvihový objem [cm3]29932993297943954395
Válce/ventily6/46/46/48/48/4
Největší výkon [kW/min-1]180/4000225/4400225/5800300/5500408/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]540/1750-3000600/1500-2500400/1200-5000600/1750-4500680/1500-5650
Max. rychlost [km/h]222236235250250 (275)
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,66,66,85,54,7
Komb. spotřeba [l/100 km]7,47,510,312,513,9
Cena [Kč]1.428.750,-1.541.250,-1.435.000,-1.877.500,-2.670.000,-

Reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou za jízdy okamžité a velmi bouřlivé. Pořádné zatlačení akcelerátoru směrem ke koberci pak má za následek prudký příval točivého momentu na kola doprovázený detonací ve výfuku, když převodovka řadí v otáčkách nahoru. Tento zvukový efekt si může řidič dopřát i sám, kdykoliv se mu zamane – v manuálním módu totiž převodovka neřadí vyšší převody jindy, než po pokynu pravým pádlem u volantu.

X5 M samozřejmě není okruhovým náčiním a z toho vyplývá i potřeba se komfortně přesunovat ustálenými rychlostmi. Při dálničních 130 km/h se motor převaluje kolem 2500 min-1 a pracuje prakticky bez zátěže a motor ani výfuky se při takovém použití neprojevují – dokud opět nezatlačíte na plynový pedál.

BMW X5 M a BMW X6 M: Mnichovská M&M's dostala osmiválec 4,4 TwinTurbo (408 kW, 680 Nm)

Stále se vyhýbám kapitole podvozek, přitom to je asi ta nejsilnější stránka X5 M. Výsledek úprav divize BMW M GmbH se dá vyjádřit jednoduše – hmotnost téměř 2,4 tuny ani vysokou stavbu karoserie řidiči nijak nepocítí. Jediným limitem při rychlých průjezdech zatáček je šířka auta. Nadopované SUV v ničem nezaostává za řadou 7 s M paketem. Naopak, zdá se být ještě neutrálnější, minimálně se naklání a k tomu přidává perfektní trakci. Stabilizační systém zasahuje i při velmi ostré jízdě zcela výjimečně. Pokud se tak stane, je korekce rychlá a minimalistická, prozradí ji jen probliknutí kontrolky na přístrojovém štítu.

Jízdně není X5 M co vytknout. Vadí horší nastupování a vystupování, stejně jako u běžné X5, a pak několik drobností. Například je škoda, že zobrazení head-up displeje nemá nějaké ty sportovní funkce – například indikace otáček a zařazeného převodu by byla jistě efektní a také praktická. Vzhledem k dlouhému převodu řízení zase není šťastné umístění páček pro manuální řazení na volantu. Ne vždy je zrovna ta správná po ruce, na sloupku řízení by se hledala lépe.

Mimochodem, palubní počítač po ostré jízdě ukázal průměrnou spotřebu vcelku překvapivých 20 l/100 km. To je jen o šest litrů více, než spálila ve srovnatelných podmínkách X5 xDrive50i při poklidném stylu jízdy.

Po prvním svezení s nejrychlejším SUV na trhu je závěr jasný: každý, kdo si chce brát X5 M do úst, by měl tento model nejprve vyzkoušet. Ve skutečném světě, kde se hraje na rychlost průjezdu zatáčkou, ochotu měnit směr a přesnost reakcí podvozku – a nikoliv na předsudky – je totiž X5 M tím pravým M. Sportovní divize BMW si s tímto modelem rozhodně ostudu nedělá. Naopak, dokazuje, že umí spojit i zdánlivě nespojitelné.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 

Přidat názorDiskuse: BMW X5 M: Zimní jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

 

iSport.cz

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…