reklama


24.3. 2016 Svět motorů

Jízdní dojmy Mercedes-Benz E: Hvězdný asistent

 

Nová generace třídy E nabízí pokročilejší jízdní systémy než vrcholné esko. Poprvé jsme také měli možnost vyzkoušet dvoulitrový turbodiesel, který přichází jako první z řady OM654.

Současné éčko se proti minulému prodloužilo o 43 mm (4923 mm) a výrazně u něj narostl i rozvor, a to o 65 mm (2939 mm). Výška a šířka se nepatrně zmenšily o 3 mm, respektive 2 mm (1474 mm a 1852 mm). Především se ale zcela změnil design. Hrany jsou pryč a stejně jako u ostatních modelů značky nastupují oblé tvary. Unifikace se nám však zdá být ještě výraznější než v případě Audi. Zejména od menšího céčka není vůbec jednoduché vůz odlišit, alespoň ne zvenku.

Uvnitř je to jiné. Zde má novinka daleko blíže k vrcholné třídě S. Dominantní roli hrají dva širokoúhlé 12,3" displeje. Výrazně se změnilo menu i grafická podoba systému Command. Rozdělení nabídek nám přijde ještě přehlednější než dříve. Princip ovládání zůstává shodný a funkčnost bezproblémová. Novinkou jsou dotyková tlačítka přímo na volantu, která nahradila potvrzovací klávesu a čtyři šipky okolo.

Nejvíce zvědavi jsme byli na provedení 220 d, první z řady nových naftových jednotek. V případě čtyřválců budou mít tyto motory objem dva litry a nahradí předchozí verzi 2,1 l. Zdvihový objem se snížil především díky menšímu zdvihu, což se pozitivně projevuje na snížení vibrací a menším vnitřním tření. Blok agregátu je nyní z hliníku. Výfukové ústrojí, které zahrnuje filtr pevných částic i katalyzátor Adblue, se nyní nachází těsně u motoru a tvoří s ním kompaktní celek. Bližší umístění přispívá k rychlejšímu ohřátí na provozní teplotu a nižším emisím i při krátkých jízdách.

V praxi se motor chová opravdu mimořádně kultivovaně. Při jízdě ustálenou rychlostí ho prakticky neslyšíte a nemáte šanci poznat, zda jedete s 220 d, nebo s šestiválcem 350 d.

Dynamika základního dieselu je více než dostatečná, ostatně parametry se blíží předchozímu 250 d. Smysl připlatit si za šestiválec vidíme zejména při častých jízdách po dálnicích, kde logicky jeho výkonová rezerva vynikne nejvíce.

Souhra samočinné převodky 9G-Tronic s novým dvoulitrem je výtečná, ve sportovním režimu řadí pocitově stejně bleskově jako nejlepší dvouspojky nebo osmikvalt od ZF. Běžně si však užíváte hladké a plynulé změny stupňů, kde převodovka dokáže efektivně využívat pásmo kolem 1500 ot./ min (na devítku odpovídá 130 km/h). Na hodnocení spotřeby je brzy, nicméně dynamičtější jízda zahrnující i řadu zatáčkovitých úseků znamenala konzumaci 7,5 l/100 km, což nezní vůbec špatně.

Jízdní vlastnosti se posunuly směrem k větší sportovnosti. Testované vozy vybavené vzduchovým odpružením aktivně potlačují boční náklony, daleko lépe než dříve reagují na rychlé změny směru. Pocitově vůz působí výrazně tužším dojmem a v zatáčkách rozhodně nemáte pocit, že řídíte pětimetrový sedan. Vůz jsme si krátce vyzkoušeli i na závodní trati, kde se potvrdila velmi dobrá vyváženost a téměř neutrální charakteristika. Potenciál vozu při běžné jízdě využijete jen těžko. Jistě však potěší zachování vynikající směrové stability i při vysokých rychlostech.

Základní technické údajeE 200 E 300 E 350 e E 400 4Matic E 220 d E 350 d
Zdvihový objem (cm3) 1991 1991 1991 2996 1950 2987
Výkon (kW při ot./min) 135/5500 180/- 210/- 245/- 143/3800 190/3400
Točivý moment (N.m. při ot./min) 300/1200-4000 370/- 550 480 400/1600-2800 620/1600-2400
Převodovka 9A 9A 9A 9A 9A 9A
Vnější rozměry (mm) 4923 x 1852 x 1468
Provozní hmotnost (kg) 1605 - - - 1680 1800
Max. rychlost (km/h) 240 250 250 250 240 250
Zrychlení 0-100 km/h (s) 7,7 6,3 6,1 5,3 7,3 5,9
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,9 6,6 2,1 7,7 3,9 5,1
Základní cena (Kč) 1.188.220 - - - 1.270.500 1.530.650

Éčko řidiče už skoro nepotřebuje

Samočinné řízení bez podélného značení: V kombinaci s adaptivním tempomatem dokáže vůz udržovat odstup, aniž by k činnosti potřeboval podélné značení. Řídí se tím, jak jede auto před vámi, a zároveň sleduje případné překážky a další vozy v okolí. Tak to funguje až do 130 km/h, přičemž v nízkých rychlostech do 40 km/h nemusí řidič ani držet volant.

Samočinná změna jízdního pruhu: Při zapnutí adaptivního tempomatu a systému na udržování jízdního pruhu dokáže vůz samočinně změnit jízdní pruh. Stačí k tomu nechat po dobu dvou sekund zapnutý blikač. Samozřejmě auto vyhodnocuje situaci, aby manévr neohrozil ostatní řidiče.

Brzdění při křížení směru jiným vozem: Hrozí-li střet s kolmo se blížícím autem, dokáže systém plným aktivováním brzdného účinku zabránit nehodě až do rychlosti 70 km/h. Vyzkoušeli jsme si i zařízení proti planým poplachům. Pokud střet nehrozí a blížící se vozidlo minete alespoň s minimální rezervou (běžný řidič by určitě brzdil), systém nijak nezasahuje.

Nouzové brzdění před kolonou: V případě, že se řidič blíží ke koloně vozidel a auto vyhodnotí, že není žádný úhybný prostor, zazní akustické varování. Následně přichází zásah brzd, který se v poslední fázi stupňuje. Vůz je schopný zabránit nehodám až do rychlosti 100 km/h.

Ochrana před nebezpečným vybočením z pruhu: Pokud řidič nenadále vybočí z jízdního pruhu, přičemž by to znamenalo střet s jiným autem, zasáhne vůz přibrzděním kol na příslušné straně auta.

Parkování bez řidiče: Vůz umí sám zajet i vyjet z parkovacího místa. Stačí k tomu aplikace v telefonu. Samotný manévr ovládá řidič kroužením na displeji telefonu. V případě, že přestane, auto zastaví.

Video

Rozhovor s Torbenem Rothem, projektovým manažerem dieselových motorů Mercedes-Benz

Uvádíte, že nový motor má o 50 % menší vnitřní tření. Jak jste toho docílili?

Předešla tomu celá řada opatření. Nové motory využívají hliníkový blok s menším zdvihem a osa pístu je přesazena vůči klikové hřídeli o 12 mm, což snižuje tlak na stěnu válce. Využíváme rovněž ocelové písty s nižší roztažností. Všimněte si třeba drobného schodu ve spalovacím prostoru pístu. Koncentruje to spalování do prostoru v jeho středu, čímž se tolik ne zahřívají stěny válců ani píst samotný. Zvyšuje se tím tedy termodynamická účinnost a pomáhá to i snižovat třetí.

Proč u nového motoru využíváte plastové úchyty do karoserie?

Proti běžně používaným hliníkovým úchytům přinášejí plastové velkou výhodu z hlediska omezení přenosu vibrací.

Na jaké další motory z nové řady OM654 se můžeme těšit?

V tuto chvílí ještě nemohu sdělit konkrétní údaje, ale postupně jednotky z této řady nahradí současné a dostanou se do všech modelů. Jedná se o modulární motor umožňující snadné nasazení různých komponent. Možná je změna počtu válců, dočkáme se tak i řadového šestiválce.

Uvažujete o znovuzrození řadového pětiválce?

Zřejmě narážíte na nedávnou minulost, kdy ještě například u třídy C generace W 203 jsme takový motor měli. V případě nové řady však počítáme jen se sudým počtem válců.

Nabídnete ve třídě E kombinaci s manuální převodovkou?

Samozřejmě také s manuálními převodovkami je zajištěna plná kompatibilita a objeví se i v éčku.

Autor: Martin Jeník

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci Domácích zabijaček kvapem ubývá. Chybí řezníci

Domácích zabijaček prasat dlouhodobě ubývá. Jitrnice,…

StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Jízdní dojmy Mercedes-Benz E: Hvězdný asistent



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Mercedes-AMG E kupé překvapí: Sportovní verze bude šestiválcovým hybridem! Mercedes-AMG E kupé překvapí: Sportovní verze bude šestiválcovým hybridem!

Sportovní verze nového kupé vyšší střední třídy dostane…

Kvíz: Dokážete rozeznat kupé od Mercedesu? Zkuste si to! Kvíz: Dokážete rozeznat kupé od Mercedesu? Zkuste si to!

Aktuální trio stuttgartských kupé se liší jen v…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako jediný přežil náraz letadla

Probudil se a všichni byli mrtví. Chlapec (7) jako…

Přes noc se z něj stal sirotek. Na dům rodiny malého kyrgyzského chlapce spadlo turecké nákladní letadlo a…

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete od počítače

Windows se naučí automaticky zamykat, pokud odejdete…

Windows 10 by se mohly na počítačích s kamerami kompatibilními s technologií Windows Hello samy zamykat.

 

iSport.cz

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama