24.3. 2016 Svět motorů

Jízdní dojmy Mercedes-Benz E: Hvězdný asistent

 

Nová generace třídy E nabízí pokročilejší jízdní systémy než vrcholné esko. Poprvé jsme také měli možnost vyzkoušet dvoulitrový turbodiesel, který přichází jako první z řady OM654.

Současné éčko se proti minulému prodloužilo o 43 mm (4923 mm) a výrazně u něj narostl i rozvor, a to o 65 mm (2939 mm). Výška a šířka se nepatrně zmenšily o 3 mm, respektive 2 mm (1474 mm a 1852 mm). Především se ale zcela změnil design. Hrany jsou pryč a stejně jako u ostatních modelů značky nastupují oblé tvary. Unifikace se nám však zdá být ještě výraznější než v případě Audi. Zejména od menšího céčka není vůbec jednoduché vůz odlišit, alespoň ne zvenku.

Uvnitř je to jiné. Zde má novinka daleko blíže k vrcholné třídě S. Dominantní roli hrají dva širokoúhlé 12,3" displeje. Výrazně se změnilo menu i grafická podoba systému Command. Rozdělení nabídek nám přijde ještě přehlednější než dříve. Princip ovládání zůstává shodný a funkčnost bezproblémová. Novinkou jsou dotyková tlačítka přímo na volantu, která nahradila potvrzovací klávesu a čtyři šipky okolo.

Nejvíce zvědavi jsme byli na provedení 220 d, první z řady nových naftových jednotek. V případě čtyřválců budou mít tyto motory objem dva litry a nahradí předchozí verzi 2,1 l. Zdvihový objem se snížil především díky menšímu zdvihu, což se pozitivně projevuje na snížení vibrací a menším vnitřním tření. Blok agregátu je nyní z hliníku. Výfukové ústrojí, které zahrnuje filtr pevných částic i katalyzátor Adblue, se nyní nachází těsně u motoru a tvoří s ním kompaktní celek. Bližší umístění přispívá k rychlejšímu ohřátí na provozní teplotu a nižším emisím i při krátkých jízdách.

V praxi se motor chová opravdu mimořádně kultivovaně. Při jízdě ustálenou rychlostí ho prakticky neslyšíte a nemáte šanci poznat, zda jedete s 220 d, nebo s šestiválcem 350 d.

Dynamika základního dieselu je více než dostatečná, ostatně parametry se blíží předchozímu 250 d. Smysl připlatit si za šestiválec vidíme zejména při častých jízdách po dálnicích, kde logicky jeho výkonová rezerva vynikne nejvíce.

Souhra samočinné převodky 9G-Tronic s novým dvoulitrem je výtečná, ve sportovním režimu řadí pocitově stejně bleskově jako nejlepší dvouspojky nebo osmikvalt od ZF. Běžně si však užíváte hladké a plynulé změny stupňů, kde převodovka dokáže efektivně využívat pásmo kolem 1500 ot./ min (na devítku odpovídá 130 km/h). Na hodnocení spotřeby je brzy, nicméně dynamičtější jízda zahrnující i řadu zatáčkovitých úseků znamenala konzumaci 7,5 l/100 km, což nezní vůbec špatně.

Jízdní vlastnosti se posunuly směrem k větší sportovnosti. Testované vozy vybavené vzduchovým odpružením aktivně potlačují boční náklony, daleko lépe než dříve reagují na rychlé změny směru. Pocitově vůz působí výrazně tužším dojmem a v zatáčkách rozhodně nemáte pocit, že řídíte pětimetrový sedan. Vůz jsme si krátce vyzkoušeli i na závodní trati, kde se potvrdila velmi dobrá vyváženost a téměř neutrální charakteristika. Potenciál vozu při běžné jízdě využijete jen těžko. Jistě však potěší zachování vynikající směrové stability i při vysokých rychlostech.

Základní technické údajeE 200 E 300 E 350 e E 400 4Matic E 220 d E 350 d
Zdvihový objem (cm3) 1991 1991 1991 2996 1950 2987
Výkon (kW při ot./min) 135/5500 180/- 210/- 245/- 143/3800 190/3400
Točivý moment (N.m. při ot./min) 300/1200-4000 370/- 550 480 400/1600-2800 620/1600-2400
Převodovka 9A 9A 9A 9A 9A 9A
Vnější rozměry (mm) 4923 x 1852 x 1468
Provozní hmotnost (kg) 1605 - - - 1680 1800
Max. rychlost (km/h) 240 250 250 250 240 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,7 6,3 6,1 5,3 7,3 5,9
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,9 6,6 2,1 7,7 3,9 5,1
Základní cena (Kč) 1.188.220 - - - 1.270.500 1.530.650

Éčko řidiče už skoro nepotřebuje

Samočinné řízení bez podélného značení: V kombinaci s adaptivním tempomatem dokáže vůz udržovat odstup, aniž by k činnosti potřeboval podélné značení. Řídí se tím, jak jede auto před vámi, a zároveň sleduje případné překážky a další vozy v okolí. Tak to funguje až do 130 km/h, přičemž v nízkých rychlostech do 40 km/h nemusí řidič ani držet volant.

Samočinná změna jízdního pruhu: Při zapnutí adaptivního tempomatu a systému na udržování jízdního pruhu dokáže vůz samočinně změnit jízdní pruh. Stačí k tomu nechat po dobu dvou sekund zapnutý blikač. Samozřejmě auto vyhodnocuje situaci, aby manévr neohrozil ostatní řidiče.

Brzdění při křížení směru jiným vozem: Hrozí-li střet s kolmo se blížícím autem, dokáže systém plným aktivováním brzdného účinku zabránit nehodě až do rychlosti 70 km/h. Vyzkoušeli jsme si i zařízení proti planým poplachům. Pokud střet nehrozí a blížící se vozidlo minete alespoň s minimální rezervou (běžný řidič by určitě brzdil), systém nijak nezasahuje.

Nouzové brzdění před kolonou: V případě, že se řidič blíží ke koloně vozidel a auto vyhodnotí, že není žádný úhybný prostor, zazní akustické varování. Následně přichází zásah brzd, který se v poslední fázi stupňuje. Vůz je schopný zabránit nehodám až do rychlosti 100 km/h.

Ochrana před nebezpečným vybočením z pruhu: Pokud řidič nenadále vybočí z jízdního pruhu, přičemž by to znamenalo střet s jiným autem, zasáhne vůz přibrzděním kol na příslušné straně auta.

Parkování bez řidiče: Vůz umí sám zajet i vyjet z parkovacího místa. Stačí k tomu aplikace v telefonu. Samotný manévr ovládá řidič kroužením na displeji telefonu. V případě, že přestane, auto zastaví.

Video

Rozhovor s Torbenem Rothem, projektovým manažerem dieselových motorů Mercedes-Benz

Uvádíte, že nový motor má o 50 % menší vnitřní tření. Jak jste toho docílili?

Předešla tomu celá řada opatření. Nové motory využívají hliníkový blok s menším zdvihem a osa pístu je přesazena vůči klikové hřídeli o 12 mm, což snižuje tlak na stěnu válce. Využíváme rovněž ocelové písty s nižší roztažností. Všimněte si třeba drobného schodu ve spalovacím prostoru pístu. Koncentruje to spalování do prostoru v jeho středu, čímž se tolik ne zahřívají stěny válců ani píst samotný. Zvyšuje se tím tedy termodynamická účinnost a pomáhá to i snižovat třetí.

Proč u nového motoru využíváte plastové úchyty do karoserie?

Proti běžně používaným hliníkovým úchytům přinášejí plastové velkou výhodu z hlediska omezení přenosu vibrací.

Na jaké další motory z nové řady OM654 se můžeme těšit?

V tuto chvílí ještě nemohu sdělit konkrétní údaje, ale postupně jednotky z této řady nahradí současné a dostanou se do všech modelů. Jedná se o modulární motor umožňující snadné nasazení různých komponent. Možná je změna počtu válců, dočkáme se tak i řadového šestiválce.

Uvažujete o znovuzrození řadového pětiválce?

Zřejmě narážíte na nedávnou minulost, kdy ještě například u třídy C generace W 203 jsme takový motor měli. V případě nové řady však počítáme jen se sudým počtem válců.

Nabídnete ve třídě E kombinaci s manuální převodovkou?

Samozřejmě také s manuálními převodovkami je zajištěna plná kompatibilita a objeví se i v éčku.

Autor: Martin Jeník

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Mercedes-Benz E: Hvězdný asistent










Video: Mercedes-AMG E 43 4Matic poprvé v pohybu. Má fantastický zvuk! Video: Mercedes-AMG E 43 4Matic poprvé v pohybu. Má fantastický zvuk!

E 43 4Matic je zatím nejsilnější verzí nové generace…

Pohřebák Kuhlmann VF 212 Classica: Naposledy s plnou parádou (+video) Pohřebák Kuhlmann VF 212 Classica: Naposledy s plnou parádou (+video)

Pohřební vůz jsme na Auto.cz ještě netestovalit.…

 

Související články
Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video) Mercedes-Benz nabízí dovolenou s klasickými SL (+video)

Dovolenou lze strávit nejrůznějšími způsoby. Příznivci…

Video: Mercedes-Benz C Coupé proti parkouristovi a hračce. Kdo vyhraje? Video: Mercedes-Benz C Coupé proti parkouristovi a hračce. Kdo vyhraje?

Skladiště plné kontejnerů, úzké uličky, tři protivníci.…

 



 
Top Gear v novém obsazení: Stálo to za to?

Viděli jsme Top Gear v novém obsazení: Stálo to za to?

Včera

Převzaté nápady, málo humoru, ale skvělé obrazové záběry a vtipný LeBlanc. Takový byl Top Gear v novém složení.




Blesk.cz

Museum Kampa vystavuje unikát: Půl miliardy na zdi

Museum Kampa vystavuje unikát: Půl miliardy na zdi

Dokonalý „zářez na pažbu“ si v těchto dnech připsalo pražské Museum Kampa. Na výstavu Tělesnost 1890 – 1921 se…

Zakázat maily mimo pracovní dobu? Ztřeštěné, nedovolíme to, děsí se politici

Zakázat maily mimo pracovní dobu? Ztřeštěné,…

Už žádné e-maily po pracovní době! To nařizuje nová francouzská reforma. Kontroverzní zákon vítají zaměstnanci,…

 

iSport.cz

French Open: Siniaková s Krejčíkovou vypráskaly Hingisovou a vyzvou H+H

French Open: Siniaková s Krejčíkovou vypráskaly…

Tenistky Andrea Hlaváčková a Lucie Hradecká postoupily na antukovém Roland Garros do čtvrtfinále čtyřhry.…

Slovensko před EURO zaskočilo Němce. Vyhráli 3:1, trefil se i Ďuriš

Slovensko před EURO zaskočilo Němce. Vyhráli 3:1,…

Fotbalisté Slovenska senzačně porazili v přípravném duelu před EURO ve Francii mistry světa z Německa. Domácí…

 

Reflex.cz

Alimenty můžete platit pizzou, řekl muži soud v Itálii. Pak se k němu i vrátila dcera

Alimenty můžete platit pizzou, řekl muži soud v…

Placení alimentů bývá mnohdy problematické po celém světě, Česko nevyjímaje. Aby ale rozhodl soud ve prospěch…

Němci nechtějí za souseda černého fotbalistu, tvrdí místopředseda pravicové Alternativy pro Německo

Němci nechtějí za souseda černého fotbalistu, tvrdí…

V Německu vzplály spory okolo dalšího výpadu populistické pravice na adresu fotbalisty tmavé pleti z národního…